Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Eerste sprongen 1m20 en 1m25

 
Profiel   

Sinds mei 2019 ben ik begonnen springen met mijn paard, hij is nu bijna 6 ondertussen. De laatste keren heb ik met hem 1m20 en 1m25 gesprongen. Ik ben zelf erg onzeker maar hij verbaasd me elke keer en geeft zoveel vertrouwen.

Wat ik wel merk is dat als ik op foto's kijk is dat ik zelf niet zo hard naar voren ga boven de sprong, maar het voelt niet alsof ik niet mee ben op de sprong. Als hier iemand tips voor heeft om dit beter te doen hoor ik het graag. Hier volgen de foto's

1.
1m05
[ img ]

2.
1m20
[ img ]

3.
1m25
[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-20 22:41 



 
Profiel   

Zp, jullie wapperen er lekker overheen.

Probeer vooral je handen wst mee tr geven en je evenwicht boven het zadel te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-20 23:46 



 
Profiel   

Wat fijn dat je zoveel zelfvertrouwen van je paard krijgt, je paard springt het ook makkelijk. Zelf zou ik het wel nog lager houden en eerst focussen op je houding. Het lijkt of je automatisch deze houding aanneemt maar misschien als sprongen minder spannend zijn dat je met les wel goed kunt focussen op je houding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-20 06:36 



 
Profiel   

Goed dat je opmerkt dat je zit beter kan! Ik zou daar een instructrice voor in de hand nemen en veel met lage sprongen gaan oefenen net zo lang totdat je goed gaat zitten tijdens de sprong. Zo belast je je paard niet onnodig, je paard kan het toch wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-20 22:54 



 
Profiel   

Misschien een instructeur “centered jumping” zoeken?

Edit; grof gezegd moet je meer je kont achteruit steken (in het midden van het zadel blijven ipv naar voren) en daardoor kun je je bovenlichaam dichter bij je paard houden en je armen meer meegeven. Daarvoor heb je een goede core nodig.

Je gaat nu zoals het lijkt teveel staan van je paard af. Daarbij gooi je de zwaartekracht teveel richting schoft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-20 22:56 



 
Profiel   

Om goed te leren schanieren sprongen wij vroeger een hoop in-uitjes achter elkaar met de handen op de rug. Kost wel wat werk om dat op te bouwen want het moet ook 'n sluis zijn zoals wanneer je je paard laat losspringen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-20 23:02 



 
Profiel   

Ik heb een instructeur die me heel erg goed geholpen heeft tot nu toe, tot hiervoor had ik enkel nog maar huppeltjes gemaakt van +-60cm. Ik ga zeker de volgende keer een poging doen om mijn handen meer naar voor en mijn kont meer naar achter te steken, al moet dan al iemand mij filmen want naar mijn gevoel zit ik soms goed (maar dat is dan niet zo). En die in-uitjes lijken mij best spannend om te doen zonder handen op een jong paard (zit tussen mijn oren, ik weet het).

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-20 15:37 



 
Profiel   

Wat leuk dat jullie zo lekker gaan!

Ik zou vooral gaan werken aan je handen meegeven. Je paard springt nu best wel zonder rug, maar hij heeft ook niet de mogelijkheid om zijn hals te laten vallen en zijn rug op te bollen als jij hem te kort houdt.

Je moet in-uitjes natuurlijk ook rustig opbouwen, voor je paard is het ook echt een zware oefening namelijk. Dus beginnen met 2 lage sprongetjes die je normaal rijdt. Vervolgens kun je de hoogte en aantal hindernissen uitbouwen. Je kunt ook eerst gewoon focussen op je handen meegeven totdat je ze in een boogje hebt hangen, je hoeft niet gelijk je teugels helemaal los te gooien

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-20 15:50 



 
Profiel   

Bowo schreef
Wat leuk dat jullie zo lekker gaan!

Ik zou vooral gaan werken aan je handen meegeven. Je paard springt nu best wel zonder rug, maar hij heeft ook niet de mogelijkheid om zijn hals te laten vallen en zijn rug op te bollen als jij hem te kort houdt.

Je moet in-uitjes natuurlijk ook rustig opbouwen, voor je paard is het ook echt een zware oefening namelijk. Dus beginnen met 2 lage sprongetjes die je normaal rijdt. Vervolgens kun je de hoogte en aantal hindernissen uitbouwen. Je kunt ook eerst gewoon focussen op je handen meegeven totdat je ze in een boogje hebt hangen, je hoeft niet gelijk je teugels helemaal los te gooien


Dus je bedoelt dat ik moet oefenen op mijn handen meegeven zodat ik boven de sprong eigenlijk geen druk meer heb op mijn teugels? Dat hij de kans krijgt om zijn hals te strekken dan. Dus dan moet ik puur op mijn eigen balans meegaan waardoor ik beter ga zitten normaal (als ik het kan afleiden haha)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-20 16:23 



 
Profiel   

Je kan een beugelriem om de hals doen en die vastpakken als je het gaat oefenen, dan zit er geen onbedoelde druk op de teugels

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-20 17:24 



 
Profiel   

Ik vind juist dat je mooi terug blijft in je bovenlichaam. Je hoeft echt niet plat op je paard te liggen.
Daarbij, in de eventing is het juist een stukje veiligheid als je meer terugzit, als je een keer een misser hebt (afstand, struikelen, etc.) heb je zelf meer balans, en komt je paard eerder weer terug op de been.

Het heeft mij in het springen ook al een paar x geholpen. Jong paard, gaat soms nog wat onbeholpen of met een mis afstand. En doordat ik goed terug kan zitten was er niks aan de hand. Had ik er plat op gelegen gingen we zonder pardon samen tegen de grond.

Ik vind juist dat veel ruiters (vooral in het lagere werk tot ongeveer M niveau) er veel te plat op liggen. Het zijn nog maar lage sprongen. Het is vooral belangrijk dat je mooi mee bent op de sprong.

Als ik deze foto's zie vind ik vooral dat je heel strak lijkt in je armen/schouders. Probeer er op de letten dat die mooi los zijn, dat je elastisch bent in je armen, en zo mooi de mond kan volgen. In je hand zou je ook iets meer ruimte mogen geven naar voren.
Probeer er ook op de letten dat je been mooi recht naar beneden blijft op de sprong. Die schuift nu iets naar achteren. Maar dat is een kleinigheidje ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-20 17:48 



 
Profiel   

Wanneer jij geen druk meer hebt op de teugels, krijgt je paard inderdaad alle kans om zijn hals te laten vallen. Of hij dit ook doet, ligt ook aan zijn talent en bijvoorbeeld de voorbereiding van de sprong (een te hoog tempo leidt meestal tot een vlakke sprong met weinig ruggebruik). Ik kan op de foto's niet zien hoe jouw balans precies is. Dit beeld kan ontstaan door iemand die gewoon haar handen op dezelfde plek houdt, maar ook door iemand die zich aan de teugels in balans houdt. Als ik het goed begrijp ben jij het 2e? Dan zal het meegeven moeilijker zijn dan wanneer het enkel een "mindset" is. Het is niet de bedoeling dat je paard je uit het zadel moet "trekken", maar dat je zelf omhoog komt wanneer bij afzet. Als je nu steun houdt aan de teugels, kan je natuurlijk een gevoel vam onbalans krijgen als je ineens niet meer de teugels hebt.

En ik sluit me aan bij bovenstaande, je hoeft niet helemaal plat te liggen, als je maar mee bent (en daarin onafhankelijk zit)


Oefen je ook wel eens de verlichte zit tijdens het rijden? Kun je ook goed je balans trainen. Bijvoorbeeld een beginnen in stap, overgang maken naar draf, overgangen maken naar galop, weer terug naar draf en tot slot weer stap, mogelijk tussendoor eens binnen de gang een schakeltje maken en dan alles terwijl je in verlichte zit blijft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-20 17:59 



 
Profiel   

Het is juist de bedoeling een onafhankelijke zit te hebben zonder dat jij steun nodig hebt of steun neemt aan de teugels. Mocht je die beheersing en balans nog niet hebben is het zaak dat eerst te oefenen voor je je paard blootstelt aan deze hoge sprongen.

Ik vind wel degelijk dat ze teveel rechtop blijft. En kwa balanspunt komt ze zowat echt teveel richting voren. Jullie hebben wel een punt: mogelijk komt dat doordat ze steun trekt vanuit de teugels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-20 20:08 



 
Profiel   

Als een hertje vliegt hij erover :P Ik ga mee met de tips hierboven maar vind jullie een erg leuke combinatie zo!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-20 12:27 



 
Profiel   

Als jij je hand wat meer naar voor gaat geven, ga je automatisch je lichaam iets meer naar voor leunen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-20 13:09 



 
Profiel   

Ik ga mee met de tips hier boven en zou lager gaan oefenen. Wat ik zie op een aantal foto's is dat je je ellenbogen nogal van je lichaam afsteekt, hierdoor kunnen je handen ook niet goed naar voren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-20 13:29 



 
Profiel   

Ik ga al deze tips zeker meenemen in mijn volgende training, ben erg benieuwd hoe het gaat gaan :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-20 16:10 



 
Profiel   

Wat een leuk paard! Tijdens mijn springlessen zij mijn instructrice altijd: in het zwembad duiken! :')
daardoor ben ik wel beter mee gegaan met mijn handen tijdens de sprong, wie weet helpt het je.
Verder heb ik geen tips of opmerkingen, vind het er al gaaf uitzien!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-20 16:47 



 
Profiel   

Ik heb altijd geleerd om een soort van knuffel om je paard zijn nek te geven zodat je je paard niet in zijn mond zit op en vlak na de sprong en zelf ook automatisch iets met je bovenlichaam naar voren gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-20 17:12 



 
Profiel   

Net gesprongen met de tips van jullie in mijn achterhoofd, is natuurlijk nog niet perfect maar heb het idee dat ik mijn hand al meer naar voren geef.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-20 08:49 



 
Profiel   

deborah_D schreef
Net gesprongen met de tips van jullie in mijn achterhoofd, is natuurlijk nog niet perfect maar heb het idee dat ik mijn hand al meer naar voren geef.

[ [url=m/Dv6SMZ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Je handen zijn inderdaad beter, nu nog je bovenlichaam iets laten zakken, oefenen tijdens het rijden, in galop enzo. Goed bezig!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-20 07:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen