Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Ranger rijden in de wei

 
Profiel   

Mijn eerste HAW topic met mijn pony Ranger.

Ik zou graag wat rijtechnische tips willen, dus vandaar dit topic.

Ik probeer vooral te werken aan ontspanning en balans.
We hebben ook over balkjes gedraafd en over een laag sprongetje gedraafd /gesprongen (20-30cm hoog) om zijn coördinatie van de benen te verbeteren en kracht te ontwikkelen.

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 20:37 



 
Profiel   

Wat een leuke pony! Ik vind jullie een mooie combinatie om te zien.

Wat me opvalt is dat je erg veel spanning in je lijf hebt. Als je klaar bent met springen ontspan jij en ontspant Ranger ook meteen. Probeer je rug te ontspannen en je buikspieren iets aan te spannen zodat je je rug minder hol trekt. Ik denk dat je dan al lekkerder zal zitten. Nu ga je staan bij het aangalopperen (logisch gevolg van rug hol trekken), als je mooi meeveert in je lijf met je pony kan je mooi rechtop blijven zitten in de overgangen. Probeer voor je gevoel echt op je broekzakken te gaan zitten, je kantelt dan je bekken en dan kan je fijner de beweging volgen.

Verder mag je iets meer met een plan rondsturen. Het helpt om bv van weidepaal naar weidepaal te rijden. Druk je pony met je binnenbeen naar je buitenteugel zodat een bocht echt een bocht wordt en rechtuit rechtuit. Balkjes en sprongetjes zijn super voor het lichaamsgebruik van je pony dus daar lekker mee doorgaan maar vergeet niet het stukje dressuur tussen de sprongetjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 22:06 



 
Profiel   

Pony loopt inderdaad ook gespannen. Zodra hij zijn hoofd/hals laat zakken loopt hij beter, mooier.

Ga helemaal voor ontspanning, zowel bij jezelf als bij jouw pony. Leuk dier, trouwens!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 22:18 



 
Profiel   

Pony heeft voor mijn idee wat last van de rug? Hij wil de staart ook niet fijn ontspannen. Eerst zorgen dat hij op een lager tempo in balans is, voor je harder gaat, daar voorkom je blessures mee. Is er weleens een osteopaat bij geweest?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 22:23 



 
Profiel   

Dee_Es schreef
Wat een leuke pony! Ik vind jullie een mooie combinatie om te zien.

Wat me opvalt is dat je erg veel spanning in je lijf hebt. Als je klaar bent met springen ontspan jij en ontspant Ranger ook meteen. Probeer je rug te ontspannen en je buikspieren iets aan te spannen zodat je je rug minder hol trekt. Ik denk dat je dan al lekkerder zal zitten. Nu ga je staan bij het aangalopperen (logisch gevolg van rug hol trekken), als je mooi meeveert in je lijf met je pony kan je mooi rechtop blijven zitten in de overgangen. Probeer voor je gevoel echt op je broekzakken te gaan zitten, je kantelt dan je bekken en dan kan je fijner de beweging volgen.

Verder mag je iets meer met een plan rondsturen. Het helpt om bv van weidepaal naar weidepaal te rijden. Druk je pony met je binnenbeen naar je buitenteugel zodat een bocht echt een bocht wordt en rechtuit rechtuit. Balkjes en sprongetjes zijn super voor het lichaamsgebruik van je pony dus daar lekker mee doorgaan maar vergeet niet het stukje dressuur tussen de sprongetjes.

Thnx voor de tips. Heb echter niet gesprongen. In het filmpje ga ik maar eenmaal in galop over het lage sprongetje.

Ik ben me bewust van mijn eigen spanning, die holle rug heb ik als kind al. Wel klopt het dat ik meer op mijn kont moet zitten :) als ik met barebackpad rij let ik daar ook meer op omdat ik anders helemaal uit balans geraak.

Met plan rondsturen, ja daar heb je ook een punt. Vind het alleen zo moeilijk zonder iemand die me verteld wat ik moet doen. Instructice/les nemen in coronatijden is ook niet makkelijk en lesgever die ik had kan helaas niet wekelijks in het weekend. (Ook weer een nadeel van het niet hebben van binnenbak of verlichte buitenbak).

Pony is helaas doof voor beenhulpen tijdens het rijden in de wei. Daar moet ik echt meer aan werken. Op wandeling buiten reageert hij echter wel heel goed als ik hem met mijn been meer richting de berm wil sturen.


Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 14-11-20 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 23:07 



 
Profiel   

Hevonen schreef
Pony loopt inderdaad ook gespannen. Zodra hij zijn hoofd/hals laat zakken loopt hij beter, mooier.

Ga helemaal voor ontspanning, zowel bij jezelf als bij jouw pony. Leuk dier, trouwens!

Thnx voor de tip. En het compliment

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 23:08 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Pony heeft voor mijn idee wat last van de rug? Hij wil de staart ook niet fijn ontspannen. Eerst zorgen dat hij op een lager tempo in balans is, voor je harder gaat, daar voorkom je blessures mee. Is er weleens een osteopaat bij geweest?

Osteopathie geloof ik niet zo in. Bij vorige pony ook geen resultaat van gezien die bleef ook gespannen. Uiteindelijk zat bij hem het probleem dieper in de rug zoals al wel bekend is.

Ik kan er natuurlijk wel eens een keer naar laten kijken, maar hij loopt ook zo met de staart als hij vrij in de wei speelt met de tweejarige hengst. Mijn lesgeefster die ik er in de zomer bij had voor lesje Rechtrichten heeft er ook niks over gemeld gehad dat hij gespannen is in de rug of staart vreemd houdt. Lijkt me dat een goede lesgeefster zoiets ook ziet en meld?

Hij reageert in ieder geval niet boos/anders of met wegdrukken van de rug als ik de rug betast of wat druk langs de ruggengraat (ik check dit wekelijks namelijk).
Maar hij reageert ook nauwelijks bij het duwen onder de buik om de rug te doen "liften" net zoals hij ook niet reageert bij het proberen zijn bekken te doen kantelen als ik langs de broekspieren afga met m'n vingers.
Is dat dan misschien toch teken dat die ergens ongemak heeft? Of gewoon ongevoelig voor druk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 23:12 



 
Profiel   

Normaal gezien wel idd. Mijn paard reageerde ook niet op die dingen, nadat de osteopaat was geweest wilde ze wel heel gemakkelijk het bekken kantelen en de rug liften

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 23:25 



 
Profiel   

Impuls is goed maar tempo meer controleren en op eigen benen laten lopen. Nu wordt hij loperig en valt hij op de voorhand. Stukjes terug rijden en weer naar voor en dan constant afwisselen. Verder niet door je binnenbeen laten vallen. Veel voltes vergroten en verkleinen en je voltes echt van cirkel punt naar cirkel punt rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-20 00:13 



 
Profiel   

poes schreef
Impuls is goed maar tempo meer controleren en op eigen benen laten lopen. Nu wordt hij loperig en valt hij op de voorhand. Stukjes terug rijden en weer naar voor en dan constant afwisselen. Verder niet door je binnenbeen laten vallen. Veel voltes vergroten en verkleinen en je voltes echt van cirkel punt naar cirkel punt rijden.

Thnx ik ga erop letten.
Dat op de voorhand klopt hoor. Hij is ook neerwaarts gebouwd en ik vind het dus erg lastig te bepalen hoe laag ik z'n hoofd mag laten gaan. Want heb zelf het gevoel als hij hoofd omlaag brengt dat hij dan te veel op de voorhand wordt.

Ik rij bitloos, maar weet niet goed of ik bij sidepull ook constant contact mag gebruiken? Ik laat nu de teugels heel vaak losjes in boogjes
Zoals hier:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-20 00:16 



 
Profiel   

Boogjes of constant contact maken niet uit. Bij side pull kan beide wel volgens mij? Ik zou deze zeker niet te laag laten zakken. Desnoods eens in stap afwisselen tussen heel kleine stappen en wat ruimer en Dan vanuit dat klein ook heel klein wegdraven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-20 00:30 



 
Profiel   

poes schreef
Boogjes of constant contact maken niet uit. Bij side pull kan beide wel volgens mij? Ik zou deze zeker niet te laag laten zakken. Desnoods eens in stap afwisselen tussen heel kleine stappen en wat ruimer en Dan vanuit dat klein ook heel klein wegdraven.

Thnx ga dat volgende keer eens toepassen :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-20 00:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen