Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Dressuurclinic Danielle van Mierlo

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Leuk dat je een kijkje komt nemen in ons topic.
Mijn naam is Mandy en ik rijd hier mijn 8-jarige Friese ruin genaamd Hylke (HugoxLeffert)
Wij zijn voornamelijk de basisbeginsels van de dressuur onder de knie aan het krijgen.

Tijdens de clinic van Danielle van Mierlo zijn een aantal foto's gemaakt.
Ik reed hem tijdens deze clinic anders dan normaal, met korte teugels en heel erg voorwaarts.

Normaal rijd ik hem wel met een lichte teugeldruk een laat ik hem mijn hand opzoeken dus dit was wel een omschakeling, dat vond hij ook, hij werd drammerig en licht geïrriteerd.

Toch zaten er fijne stukken tussen en wil ik een middenweg gaan zoeken om uiteindelijk samen KNHS te gaan starten.

Ik hoor graag of ik hier nog tips en trucs kan krijgen om mee aan de slag te gaan.


[ img ]


[ img ]


[ img ]


[ img ]


[ img ]


[ img ]


[ img ]


[ img ]


[ img ]


[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-19 13:56 



 
Profiel   

Heb je een foto van hoe je normaal rijdt? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-19 13:59 



 
Profiel   

liespower94 schreef
Heb je een foto van hoe je normaal rijdt? :)


Het is uniek dat ik deze foto's heb, ik heb helemaal geen rijdfoto's van mijzelf, alleen van mijn dochter, erg he...
Ik heb wel een aantal filmpjes, zal deze vanavond proberen te uploaden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-19 14:06 



 
Profiel   

Er lijken idd zeer fijne stukken tussen te zitten!
Ik was bij mijn paard in het begin ook te 'afwachtend'. redelijk los contact en zelf de hand op laten zoeken. Dat is prima voor het ontwikkelen van een basis aanleuning en gebruik van juiste spieren. Maar op een gegeven moment wil je ze toch echt wat meer 'aan elkaar' en daarvoor zul je ze korter moeten pakken. Hier zijn ze het natuurlijk niet altijd mee eens. Dat kan het drammerige verklaren; simpelweg proberen onder de druk uit te komen. Ze moeten natuurlijk met die druk leren omgaan!

Als je vaker zo zou trainen zal je paard er waarschijnlijk heel anders op gaan reageren. Zeker als hij gaat snappen wat de bedoeling precies is. Maar dit is een stukje 'oppakken' in je training. Niet iets wat je een hele training doet bv!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-19 14:09 



 
Profiel   

Wat tof dat je een clinic hebt gereden bij Danielle! Wel lastig dat het niet helemaal aansloot bij je eigen manier van rijden maar misschien kan je meepikken wat wel voor je werkte en de rest laten voor wat het is?

Wat mij heel erg opvalt aan de foto's is jouw zit. Past het zadel wel goed op je paard (ligt het in balans) en past het jou wel? Je zit helemaal achterop de lepel en je benen liggen te ver naar voren waardoor je in een stoelzit belandt. Je ziet dat je je bovenlichaam naar voren brengt om zelf in balans te blijven. Het ziet er in ieder geval heel oncomfortabel uit. Als je KNHS wil gaan starten mag je paard echt nog wat meer op het achterbeen komen maar daarvoor moet jij ook wel in balans kunnen zitten en ik denk dat dat lastig gaat worden zoals het zadel nu ligt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-19 14:12 



 
Profiel   

Renee_S schreef
Er lijken idd zeer fijne stukken tussen te zitten!
Ik was bij mijn paard in het begin ook te 'afwachtend'. redelijk los contact en zelf de hand op laten zoeken. Dat is prima voor het ontwikkelen van een basis aanleuning en gebruik van juiste spieren. Maar op een gegeven moment wil je ze toch echt wat meer 'aan elkaar' en daarvoor zul je ze korter moeten pakken.

....kun je uitleggen waarom dit per se nodig is?
(Dat het vaak zo gaat is een 2e.)
Mij klinkt het in de oren als van voor naar achter rijden.
(Meer aan elkaar lijkt mij: dier gaat 'zitten', ik doe dat met zit, zwaartepunt etc en een licht contact.)
Citaat
Hier zijn ze het natuurlijk niet altijd mee eens. Dat kan het drammerige verklaren; simpelweg proberen onder de druk uit te komen. Ze moeten natuurlijk met die druk leren omgaan!

...maar waar is deze druk voor nodig/ waarom moet een dier dit leren...?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-19 14:17 



 
Profiel   

Omdat jij waarschijnlijk met jouw losse druk te veel halslengte toestaat. En zolang hij niet 'korter' wordt, zal hij dit in zijn hele lijf niet doen. Dit is natuurlijk niet goed te beoordelen zonder beeldmateriaal van hoe je normaal rijdt! maar puur beoordelend op wat ik hier op de foto's zie lijkt het dat jouw paard niet gewend is om echt wat meer aan elkaar te gaan lopen. Daarnaast is je doel natuurlijk die druk op den duur weer lichter te krijgen. Maar als hij niet zonder druk wat meer aan elkaar wil gaan lopen, is het gebruiken van wat meer druk vaak een fijne methode. Zodra hij gaat lopen waar hij moet lopen moet de druk dan natuurlijk ook weer minder worden!

Al zijn er ook rijstijlen die het hier totaal niet mee eens zijn. Dat is helemaal prima, en niet een discussie waar ik op doel of welke ik aan wil snijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-19 14:20 



 
Profiel   

Eens met Janneke. Hoe kan een paard door kort vastpakken en op druk rijden in hemelsnaam leren zijn lichaam goed te gebruiken? Dat kun je niet afdwingen, dat is een kwestie van uitnodigen en begeleiden met een ontspannen zit en lichte hulpen. Een heel lichte, elastische verbinding handhaven zonder terug te werken, en daarin het paard voorwaarts rijden. Inkaderen zonder op te sluiten. Dan kan het paard zich settelen en krijg je positieve reflexen. Dan beantwoordt het paard jouw contact door fijn in je hand te gaan veren.
Deze les klinkt als een short cut methode om snel 'resultaat' te krijgen.
Zoals de ts zelf normaal zegt te rijden, lijkt mij beter werken. Daarbij, ik weet niet hoe je normaal zit ts, maar op de foto's zie ik erg veel spanning en ongemak bij jou, vooral je armen en schouders zijn erg strak, en je benen hangen niet losjes af.
Hopelijk kun je het ontspannen op lengte rijden wat je zegt gewend te zijn, op een positieve manier thuis verder uitbouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-19 18:35 



 
Profiel   

Ik snap wel wat Renee_S bedoeld en zelfs in de western rijd ik op deze methode alleen is het loslaten groter. Al mijn paard te lang word vraag ik iets contact, komt zij weer in frame, dan laat ik los. Altijd maar lengte in de hals toestaan terwijl de rest van het lijf niks doet is ook niet ideaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-19 19:52 



 
Profiel   

Eens met Janneke en Askja. Ik vind dit ook bijzonder, je paard kort pakken, en dan zo door de baan jagen klinkt ook mij in de oren als van voor naar achter jagen. Het enige wat je daarmee volgens mij bereikt is dat een paard over tempo gaat lopen. En natuurlijk moet het lijf wat gaan doen, maar het is niet omdat je ze van voren kort pakt dat ie van achter meer gaat zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-19 21:44 



 
Profiel   

Ik zie op de foto's de korte teugels niet echt terug. Hoeveel druk je in je hand hebt zie ik natuurlijk niet, maar in je houding vind ik wel behoorlijk wat spanning zitten. Je zou je handen zelfs nog wat meer mogen dragen. Ik zie op de foto's ook geen paard wat door de baan gejaagd wordt.

Ik denk dat je er best aan doet om voorlopig flink aan je zit te werken. De spanning er uit en de positie van je handen op orde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-19 21:52 



 
Profiel   

Ik vind dat het paard wel netjes loop, maar idd teveel spanning van voren. Maar wat me eigenlijk op valt is jouw zit. Ik denk dat je hem/ haar daarmee wat belemmerd. Probeer goed recht op te zitten. En je beugels wat langer zodat je Meer op 1 lijn zit.
Verder super tof paardje! Volgens mij is ze / hij heel leuk om mee samen te werken

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-19 21:55 



 
Profiel   

Renee_S schreef
Omdat jij waarschijnlijk met jouw losse druk te veel halslengte toestaat. En zolang hij niet 'korter' wordt, zal hij dit in zijn hele lijf niet doen. Dit is natuurlijk niet goed te beoordelen zonder beeldmateriaal van hoe je normaal rijdt! maar puur beoordelend op wat ik hier op de foto's zie lijkt het dat jouw paard niet gewend is om echt wat meer aan elkaar te gaan lopen. Daarnaast is je doel natuurlijk die druk op den duur weer lichter te krijgen. Maar als hij niet zonder druk wat meer aan elkaar wil gaan lopen, is het gebruiken van wat meer druk vaak een fijne methode. Zodra hij gaat lopen waar hij moet lopen moet de druk dan natuurlijk ook weer minder worden!

Al zijn er ook rijstijlen die het hier totaal niet mee eens zijn. Dat is helemaal prima, en niet een discussie waar ik op doel of welke ik aan wil snijden.


Meer aan elkaar lopen kan ook zonder drammerigheid en meer teugel druk. Juist rust, zelf balans leren zoeken en recht maken. Als jullie samen in balans zijn, dan komt de aanleuning van zelf (door de schoft lift, van de voorhand afkomen ed). En ook de kracht opbouw. Het is juist veel moeilijker voor een paard om met een losse teugel zichzelf te balanceren en verzamelen dan wanneer je ze korter pakt.

Persoonlijk in de foto’s zou ik juist wat meer lengte willen zien. Hij heeft een valse knik en bolt zijn rug niet op. Wat hij ook niet kan met korte teugels. Met meer lengte kan de hals wat zakken, neus eruit en kan hij zijn buikspieren aan spannen. Onder het zadel heeft hij nu een holle rug. Ik zie ook veel stuwing en geen dragend achterbeen.

Nu ben ik ook benieuwd waarom je feedback wilt aan de hand van de foto’s tijdens een clinic van haar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-19 21:56 



 
Profiel   

Als ik naar deze foto's kijk vind ik de teugels niet te kort en zelfs niet heel kort. Ik raad je gewoon aan om de tips van de clinic aan te nemen. Ben wel benieuwd naar hoe je zelf rijdt normaal :)

Het kan ook logisch zijn dat je paard drammerig is als hij op een andere manier aan het werk wordt gezet en meer moet doen dan normaal.

Heb je normaal ook les of echt alleen deze clinic?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-19 21:59 



 
Profiel   

Renee_S schreef
Omdat jij waarschijnlijk met jouw losse druk te veel halslengte toestaat.

?..gericht aan wie...?
Wat noem jij teveel halslegnte?

(Ik vind persoonlijk die hals onbelangrijk. Aan de orde is in dit topic een goed gaand rijpaard. Dat rijpaard hoort horizontaal evenwicht te hebben zodat de voorhand niet slijt, neus voor de loodlijn en een 'bolle' rug. In praktijk betekent dit een soort van krul in de hals. - maar dat is van secundair belang.)
Citaat
En zolang hij niet 'korter' wordt, zal hij dit in zijn hele lijf niet doen.

...ik vroeg om uitleg, maar dat krijg ik niet.
Dit is alleen het. staccato zinnetje 'dat de hals kort moet'.

Welnu: een korte hals zet het paard op slot. Een paard is net een mens: met 1 gewricht op slot kunnen alle andere gewrichten heus nog bewegen, maar de swing en de sjeu zijn er uit. Stap 4 van het scala: swing.
Wie dus echt dressuur wil rijden bewaakt de swing (auf deutsch: schwung).
Ook suggereert dit zinnetje dat eerst de hals kort moet, en daarna de rest van het lijf. Ik zie de aanhalingstekens wel, en neem aan dat je daarmee bedoelt 'onderlijn moet korter worden, paard moet gaat zitten', maar de bovenlijn hoort hierbij lang te blijven. Ik vind het dus nogal ongelukkig klinken.
Ook zie ik niet in waarom je aan de voorkant moet beginnen. (Een paard heeft die hals nodig om het evenwicht te bewaren, zie bijvoorbeeld foto 2: de lengtebuiging lukt net niet goed, paard 'kapseist', er is werk aan de winkel in het hele lijf.)

Wat je wil in dressuur is eerst een goed gaand rijpaard, daarna gaat het dier steeds verder 'zitten', het zwaartepunt gaat verder naar achter, de onderlijn wordt fiks kort, en de bovenlijn blijft lang, wel kunnen de teugels in de loop van dit proces korter.

Citaat
Dit is natuurlijk niet goed te beoordelen zonder beeldmateriaal van hoe je normaal rijdt! maar puur beoordelend op wat ik hier op de foto's zie lijkt het dat jouw paard niet gewend is om echt wat meer aan elkaar te gaan lopen. Daarnaast is je doel natuurlijk die druk op den duur weer lichter te krijgen. Maar als hij niet zonder druk wat meer aan elkaar wil gaan lopen, is het gebruiken van wat meer druk vaak een fijne methode. Zodra hij gaat lopen waar hij moet lopen moet de druk dan natuurlijk ook weer minder worden!.


@TS: mijn tip is: leg dit advies naast je neer en neem les bij iemand die jouw manier van rijden kan uitbouwen.

Voor knhs is in de B een goed gaand rijpaard voldoende. Dwz een dier met horizontaal evenwicht, neus voor de loodlijn en een 'bolle' rug. In praktijk betekent dit een soort van krul in de hals. Dat kan uitstekend met een wat langere teugel en lichte druk, persoonlijk bereik ik dit via het zogeheten verticale evenwicht.
En als gezegd: oefen aan een correcte lengtebuiging van je paard en let op de lengte van je benen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-19 08:01 



 
Profiel   

Heel veel reacties, waarvoor dank.

De reden dat ik dit plaats met deze foto's is omdat ik niet veel andere foto's heb helaas!
Ik heb wel een filmpje van mijn "normale" rijden, kan iemand mij uitleggen hoe ik een filmpje plaats?

Verder heb ik 1x per week les van mijn eigen instructrice, ik zal haar maandag eens vragen om een stukje les te filmen/foto's te maken tijdens het rijden voor een beeld hoe ik normaliter rijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-19 08:19 



 
Profiel   

Renee_S schreef
Omdat jij waarschijnlijk met jouw losse druk te veel halslengte toestaat. En zolang hij niet 'korter' wordt, zal hij dit in zijn hele lijf niet doen. Dit is natuurlijk niet goed te beoordelen zonder beeldmateriaal van hoe je normaal rijdt! maar puur beoordelend op wat ik hier op de foto's zie lijkt het dat jouw paard niet gewend is om echt wat meer aan elkaar te gaan lopen. Daarnaast is je doel natuurlijk die druk op den duur weer lichter te krijgen. Maar als hij niet zonder druk wat meer aan elkaar wil gaan lopen, is het gebruiken van wat meer druk vaak een fijne methode. Zodra hij gaat lopen waar hij moet lopen moet de druk dan natuurlijk ook weer minder worden!

Al zijn er ook rijstijlen die het hier totaal niet mee eens zijn. Dat is helemaal prima, en niet een discussie waar ik op doel of welke ik aan wil snijden.

Hier wordt ook met heel weinig druk gereden. Zoals Askja ook al beschrijft: even vragen en weer los naar licht contact. Want dat wil ik uiteindelijk: licht contact.
Ik heb nooit begrepen dat ruiters denken tot een lichte aanleuning te kunnen komen door met een zware te beginnen. :?
Het "aan elkaar leren lopen" doe je niet door ze kort te nemen maar door ze via overgangen en tempowisselingen "te manipuleren" tot dat punt waar ze zelf licht worden en bij elkaar komen. Dat is, toegegeven, de langere weg, maar dan sla je wel de frustratie over die TS hier zo mooi omschrijft. :)

Die twee hier weten wel wat met je als je ze met de hand "bij elkaar wil trekken".

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-19 09:02 



 
Profiel   

Oke mijn excuses, ik ben niet goed in uitleggen. Maar het geen ik bedoel is ook absoluut niet "gewicht er aan hangen, sporen er in en aan elkaar trekken".

Maar inderdaad wat MarlonNaldo zegt.

Er is een heel verschil in altijd met een los teugeltje een paard in zijn eigen houding te laten lopen, en met lichte hulpen, licht contact etc het paard naar oprichting toe schakelen. Dat laatste is natuurlijk het doel, maar voor veel ruiters niet haalbaar.

Wanneer er normaal heel veel toegestaan wordt en met heel licht contact wordt gereden, kan wat meer weerstand al snel voelen als heel veel. Ik vind de foto's er namelijk niet uit zien als een paard wat met veel kilos in de mond boven tempo gejaagd wordt. Maar het zijn natuurlijk maar momentopnamen.
Daarnaast kan het natuurlijk ook zijn dat er in deze clinic met meer weerstand gereden (moest) worden dan gewenst. Echter is dit wel ook de rijstijl van Danielle. Mocht dit niet aansluiten bij rijstijl van de TS (of andere reageerders) is wellicht een clinic van een wat meer klassiek georienteerde instructie raadzaam voor volgend keer.

Nogmaals, het was totaal niet mijn doel een discussie op te wekken. Puur te verklaren dat ik snap waar Danielle op doelt. En ik kan me zeer goed voorstellen dat velen niet (volledig) achter deze methode staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-19 09:07 



 
Profiel   

Als ik kijk naar de spanning die ik op de armen van TS zie staan dan vrees ik dat er redelijk veel weerstand verwacht werd. :) Kan me voorstellen dat TS zich daar niet fijn bij voelde. En die spanning zie ik ook meteen terug in het hele paard helaas. :)
Als ik TS was zou ik rustig mijn eigen pad aanhouden. Ik denk dat ze daar allebei (paard en TS) gelukkiger en beter van gaan worden dan van deze methode.


Laatst bijgewerkt door Ayasha op 05-04-19 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-19 10:08 



 
Profiel   

Naar mijn mening komt een paard vanzelf meer ''in elkaar'' als hij de juiste training heeft gehad en sterk is in zijn achterhand en los door het lijf. Dit train je niet door je paard te gaan opsluiten. Vooral als je nog met de basisbeginselen van de dressuur bezig bent.

Onlangs nog een clinic gezien van Rien van der Schaft waarin dat ook weer benadrukt werd.

Leuk voor een keer, maar ik denk dat je vóór de clinic beter bezig was dan tijdens. Ik denk dat je paard het daarmee eens zal zijn ;) Een heel leuk dier overigens :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-19 10:14 



 
Profiel   


Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-19 11:10 



 
Profiel   

Ik heb filmpjes gevonden!
Zal er maandag tijdens de les nog even laten maken.

Let op: dit was ons derde springrondje ever!




Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-19 11:43 



 
Profiel   

Haha ik heb hard moeten lachen om je springfilmpje. Kom je zo mooi aanrijden en hij springt gewoon niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-19 11:56 



 
Profiel   

Ik zou meenemen uit de clinic waar je wel iets mee kunt. De filmpjes zien er veeeeeeel beter uit dan de foto’s!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-19 12:13 



 

Hoera! Daar zijn onze grote voorbeelden, de Grand Prix Ruyters weer! Voor iedereen die wanneer mensen over halslengte beginnen te roepen dat die ruiters het toch wel zullen weten anders waren ze toch nooit zover gekomen, is dit het bewijs dat het niet zo is. Het gaat over de korte termijn En ze moet in een clinic iets laten zien waarmee ze gelijk resultaat heeft anders vindt niemand er iets aan.
Ts je Kan goed rijden, kijk terug op een leuke ervaring en vergeet wat je geleerd hebt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-19 12:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen