Nieuw verzorgpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 12:34

Poeh wat een reacties weer! Net alsof je in 1x Anky moet nadoen :P .

Ik denk dat het vooral de spanning is, en dat je het zo goed wilt doen. Relax, geniet en de rest komt dan écht wel. Het is een lief beestje ;).

Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 12:37

mylittlejoy schreef:
Hanssen schreef:
Ik zie het ook niet als kritiek, maar de manier waarop iets gebracht wordt kan al heel wat doen. Ten eerste wil ik zeggen dat het zadel niet slecht gaat liggen door de doek. Het is gewoon een hele dunne doek.


Die dunne doek is voldoende om een passend zadel niet passend te maken. Zeker als je m dubbel slaat. Vorige week is mijn zadelmaker langs geweest en juist om even wat dingen uit te proberen ging er een doekje extra onder. Als je je zorgen maakt om de haren, dan borstel je die er gewoon af voordat je het spul in de wasmachine doet. Het oplossen met een dubbelgeslagen doek onder je zadel is echt geen oplossing.

Verder ga ik mee met de voorgaande reacties. Je lijkt erg gespannen in je eigen lijf en het geheel geeft een terugwerkend beeld. Neem je teugels meer en gelijker op maat en houd je handen meer voor je uit, hiermee los je gelijk al gedeeltelijk het probleem van het kantelen in je handen op.

De foto die jij een heel fijn beeld vindt geven, is mi juist een slecht moment. Het paard loopt te diep en in een valse knip. Kijk ook maar naar de bolling achter de kaak, je wilt hier veel meer ruimte hebben. Tegelijkertijd mag ze van achter veel meer doorkomen.


Van het terugwerkend beeld weet ik.. daar ven ik ook echt elke les aan het werken. Valse knik heb ik me ook over ingelezen en dat is me nu ook bekend. Maar van het zadel klopt niet dat het niet past. Het ligt wel te ver naar voren dat klopt. Maar niet passend klopt niet. Het is inderdaad misschien handig ja om m eronder uit te halen. Maar ik heb de wasmachine al vaker kapot gehad omdat er nog steeds paardenharen in het dekje zaten.

Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Nieuw verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 12:38

Alleen als de rug van je paard kapot is, die kan je niet vervangen...en het is ook nog eens een paard van een ander....

Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 12:40

Cinnepin schreef:
Alleen als de rug van je paard kapot is, die kan je niet vervangen...en het is ook nog eens een paard van een ander....


Hoe kom je hier nu weer bij? De rug gaat helemaal niet kapot.. sorry maar je overdrijft echt heel erg.. ik ga de doek eronder uit halen.

Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 12:40

Sintara schreef:
Poeh wat een reacties weer! Net alsof je in 1x Anky moet nadoen :P .

Ik denk dat het vooral de spanning is, en dat je het zo goed wilt doen. Relax, geniet en de rest komt dan écht wel. Het is een lief beestje ;).


Precies dat! Ik wil alles goed doen. Maar zoiets heeft gewoon tijd nodig.

Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 12:41

als je zoveel onder een passend zadel legt en het zadel dan dus niet meer passend is....en het niet op de juiste plaats ligt, maakt de rug wel degelijk kapot. Ik zou zeggen probeer het eens met een schoen, pak een goed passende schoen, trek 3 paar sokken aan ..hoe voelt dit? en dan zit de schoen nog op de juiste plaats ook...

Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 12:44

Cinnepin schreef:
als je zoveel onder een passend zadel legt en het zadel dan dus niet meer passend is....en het niet op de juiste plaats ligt, maakt de rug wel degelijk kapot. Ik zou zeggen probeer het eens met een schoen, pak een goed passende schoen, trek 3 paar sokken aan ..hoe voelt dit? en dan zit de schoen nog op de juiste plaats ook...


Ik weet het nu oké? Ik haal de doek eronder uit.

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4693
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Nieuw verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 12:54

Even een tip tegen haren in je wasmachine.
Ik borstel mijn dekjes altijd af voor ik ze mee neem om te wassen.

Daarnaast verplaats je het probleem van de losse haren alleen maar, want die doek onder je dekje moet je ook wassen.

Leuke paard verder.
Leuke naam ook. De bedenker was vast een fan van whisky.

Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 12:54

Cinnepin schreef:
als je zoveel onder een passend zadel legt en het zadel dan dus niet meer passend is....en het niet op de juiste plaats ligt, maakt de rug wel degelijk kapot. Ik zou zeggen probeer het eens met een schoen, pak een goed passende schoen, trek 3 paar sokken aan ..hoe voelt dit? en dan zit de schoen nog op de juiste plaats ook...


Toevallig is die doek het idee van een hele goede dressuurruiter. En toevallig doet de eigenaresse dit bij al haar paarden. En die doek neemt zweet beter op en minder haren in de wasmachine.

Ga je nu dan ook concluderen dat bij al haar andere paarden het zadel slecht ligt? Het zadel ligt niet slecht..

Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 12:55

Sabbientje schreef:
Even een tip tegen haren in je wasmachine.
Ik borstel mijn dekjes altijd af voor ik ze mee neem om te wassen.

Daarnaast verplaats je het probleem van de losse haren alleen maar, want die doek onder je dekje moet je ook wassen.

Leuke paard verder.
Leuke naam ook. De bedenker was vast een fan van whisky.


Ik borstel ze ook. Maar dan zitten er nog haren aan. Die doeken worden op de hand gewassen.
Bedankt! Ja de hele stam heeft namen van dranken. Er staat ook een paard genaamd Sambuco. Edradour is Ierse Whisky
Laatst bijgewerkt door Hanssen op 09-10-18 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 12:56

Hanssen schreef:
Cinnepin schreef:
als je zoveel onder een passend zadel legt en het zadel dan dus niet meer passend is....en het niet op de juiste plaats ligt, maakt de rug wel degelijk kapot. Ik zou zeggen probeer het eens met een schoen, pak een goed passende schoen, trek 3 paar sokken aan ..hoe voelt dit? en dan zit de schoen nog op de juiste plaats ook...


Ik weet het nu oké? Ik haal de doek eronder uit.

En een tip om je wasmachine te redden want ik zou ook niet vrolijk worden als die kapot gaat na het wassen van een dekje of deken. Ken je De Fring in Kessel?

Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 13:00

Gillbo schreef:
En een tip om je wasmachine te redden want ik zou ook niet vrolijk worden als die kapot gaat na het wassen van een dekje of deken. Ken je De Fring in Kessel?


Jup! Bij mij in de straat onderhand.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:02

Hanssen schreef:
Gillbo schreef:
En een tip om je wasmachine te redden want ik zou ook niet vrolijk worden als die kapot gaat na het wassen van een dekje of deken. Ken je De Fring in Kessel?


Jup! Bij mij in de straat onderhand.

Haha oh nou, een goede reden om véél dekjes te hebben zodat je kan wisselen en eens in de zoveel tijd een lading daarheen kan brengen om ze te wassen

Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 13:04

Jup! Bij mij in de straat onderhand.[/quote]
Haha oh nou, een goede reden om véél dekjes te hebben zodat je kan wisselen en eens in de zoveel tijd een lading daarheen kan brengen om ze te wassen[/quote]

Doe ik ook! Maar de eigenaresse doet bij al haar paarden een doek onder het zadel

MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Nieuw verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:28

Voor de haren in de wasmachine is een makkelijke oplossing, gewoon een kussensloop erom en dan met een haarelastiek dichtbinden.
Maar als je een dun doekje eronder hebt kan dat heus wel, half Nederland heeft zo'n dikke anky eronder en daar hoor je nooit iemand over.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:41

MirandaFuego schreef:
Maar als je een dun doekje eronder hebt kan dat heus wel, half Nederland heeft zo'n dikke anky eronder en daar hoor je nooit iemand over.


Dit :j nog maar niet te bespreken over al die bontjes die onder het zadel worden gepropt.

Verder zou ik me meer focussen op de achterhand, actief naar voren rijden en dit opvangen met je handen, dan krijg je een betere aanleuning. Opvangen met je hand door teugels korter te nemen en het paard met je hand te volgen en met je benen naar je hand toerijdt.

Veel succes ts! Superleuk paardje :)

Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 13:43

MirandaFuego schreef:
Voor de haren in de wasmachine is een makkelijke oplossing, gewoon een kussensloop erom en dan met een haarelastiek dichtbinden.
Maar als je een dun doekje eronder hebt kan dat heus wel, half Nederland heeft zo'n dikke anky eronder en daar hoor je nooit iemand over.


Bedankt voor de tip van de kussensloop. Nee precies.. daar klaagt dan niemand over. Ik weet heus wel wat wel en niet goed is voor mijn paard. Als dit niet goed was of het zadel zou er slecht door gaan liggen dan had ik het er lang onder uit gehaald. Toevallig heeft de eigenaresse dat als tip gekregen van een goede dressuurruiter.

Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 13:44

Linde99 schreef:
Dit :j nog maar niet te bespreken over al die bontjes die onder het zadel worden gepropt.

Verder zou ik me meer focussen op de achterhand, actief naar voren rijden en dit opvangen met je handen, dan krijg je een betere aanleuning. Opvangen met je hand door teugels korter te nemen en het paard met je hand te volgen en met je benen naar je hand toerijdt.

Veel succes ts! Superleuk paardje :)


Dit oefenen we sowieso elke keer in de les! Maar ik wil mn teugels nog niet te kort pakken want zij wordt dan ook kort.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:46

Wat vervelend dat je die reacties over je doek als slecht bedoelde kritiek ziet. Je kan het ook zo zien dat andere mensen je alleen willen waarschuwen over de gevolgen. Ik bedoelde het in ieder geval niet vervelend ;)
@MirandaFuego: Een dikke anky pad is heel ander soort materiaal. De TS heeft er een doek, dekje en zadelpad onder liggen, niet te vergelijken met een anky pad :)

Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 13:51

CharmingS schreef:
Wat vervelend dat je die reacties over je doek als slecht bedoelde kritiek ziet. Je kan het ook zo zien dat andere mensen je alleen willen waarschuwen over de gevolgen. Ik bedoelde het in ieder geval niet vervelend ;)
@MirandaFuego: Een dikke anky pad is heel ander soort materiaal. De TS heeft er een doek, dekje en zadelpad onder liggen, niet te vergelijken met een anky pad :)


Ik zie het van jou niet als kritiek. Ik kan er ook echt wel tegen. Maar overdrijven als van het zadel ligt slecht en rugproblemen.. sorry maar dat gaat me echt net iets te ver. Ik weet echt wel wat wel en niet goed is. Dit was een goede tip van een goede dressuurruiter.
Laatst bijgewerkt door Hanssen op 09-10-18 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Berichten: 6905
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Nieuw verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:54

Als het zadel slecht ligt zal het paard vanzelf rugproblemen krijgen ik denk dat daarop wordt gedoeld.

En het zadel kan slecht gaan liggen door het doekje onder het dekje wat gaat verschuiven en dan krijg je verkeerde druk plekken

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:56

Hanssen schreef:
Linde99 schreef:
Dit :j nog maar niet te bespreken over al die bontjes die onder het zadel worden gepropt.

Verder zou ik me meer focussen op de achterhand, actief naar voren rijden en dit opvangen met je handen, dan krijg je een betere aanleuning. Opvangen met je hand door teugels korter te nemen en het paard met je hand te volgen en met je benen naar je hand toerijdt.

Veel succes ts! Superleuk paardje :)


Dit oefenen we sowieso elke keer in de les! Maar ik wil mn teugels nog niet te kort pakken want zij wordt dan ook kort.


Snap ik je wilt natuurlijk haar niet in een valse knik rijden. Als jij je teugels korter neemt hoef je niet perse meer druk erop te zetten, als je bijv je handen meer naar voren doet dan zit je haar ook niet in de mond. Als ze kort wordt dan kun je dit oplossen door meer been te geven dan rijdt je meer de neus eruit.

Ik heb de online cursus van Rien vd Schaft gevolgd (alleen module 1, kost 69 euro) en daar wordt het heel goed uitgelegd hoe je de juiste aanleuning kunt krijgen. Ook zie je praktijkfilmpjes van mensen die les nemen bij hem, echt heel leerzaam om te zien. Zijn "gewone" ruiters die les krijgen die op L niveau rijden.

Dit filmpje is trouwens ook al leerzaam en gratis: https://www.knhs.nl/kennisbank/instruct ... mbinaties/

Je hebt in ieder geval de juiste insteek dat je het beste wilt voor het paard en daar gaat het om. En de beste stuurlui staan aan wal zullen we maar zeggen ;) is allemaal moeilijk zat!

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 14:00

Hanssen schreef:
Linde99 schreef:
Dit :j nog maar niet te bespreken over al die bontjes die onder het zadel worden gepropt.

Verder zou ik me meer focussen op de achterhand, actief naar voren rijden en dit opvangen met je handen, dan krijg je een betere aanleuning. Opvangen met je hand door teugels korter te nemen en het paard met je hand te volgen en met je benen naar je hand toerijdt.

Veel succes ts! Superleuk paardje :)


Dit oefenen we sowieso elke keer in de les! Maar ik wil mn teugels nog niet te kort pakken want zij wordt dan ook kort.

Teugels korter pakken, maar tegelijk ook je handen verder naar voren doen. Dan blijft het voor het paard hetzelfde maar heb je niet meer het probleem dat je handen geblokkeerd zitten omdat ze te dicht bij je lichaam zijn.
En dan idd meer actie achteraan zodat het paard niet meer zo hard op het bit gaat hangen.
Succes !

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 14:01

Hanssen schreef:
CharmingS schreef:
Wat vervelend dat je die reacties over je doek als slecht bedoelde kritiek ziet. Je kan het ook zo zien dat andere mensen je alleen willen waarschuwen over de gevolgen. Ik bedoelde het in ieder geval niet vervelend ;)
@MirandaFuego: Een dikke anky pad is heel ander soort materiaal. De TS heeft er een doek, dekje en zadelpad onder liggen, niet te vergelijken met een anky pad :)


Ik zie het van jou niet als kritiek. Maar overdrijven als van het zadel ligt slecht en rugproblemen.. sorry maar dat gaat me echt net iets te ver. Ik weet echt wel wat wel en niet goed is. Dit was een goede tip van een goede dressuurruiter.


Het is zelfs bewezen dat als een zadel slecht ligt het paard daar rugproblemen van kan krijgen. Dus ja als dit niet goed ligt kan je paard daar uiteindelijk last van gaan krijgen. Vooral als de boom te smal word als er vanalles tussen gepropt word. Onder een goed passend zadel hoeft ook geen bontje, in principe zou daar niet eens een dekje onder hoeven, maar word dit enkel gedaan om het zadel te beschermen tegen het zweet. Dus in principe zou je als jou zadel goed zou passen zou die doek alleen al voldoende moeten zijn.
Daarnaast ken ik genoeg goede ruiters die vanalles aan en om hun paard hangen om het zichzelf makkelijk te maken, en hun paard even vergeten. Dus je moet niet zomaar klakkeloos van iedereen alles aannemen en denken dat het ook zo is. Daarnaast geef je als reden dat je het doet om de haren in je wasmachine te beperken en niet om je zadel er beter van te laten liggen..

Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 14:04

[quote="Linde99]

Snap ik je wilt natuurlijk haar niet in een valse knik rijden. Als jij je teugels korter neemt hoef je niet perse meer druk erop te zetten, als je bijv je handen meer naar voren doet dan zit je haar ook niet in de mond. Als ze kort wordt dan kun je dit oplossen door meer been te geven dan rijdt je meer de neus eruit.

Ik heb de online cursus van Rien vd Schaft gevolgd (alleen module 1, kost 69 euro) en daar wordt het heel goed uitgelegd hoe je de juiste aanleuning kunt krijgen. Ook zie je praktijkfilmpjes van mensen die les nemen bij hem, echt heel leerzaam om te zien. Zijn "gewone" ruiters die les krijgen die op L niveau rijden.

Dit filmpje is trouwens ook al leerzaam en gratis: https://www.knhs.nl/kennisbank/instruct ... mbinaties/

Je hebt in ieder geval de juiste insteek dat je het beste wilt voor het paard en daar gaat het om. En de beste stuurlui staan aan wal zullen we maar zeggen ;) is allemaal moeilijk zat![/quote]

Top dankjewel! Ga ik iets mee doen.