Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Tinker Goofy at Work

 
Profiel   

Vandaag is mijn nichtje meegeweest naar Goofy om wat foto's te maken. Goof is een 7 jarige tinker en een vriendin en ik rijden hem nu ongeveer 2 jaar bij. Veel buitenritjes, onderlinge fnrs en springwedstrijdjes, crossen en tsja eigenlijk vanalles. Goofy is enorm veelzijdig :D
Er zijn een hoop verbeterpuntjes en omdat ik altijd graag tips hoor heb ik besloten de foto's hier te plaatsen.

Puntjes die ik sowieso al heb
- sneller en meer leren loslaten!
- Handen rechthouden, ik heb een rare knik in mijn pols en de neiging mijn hand teveel bij me te houden
- rechtop zitten. in dit zadel heb ik sneller een stoelzit en bovendien zit ik naar voren met mijn bovenlichaam.
- Goofy duikt nog wel eens of kruipt te diep. Maar ik merk dat hij sterker wordt en dat het steeds ietsje beter gaat!

[ img ]

[ img ]

[ img ] Hier zou ik dus mijn binnenhand losser willen zien

[ img ]


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ] Inzet van een stukje draf verruimen. Zakt hier wat te diep, maar voor nu ben ik allang tevreden hoe hij strekt.

[ img ] En als laatste even deze, verruimen vindt hij nog best moeilijk en zoals hier valt hij dan een klein beetje richting de galop maar dat geeft voor nu nog niet. Wel weer een mooi actief achterbeen :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-19 22:48 



 
Profiel   

Wat een knapperd! Ik vind het er in het geheel rustig uitzien :) Als hij diep gaat helpt het misschien om een beetje been te geven en ruimte te geven van voren als je dat al niet doet.
Ik heb last gehad van dezelfde soort handjes als jij, wat bij mij heel erg geholpen heeft is een instructeur die me er íédere keer op wees tot vervelens aan toe. Maar ik doe het nu niet meer. Dus misschien kun je je vriendin vragen of ze je gewoon even gek wilt maken en steeds commentaar wilt geven op alleen je handen als je aan het rijden bent :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-19 07:31 



 
Profiel   

Wat een leuk beest om te zien en wat heb jij een prachtige houding zeg :)

Ansich ziet het er goed uit maar hij loopt inderdaad wel echt (veel) te diep, hangt ie erg in je handen ook?
Ik heb de indruk als ik naar je foto's kijk dat je zadel hem belemmerd in het omhoog komen. Hij moet zichzelf constant heel bol maken om aan de achterkant onder de massa te kunnen komen, wat ie wel echt heel goed doet, dat zal echt niet eenvoudig zijn voor hem.
Maar wanneer hij zijn hals daarbij kan dragen zal hij ook kunnen verzamelen. Je zadel ligt naar mijn idee bijna in z'n nek, op z'n schouders waardoor hij z'n halsspieren en schouders moeilijk kan ontspannen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-19 08:02 



 
Profiel   

Ziet er heel fijn uit. Wel mis ik nog wat voorwaartse drang en impuls, en op die momenten wil hij gaan hangen. Op foto 10 vind ik het vooral heel duidelijk, hij trekt je daar ook echt uit het zadel. Wat jij kun doen op die momenten: been geven en binnenhand even wat meegeven.

Impuls kun je wat opbouwen door het wijken gewoon even snel in je losrijden mee te nemen. Hoeft ook niet veel, een paar passen, weer recht, paar passen en weer recht. Op dat moment gaat hij zichzelf wat meer dragen, en hoef jij minder te ondersteunen.

Ik vind je handen eigenlijk heel prettig om te zien. Je hebt idd een knik, je mag je handen ook wat dichter bij elkaar houden, maar al met al gewoon een vriendelijke nageeflijke hand, en dat zie je ook in je paard terug, hij heeft mooi lengte in de hals, en durft duidelijk die hand op te zoeken en contact te nemen, en af en toe wordt hij te zwaar zelfs, maar dat los je ook niet op in je handen.

Verder vind ik het gewoon een heel fijn beeld, en dat hij te diep komt vind ik niet zo erg, ik ben niet vreselijk gefocust op die loodlijn moet ik eerlijk zeggen. Ik zie ook liever een paard wat dieper komen, als dat helpt zijn lijf op de goede manier te gebruiken, en dat is zeker hier het geval.

Je zit is netjes, je mag iets je buikspieren aanspannen, zodat je hem daar ook op kunt vangen, dan kan hij je niet naar voren trekken, maar over all gewoon keurig, en die stoelzit....... hij valt mij niet op iig. Ik vind je beenhouding ook mooi, mooi lang en los, al lijk je iets meer gespannen in de galop. Maar again, over all gewoon een prettig beeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-19 14:40 



 
Profiel   

Wat is Goofy toch knap <3
En zo lief, leuk om hem zo nog te volgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-19 16:01 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties. Zadel is deze maand nog nagekeken en passend gemaakt dus zou goed moeten zijn. Had inderdaad nog wel wat naar achteren gemogen zag ik ook later.
Goof is totaal niet zwaar in de hand. Met losrijden is hij soms nog wat sterk en zou ik minder druk willen hebben, maar daar werken we aan. Als hij echt fijn los is en echt zelf gaat lopen heb ik niks in mijn hand. Bijna té weinig soms eigenlijk. Dan na een tijdje als hij wat moe wordt wil hij dus inderdaad wat sneller te diep gaan lopen. Vind dat een lastig iets om op te lossen omdat ik dat niet altijd even goed merk. Daarom probeer ik vooral de focus te houden op het actief zijn en blijven. Dit doe ik dmv tempowisselingen, wijken en veel overgangen te rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-19 16:26 



 
Profiel   

Ik ga meestal eerst foto's kijken, en dan lees ik pas wat er staat.
Maar jouw handen staan voor mij echt op nummer 1.. Mijn oog werd er telkens naar toe getrokken :')

Jouw zit daarentegen, niet te veel over nadenken, je zit hartstikke keurig!!! _/-\o_ Je vormt echt een eenheid met je paard. Veel ruiters zitten echt OP hun paard, maar jij bent gewoon één met het paard, zo zie ik het graag. Vergeet daarbij niet dat iedereen ook zo zijn eigen fysieke kenmerken heeft die niet alles mogelijk maken. Nee, niet te druk maken om hoe je zit, ziet er keurig uit! Het naar voren zitten heeft in mijn ogen meer met het africhtingsniveau te maken.

Persoonlijk vind ik wel dat hij heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel winterhaar nog heeft, misschien staat hij 24/7 buiten? Want dan heb ik geen goede vergelijk. Maar als hij moeilijk verhaart, is een vitaminestoot misschien prettig vanaf komend weekend. Het lijkt dan langere tijd echt mooi lenteweer te worden.

Oké, even rewind naar je handen. Op elke foto lijkt het alsof je krampachtig je handen bij je probeert te houden en tegelijk ruimte wilt geven. Dat gaat niet echt lekker samen natuurlijk. Ik denk dat het enorm zal helpen als je je teugels een stuk korter neemt en je handen wat verder voor je houdt. Je hebt je handen niet nodig om in balans te blijven, je kan ze gerust een stukje naar voren steken. Probeer te leren ruimte te geven met je armen, niet met je handen of teugels. Dus vanaf je bovenarm naar voren, waarbij je elleboog scharniert en niet je polsen.
Op dit plaatje zie je wat ik bedoel, hier wordt het überstreichen gedemonstreert, dat doet er voor jullie nog niet echt toe. Maar je ziet wel goed wat ik bedoel met het ruimte geven vanuit je armen. Knikken met je polsen kan wel een verschil maken van +/- 10cm, maar dat is vermoeiend, pijnlijk en je zet delen van je lichaam vast, waardoor je minder goed kan inwerken op je paard.

De beste tip in het diep gaan en het strekken is in mijn ogen gegeven door daarisdekaas, ruimte geven in de hals en voorwaarts. Als je wilt verruimen, geef dan ook vooral ruimte. Zolang hij zo diep loopt, kan zijn voorbeen niet verder vooruit en is er geen ruimte voor het achterbeen. Waardoor je in een vicieuze cirkel terecht komt, waarbij hij dieper en dieper gaat lopen, het achterbeen minder sterk word of zelfs aan kracht verliest op de langere termijn en hij korter gaat lopen in plaats van verruimen. Niet lekker voor zijn lichaam.

Probeer hem in het verruimen ook niet in galop te laten gaan. Zoek de grens op en vlak voordat je op de grens bent neem je heb weer terug naar het arbeidstempo. Daarmee maak je hem sterker, de grens op en over gaan vermindert je progressie omdat hij dan te lang wordt en juist leert van het achterbeen af te komen. Dat is wat er gebeurt wanneer hij in galop gaat. Je wilt hem echter gesloten houden.

Maar overall, je rijdt keurig en je hebt een ontzettend leuke tinker onder je kont, en ik denk dat je met de tips hier een heel eind komt! :D Succes en hopelijk zien we snel weer meer!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-19 12:28 



 
Profiel   

wat een mooi beest man (Tinker Gek)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-19 18:37 



 
Profiel   

Janine1990, bedankt voor de uitgebreide en fijne reactie!
Hij staat inderdaad 24/7 buiten, krijgt brok bijgevoerd en de rest heeft ook nog zoveel haar. Zal nog wel iets meer tijd nodig hebben, maar hoop dat hij binnenkort wat meer los gaat laten.
Mijn handen ga ik de komende tijd eens extra op letten. Stoor ik mijzelf ook enorm aan inderdaad.
Het verruimen vind ik een lastig puntje. Hij heeft de neiging om dan de rug weg te drukken en hard onder mij vandaan te lopen. Daardoor durf ik hem soms niet zo goed die ruimte te geven terwijl hij het best kan en dus idd ook nodig heeft. Ook een puntje om eens wat vaker te gaan oefenen, het durven loslaten!
Verder heel erg bedankt voor het meedenken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-19 16:12 



 
Profiel   

MarloesNatje schreef
Vandaag is mijn nichtje meegeweest naar Goofy om wat foto's te maken. Goof is een 7 jarige tinker en een vriendin en ik rijden hem nu ongeveer 2 jaar bij. Veel buitenritjes, onderlinge fnrs en springwedstrijdjes, crossen en tsja eigenlijk vanalles. Goofy is enorm veelzijdig :D
Er zijn een hoop verbeterpuntjes en omdat ik altijd graag tips hoor heb ik besloten de foto's hier te plaatsen.

Puntjes die ik sowieso al heb
- sneller en meer leren loslaten!
- Handen rechthouden, ik heb een rare knik in mijn pols en de neiging mijn hand teveel bij me te houden
- rechtop zitten. in dit zadel heb ik sneller een stoelzit en bovendien zit ik naar voren met mijn bovenlichaam.
- Goofy duikt nog wel eens of kruipt te diep. Maar ik merk dat hij sterker wordt en dat het steeds ietsje beter gaat!

[ [url=m/fkB41A.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/tZVsuF.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/47iysJ.jpg]Afbeelding[/url] ] Hier zou ik dus mijn binnenhand losser willen zien

[ [url=m/kgQODK.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/d430e0.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/wIOTgL.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/VtbCki.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/BxTw2L.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ZHr9M2.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/rT5B8p.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/pf6k9T.jpg]Afbeelding[/url] ] Inzet van een stukje draf verruimen. Zakt hier wat te diep, maar voor nu ben ik allang tevreden hoe hij strekt.

[ [url=m/ADeBTH.jpg]Afbeelding[/url] ] En als laatste even deze, verruimen vindt hij nog best moeilijk en zoals hier valt hij dan een klein beetje richting de galop maar dat geeft voor nu nog niet. Wel weer een mooi actief achterbeen :)


echt leuke tinker ik heb er ook 1 gehad geweldige dieren! ik had z'n luxe tinker echt een scheetje !

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 17:57 



 
Profiel   

Leuke tinker!
Wat ik van de foto’s af zie, is dat je paard nog niet in balans is.
Hij loopt flink op de voorhand.
De horizontale balans is niet correct, hij heeft teveel gewicht op zijn voorhand.
Daarom voel jij waarschijnlijk niet veel in je hand en lukt het verruimen niet.
Voor beide dingen moet namelijk de motor aan aan de achterkant.
Loslaten aan de voorkant zal hierbij ook niet helpen, omdat de energie dan aan de voorkant alleen maar verloren gaat, wat je dus bijvoorbeeld merkt bij het verruimen.
Dan gaat hij rennen en zijn rug wegdrukken. Op dat moment is zijn gewicht dus helemaal enorm op de voorkant.
Een paard wat zo op de voorhand loopt kan nog niet correct verruimen en gaat dus rennen. Pas als het gewicht naar achter wordt verplaats, zal hij ook zonder te rennen kunnen verruimen.
Ik zou eerlijk gezegd dus nog helemaal niet denken aan verruimen, maar hard gaan werken aan de balans.
Eerst aan de verticale en daarna aan de horizontale balans.
Als je op Google zoekt kun je genoeg vinden over de horizontale en verticale balans.

Ik weet niet of je ook les hebt van een instructeur die daar aandacht aan besteed?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 18:28 



 
Profiel   

Wat een knapperd! Ik houd van tinkers!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-19 18:58 



 
Profiel   

Ik word heel blij van deze beelden! Een paardje wat vanuit ontspanning de rug em nek loslaat. zo hoort het te gaan! En dan al.die details...daar ga ik niks van zeggen. Ga lekker door zo!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-19 09:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen