Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Jelkhe H. Weer terug onder het zadel

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Na een half jaar alleen met dubbele lijnnen te hebben gelongeerd in verband met Kissing Spines, ben ik nu weer sinds 2 maanden 2 keer in de week aan het rijden.
Ik weet dat we er nog lang niet zijn. Maar ik ben zeker tevreden.
Het eerste filmpje is de 2e keer dat ik er wat draf bij heb gepakt. De 2e is van 12 mei. En de andere 2 zijn van vandaag.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden :o

]


Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-20 15:10 



 
Profiel   

Ik snap niet helemaal wat je wilt toevoegen met deze training onder de man. Een paard met gediagnosticeerde KS moet vooral zijn rug gaan bollen, oftewel buikspieren aanspannen, lang en laag van voren en omhoog komen in zijn schoft en rug.
Op deze wijze is het (soms) mogelijk pijnvrij te rijden omdat de processus spinosi de ruimte krijgen en je paard dus geen pijn heeft.
Het beeld wat ik hier zie is een beeld van een paard wat achter tempo loopt met een weggedrukte rug en een ruiter die balans mist.
Ik snap dat je graag weer wilt rijden maar als je op deze wijze doorgaat heb je hem binnen enkele weken weer terug bij af.

Edit typo

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-20 16:15 



 
Profiel   

Wildgirl schreef
Ik snap niet helemaal wat je wilt toevoegen met deze training onder de man. Een paard met gediagnosticeerde KS moet vooral zijn rug gaan bollen, oftewel buikspieren aanspannen, lang en laag van voren en omhoog komen in zijn schoft en rug.
Op deze wijze is het (soms) mogelijk pijnvrij te rijden omdat de processus spinosi de ruimte krijgen en je paard dus geen pijn heeft.
Het beeld wat ik hier zie is een beeld van een paard wat achter tempo loopt met een weggedrukte rug en een ruiter die balans mist.
Ik snap dat je graag weer wilt rijden maar als je op deze wijze doorgaat heb je hem binnen enkele weken weer terug bij af.

Edit typo


Ik ben het hier wel mee eens. Is deze opstart in samenspraak met een dierenarts en is er niet overlegd over de manier van trainen? Want in normale omstandigheden is deze halshouding al niet ideaal, maar met KS al helemaal een no go vrees ik.


Heeft ze de KS ontwikkeld vanwege rijden of een ongeval of...?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-20 16:20 



 
Profiel   

Best wel hard zoals je dat zegt Wildgirl, maar in zekere zin ben ik het er wel mee eens. Daarnaast vind ik hem niet altijd zuiver lopen, maar dat kan ook zijn omdat hji niet altijd heel actief is.
Maar ik zou hem wat meer over de rug gana rijden want dat gebeurt nu nog niet. Hij lijkt me ook niet makkelijk in de nageeflijkheid, maar goede begeleiding is wel belangrijk hierin. Anders ben je inderdaad snel weer terug bij af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-20 16:24 



 

Wildgirl schreef
Ik snap niet helemaal wat je wilt toevoegen met deze training onder de man. Een paard met gediagnosticeerde KS moet vooral zijn rug gaan bollen, oftewel buikspieren aanspannen, lang en laag van voren en omhoog komen in zijn schoft en rug.
Op deze wijze is het (soms) mogelijk pijnvrij te rijden omdat de processus spinosi de ruimte krijgen en je paard dus geen pijn heeft.
Het beeld wat ik hier zie is een beeld van een paard wat achter tempo loopt met een weggedrukte rug en een ruiter die balans mist.
Ik snap dat je graag weer wilt rijden maar als je op deze wijze doorgaat heb je hem binnen enkele weken weer terug bij af.

Edit typo


Ik ben het hier ook heel erg mee eens. Ik zo toch meer de focus eerst op de grond op lang en laag leggen. En dan eerst iemand die wel goede balans heeft dit onder her zadel laten oppakken, en dan pas als jij zelf ook de balans hebt zelf overnemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-20 16:27 



 
Profiel   

Even los van de Ks, want daar heb ik geen verstand van.

Ze valt nog net niet in slaap :+ , ze loopt echt ver onder tempo! Als je wilt dat ze meer haar rug gaat trainen en gebruiken, zal ze toch echt meer tempo moeten ontwikkelen. Hoe ze nu loopt loopt ze erg kort, zo kan ze nooit haar volledige rug bespiering gebruiken. Flink tempo erbij in draf. In de galop zie je ook dat ze veel mooier gebruikt maakt van haar spieren, omdat ze daar wel op tempo komt. (Dan heb ik het over het eerste filmpje, op het langere filmpje zie je haar echt huppelen omdat ze onder tempo loopt, mijn paard doet dit ook, en dat voelt best aangenaam als ruiter, maar op het 2de filmpje zie je ook dat ze echt niet onder treed met haar achter hand in galop)

Edit: mss om het voor jezelf beter te zien, haar achterbenen landen ver voor de afdruk van haar voorbenen, bij een actieve goede draf zouden de achterbenen in de sporen van de voorbenen moeten treden.

Ik zie wel dat je echt je best doet om vriendelijk te rijden! Heb je les en begeleiding? Het lijkt mee en delicaat proces wel! Succes ermee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-20 16:30 



 
Profiel   

Ik wil je er op wijzen dat je je beugels 1 of 2 gaten korter moet maken. Een riem rond de hals van je paard waar je je aan vast kunt houden zodat je rechter op kunt zitten. Kun je vast beter je balans houden. Waar zit de KS precies?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-20 17:05 



 
Profiel   

Ik sluit me aan bij de voorgangers.
Voor elk paard is het belangrijk dat hij over de rug loopt.
Voor een paard met KS al helemaal.

Ik vermoed dat je nu denkt dat je vriendelijk rijd omdat je niets van hem vraagt.
Maar per ongeluk is dat het tegendeel.
Hij moet echt actiever gaan worden en vandaaruit jou hand volgen naar het voorwaarts neerwaartse.

Ik denk dat de beugels 2 gaten korter ook handige voor je zal zijn.
Nu plof je als het ware best hard in het zadel. Probeer je beweging wat meer op te vangen in je benen en met je romp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-20 17:12 



 
Profiel   

Allereerst: je hebt een leuk paard, je rijdt heel vriendelijk.

Er zijn een paar dingen die me opvallen: tempo, of beter: je paard is absoluut niet aan je been. Ga niet steeds ben geven. Je leert je paard dan effectief dat jouw been niets betekent, ze hoeft namelijk niets te veranderen. Alleen been geven als je ook echt een voorwaartse reactie wilt, en op het moment dat die reactie niet komt, tik achter je kuit. Heel consequent zijn daarin. Geen genoegen nemen met geen reactie, ook niet één keer. Dus je draaft aan en dan leg je het been uiteraard wel netjes tegen je paard aan, maar je doet niets. Op het moment dat ze terugvalt, corrigeer je met weer terug aan te draven. Paard moet reageren op één hulp en geen tien.

Wat betreft lichtrijden helpt het om je op te laten gooien en jezelf weer op te vangen. Je komt dan veel minder zwaar in het zadel terecht, waardoor je je paard ook niet hindert in de beweging. Verder ga ik mee met de rest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-20 02:27 



 
Profiel   

Wildgirl schreef
Ik snap niet helemaal wat je wilt toevoegen met deze training onder de man. Een paard met gediagnosticeerde KS moet vooral zijn rug gaan bollen, oftewel buikspieren aanspannen, lang en laag van voren en omhoog komen in zijn schoft en rug.
Op deze wijze is het (soms) mogelijk pijnvrij te rijden omdat de processus spinosi de ruimte krijgen en je paard dus geen pijn heeft.
Het beeld wat ik hier zie is een beeld van een paard wat achter tempo loopt met een weggedrukte rug en een ruiter die balans mist.
Ik snap dat je graag weer wilt rijden maar als je op deze wijze doorgaat heb je hem binnen enkele weken weer terug bij af.

Edit typo


Lang en laag, met meer tempo gaat er hier voor zorgen dat dit paard volledig op de voorhand gaat donderen, zonder ruggebruik. Ik zeg niet dat het niet correct is, maar dit is iets wat ik TS zou aanraden om met begeleiding aan te pakken.

@TS: probeer je paard meer te activeren zonder je contact te verliezen. Zorg ervoor dat je paard contact neemt met je hand, laat je teugels niet in een boogje hangen en probeer door de activiteit van zijn achterbenen zijn neusje voor de loodlijn te duwen. Activeren wil niet zeggen je paard vooruit gaan jagen.

Het laatste filmpje vind ik er eigenlijk niet heel verkeerd uitzien, mag inderdaad nog actiever. Probeer luchtig te blijven op je binnenteugel en begrens mooi met je buitenteugel. Je paard valt nu wat op zijn buitenschouder. Door een te strenge binnenland versterk je dit enkel. Denk steeds wat schoudervoor, hierdoor richt je je paard rechter en zal het ruggebruik ook verbeteren.

Succes! En probeer zo vaak mogelijk te rijden onder begeleiding van een bekwaam instructeur, haal je op termijn heel veel uit :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-20 11:48 



 
Profiel   

Plantje15 schreef
Lang en laag, met meer tempo gaat er hier voor zorgen dat dit paard volledig op de voorhand gaat donderen, zonder ruggebruik. Ik zeg niet dat het niet correct is, maar dit is iets wat ik TS zou aanraden om met begeleiding aan te pakken

Met begeleiding idd. Ik zou zelfs voor laag en rond gaan. Naar dan moet paard wel aan de hulpen zijn en nageeflijk. Dat is nu niet het geval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-20 12:29 



 
Profiel   

Wat fijn dat je weer wat ritjes kan maken. Heb je hier begeleiding bij?
Ik weet niet hoe het werkt maar moet ze nu regelmatig op controle of de rug nog oke is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-20 12:33 



 
Profiel   

Ik ben het met mijn voorgangers eens.
Vind het eerlijk gezegd niet zo’n fijn beeld, je land best zwaar achter in het zadel, een doorzitten zou ik ook niet doen.
Zoals al iemand schreef, probeer je op te vangen en rustig te gaan zitten in het zadel met lichtrijden.
Probeer begeleiding te zoeken...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-20 12:48 



 
Profiel   

Goede begeleiding is idd alles. Wij hebben onze vos uit mijn profiel nog jaren kunnen rijden, met KS, door begeleiding van een fysio die ons ook tips gaf bij het rijden. Idd met voldoende impuls, lang en laag (met contact dus zeker geen los teugeltje, zelfde idee als hals strekken) afwisselen met laag en rond zodat de rug op kan bollen even kort gezegd. Verder ben ik het eens met wat al gezegd is, zoals je hem nu rijdt ga je zeker geen verbetering krijgen. Ook jouw eigen houding doet helaas geen goed, dat zie je vooral tijdens het lichtrijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-20 17:19 



 
Profiel   

@ TS, wat wil je met dit paard bereiken? Paard heeft KS en moet nog heel veel leren, jij moet nog veel aan je houding en balans werken. Ik zie je continu been geven wat mij het idee geeft dat dit paard de beenhulp niet begrijpt. Ik vraag me ook af of jullie nog onder behandeling zijn van een dierenarts?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-20 12:53 



 
Profiel   

Op het laatste filmpje rijd je jouw paard nog het meest actief maar nog steeds ver onder tempo. Zorg dat je hem eerst in draf goed voor elkaar hebt voor je weer gaat galopperen want je trekt zo vreselijk hard in z'n mond. Je ellebogen komen achter je eigen lichaam steeds.

Je teugels hoeven niet langer je armen niet lager maar je handen moeten veel meer naar voren toe. En hij moet actiever aan been. Twee keer drijven derde keer een tik. Net zo lang tot het kwartje valt. En niet een aai, hij moet er echt op reageren. Been is weg.

Als hij minder lui wordt zal hij ook wat af gaan vallen wat jouw zit ten goede komt. Dus tempo in draf flink omhoog. Handen naar voren brengen. En reactie op het been verscherpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-20 13:23 



 
Profiel   

Ik krijg de indruk dat TS niet gaat reageren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-20 13:24 



 
Profiel   

Absolem schreef
Op het laatste filmpje rijd je jouw paard nog het meest actief maar nog steeds ver onder tempo. Zorg dat je hem eerst in draf goed voor elkaar hebt voor je weer gaat galopperen want je trekt zo vreselijk hard in z'n mond. Je ellebogen komen achter je eigen lichaam steeds.

Je teugels hoeven niet langer je armen niet lager maar je handen moeten veel meer naar voren toe. En hij moet actiever aan been. Twee keer drijven derde keer een tik. Net zo lang tot het kwartje valt. En niet een aai, hij moet er echt op reageren. Been is weg.

Als hij minder lui wordt zal hij ook wat af gaan vallen wat jouw zit ten goede komt. Dus tempo in draf flink omhoog. Handen naar voren brengen. En reactie op het been verscherpen.


Ik ben het hierin helemaal met je eens en je verwoord het goed!
Vraag me alleen af of je het stukje mee hebt gekregen dat dit paard KS heeft? Zou ook heel erg goed kunnen dat hij daarom niet voorwaarts is. Aan het been is hij sowieso niet want ik zie de ts alleen maar drijven en been geven iedere pas dat hij loopt, dan word ie vanzelf dood aan het been..

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-20 13:28 



 
Profiel   

pillow schreef
Ik krijg de indruk dat TS niet gaat reageren.


Dat snap ik wel, ik denk niet dat ze helemaal te horen krijgt wat ze had gehoopt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-20 13:38 



 
Profiel   

Ik ben het helaas eens met mijn voorgangers. Trainings technisch voegt dit niks toe aan het revalideren van je paard.
Je tempo is te laag maar heb ook het idee dat je paard niet harder kan, of als ie harder gaat dat jij het qua balans niet gaat kunnen bij benen.
Paard moet veel meer over de rug gereden worden. Die is op dit moment veel te veel tegen de hand (dat wordt pas beter als je tempo ook voor elkaar is)

Ik ben eigenlijk zeer benieuwd naar een filmpje aan de longe.

En ts ook al is het misschien moeilijk probeer dit niet als een persoonlijke aanval te zien. Revalideren is een vak apart. En niet iedereen kan dat, zeker niet alleen, dus als je nog geen hulp bij hebt,ga opzoek naar een goeie instructeur die je overal bij kan helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-20 17:32 



 
Profiel   

mala26 schreef
Ik ben het helaas eens met mijn voorgangers. Trainings technisch voegt dit niks toe aan het revalideren van je paard.
Je tempo is te laag maar heb ook het idee dat je paard niet harder kan, of als ie harder gaat dat jij het qua balans niet gaat kunnen bij benen.
Paard moet veel meer over de rug gereden worden. Die is op dit moment veel te veel tegen de hand (dat wordt pas beter als je tempo ook voor elkaar is)

Ik ben eigenlijk zeer benieuwd naar een filmpje aan de longe.

En ts ook al is het misschien moeilijk probeer dit niet als een persoonlijke aanval te zien. Revalideren is een vak apart. En niet iedereen kan dat, zeker niet alleen, dus als je nog geen hulp bij hebt,ga opzoek naar een goeie instructeur die je overal bij kan helpen.

Dit is helemaal een herhaling van wat er al verschillende keren eerder is gezegd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-20 18:25 



 
Profiel   

Wat een mooi paard <3
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-20 08:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen