Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 47 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Maflinger@work.

 

Ik zie op verschillende foto's je paard zich aan de voorkant verstoppen.
Ik ben een voorstander van verbinding houden met de mond. Hoe wil je anders communiceren met je paard? Daar heb je toch echt je teugelverbinding mee nodig.
En het argument van westernrijder hebben ook geen contact gaat niet op.
Dat is een andere manier van rijden. Gas geven en remmen. Is toch heel anders en daarbij hangt er bij westernruiters vaak een stang in en de teugels willen ook nog wel eens verzwaard zijn waardoor er zeker druk in de mond is van die zware teugels.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-17 21:02 



 
Profiel   

[ img ]
*foto is 3 jaar terug*

Western is zeker niet enkel gas en remmen!! En ja een andere manier van rijden.. De basis is hetzelfde :D

Mijn paard rijd ik dus ook western. Reining gericht.

Echter ben ik haar anderhalf jaar kwijt geweest. (Lang verhaal. Onrechtmatig verkocht door ex. Uiteindelijk gevonden en gekocht. Paard dus 2 keer betaald).
In die tijd is ze kapot gereden.. :(

Waar we voorheen waren goed 2 jaar terug, een paard dat op eigen benen tussen 2 teugels liep en verzameld was, zijn we nu volledig aan de basis.
Sinds ik haar terug heb heb ik enkel buiten gereden. Onder westernzadel. (Waarschijnlijk daarom ook gedeeltelijk mijn zit, maar daar wilde ik het niet op afschuiven!).

Nu dus weer aan het oppakken. 2 jaar niks gedaan. En nu de allereerste keer dressuurmatig.


Ik vind zelf loslaten wel hewl fijn werken. Misschien is dat iets wat ik van het western heb.. ik merk er nu dat er veel tegenstand is van de dressuurruiters uit?
Ik vind het zelf erg fijn. en ik heb het gevoel dat het werkt voor ons.

Niettemin houd ik van een goede discussie! Ik steek hier ontzettend veel van op! En daar ben ik heel blij mee! DE reden dat ik dit topic geopend heb. Ik wil bijleren!

Ik ga dus ook weer lessen. Ik wil gewoon iemand hebben die me ter plekke kan ondersteunen en kan uitleggen wat ik verkeerd doe of hoe het anders beter kan.

Morgen ga ik weer rijden en ik neem al jullie tips mee! Ik hooo morgen een paar fotos te kunnen posten! Even afwachten of ik een fotograaf heb :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-17 21:17 



 
Profiel   

Grobbebol schreef
Ik zie op verschillende foto's je paard zich aan de voorkant verstoppen.
Ik ben een voorstander van verbinding houden met de mond. Hoe wil je anders communiceren met je paard? Daar heb je toch echt je teugelverbinding mee nodig.
En het argument van westernrijder hebben ook geen contact gaat niet op.
Dat is een andere manier van rijden. Gas geven en remmen. Is toch heel anders en daarbij hangt er bij westernruiters vaak een stang in en de teugels willen ook nog wel eens verzwaard zijn waardoor er zeker druk in de mond is van die zware teugels.

Meen je dit nu serieus?
Ik ken werkelijk niemand die zo western rijdt. Misschien eerst je kennis checken voor je zoiets roept. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-17 21:24 



 
Profiel   

je rijd haar erg vriendelijk, wel zou ik je beugels een gaatje korter doen, dan moet je je hakken wel uitdrukken, en als je die goed uit kunt drukken kun je jezelf lang maken en ga je dus meer rechtop zitten,

ook heb je je handen erg laag, probeer ze wat hoger te dragen en ook iets dichter bij elkaar, ook als je met een lange teugel rijd zul je af en toe contact moeten hebben, hiervoor hoef je echt geen strakke strenge teugel te hebben maar ze gaat nu juist hangen heb ik het idee.
juist als je stelling vraagt is een beetje contact met de teugels wel fijn. al is het alleen al je buitenteugel iets meer naar binnen brengen en je binnen teugel iets van de hals af zonder te vragen, je zal zien dat ze uit zichzelf al wat zal gaan buigen, haar lichaam buigt dus haar hoofd moet ook mee buigen anders valt ze uit balans.

Maar gaat wel goedkomen zo te zien en je wilt ook les nemen, vanaf foto's is beoordelen moeilijk, een goede instructeur kan inspelen op het moment zelf en je dan tips geven

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-17 21:28 



 
Profiel   

Maffflinger schreef
[ [url=m/H2KDau.png]Afbeelding[/url] ]
*foto is 3 jaar terug*

Western is zeker niet enkel gas en remmen!! En ja een andere manier van rijden.. De basis is hetzelfde :D

Mijn paard rijd ik dus ook western. Reining gericht.

Echter ben ik haar anderhalf jaar kwijt geweest. (Lang verhaal. Onrechtmatig verkocht door ex. Uiteindelijk gevonden en gekocht. Paard dus 2 keer betaald).
In die tijd is ze kapot gereden.. :(

Waar we voorheen waren goed 2 jaar terug, een paard dat op eigen benen tussen 2 teugels liep en verzameld was, zijn we nu volledig aan de basis.
Sinds ik haar terug heb heb ik enkel buiten gereden. Onder westernzadel. (Waarschijnlijk daarom ook gedeeltelijk mijn zit, maar daar wilde ik het niet op afschuiven!).

Nu dus weer aan het oppakken. 2 jaar niks gedaan. En nu de allereerste keer dressuurmatig.


Ik vind zelf loslaten wel hewl fijn werken. Misschien is dat iets wat ik van het western heb.. ik merk er nu dat er veel tegenstand is van de dressuurruiters uit?
Ik vind het zelf erg fijn. en ik heb het gevoel dat het werkt voor ons.


Niettemin houd ik van een goede discussie! Ik steek hier ontzettend veel van op! En daar ben ik heel blij mee! DE reden dat ik dit topic geopend heb. Ik wil bijleren!

Ik ga dus ook weer lessen. Ik wil gewoon iemand hebben die me ter plekke kan ondersteunen en kan uitleggen wat ik verkeerd doe of hoe het anders beter kan.

Morgen ga ik weer rijden en ik neem al jullie tips mee! Ik hooo morgen een paar fotos te kunnen posten! Even afwachten of ik een fotograaf heb :D

Ik heb zelf ook een tijd western gereden ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-17 21:46 



 

Amanda schreef
Grobbebol schreef
Ik zie op verschillende foto's je paard zich aan de voorkant verstoppen.
Ik ben een voorstander van verbinding houden met de mond. Hoe wil je anders communiceren met je paard? Daar heb je toch echt je teugelverbinding mee nodig.
En het argument van westernrijder hebben ook geen contact gaat niet op.
Dat is een andere manier van rijden. Gas geven en remmen. Is toch heel anders en daarbij hangt er bij westernruiters vaak een stang in en de teugels willen ook nog wel eens verzwaard zijn waardoor er zeker druk in de mond is van die zware teugels.

Meen je dit nu serieus?
Ik ken werkelijk niemand die zo western rijdt. Misschien eerst je kennis checken voor je zoiets roept. :)

Met mijn westernkennis is niks mis Amanda.
Kortweg gezegd is western rijden meer rijden met actie-reactie.
Je kunt het wat hulpen betreft niet vergelijken met dressuur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-17 07:47 



 
Profiel   

(net als op facebook) vind ik het er heel netjes uitzien voor iemand die zo lang geen dressuur heeft gereden.
Wat betreft de discussie hierboven: Voor beide kanten valt wat te zeggen, echter: telkens als jij (TS) loslaat om te voorkomen dat ze gaat hangen (of heb ik dat verkeerd gelezen?) 'beloon' je haar voor het hangen. Wacht tot ze zelf wat zachter wordt (eventueel vragen dmv kneepjes), en geef dan mee. Dan krijgt ze door dat zacht worden (en blijven) de bedoeling is :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-17 08:21 



 
Profiel   

Actie reactie is heel wat anders dan gas geven remmen. Dat is reactie verwachten op je hulp en pas de volgende reactie op de volgende hulp. Maar zeker geen gasgeven en remmen. Ook in de western moet een paard op een constant tempo lopen met juiste aanspanning van de buikspieren en dragend achterbeen en daarbij goed aan de hulpen zijn. En zeker in de basis hangen de teugels niet constant door (daar werk je wel naartoe) en rijdt men met snaffle en niet met shanks. Althans, als men de basis goed wil hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-17 09:11 



 
Profiel   

Even een korte reactie (sta een soepje te maken :+ ).

Ik heb nieuwe fotos van vandaag! Ga er zo een nieuw topic van maken en de link hier plaatsen.
Ik heb alle tips van jullie in gebruik genomen!

Als ik het zelf zeggen mag is mijn houding al wel beter! Had de beigels korter naar een tip van hier. Neusriem hangt hoger!
En niet meer losgelaten maar enkel met contact gereden.

Ben erg benieuwd naar reacties op de nieuwe fotos.
Zo eerst even eten. En dan ga ik ze uploaden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-17 12:49 



 
Profiel   

nessinator schreef
(net als op facebook) vind ik het er heel netjes uitzien voor iemand die zo lang geen dressuur heeft gereden.
Wat betreft de discussie hierboven: Voor beide kanten valt wat te zeggen, echter: telkens als jij (TS) loslaat om te voorkomen dat ze gaat hangen (of heb ik dat verkeerd gelezen?) 'beloon' je haar voor het hangen. Wacht tot ze zelf wat zachter wordt (eventueel vragen dmv kneepjes), en geef dan mee. Dan krijgt ze door dat zacht worden (en blijven) de bedoeling is :-)


Met het hangen zoekt ze steun. Geen ruimte. Dus met loslaten is ze ineens de steun kwijt. Zodoende mijn idee hierachter.
Dan moet ze zelf lopen ipv in mijm handen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-17 12:50 



 

Fijn dat je met loslaten werkt! De ultieme beloning voor je paard. Edit: wel loslaten op een goed moment, dus als ze soepel aanvoelt. En zorg dat ze dan niet jouw hand achterna duikt, maak dan even een ophouding!

En leuke haf :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-17 13:08 



 
Profiel   

VivaLaVida schreef
Fijn dat je met loslaten werkt! De ultieme beloning voor je paard.
En leuke haf :)

Maar is loslaten nu wel of niet postief/goed?

Ik krijg hier hele verschillende reacties op.

Vandaag heb ik met inrijden en uitrijden lekker los en laag gereden. Maar het daadwerkelijk rijden heb ik naar tips van hier vooral meer opgepakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-17 13:11 



 
Profiel   

Maffflinger @ [RT-HAW] Maflinger@work - part 2! Gewerkt met de tips van bokt!

Bij deze! Ik vind de nieuwe fotoa veel minder fijn ogen dan de fotos uit dit topic (al draagt madammeke wel een mooier (nieuwe :D ) setje!). Ik vind het loslaten fijner dan enkel opgepakt blijven rijden. Wta jullie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-17 13:43 



 
Profiel   

Ik vind hoe jij loslaat wel goed. Maar ik ben ook westernruiter die dit beeld liever ziet dan de gemiddelde dressuur foto op bokt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-17 13:45 



 
Profiel   

Ik heb dus ook jaren western gereden.
Nu had ik tevens een kwpner welke me dressuur rijden geleerd heeft. Zij was enorm hoog opgeleid (apuyeren wijken travers schouderbinnen galopswissels en etc echt alles kon ze!). Door haar ben ik dressuur rijden echt leuk gaan vinden. En wilde ik mezelf verbeteren.
Helaas is zij inmiddels alweer een tijd terug overleden.. Sindsdien geen dressuur meer gereden. (Precies de tijd dat mn hafje uit het oog was).


Ik wil graag alles goed doen. Maar tegelijk zo vriendelijk mogelijk zijn.
Als ik zelf de fotos vergelijk vind ik zelf dat het loslaten veel fijner werkt voor ons. Ik vind jaar daar mooier ontspannen. Bij het oppakken. Ik weet niet wat maar iets stoort me.. Spanning? Lijkt grover?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-17 13:50 



 

Maffflinger schreef
VivaLaVida schreef
Fijn dat je met loslaten werkt! De ultieme beloning voor je paard.
En leuke haf :)

Maar is loslaten nu wel of niet postief/goed?

Ik krijg hier hele verschillende reacties op.

Vandaag heb ik met inrijden en uitrijden lekker los en laag gereden. Maar het daadwerkelijk rijden heb ik naar tips van hier vooral meer opgepakt.


Ik vind het positief, het is een beloning. Maarrrr wel op het juiste moment. Dus niet als je paard gaat hangen, loslaten, maar juist op het moment dat je voelt dat je paard nageeft en "er door heen" is.
Bij een dressuurpaard is dit even je hand naar voor en weer oppakken naar zeer licht contact. Het ruimte geven is jouw manier van zeggen "als je nageeft en licht in de hand bent, krijg je van mij ook ruimte en ontspanning". Als je op het verkeerde moment je hand naar voren doet, kun je je voorstellen dat je eigenlijk zegt "je hing in mijn hand dus hier heb je ruimte" niet de bedoeling dus.

Ik rijd zelf tegenwoordig western en daar wil ik dat ze in een "frame" blijven dus totaal zonder contact in dezelfde hoofd-halshouding blijven lopen. Als ik ze oppak is dat een correctie en weer los.

Hoop dat het zo duidelijk is :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-17 14:18 



 
Profiel   

Citaat
Ik vind het positief, het is een beloning. Maarrrr wel op het juiste moment. Dus niet als je paard gaat hangen, loslaten, maar juist op het moment dat je voelt dat je paard nageeft en "er door heen" is.
Bij een dressuurpaard is dit even je hand naar voor en weer oppakken naar zeer licht contact. Het ruimte geven is jouw manier van zeggen "als je nageeft en licht in de hand bent, krijg je van mij ook ruimte en ontspanning". Als je op het verkeerde moment je hand naar voren doet, kun je je voorstellen dat je eigenlijk zegt "je hing in mijn hand dus hier heb je ruimte" niet de bedoeling dus.

Ik rijd zelf tegenwoordig western en daar wil ik dat ze in een "frame" blijven dus totaal zonder contact in dezelfde hoofd-halshouding blijven lopen. Als ik ze oppak is dat een correctie en weer los.

Hoop dat het zo duidelijk is :)


Hier heb je helemaal gelijk in!
Ik liet los als zij nagaf/losliet/ontspande.

Maar ook juist als ze ging hangen. In het hangen zocht ze steun om te kunnen stuwen. Ik ben nog niet handig genoeg om dat met mijn zit op te lossen. Dus laat ik liever los zodat ze uit die houding komt zonder dat ik haar in de weg zit.

Als je tips hebt hoe ik dat anders kan oplossen hoor ik dat heel graag!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-17 14:54 



 

Ik denk dat je zeker op de goede weg bent hoor! Wat bedoel je met stuwen? Uit dat zich in Over haar tempo lopen en op je hand hangen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-17 15:07 



 
Profiel   

Ja ze begint eerst zwaar in mijn hand te worden. Laat zich dan op de voorhand zakken. En gaat dan over tempo. Laat ik haar daar struikelt ze. Laat ik los komt ze terug in tempo en weer wat van de voorhand af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-17 15:11 



 

En als je op dat moment voltes gaat rijden? Met veel stelling naar binnen/buiten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-17 19:12 



 
Profiel   

Ik rijd op het moment enkel voltes en achten. Dus dat helpt helaas niet :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-17 20:37 



 
Profiel   

Hier een slotje omdat dit topic is geopend door een schaduw account.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-17 08:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 47 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen