Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Welsh Cob Sjinkie aan het werk

 
Profiel   

Ik heb sjinkie vorig jaar zadelmak gemaakt. Een keer of 15 buiten achter andere paarden aan gehobbeld en toen stil gezet vanwege een verbouwing.
Nu ben ik zo'n 2 maanden 3 keer in de week aan het rijden en het begint eindelijk ergens op te lijken.
Hij verzint steeds iets nieuws. Eerst was het vooral achteruit ipv vooruit lopen.
Daarna begon het enorm schudden met het hoofd.
Nu gaat hij hangen in mijn teugels.
Maar we gaan elke keer 2 stappen vooruit 1 terug ;-)
Hier de foto's

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Vooral op deze gaat het echt ergens op lijken. Mijn hand aannemen vind hij nog erg moeilijk
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-20 21:31 



 
Profiel   

Leuk paard, leuke ruiter, volgens mij heel werkwillig paard ook. Je bent duidelijk dol op je paard, je rijdt heel vriendelijk.
Maar: een boomloos zadel is niet erg bevorderlijk voor je zit, omdat je zo breed zit en eigenlijk wat boven je paard. Je zit nu in een stoelzit, je zit voorover om de onbalans daarin te compenseren, en dat merk je terug in het contact met de teugels.
Ik zou aanraden naar een goed passend boomzadel te gaan kijken, waar je een correcte zit in kunt krijgen: schouders, heupen en voeten in 1 lijn. Dan heb je zelf veel meer balans, en wordt het rijden ook makkelijker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-20 23:01 



 
Profiel   

Wat een leuke pony! En ja, het ziet er fijn vriendelijk uit. :j Laatste foto oogt inderdaad al een heel stuk richting balans! <3

Wat betreft de opmerkingen van mijn voorganger ga ik wel mee in het idee dat je zit in het zadel niet zo fijn oogt als het zou kunnen zijn. Maar ik ben het er niet mee eens dat dit te wijten is aan het "boomloos". Ook in boomloos zijn heel veel maten en versies, hoge en brede zitten. Wat mij vooral lijkt op te vallen is dat ik het gevoel krijg dat het zadel wat krap is, maar dit kan ook vertekend zijn op de foto omdat er aan de voorkant juist ook weer meer ruimte dan nodig lijkt te zijn. In dit topic: [HAR] [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5 zitten een heleboel bokkers die een enorme bak kennis hebben over boomloze zadels en het wel en wee eromheen. Wees welkom om daar eens te vragen naar tips of tricks mocht het iets zijn waar je meer meningen over wilt weten. :j Zelf heb ik ook heel erg veel gehad aan de vele adviezen die daar gegeven worden en iedereen is altijd erg behulpzaam in het meedenken. +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-20 23:09 



 
Profiel   

Wat een fijne reacties, ben altijd bang een lading commentaar te krijgen haha.
Ik weet dat dit zadel niet optimaal is. Ik zit nu in dubio of voor dit zadel betere kussens kopen aangezien die veel te dun zijn geworden en het zadel hierdoor te plat.
Of voor een boom zadel gaan als meneer helemaal braaf loopt onder het zadel.
Dan wordt het een ritje naar de country mill.

Ik ga ens een fotootje plaatsen in dat topic en kijken wat de reacties zijn. Bedankt voor de tip!
Ik neig nu nog het meest naar het laatste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-20 06:34 



 
Profiel   

Dat lijkt mij echt een heel goed idee. Je zult denk ik direct verschil merken in je aanleuning en de effectiviteit van je hulpen, omdat je met een boomzadel vaak stabieler zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-20 07:24 



 
Profiel   

Er is niks mis met een goed passend boomlooszadel. Wel met een niet passend boomloos zadel (zoals deze, ruiter zit er idd slecht in, jammer vooral bij het beleren!), net als niet een niet passend boomzadel natuurlijk :) .

Verder, fijne foto’s, lijkt een tof paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-20 07:30 



 
Profiel   

ik stuur je even een priveberichtje,ik heb dit zadel ook,kan je wel wat tips geven!
mooi dier,ben sowieso fan van welsh cob en deze kleur <3

ziet er netjes uit hoor en met het zadel kun je nog een hoop aanpassen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-20 17:00 



 
Profiel   

Bedankt voor de complimenten en je pb. Ik weet niet of je in het boomlooszadel topic hebt gekeken maar daar heb ik een update van vanavond geplaatst.
En ja ik ben ook verliefd op dit heerlijke dier ondanks zijn kuren.

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-20 20:10 



 
Profiel   

Volgens mij heeft elk paard wel kuren :') denk niet dat je daarin de enige bent :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-20 20:21 



 
Profiel   

Ik denk niet dat een houding te maken heeft met boomloos of met boom, Wel inderdaad of het zadel bij ruiter en paard past.
Voor de rest is wel gezegd wat ik ook zie.

Wel denk ikd at je neusriem te laag zit. Je rijdt bitloos, maar je neusriem ligt op het dunne neusbotje, die mag echt wel wat hoger. ( hier komen ook de verhalen vandaan dat je een neusbotje kan breken bij bitloos, dat is dus als de neusriem niet op de juiste plek ligt )

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-20 20:22 



 
Profiel   

Ik ben een voorstander van de remontezit: dat zit in tussen de gewone ('zware') dressuurzit en de verlichte zit.

En ook verder ben ik ouderwets: een jonkie help je met zijn evenwicht en rijd je met een contactteugel - aanleuning is de reactie van het paard op het feit dat hij vertrouwen krijgt: in zijn lichaam dat balans heeft gevonden, en in jouw hand die m niet in een houding dwingt.

En bij hangen 'laat je m meteen vallen', dwz: je opent je hand en laat m niet leunen - je wil graag contact, maar wel op jouw voorwaarden en ik wens niet meer dan 3 gram gewicht te voelen.

(En die mooie krul komt gewoon vanzelf, met een blije paardensnoet er onder.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-20 11:20 



 
Profiel   

Heel knap dat je zoveel rust en tijd neemt om hem zelf te laten zoeken naar de bedoeling! Ik vind dat zelf altijd één van de lastigste dingen.
Daarnaast is het ook nog eens een heerlijk beest!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-20 12:45 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Je zit nu in een stoelzit, je zit voorover om de onbalans daarin te compenseren, en dat merk je terug in het contact met de teugels.


Hier wil ik graag even op terug komen. Ik ben het hier namelijk niet mee eens. Ik zie in de eerste foto's iemand die in lichte mate de verlichte zit aanneemt, wat Janneke hier al meldde, de remonte zit. Deze zit neem je juist aan om de balans van de ruiter mooi te houden en het heeft niets te maken met compenseren van jouw balans. In tegendeel.

Je zit vele malen beter dan menig 'dressuur'-ruiter hier op bokt. Ja, je zou je onderbeen nog iets meer naar achteren kunnen leggen op bij voorbeeld foto 3, maar over het algemeen vind ik je er echt niet verkeerd op zitten. Ook het contact met de teugels vind ik mooier en vriendelijker en vele malen beter dan menig ruiter hier op bokt. Op foto 3 zou je nog meer ruimte mogen geven, hier lijkt je binnenhand wat 'hard'.

Ik ben heel blij te zien dat jij niet één van die ruiters bent die een paard meteen 'in de krul' wil hebben. Let wel op dat je aan zijn balans blijft werken, met name de balans (verticaal) van de voorhand. Dat wil zeggen dat hij evenveel gewicht gaat dragen op zijn beide voorbenen/schouders. Alleen dan kan hij zijn rug mooi gaan gebruiken en alleen dan kan zijn achterhand goed onder gaan treden (maar dat is nu nog niet aan de orde).

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-20 12:09 



 
Profiel   

Een hele mooie pony! je ziet dat hij het echt wil. Hopelijk gaat het steeds beter!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-20 08:02 



 
Profiel   

Wat een fijne reacties! Ik heb ondertussen een ander zadel want ik werd wel degelijk wat te veel naar voren geduwd. N uj klopt het ook dat ik bij jonge paarden altijd wat in die zi tt ga zitten om het paard meer ruimte onder mij te geven.
Die strenge hand die je ziet heeft er waarschijnlijk mee te maken dat hij daarvoor weer de boel zijn hoofd aan het schudden was.

Gisteren is de ostheopaat geweest en er zat een zenuw klem in zijn hals.
Nu even weekje rust en dan verder trainen met vooral focus op trainen van zijn slechte kant en recht richten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-20 21:19 



 
Profiel   

Ik ben benieuwd! Ga je nieuwe foto's plaatsen dan? In een nieuw topic dan natuurlijk :) zou wel leuk zijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-20 23:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen