[VOLG]Florentino (v. Florencio) en ik wagen het nog eens

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG]Florentino (v. Florencio) en ik wagen het nog eens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 14:51

Ook jezelf daarin niet dwingen hoor :) je maakt echt enorme sprongen vooruit, en het gaat niet harder als je jezelf forceert :)

karijn

Berichten: 5400
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: [VOLG]Florentino (v. Florencio) en ik wagen het nog eens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 15:33

1 en 3 is wijken voor het linkerbeen.... detail.
Wijken is niet meer dan een gehoorzaamheidsoefening, opzij voor het been. Het paard moet op vier benen blijven lopen met een lichte stelling. Geen buiging is mij altijd geleerd. Buiging is bij schouder binnenwaarts, travers, renvers, appuyementen, hoeken en voltes. Probeer het maar eens wat ik eerder voorstelde. De andere kant op wijken, dan wat je normaal zou doen. Dan kan je goed voelen of je paard zich ook echt recht voortbeweegt en hoe jij zelf zit.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 16:41

karijn schreef:
1 en 3 is wijken voor het linkerbeen.... detail.
Wijken is niet meer dan een gehoorzaamheidsoefening, opzij voor het been. Het paard moet op vier benen blijven lopen met een lichte stelling. Geen buiging is mij altijd geleerd. Buiging is bij schouder binnenwaarts, travers, renvers, appuyementen, hoeken en voltes. Probeer het maar eens wat ik eerder voorstelde. De andere kant op wijken, dan wat je normaal zou doen. Dan kan je goed voelen of je paard zich ook echt recht voortbeweegt en hoe jij zelf zit.

Zo heb ik het idd ook geleerd :j

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [VOLG]Florentino (v. Florencio) en ik wagen het nog eens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-19 20:11

Dank je Avalanche, heb je ook wel een beetje gelijk in. Ik wil het graag goed doen en niet verpesten, maar misschien wil ik wel iets te snel.

Karijn, uhm... oeps!! :oo Klinkt me ook logischer toe, dat ik links in-knik. Mijn linkerbeen is mijn hernia-been. Ik ben daar 2 jaar geleden aan geopereerd en hij is gedeeltelijk weg, maar niet helemaal en ik heb restklachten in mijn linkerbeen en voet. Ik ga toch kijken of ik rechter kan zitten, even bewust op letten. Andere kant op wijken ga ik ook proberen.

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 20:15

Wijken is in principe schouderbinnenwaarts op een schuine lijn, net als appuyeren eigg travers op de schuine lijn is.

Je onderste foto ziet er prima uit! De eerste is in mijn ogen iets teveel stelling maar zeker niet verkeerd

Het is in mijn ogen ook logischer dat een paard iets buigt. Je wilt immens dat hij wijkt voor de druk van je been, dan is het toch heel gek als hij dan recht in zijn lijf blijft? Anders blijft hij tegen je been aan plakken

karijn

Berichten: 5400
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: [VOLG]Florentino (v. Florencio) en ik wagen het nog eens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 20:19

Nee wijken is geen schouder binnenwaarts. Het paard blijft namelijk op twee sporen lopen in tegenstelling tot schouder binnenwaarts dat op drie sporen wordt gereden.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 20:33

Nah, je hoeft geen buiging te hebben om te wijken voor druk. Want dat is het eigenlijk, je doet aan de ene kant het deurtje dicht met je been, en aan de andere kant het deurtje open. Lichte stelling is een logisch gevolg daarvan, buiging niet perse.

Buiging vraag je namelijk door een lichte gewichtsverplaatsing naar de binnenkant, en aan de andere kant begrens je de schouder en de achterhand. Wijken houdt in principe ook geen gewichtsverplaatsing in, is gewoon wegduwen voor je been, en dat is ook waarop SB pas veel later komt, want dat vereist meer techniek imo.

Maar er is wat discussie over hoe je het doet, zelf hou ik ervan mijn binnenbeen los en lang te houden en iets meer gewicht op mijn binnenzitbeenknobbel te zetten zonder mijn been erin te drukken, want het risico van teveel binnenbeen is dat je de binnenschouder blokkeert waardoor je je paard eigenlijk op het buitenvoorbeen zet, ipv het binnenachterbeen, en dan valt hij over de buitenschouder weg.

Ik vind het zelf fijn om daar verschillende hulpen voor te gebruiken, zodat ik met wijken paard echt wegduw met binnenbeen, anders kom je in de problemen met je travers en je appuyementen waar je wel buiging moet hebben, maar de andere kant op.

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [VOLG]Florentino (v. Florencio) en ik wagen het nog eens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-19 20:41

Ik herinner me nog wel dat ik heb geleerd om, wanneer je vanaf de middellijn naar de hoefslag wijkt, je gewicht juist iets meer op binnen te hebben om het paard naar buiten te begeleiden (net andersom dan ze in het youtube filmpje zeggen). Binnenbeen wat terugleggen. Buitenbeen begrenzend op de plaats. Binnenhand vraagt iets stelling en buitenhand begeleid naar buiten en begrenst.

Ik pak al heel snel andere zijgangen erbij, al is de buiging nog niet 100% zoals hij moet zijn, maar om het paard meteen goed te leren wat ik bedoel met mijn been en zithulpen. Finetunen komt als het paard krachtiger en leniger wordt. Zo deed ik het altijd eigenlijk en ik heb nog geen paard gehad die moeite had om de zijgangen correct uit te voeren als we op dat niveau waren aangekomen.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 20:57

In je profiel zie ik dat je een ander paard met stang en trens hebt gereden. Heb jezelf Z1 gereden TS? Want dan zou je in principe wel moeten weten hoe jezelf het wijken correct hoort uit te voeren. Weet je al of je Flo zelf gaat houden?

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [VOLG]Florentino (v. Florencio) en ik wagen het nog eens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-19 21:01

Ik heb ZZ-L gereden maar dat is 12 jaar geleden inmiddels. Daarna is er veel gebeurd en heb ik geen paard meer op niveau gereden. Flo zou toen de opvolger worden van mijn oude paard maar dat verhaal is bekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 09:05

Murosch schreef:
Ik vind dit wel interessant! Ik heb nu een paar wijk-plaatjes onder elkaar gezet. Persoonlijk vind ik de eerste en de laatste het beste. Paard loopt daar netjes op 2 teugels, voorwaarts-zijwaarts met buiging in het lijf. Voor mijn gevoel is het tweede plaatje te recht, ik heb dat bewust gedaan maar als ik het terugzie dan mist er buiging naar mijn mening. Het derde plaatje laat goed zien dat er teveel stelling is en het paard loopt weg over de buitenschouder (niet goed aan het buitenbeen/buitenteugel). Hoe zien jullie dit?

[ [url=m/FfWgUb.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/d4CiCE.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/pv8mLH.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1zX9nt.jpg]Afbeelding[/url] ]



Murosch,

ik vind de tweede foto in deze serie beter omdat ik van hier uit meer oprichting heb vanuit de achterhand, komt ook meer overeen met "voorwaartse beweging zijwaarts uitgevoerd", het paard neemt zelf de lichte buiging in de nek en kan binnenachter goed ondertreden en daardoor het voorwaartse behouden

het komt m.i. ook meer overeen met hetgeen in het dressuurboekje omschreven

Afbeelding



wel super dat je zo op deze wijze kunt rijden

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-19 22:09

Onze eerste rit in de regen is ook een feit. Het was de hele dag droog, totdat ik Flo ging opzadelen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Wijken.. nu weer iets rechter gehouden beide kanten op. Ook bezig geweest met de andere kant op wijken, afgewisseld met afwenden en recht oversteken
Afbeelding

Afbeelding



Lijkt nergens op maar ik heb het toch gedurft om weer een stukje galop te doen. Ik had vandaag les met mijn jonge paard en heb afgesproken met mijn instructeur om hier samen mee bezig te gaan deze week. Hij vond dat ik beter helemaal even kon wachten met galop tot de volgende les maar mijn gevoel zei dat ik het toch even moest proberen.
Afbeelding

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 22:20

Dapper hoor.
Lekker doorgaan waar jij je goed bij voelt.
Ik vind het steeds weer een ontzettend gaaf paard. En jullie doen het super, zeker als je weet dat hij tien jaar heeft gediend als 'weideversiersel'.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 22:52

Knap dat je ook in de regen durfde te rijden. Ik zou de galop achterwegen laten zoals je in instructeur al eerder aangaf omdat jezelf te gespannen bent en verkrampt in elkaar gaat zitten. Flo is super braaf! Want de meeste gevoelige paarden gaan ervandoor als jezelf zo verkrampt erop gaat zitten. Zolang jezelf gespannen bent in de galop is het veiliger om samen met je instructeur de galop in de lessen mee te pakken zodat je meer zelfvertrouwen gaat ontwikkelen.

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [VOLG]Florentino (v. Florencio) en ik wagen het nog eens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 19:27

Ik denk dat ik juist zekerder kan worden door te doen. In draf voel ik me nu aardig zeker, ik zit daar nu al een stuk rechter en meer ontspannen, maar dat is ook helukt door te doen. Dat moet in de galop ook gebeuren, maar ook dat kost even tijd.

Ik merkte dat ik gisteren in het begin weer erg onzeker was, door wat er eerder deze week is gebeurd. Duurde een kwartiertje, toen was het weer goed. Daardoor werd ik er wel even aan herinnerd dat het lijntje nog wel heel dun en teer is.

We zijn nu 2 maanden samen bezig. Dat is nog niet zo lang.

Getup

Berichten: 8263
Geregistreerd: 27-01-07

Re: [VOLG]Florentino (v. Florencio) en ik wagen het nog eens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 19:34

blijf in herhaling vallen, maar vind het zooooo leuk om te zien hoe goed jullie (vooruit) gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 19:40

Getup schreef:
blijf in herhaling vallen, maar vind het zooooo leuk om te zien hoe goed jullie (vooruit) gaan!


Ik dus ook en dus vooral lekker blijven galopperen!

xJennifx

Berichten: 1145
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord hollan

Re: [VOLG]Florentino (v. Florencio) en ik wagen het nog eens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 19:41

Je doet het goed hoor! Inderdaad lekker galopperen, krijg je vertrouwen van :)

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 12:09

Wellicht geeft het je vertrouwen TS als iemand bij je in de bak staat met het aangalopperen? Of je kunt een halstertouw om zijn hals vastmaken zodat je jezelf kunt vasthouden in de galop.

karijn

Berichten: 5400
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: [VOLG]Florentino (v. Florencio) en ik wagen het nog eens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 17:01

Gewoon doen die galop. Adem in, adem uit. Al is het maar 1 rondje. Begin daar maar eens mee. Stap 2 is is dan rechtop zitten. Niet meer en niet minder. Stap 3 volgt dan vanzelf en je zal zien dat je dan veel meer lef hebt dan je denkt.

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [VOLG]Florentino (v. Florencio) en ik wagen het nog eens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-19 14:23

Hai, we zijn er nog hoor! Ik heb deze week geen foto's gemaakt, maar nog wel gereden. Vanmorgen zouden we weer gaan, maar het was zo guur en ik had er even helemaal geen zin in. Dus...maar eens iets heel anders gedaan.

Flo heeft in zijn 15 jaar nog nooit een balkje van dichtbij gezien en daar hebben we nu verandering in gebracht :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Missie geslaagd zou ik zeggen. Ach en ook al was het geen rijden, leerzaam was het zeker!

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 15:10

Murosch per ongeluk in je HAW topic terecht gekomen. Stoer van je en ik ga zeker mee volgen. Ik vind je heel erg dapper <3

Om deze foto moest ik vreselijk lachen. Ik had je verhaal nog niet gelezen en ik dacht: "oeps, Murosch is echt wel gestresst, maar die mooie "aap" van haar totaal niet.
Afbeelding

Mooi deze <3 Je voeten zouden nog iets beter op hun plek mogen (schouder-heup-knie-voeten lijn) en je voeten iets meer naar binnen gedraaid (jaja ik weet het→ die kl.te ruggen van ons := ). Maar toch het is HAW. Maar deze foto vind ik je paard echt mooi lopen.

Afbeelding


Ik ga zeker je topic mee volgen. Ik vind het zo stoer. Ik ben trots op je, stoere griet!

Probeer minder naar voren te kiepen en zit af en toe klein stukje door, op lichte verende billen als het ware echt diep zittend verend in je zadel. Dan voel je meer wat er onder je gebeurt en ik zelf vind het gemakkelijker om je paard correct te rijden vanwege dat contact. Hij is al wat ouder hé, dus dat mag best doorzitten.
Afbeelding


Mooie verende gangen zeg. Ik vind het wel een prachtige patser en ondanks het nog wat wisselend beeld Murosch, vind ik het helemaal niet verkeerd gaan hoor!! <3 .

Citaat:
Ik weet zeker dat mam het prachtig had gevonden als ze wist dat ik toch vriendjes met hem ben geworden. Ik merk ook aan mijn vader dat hij zo blij is als we weer gereden hebben. Hij bedankt me er zelfs vaak voor (en dat hoeft echttt niet).

Pik een klein traantje weg. Ik weet het meid, het was zo'n heftige tijd. Wat bijzonder om dit te mogen weten van je. Dank je wel voor het delen. Maakt het nog specialer.

12-04 foto's van les die niet doorgaat→ zelfde advies. Ga af en toe eens op verende billen doorzitten. Ik weet dat hij wat hoger opgooit als die van ons maar toch, probeer af en toe eens.

Blijf zelf ontspannen zodat hij ook ontspannen blijft. Dit is te strak en niet tof voor hem. Maak je vingers, handen maar gewoon zacht, verend, net als je armen, je schouders je hele lijf. Net alsof jullie samen dansen. Dan gaat het er nog meer ontspannen uitzien, denk ik zo maar.
Afbeelding

Weidefoto's, leuk om te zien Murosch +:)+
Ken je de wending om de voorhand? (is geen keertwending hé om de achterhand!). Dat is een oefening wat je met een groen paard en zelfs jong paard kunt doen en dan kan hij niet anders als zijn kaak los laten. Dan beginnen ze ook zachtjes te knabbelen en heb je fijn mond contact. Als je die niet kent, dan kom maar hier, doe ik hem een keer voor. :o (vind dat beschrijven een hele lastige)

Nee, 2x dat is niet goed. Valse knik etc etc. Echt meer van achteren naar voren rijden.
Afbeelding
Afbeelding

Ook al is dit nog niet top, zie ik wel liever
Afbeelding

Kijk work in progress <3 ! Teugels mogen korter en je hele hand, arm, schouder lekker ontspannend boven de hals van je paard. Je hebt zo'n lange teugels dat je bijna boven je broek zit en daarmee maak je het jezelf veel te moeilijk. Ook hier zie je dat je op "je pubis" zit ipv op je billen. Murosch probeer echt op je verende billen te gaan zitten, je maakt het jezelf te moeilijk.
Afbeelding

Wat je wijkfoto's betreft, probeer dat eens met doorzitten. Ik denk (ondanks je rug) dat het gemakkelijker is, want nu lijk je scheef op je paard te zitten. Kijk ook in de richting waar je heen wil gaan.

28-04 foto's
Deze vind ik niet verkeerd. <3
Afbeelding
De anderen vind ik slechter worden. Dus ga niet te veel je best doen, te snel willen. Hou je ontspanning in de gaten, het rijden van achteren naar voren. Tip: als je dit voelt, ga dan eventjes helemaal terug naar de basis.

Tip voor wijken vanaf de middellijn naar een kant toe. Pak iedere keer paar pasjes en dan rechtuit en kijk in de richting waar je naar toe wil gaan.

Leuk spelen met de balkjes.

Murosch +:)+ :* , ben zo trots op je. Go go jij. Work in progress en geef hem de tijd.

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 13:23

Pien bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik werd er een beetje door geraakt en had even tijd nodig om te kunnen reageren. Je hebt fijne tips gegeven waar ik zeker mee uit de voeten kan. Wending om de voorhand is me bekend (scheelt weer een ritje Frankrijk op een neer ;) ) en dat kan ik mee gaan nemen. Doorzitten is nog niet helemaal aan de orde. Daarvoor moet hij me echt laten zitten en daar zijn we in aanloop naar een overgang wel kleine stukjes mee bezig maar echt een stuk doorzitten lukt nog niet in ontspanning en nageeflijkheid. Dat is niet erg en komt wel, maar ik wil niet doorzitten op een rug die vasthoud, snap je? Ik denk dat we toch niet gaan ontkomen aan een ander zadel voor hem. Deze ligt net niet helemaal goed waardoor ik eigenlijk niet helemaal goed kan zitten (ik word teveel achterin het zadel geduwd waardoor het ook te klein lijkt. Als ik hem op mijn andere paard leg, waar hij eigenlijk van is, zit ik veel rechter op en is ie absoluut niet te klein).

Vanmorgen na een dikke week weer gereden (druk gehad met mijn andere paarden en het weer werkte ook niet heel erg mee). Ja, ik had weer even de kriebels van te voren, maar als ik eenmaal bezig ben dan zijn ze zo weer weg. Dat is alvast heel mooi.

We hebben zelfs kennisgemaakt met een bakkabouter en dat deed me gevoelsmatig niks :)
Afbeelding

We moesten even een paar rondjes op gang komen maar daarna vond ik hem eigenlijk wel lekker lopen
Afbeelding

Knappe kop. Ja hij he, let alsjeblieft niet op mij :')
Afbeelding

4kant halthouden doet hij eigenlijk altijd en vanzelf. Ideaal :D
Afbeelding

Hier mag er iets meer lengte in
Afbeelding

Hand mocht wat meer gedragen hier.
Afbeelding

Afbeelding

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG]Florentino (v. Florencio) en ik wagen het nog eens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:51

Wat mij nu op de foto's opvalt: je knikt in op je linkerheup, en dan zit je dus meer op rechts. Probeer recht boven je paard te blijven, en je binnenbeen lang en los, en daar zeker linksom alert op zijn bij jezelf :)

Verder vind ik het weer keurig gereden, ben het eens met je eigen commentaar, maar ik ben heel positief over je :)

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [VOLG]Florentino (v. Florencio) en ik wagen het nog eens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 20:55

Is het zo erg? Ik zie er op deze foto's niet zoveel van eigenlijk. Ik wil er wel bewust op letten (maar dat doe ik ook al wel een beetje?). Misschien merk ik het zelf ook niet zo goed. Wel bedankt hoor!