Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Nistral onderlinge clubwedstrijd M2

 
Profiel   

Zaterdag 01-08-2020 hadden we weer een onderlinge clubwedstrijd
Hier startten we M2
Het gaat ons niet zo heel gemakkelijk af, zelf heb ik moeite met een juiste houding en zit (hiervoor ga ik nog lessen nemen), en Nis is geen bewegingswonder/paard met de wauwfactor waardoor ik merk dat we echt flink aan moeten rijden. De verruimingen vinden we vooral lastig net als de keertwendingen. Nis kan wel verruimen, maar helaas niet zoveel zoals de jury vaak wil zien :(
Echter merk ik wel dat er nog steeds wat vooruitgang inzit en we geven ook nog niet op :) Een paar jaar geleden hadden we ook helemaal niet gedacht dat we zover zouden komen, maar nu stiekem droom ik toch er wel van om ooit eens Z1 te kunnen starten met haar
Zelf heb ik fijn gereden, maar vond ik de punten tegenvallen, had bij deze jury met een slechtere proef (officiële wedstrijd) wel eens winst gereden

Nis rij ik nu 6 jaar, waarvan ze alweer 3 jaar van mij is. Ze is een 18 jarige E pony van 1.52 en heerlijk veelzijdig <3

Als er op of aanmerkingen zijn of tip en tricks dan hoor ik dat graag :)

[ img ]
Inrijden schouderbinnenwaarts

[ img ]
Inrijden galop, mag meer op mn kont blijven zitten

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Travers

[ img ]
Slangenvolte contra, handen hoger

[ img ]
Schouders naar achteren

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Fijne galopfoto, wel rechtop blijven zitten en handen rechtop

[ img ]
Toch blij met onze lintjes

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-20 22:37 



 
Profiel   

Jullie lijken een leuke combinatie. Je ziet inderdaad nog dat jouw zit onrustig is, dat zie je ook een beetje terug in de aanleuning vind ik, die is er meestal nog niet helemaal door.
Ik twijfel ook of je niet te zwaar bent voor hem. Dat bedoel ik echt niet banketstaaf, maar als je met je zit aan het rommelen bent, dan zit je je paard natuurlijk in de weg. Hoe zwaarder je bent, hoe lastiger dat voor je pony om op te vangen.
Succes :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-20 10:18 



 
Profiel   

Klopt hoor. Ik ben ook hard bezig met afvallen (stand is nu -7kg maar nog genoeg te gaan) en idd ook meer voor mijn eigen pony dan voor mn eigen gezondheid
En straks ook voor mn nieuwe paard
En daarom wil ik ook zitlessen gaan nemen. Ik weet dat ik wat aan de zware kant ben en daarom wil ik dat naast het afvallen ook zitlessen gaan nemen, want ook als je op goed gewicht bent en je zit te rommelen met je zit werkt dat ook niet voor je paard. En daarnaast wil ik t ook te goed doen wat resulteert in spanning in t lijf
Dankje!


Laatst bijgewerkt door corientjuhh op 10-08-20 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-20 11:50 



 

Fijn dat je de tip over je gewicht goed oppakt want dat zal jullie beiden helpen inderdaad.
In de SBW kun je visualiseren dat je gewoon rechtdoor op een rechte lijn rijdt rijdt in je zit (bovenlijf/heupen) en in eerste instantie niet probeert in te draaien oid. Dan blijf je vaak rechter zitten. Nu druk je haar zijwaarts onder je vandaan. Dan is het lastig te begrenzen en daardoor om een wat expressievere/geslotenere sbw te krijgen.
Om je benen makkelijker onder je te houden helpt het sommige mensen om met je benen voor het zadel te gaan zitten en een stukje te stappen en daarna als je voelt waar je zwaartepunt zut in je zit je benen zonder iets aan je bovenlijf te veranderen weer terug te leggen. Je kan ook vragen of iemand anders dat voor je doet. Dan weer een stukje stappen zonder te drijven zodat je het gevoel kan registreren. Blijf denken aan je gewicht overgeven aan je zadel en je zit en je benen als nate handdoeken in je beugel hangen. Ook kun je denken aan een gewicht dat aan je enkels achter je aan sleept.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-20 12:04 



 
Profiel   

Wat een leuke pony! En knap dat jullie naar de M2 zijn gereden samen.

Wat stond er op je protocol? Wat ik lijk te zien is dat je lichaamsgebruik mist. Als je pony beter over de rug loopt worden de verruimingen ook makkelijker (meer schoudervrijheid). Je ziet nu achter het zadel een deuk, je wilt dat daar de rug juist omhoog komt. Makkelijkst is om hier met je instructeur aan te werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-20 12:09 



 
Profiel   

Ik vind het heel fijn om te zien dat je haar aan de voorkant voldoende ruimte geeft. Het valt met wel op dat je je handen erg dicht naast elkaar houdt, op heel veel foto's. Zoals hierboven al genoemd is zal dat vast te maken hebben met spanning in je lijf, en ik ben heel benieuwd hoe je zitlessen hierin gaan helpen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-20 05:57 



 
Profiel   

Ik ben wel benieuwd naar een filmpje van dit proefje.

Het is altijd lastig te zeggen, maar zo vanaf de foto’s zie je dat de pony zijn rug weg drukt. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Hij loopt in ieder geval niet fijn over zijn rug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-20 06:47 



 
Profiel   

Dee_Es schreef
... Je ziet nu achter het zadel een deuk, je wilt dat daar de rug juist omhoog komt. Makkelijkst is om hier met je instructeur aan te werken.


Het is lastig te zien, maar ik krijg het idee dat TS te ver op de lepel zit waardoor de achterkant van de kussens in de rug duwt. In dat geval is het niet realistisch om te verwachten dat de pony zijn rug gaat bollen. Dat is niet op te lossen met een instructeur, maar enkel door een groter zadel of door af te vallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-20 07:56 



 
Profiel   

Bedankt allemaal weer voor de reacties :D
Pony is ook wat overbouwt wat ook niet echt meewerkt
Filmpje is er niet helaas
Groter zadel wordt m niet omdat hij anders te lang wordt voor haar rug
Moet ook meer in het midden van mn zadel gaan zitten
Door mn spanning duw ik mezelf ook meer achter in het zadel
Hebben jullie nog dingen voor in de training die ik mee kan nemen dat ze meer over de rug gaat lopen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-20 09:11 



 
Profiel   

Het is een wisselwerking, als jij meer ontspanning krijgt, kan zij ook bbeter gaan ontspannen. Omdat er geen film is kan ik verder niet heel specifiek zijn want ik zie natuurlijk niet hoe jullie bewegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-20 09:14 



 

En een zadel met een frans kussen of een openere zit? Dat kan bij overbouwde paarden veel verschil maken dus wellicht de moeite om naar te kijken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-20 10:23 



 
Profiel   

Wat leuk dat jullie samen al zover zijn gekomen!

Ik zie ook dat ze niet helemaal lekker over de rug loopt en dat is eigenlijk een stukje basis dat mist. Wat wordt daar in de lessen overgezegd? Het is namelijk niet zo zeer op te lossen met bepaalde oefeningen, maar vooral door zelf goed te voelen. Voelen wanneer je pony je hand niet meer volgt of zijn rug vasthoudt. En dan voelen hoe je daar op moet reageren, wat meer been (zonder op de voorhand te vallen) of misschien wat meer buiging vragen of ....
Je uitgangspunt moet altijd een paard zijn dat los door zijn lijf loopt, actief is en je hand wil volgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-20 11:00 



 
Profiel   

Zal kijken of ik ergens een filmpje kan vinden van een andere wedstrijd :)

Vind t lastig voelen of ze goed over de rug loopt. Want soms denk ik dat t niet goed eruit ziet ofzo en is t wel goed. Of gevoel dat t wel goed is en dan is t niet goed :(
Rij al 6 jaar met dr, soms wel eens op een ander paard, maar ben er dus zo aan gewend
Eerst maar zelf meer ontspanning in mijn houding en zit en uiteindelijk komt dan de rest vanzelf ook wel
Heb binnenkort ook nog een clinic van barbara koot. Zowel voor mijn spanning als angsten
Wie weet dat mij dat al gaat helpen :D
Zadel is al korter in de kussens (lijkt op de fotos normaal/langer maar heb er een ophoogpad onderzitten :) )

[ img ]


[ img ]

[ img ]

[ img ]

Hoe vinden jullie haar op deze fotos lopen dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-20 14:52 



 
Profiel   

Ze toont met western rijden in ieder geval veel blijer. Of dat door het zadel of de manier van rijden komt weet ik niet, maar ik voel de opluchting door de foto’s heen bij de laatste twee.

Over de M2 proef foto’s: het ziet er naar uit alsof er nog wat voorwaarden ontbreken voor M2 niveau en dat is met de name de verzameling. Het paard toont te weinig verzameling en daarmee oprichting. Ook is hij niet genoeg nageeflijk. Het algemene beeld is te weinig gesloten maar ik denk dat (ik zou daar zelf niet over hebben durven beginnen) dat dit inderdaad met je gewicht te maken heeft. Dit zal gewoon erg moeilijk zijn voor jouw paard. Ik denk dat een jong meisje het paard veel makkelijker aan elkaar rijdt en dat het dan ook blijer en vanzelfsprekender oogt.


Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 11-08-20 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-20 16:19 



 
Profiel   

Klopt ze is vind dat ook leuker. Vooral de speedevents
Maar heb gezegd 2021 gaan we nog door met de dressuur en dan is t klaar
Dan ga ik verder met mn andere paard en met Nis verder in de dressuur
Maar t laatste jaar (en zowieso hoor) wil ik t goed doen. Zowel bij mezelf als hoe zij loopt etc
Denk eerder de manier van rijden, want ook in de training lang laag doet ze makkelijker dan opgerichter

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-20 16:22 



 
Profiel   

corientjuhh schreef
Klopt ze is vind dat ook leuker. Vooral de speedevents
Maar heb gezegd 2021 gaan we nog door met de dressuur en dan is t klaar
Dan ga ik verder met mn andere paard en met Nis verder in de dressuur
Maar t laatste jaar (en zowieso hoor) wil ik t goed doen. Zowel bij mezelf als hoe zij loopt etc
Denk eerder de manier van rijden, want ook in de training lang laag doet ze makkelijker dan opgerichter


Voor het M2 en zeker voor het Z komt er dan nog wel wat meer bij kijken. Ik denk zelf dat het iets te hoog gegrepen is. Voor dit moment dan zoals ik het kan beoordelen van de foto’s.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-20 16:30 



 
Profiel   

Op basis van de foto vind ik het eerlijk gezegd niet M2 waardig, paard lijkt op de foto de belangrijkste basis te missen in nageefelijk en dragend vermogen en dat maakt het voor jou niet makkelijker om goed te zitten.

Zitlessen zijn zeker een goede stap en ik zou toch eens kritisch naar mijn instructie kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-20 16:44 



 
Profiel   

@sunnda jou instructrice? Denk dat je bedoelt mijne
Mijne is verder prima. Als ik aangeef hier verder mee te willen werken pakken we dit meer op :)
Wil graag investeren in mijn paard en het rijden dat ik het zo goed mogelijk doe en voor haar het makkelijkst wordt :)
@suzanne
We rijden tussen de 170 en 180 punten. Laatst nog x 183.5
Z wil ik wel heel graag idd met dr rijden, maar merk zelf ook dat het van achteren uit en van achter naar voor opwaartse gewoon mist.
Is dat naast basis ook dr bouw of moet elk paard dat kunnen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-20 17:14 



 
Profiel   

corientjuhh schreef
@sunnda jou instructrice? Denk dat je bedoelt mijne
Mijne is verder prima. Als ik aangeef hier verder mee te willen werken pakken we dit meer op :)
Wil graag investeren in mijn paard en het rijden dat ik het zo goed mogelijk doe en voor haar het makkelijkst wordt :)
@suzanne
We rijden tussen de 170 en 180 punten. Laatst nog x 183.5
Z wil ik wel heel graag idd met dr rijden, maar merk zelf ook dat het van achteren uit en van achter naar voor opwaartse gewoon mist.
Is dat naast basis ook dr bouw of moet elk paard dat kunnen?


Het is ook de bouw maar in principe moet elk correct gereden paard een basis van verzameling kunnen tonen. Tot op welke hoogte is aanleg maar een redelijke mate van geslotenheid, op het achterbeen in aanleuning moet kunnen. Maar dat vereist wel wat van de ruiter, zeker als het paard die aanleg niet van nature heeft. Dan komt het dus meer op het talent van de ruiter aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-20 17:33 



 
Profiel   

Helaas heeft zij t niet echt van nature en mis ik een stukje talent :')
Wil niet zeggen dat ik echt een manegeruiter ben (als je begrijpt wat ik bedoel), kan menig paard wel enigszins netjes rijden
Maar het gaat ook weer niet vanzelf helaas :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-20 17:58 



 
Profiel   

Om wat dingetjes te noemen. (Heb 't overige commentaar niet gelezen, dus misschien val ik in herhaling).

Ten eerste moet je paard meer in horizontaal evenwicht komen. Meer drang naar voren en meer activiteit. Het is een lastige klasse, dus je moet daarin niet teveel druk opbouwen.

Daarnaast moet je heel hard gaan werken aan je verruimingen. Hij versneld ipv dat hij verruimt en je krijgt doordat hij op de voorhand valt ook taktfouten. Zonde. Werk daar dus aan in je training. Kleine stukjes wegrijden en dan weer terug en weer weg, etc. Controle hebben en hem aan elkaar blijven rijden, laat 'm niet uit elkaar vallen.
In je sb heb je veel te weinig lengtebuiging en mis ik sowieso in je hele proef lengtebuiging.
Dus over het algemeen moet hij actiever, meer op 't achterbeen, meer oprichting plus constanter in aanleuning en moet je je overgangen duidelijker markeren. Het is allemaal net wat te flauw, mag met wat meer lef.
En om dat allemaal goed voor elkaar te krijgen moet je vooral zorgen dat je goed les neemt. Dan komt het helemaal goed! Hoeveel punten had je?

Succes met het afvallen, dat gaat je vast lukken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-20 18:33 



 
Profiel   

corientjuhh schreef
@sunnda jou instructrice? Denk dat je bedoelt mijne
Mijne is verder prima. Als ik aangeef hier verder mee te willen werken pakken we dit meer op :)
Wil graag investeren in mijn paard en het rijden dat ik het zo goed mogelijk doe en voor haar het makkelijkst wordt :)
@suzanne
We rijden tussen de 170 en 180 punten. Laatst nog x 183.5
Z wil ik wel heel graag idd met dr rijden, maar merk zelf ook dat het van achteren uit en van achter naar voor opwaartse gewoon mist.
Is dat naast basis ook dr bouw of moet elk paard dat kunnen?

Ik snap de opmerking van Sunda. Wat doe je zoal in de les? De basis in oa nageeflijk moet goed zijn voordat je verder kunt. Een goede instructrice gaat niet verder zo lang die basis niet goed is, en gaat terug wanneer die basis onverhoopt is verzwakt. Dat zou niet iets moeten zijn waar je om moet vragen ;)

Op de andere set foto's vind ik je paard al fijner lopen, maar wel lang en uit elkaar. Volgens mij mist ze nog kracht om te sluiten en dan is een goede M2 proef lastig. Het is echter ook niet makkelijk om je paard sterker te maken, als de nageeflijkheid niet helemaal fijn is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-20 18:42 



 
Profiel   

Heb het verkeerd omschreven
Zijn wel bezig met de basis en ook wel met mijn houding en zit
Maar dat we er nog meer nadruk op gaan leggen
Meestal is t gewoon basis en dan ook de oefeningen meenemen
Zoals al wel eerder benoemd (en bevestigd) zit ik dr ook wel in de weg hoor met mijn houding en zit :( en ook dat ik sommige dingen zelf lastig vind om in de praktijk te brengen. Snap wel hoe t moet, maar wil gelijk dat ik t goed kan. Leg de lat voor mezelf ook misschien te hoog in een keer...
Voor mij ook echt een frustratiepunt... we zeggen wel geregeld dit is dr max, maar toch merk ik toch met kleine beetjes vooruitgang dus knutselen we wel lekker verder :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-20 18:46 



 
Profiel   

Op de westernfoto's toont ze heel vrij en blij. En ook mooi in balans. Als jij dat ook zo voelt zou ik niet denken aan "2020 is nog dressuur", maar genieten van de training die op dat moment het beste past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-20 18:56 



 

corientjuhh schreef
Heb het verkeerd omschreven
Zijn wel bezig met de basis en ook wel met mijn houding en zit
Maar dat we er nog meer nadruk op gaan leggen
Meestal is t gewoon basis en dan ook de oefeningen meenemen
Zoals al wel eerder benoemd (en bevestigd) zit ik dr ook wel in de weg hoor met mijn houding en zit :( en ook dat ik sommige dingen zelf lastig vind om in de praktijk te brengen. Snap wel hoe t moet, maar wil gelijk dat ik t goed kan. Leg de lat voor mezelf ook misschien te hoog in een keer...
Voor mij ook echt een frustratiepunt... we zeggen wel geregeld dit is dr max, maar toch merk ik toch met kleine beetjes vooruitgang dus knutselen we wel lekker verder :)



jammer dat je de lat voor jezelf zo hoog legt, durf te leren, te oefen en fouten maken, focus je meer op de afwisseling in het rijden, je kunt b.v. een slangen volte maken met veel bogen en dan telkens op het rechte stuk een overgangen rijden, of net voor de wending aandraven dat maakt het speelser voor een paard dar komt vaak betere samenwerking van

oefen niet te lang op een onderdeel (wat heel logisch is hoor als je wedstrijden rijd) vaker kleinere stukjes , dat geeft je zelf tussendoor ook even de broodnodige ontspanning

ik ken uw wijze van rijden niet dus misschien is het allemaal bekent
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-20 19:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen