Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Joy voor de eerste keer in HAW!

 
Profiel   

En ik vind het best spannend := :o

Even ter info:

Joy is een 4-jarige quartermerrie die allround gefokt en opgeleid is (wordt). Ik heb haar tot nu toe zelf beleerd (vanaf dat ze 6 maanden oud was). Ik hierbij hulp van mijn instructrice die er sinds het traject zadelmak maken bij is.

Wat is mijn doel van dit topic:

Ik wil jullie een inkijkje geven in hoe wij het afgelopen jaar zijn gekomen tot waar we nu zijn. De laatste drie filmpjes zijn van vandaag.

Uiteraard sta ik open voor tips. Het is de eerste keer dat ik een paard beleer en ik kan me voorstellen dat we nog veel verbeterpunten hebben. Ik heb (als het enigszins mogelijk is) iedere week les. Daarbij werk ik ook op de grond en wissel ik dit af met trainen in halter onderdelen.

Joy wordt 3 tot 4 keer per week gereden. Ik wil haar zoveel mogelijk tijd geven te herstellen/de trainingen te verwerken. We doen het rustig aan, ik kijk daarbij naar wat zij aangeeft. We hebben gemerkt dat juist na een aantal dagen niet bereden te zijn, haar vorderingen heel groot zijn. Dit nemen we mee als we iets nieuws aanleren.

Genoeg gepraat, hier de filmpjes! :D

Aan de lijn in de grote hal, hiervoor hadden we wat sessies in de roundpen. Ze is hier 6 weken onder het zadel:


Een sprongetje naar augustus 2019:


Weer een maand later:


Galop is voor haar erg moeilijk, omdat ze zoveel kracht heeft in haar achterhand, dat haar voorhand het soms niet kan bijhouden. We hebben erg ingezet op ontspanning, met name tijdens het aanspringen. Dat is hier zeker nog een work in progress:


Hier al iets verbeterd:


Hier moest ik haar erg voorwaards houden:

Dat was gek, aangezien dat voorheen niet zo'n probleem was. Niet veel later (begin januari) begon ze te kreupelen met rechtsachter. Veel zorgen, een röntgologische keuring, kliniekbezoek en 8 weken later bleek dat ze last heeft van een dunne zool. Inmiddels heeft ze beslag en loopt ze weer helemaal rad.

Drie maanden later en de eerste keer weer erop na het stilstaan:




We zijn tussendoor online begonnen met onze eerste wedstrijdjes. Onderstaande proef gaf ons een mooie gedeelde 4de plaats van de 53 starts!


We zijn inmiddels een paar stapjes verder met het beleren. Sidepass, leg yield (wijken) en contra galop staan op het punt van bevestigd te worden. Deze drie nieuwe manoeuvres zijn we sinds een week aan het trainen. Wat mij opvalt in de onderstaande filmpjes (van vandaag) is dat ze erg haar best doet en steeds meer ontspanning vindt in de galop.







Joy hoeft van mij nog niet nageeflijk te lopen. Ze mag zelf komen, dan help ik haar. Dat gaat op stukken al erg goed. Ik probeer zonder dwang te rijden, maar met ondersteuning. Manoeuvres als sliding stop, spin, rollback en lead changes zijn nog echt toekomstperspectief.

Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden! Ik ben in ieder geval ontzettend trots op hoe Joytje het allemaal oppakt <3 *\o/*
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-20 19:56 



 
Profiel   

Wat een heerlijke spierbundel!! <3 En wat gaaf om te zien hoe jullie zijn gegroeid, je bent echt lekker bezig zo! Heel eerlijk :+:
Die billen op je horsemanship filmpje <<)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-20 08:32 



 
Profiel   

Knappe Joy <3 Leuk om jullie proces te zien, jullie zijn fijn bezig! :D Vind je galop er op het laatste filmpje echt heel netjes uit zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-20 09:11 



 
Profiel   

Gaaf paard!

Een beetje een lastig forumdeel omdat je rijtechnisch feedback moet geven en dat is niet mijn specialiteit :P .

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-20 09:19 



 
Profiel   

Dankjullie! <3

Haha troi, ik wilde inderdaad weleens wat meer rijtechnisch commentaar, maar ben evengoed erg blij met je post! :+ :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-20 09:51 



 
Profiel   

Mooi om de voortgang te zien. Ik heb rijtechnisch zo niet heel veel aan te merken. Wat me wel opvalt, is dat ik hem niet lekker vind in het beenwerk. Ik zag halverwege dat hij al bij de kliniek is geweest. Ik vind hem daarna wel iets beter lopen, maar ik zie er iets aan bij de voorbenen. In beweging wat vlak en soms wat traag achter de beweging aan. Zijn de voorbenen ook op de foto gezet?
Misschien niet wat je wilt horen, sorry, maar ik wil het toch gezegd hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-20 11:13 



 
Profiel   

Vriendelijk gereden, wat mooi om de ontwikkeling in haar lichaam te zien en jij zit er ook steeds relaxter op :j
Je hebt een binnenhand die graag omhoog wil (herkenbaar) ipv opzij om het deurtje open te zetten. In de jog mag ze nog wat meer ritme krijgen, maar dat zal een kwestie van kracht opbouw zijn.

Lijkt me een intelligent paardje dat meedenkt/werkt. Je ziet bij je aanzet van spins/rb dat ze binnenachter al goed laat staan of lichtjes ‘tapt’ dat gaat vast wel goed komen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-20 11:30 



 
Profiel   

Dank Mars! Ja binnenhand is eigenlijk altijd al mijn "ding" geweest. Krijg het er maar niet uit :x . Joy is ontzettend werkwillig en wil erg graag haar bes doen. Dat is superlief om te zien <3

Dank Earth voor het commentaar. Kun je alleen iets specifieker zijn in waar (welk filmpje/deel van het filmpje) je dat precies ziet? Ze is rondom op de foto geweest (sportkeuring) en goedgekeurd, met wat kleine bemerkingen. Op de kliniek is alleen rechts achter op de foto gezet, omdat daar toen het probleem zat. Beide foto momenten waren in een maand tijd.

Afgelopen week liet ze wat spierpijn zien op (links) voor, wellicht dat dat er nog niet helemaal uit was. (als je de laatste filmpjes bedoelt)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-20 11:43 



 
Profiel   

Earth schreef
Mooi om de voortgang te zien. Ik heb rijtechnisch zo niet heel veel aan te merken. Wat me wel opvalt, is dat ik hem niet lekker vind in het beenwerk. Ik zag halverwege dat hij al bij de kliniek is geweest. Ik vind hem daarna wel iets beter lopen, maar ik zie er iets aan bij de voorbenen. In beweging wat vlak en soms wat traag achter de beweging aan. Zijn de voorbenen ook op de foto gezet?
Misschien niet wat je wilt horen, sorry, maar ik wil het toch gezegd hebben.



Ik denk dat Earth reageert vanuit een dressuur opzicht. Wij willen in de western natuurlijk niet zóveel knie-actie zien dus hoe vlakker en meer strekken hoe beter :P ik zie er niet zo snel iets geks aan, maar misschien ben ik blind :+ verder vind ik het er vriendelijk uit zien, de tip over de binnenhand is herkenbaar hahaah


Laatst bijgewerkt door Sicayes op 12-05-20 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-20 15:54 



 
Profiel   

Haha ja dat dacht ik ook al, maarik denk als ik dat erop zet denken bokkers misschien: "oh daar heb je weer zo'n westernruiter" :+ :')

Begon ook al aan mezelf te twijfelen namelijk, want ik zag het niet zo. Maar ik ben dus inderdaad een western visie gewend. In de dressuur zouden we de lachers op onze hand hebben :=

Dit is wat we willen zien:

[ img ]

[ img ]
En dan mag ze dus nog wat meer over haar rug en zakken. Maar he, work in progress :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-20 15:57 



 
Profiel   

Nee hoor, het gaat mij niet om de beweging an sich. Ik ben lusitano's en PRE's gewend, die bewegen ook anders dan het gemiddelde dressuurpaard.
Laat ik het zo zeggen, ik ken 2 paarden met problemen in de voorbenen en die liepen ook zo. Ik vind dat ze haar voeten heel snel neer zet en weinig zweefmoment creert in de beweging. Dat zie ik door alle filmpjes terug.
Ik hoop dat het niks is hoor, maar het viel me wel op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-20 16:46 



 
Profiel   

Ik heb je een pb gestuurd Earth :)

Als het al zo lang is moet het meer mensen opgevallen zijn (waaronder verschillende trainers, zadelpassers en de osteopaat)

Maar het kan zijn dat ze iets gemist hebben natuurlijk.

Wat ik wel merk is dat de gigantische hoebeelheid spieren die Joy heeft (en met name de omvang) ook tegen kunnen werken. Daarom doe ik er (dmv goede balans in training/rust en supplementen) alles aan om haar zo soepel en sterk mogelijk te houden.


Laatst bijgewerkt door Gimme_Joy op 12-05-20 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-20 17:40 



 
Profiel   

Ik zie er niks raars aan :)
Mooi om je vorderingen te zien, wat een heerlijk paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-20 17:41 



 
Profiel   

Dankjee! *\o/* Ik zie ook niets geks en ze is in februari helemaal door de molen gehaald, dus kan me niet voorstellen dat er iets aan de hand is. (Ik weet, foto's zijn een momentopname, maar het is niet zo dat we erna meteen keihard zijn gaan trainen oid)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-20 08:05 



 
Profiel   

Oh, wat ziet dat er mooi rustig en vriendelijk uit :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-20 12:25 



 
Profiel   

Ik denk te zien/snappen wat Earth bedoelt, even zien of ik dat kan uitleggen.

In de jog mag Joy haar voorbenen toch nog net met wat meer actie bewegen. Het lijkt zo een beetje alsof ze voor te weinig ruimte heeft om zich lekker voorwaarts te bewegen door het frame waarin ze loopt waardoor de beweging iets meer krabbelend lijkt dan het zou kunnen zijn. Ze beweegt vooral horizontaal maar net iets meer verticaal erbij zou beter zijn.

Je zou eens kunnen kijken of ze sporen trekt in de jog. Als je echt sleepsporen ziet, hebben die beentjes toch net een beetje meer verticale actie nodig.

Overigens herken ik dit van mijn mafje. Zij was western opgeleid maar had daar niet een heel handige bouw voor (eigenlijk had zij helemaal een lastige bouw). Ze was rond met korte pootjes. In de jog liep zij echt met haar voorbenen wijd naar buiten toe te ploegen. Ook als zij netjes in het frame liep had zij nog steeds een beetje de houding van een trekpaard: hup die schouders erin en trekken.

Bij Joy zie ik dat veel minder maar die is van een ander ras en nog niet zo ver in haar opleiding waardoor ze nog kracht en souplesse mist. Dat zou je bijna vergeten als je ziet hoe goed ze alles oppakt. Echt, complimenten daarvoor aan ruiter en trainer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-20 12:48 



 
Profiel   

Dank Maflinger! En ik snap wat je bedoelt. Ik denk dat dit ook echt nog te maken heeft met het feit dat we net begonnen zijn. (of nou ja, nu een jaar bezig). We werken heel erg aan het optillen van haar schouders en niet meer dat duiken wat ze doet. Ik denk dat dat een beetje is wat jullie bedoelen?

Ze moet echt wat meer over haar rug gaan lopen met haar achterhand erbij. Ik doe ook veel tempowisselingen rijden.

Maar ik geloof echt niet dat het komt door iets medisch. Misschien steek ik mijn kop nu in het zand hoor, maar ze is helemaal door de molen gehaald en vertoond geen kreupelheid oid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-20 17:15 



 
Profiel   

Volgens mij zou het netter zijn om even een PB te sturen als je denkt iets met een medische oorzaak aan de beweging van een paard te zien in een HAW topic. Dit lijkt mij niet het forumdeel wat hiervoor bedoelt is. Maar goed even kort reagerend hierop en dan meteen mijn mening hierin gelinkt aan de training zoals ik deze zie en ken van GJ;
Ik zie geen gekke beweging bij Joy. Wat ik wel zie is een jong paard wat nog erg op de voorhand loopt omdat ze gewoonweg nog niet genoeg kracht in de rest van haar lichaam heeft. Als ze straks meer bij elkaar en verzamelder kan worden gereden, dan zal ze ook voor meer omhoog komen in haar schouder/schoftpartij en meer actie in haar voorbeen krijgen.
Zoals GJ zelf ook al aan gaf werkt haar bouw haar nu waarschijnlijk ook wat tegen. Ze is zo groot en massief dat ze souplesse in haar lichaam mist om echt lekker te bewegen. Zodra ze meer controle over haar lichaam, meer balans en souplesse krijgt, zie je waarschijnlijk ook haar beweging verbeteren.

GJ: volgens mij ben je al helemaal goed op weg met het trainen van balans en souplesse. Volhouden zou ik zegge en geef haar rustig tijd maar volgens mij doe je dat al prima. Het rijden ziet er verder netjes en ontspannen uit en er is al een duidelijk verschil te zien in haar balans als ik de filmpjes van de afgelopen trainingsmaanden zie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-20 12:49 



 
Profiel   

Als eerste, wat ongelooflijk fijn dat jullie weer samen aan de slag kunnen na alle tegenslag *\o/*
Jullie zijn goed bezig en ze loopt lekker en netjes.
Een tip voor de sidepass: probeer eerst langs de wand te oefenen, of leg een balkje neer waar ze de oefening voor moet doen. Ze smokkelt nu een beetje ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-20 13:16 



 
Profiel   

Dank LR! Spijker op z'n kop. We gaan lekker door op de ingeslagen weg :j

Grappig dat je het zegt NRJ! We begonnen idd langs de bakrand. Af en toe check ik even hoe ver ze is met de sidepass door midden in de bak te gaan staan. En als ik merk dat ze inderdaad smokkelt, gaan we weer teeug naar langs de wand.

Moet wel zeggen dat ze makkelijker wijkt voor het been dan dat de sidepass gaat, maar dat is misschien niet eens zo gek.

En ben inderdaad erg blij dat we weer lekker verder kunnen!

Hier nog een filmpje van de les van afgelopen woensdag:
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-20 17:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen