Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 73 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Sinds kort: mijn Friese bijrijdvriendje!

 
Profiel   

Hoi allemaal!

Sinds kort rij ik af en toe een Fries bij wanneer diens eigenaar laat moet werken. Ik ben niet iemand die snel op een ander paard stapt, daar ligt mijn ambitie nou eenmaal niet, ik kan er ook niet aan doen haha. Ik weet van mezelf dat ik geen held ben te paard, waardoor ik jaren geleden al veranderd ben in een doorsnee bos-ruiter, die vooral in stap de wereld verkent. Ieder zijn ding natuurlijk! Mijn eigen lieve merrie staat al bijna 10 jaar op pensioen, en sindsdien heb ik eigenlijk niet meer écht gereden.

Nu, die Fries, dat is er eentje waar ik al heel lang heel verliefd naar kijk. Prachtig dier, ziet er zelfs nog koninklijk uit wanneer hij staat te poepen :+ En zooo netjes opgevoed, dat zelfs ik me er veilig bij voel :')

Een jaar geleden al heb ik eens een rondje met hem door de piste gehobbeld. Sneu hoor - bij de eigenaar ziet hij er als een 5-sterren paard uit, bij mij lijkt ie op een boerenknol |( Zelfkennis is alles haha. Ben ook al op wandeling met hem geweest, met de eigenaar op de fiets naast ons. Zo'n braaf paard, zo mooi opgevoed!

Sinds pakweg een maand rij ik hem af en toe eens (als in, 1x per week) op mijn eentje. Eigenaar is blij dat die na een lange dag werken niet meer naar stal hoeft te komen, want op de dagen dat ik zijn paard rij mest ik ook de stallen van zijn paarden uit, voer ik ze, zet ik ze binnen, ...

In heb begin was vooral de galop heel erg zoeken voor mij. Ik vond de knopjes niet, waardoor hij kei hard ging draven en ik in het rond stuiterde. Echt geen zicht haha. Sinds een week of 2 had ik hem ineens door, en galopperen we vrolijk de piste rond. Ik, die al in geen jaren in galop had gereden, omdat ik nou eenmaal een schijtlaars ben!

Afgelopen vrijdag is mijn mama mee naar stal geweest, en zij heeft een aantal plaatjes van ons geschoten.

Hou het lief, aub. Het is jaar en dag geleden dat ik nog eens "gereden" heb, en daarmee bedoel ik alles sneller dan een stap-wandeling :+ Mijn niveau bevind zich ergens in de kelder, dit heb ik ook ronduit aan de eigenaar laten weten, maar het gaat er bij hem vooral om dat ik het paard toch beweging kan bieden op de dagen dat hij dit niet kan.

Nou, hier gaan we dan.

Eerst even aan de longe, zijn stemming peilen. Die altijd goed is :')
[ img ]

En dan het zadel in!

Beetje groot maken omdat hij mijn mama zo ongeveer op haar buik zag liggen, dat vond hij wel het bekijken waard...
[ img ]

En dan.. Gaan we dansen!
Pas de eerste keer dat ik, sinds ik hem rij, hem een deftig probeer te rijden en hem een beetje bij mij probeer te houden. Bij de eigenaar moet hij altijd werken (zoals het eigenlijk gewoon hoort haha), terwijl ik al blij ben als hij in de richting loopt die ik wil in het tempo dat ik kies. Dit was dus de eerste keer dat ik het iets technischer heb proberen aanpakken.
[ img ]

[ img ]

Ik ben echt zo'n sneue ruiter. Vind het best zielig voor het paard. Zijn niveau ligt mijlenver boven het mijne, ik ben dus maar wat blij dat hij me wel gewoon tolereert en me deze zalige ritjes gunt!

Ugh, mijn hoofd...
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Ik heb beide kanten gereden hoor. Ik gok dat mijn mama het tussendoor koud kreeg, ze is even in de auto gaan zitten opwarmen :+

Houden jullie het een beetje lief aub? Ik zit nog in de fase dat ik afstap met een hele hoop stijve spieren en o-benen, en trust me: ik weet dan mijn niveau niet om over naar huis te schrijven is. Ik kukel als een halve gare naar voren, geen idee wat mijn schouders doen, en ik ben met mijn handen nog héél erg aan het zoeken waar ik ze nou juist moet laten. Eigenaar rijdt met sporen en zweep, ik niet.
Bedoeling is dat ik het paard beweging geef, en hem daarbij iets of wat netjes laat lopen (als in: geen vogels uit de lucht meppen, en in het tempo dat ik wil). Dat lijkt voorlopig wel te lukken, en het gaat elke keer een beetje beter :) En volgens mij geniet het paard ook wel van het beetje meer relax rijden met mij, eigenaar geeft ook altijd aan dat hij de dag nadat ik gereden nog steeds erg fijn te rijden is, dus we zijn allemaal blij met deze regeling :)

[ img ]

Dit paard is zooo goed voor mijn zelfvertrouwen, ik ben hem en de eigenaar erg dankbaar!
Ik kijk alweer uit naar morgen, dan mag ik weer paardje rijden :j Komen mijn rijbroeken ook de kast nog eens uit!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-21 17:23 



 
Profiel   

Zeg doe es lief voor jezelf. Dit ziet er toch superleuk uit! Zolang je geniet, kan niemand je wat maken.

Wat een leukerd. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-21 17:26 



 
Profiel   

Wat een mooi paard en wat tof dat jij hem mag rijden en dat het ook zo goed klikt met eigenaar. Ziet er niet verkeerd uit hoor. Mag je ook les met hem nemen? Misschien is dat wel leuk en goed om af en toe te doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-21 17:27 



 
Profiel   

Roosch schreef
Zeg doe es lief voor jezelf. Dit ziet er toch superleuk uit! Zolang je geniet, kan niemand je wat maken.

Wat een leukerd. <3


Ik voel dat ik zwaar tekort schiet, rijtechnisch, en helemaal op zo'n netjes gereden paard :+ Maar ach, hij krijgt beweging, en zolang ik hem niet te veel in de weg zit ben ik goed bezig, hoop ik haha.

Dankjewel hoor!

Paardenfan25 daar heb ik ook al aan gedacht, ik zou er wel in durven/willen investeren! Eerst elkaar nog een beetje beter leren kennen, en dan wil ik het wel serieuzer aanpakken, ik ben er vrij zeker van dat de eigenaar hier niets op zou tegen hebben :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-21 17:29 



 
Profiel   

Eens trouwens met Roosch dat je het wat positiever mag bekijken. Ziet er super vriendelijk uit. Ik zou ook blij zijn met zo’n bijrijder

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-21 17:31 



 
Profiel   

Paardenfan25 schreef
Eens trouwens met Roosch dat je het wat positiever mag bekijken. Ziet er super vriendelijk uit. Ik zou ook blij zijn met zo’n bijrijder


Dat is vooral mijn insteek - het vriendelijk houden! Paard heeft geen druppel zweet na het rijden, ik ben half dood, maar hij heeft wel zijn beweging gehad en ik heb hem hopelijk niet te veel in de weg gezeten :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-21 17:33 



 

Ik vind jullie echt leuk samen. En als je nou eens net zo lief voor jezelf bent als je voor hem bent? ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-21 17:48 



 
Profiel   

Wat zijn jullie leuk’!

En misschien is lessen wel een goed idee, al zou het alleen al zijn om jou wat vertrouwen te geven.
Het is een schitterend paard, ook wel flink aan de maat denk ik?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-21 18:19 



 
Profiel   

Nou nou, als ik jouw commentaar zou lezen, zou ik verwachten dat je op z'n minst achterstevoren op het paard zou zitten te flierefluiten :P :') Je mag inderdaad wel wat liever voor jezelf zijn hoor :j Beter dat je hem zo rijdt en de tijd neemt, dan dat je hem met zijn kop in de krul trekt. Ik denk dat les sowieso een goede investering voor jezelf zou zijn, om meer te leren en om meer zeker te worden van je eigen rijden. :) Veel plezier nog met hem!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-21 18:31 



 
Profiel   

Wat een knappert!! Ik vind ook dat je te streng bent voor jezelf hoor. Ik heb ook een tijdje op friezen gereden en de eerste paar keer was echt wennen hoor, zeker als ze hoog opgooien. En hij zal er niet slechter van worden omdat het er bij jou wat relaxeter aan toe gaat. Veel plezier verder!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-21 18:32 



 
Profiel   

Ik zou er vooral op letten dat je de neusriem onder het bakstuk door doet :') dat rijdt sowieso al beter!

Maar leuk paard! Leuk dat je af en toe lekker er op mag rijden! Lekker van genieten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-21 18:38 



 
Profiel   

Wat leuk zeg! En het rijden ziet er al best goed uit, dat kan alleen maar beter worden. Geniet er van!
ps: neusriem zit over het bakstuk heen

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-21 18:39 



 
Profiel   

Oh joh relax. Er zijn maar weinig mensen die een Fries echt correct kunnen rijden hoor.

Dus haal diep adem. En die O benen verdwijnen nooit helemaal als je een wat rondere fries rijd.

Als je een fries deftig wil rijden zul je je handen meer moeten dragen. Heel veel mensen willen dat lang laag beeld hebben. Maar de hals van een Fries is veel verticaler geplaatst. Dus lang laag is super tijdens het stappen om hem lekker te laten oprekken tussendoor of tijdens draven opwarmen. Maar als je hem lekker actief wil rijden, mag je echt je teugels iets meer aan nemen en je ellebogen iets meer buigen zodat je hand echt pal achter zijn manen kam boven de schoft zit. :)).

Het is een kunst opzich hoor, want je wil ook niet dat hij op zijn borst krult. Je wilt dat hij wel zijn neus ietsjes er uit heeft. Maar je wil wel dat hij er in klimt. En zijn achterhand er onder zet en niet gaat stuwen wat ze met lang laag bijvoorbeeld al heel gauw doen wegens hun bouw.

Dus raak niet gefrustreerd als het niet lukt meteen. Neem les van iemand die meerdere friezen hoog heeft lopen. Want ze zijn een slag apart.

Kijk zelfs ik flopte met de lengte van mijn teugels toen ik mijn vorige bijrijd fries nog reed. Hadden net drie tot vijf cm langer gemogen en dan was het perfect.

[ img ]

Dus echt haal diep adem. Niet zo boos op jezelf zijn. Want ook al laten sommige het makkelijk lijken,het is serieus moeilijk hoor. :knuffel:

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-21 19:01 



 
Profiel   

Het ziet er juist erg vriendelijk uit, en het klinkt alsof jullie plezier hebben. Ik zou me er allemaal niet teveel druk om maken zolang jullie het fijn hebben samen! En als je vooruit wilt komen met rijden gewoon lessen natuurlijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-21 19:11 



 
Profiel   

Safina dat moet ik eens proberen haha, dankjewel voor het compliment én voor de tip , zo had ik het nog niet bekeken :D

Lies_Sparkle les zou idd voor meer zelfvertrouwen kunnen zorgen! Hij is niet zo heel groot hoor om eerlijk te zijn, scheelt maar 5cm met mijn Quartermerrie :D Hij is 1.60m, maar toont (vind ik) groter (of eigenlijk grootser) door de fierheid die hij altijd uitstraalt. Wat ik al in de OP zei: zelfs als hij staat te poepen ziet hij er nog voornaam uit haha! En dankjewel voor het fijne compliment *\o/*

Earth Hij is een paard dat sowieso erg in elkaar duikt en zichzelf in die krul gaat rijden, vandaar dat ik tot eergisteren de teugels altijd heel losjes hou, om hem uit die overdreven krul te krijgen. Nu dat gelukt is, zoek ik de gulden middenweg :j Ik merk ook dat ik niet 2x dezelfde oefening mag doen (2x op dezelfde plaats een volte bijvoorbeeld) want dat gaat hij dat de 3de maal al zelf invullen. Hij houdt me wel wakker zo haha, ik moet er voor waken dat hij het denkwerk niet te veel overneemt. Plezier maken we zeker :D

Lara_Silver Het is echt jaaaren geleden dat ik les genomen heb, of deftig gereden heb, en dat voel ik wel. Het verschil met de eigenaar is ook gewoon super groot, en dat maakt dat ik mezelf nog meer naar beneden haal :+ Maar het paard is erg braaf, gedraagt zich voorbeeldig en doet alles wat ik vraag, dus volgens mij vind hij me wel oké, hij geniet wel van het relaxte rijden :)

_Coquette_ en Nathalie__ ah gatsie, had ik niet gezien 8)7 Was de eerste keer dat ik met zijn nieuwe hoofdstel reed, geen excuus natuurlijk haha. Morgen beter! :D

Absolem Jaa hij is idd echt rond haha, maar ik merk wel dat de beenspieren na elke rit sneller herstellen, en dat de o-benen nu al minder zijn dan een maand geleden :') Bedankt voor de tips! Ik vind het idd moeilijk om te bepalen waar ik mijn handen nu moet houden, het is echt zoeken. Ik heb de voorbije 10 jaar 3x op een ander paard dan mijn eigen paard gezeten, en haar knopjes ken ik met mijn ogen dicht, dus het is echt zoeken :+ Mijn paard rij ik met 1 hand het bos door, zij is Western opgeleerd en door mij half Engels omgeschoold :) Bij de Fries merk ik dat hij sturen op vooral/enkel de benen érg moeilijk vind, als ik met 1 hand probeer uit te stappen wordt hij stuurloos en zwalkt hij als een dronkaard door de piste :+ Ik moet dus echt mijn handen er heel erg bij houden, en dat ben ik niet gewend :') Bij een tempowisseling reageert hij wel altijd meteen op de kleinste beenhulp, maar enkel benen lijkt hij moeilijk te vinden. Misschien omdat de hulpen bij de eigenaar nog kleiner zijn door de sporen?

De eigenaar laat het er altijd héél makkelijk uitzien - maar die heeft hem destijds zelf opgeleerd en kent hem van binnen en van buiten :+ Een ander zal met mijn merrie ook meer moeite hebben dan ikzelf, misschien mag ik dat niet uit het oog verliezen :)

Maldita vriendelijk vind ik een fijn woord en compliment, dankjewel! Als het rijtechnisch niet is wat het zijn moet; daar kan ik mee leven, maar dan wil ik het in ieder geval wél vriendelijk kunnen doen, en aangenaam voor het paard :) Plezier hebben we zeker, ik toch alleszins haha. En het paard ook wel geloof ik, die zal denk ik wel blij zijn met de relaxte afwisseling :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-21 22:22 



 
Profiel   

Vandaag hadden we weer een date, weer fijn kunnen rijden! Helaas geen foto's daarvan, ik was alleen op stal :+

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-21 17:31 



 
Profiel   

Ik zie een leuke meid op een leuk paard. En niet iemand die "raar" of onvriendelijk rijdt. Ziet er ontspannen uit en als je wat eerder ook gezegd is, wat lessen gaat nemen komt het vast allemaal goed. Jullie moeten elkaar ook leren kennen, dus geef het de tijd en wees niet zo hard voor jezelf. Tof van de eigenaar dat je mag rijden, geniet ervan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 06:56 



 
Profiel   

sas66 schreef
Ik zie een leuke meid op een leuk paard. En niet iemand die "raar" of onvriendelijk rijdt. Ziet er ontspannen uit en als je wat eerder ook gezegd is, wat lessen gaat nemen komt het vast allemaal goed. Jullie moeten elkaar ook leren kennen, dus geef het de tijd en wees niet zo hard voor jezelf. Tof van de eigenaar dat je mag rijden, geniet ervan.

Precies wat ik wilde zeggen!
Je kunt niet verwachten dat je na zo'n korte tijd elkaar al perfect aanvoelt. Dat moet groeien. En volgens mij wil jij graag leren, dus dat komt wel goed.
Ik zou zeker eens over lessen nadenken. Niet omdat je het niet kan, maar omdat een instructeur je wel handvatten kan geven om het allemaal nog net wat makkelijker voor je te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 07:41 



 
Profiel   

Daihyo schreef
sas66 schreef
Ik zie een leuke meid op een leuk paard. En niet iemand die "raar" of onvriendelijk rijdt. Ziet er ontspannen uit en als je wat eerder ook gezegd is, wat lessen gaat nemen komt het vast allemaal goed. Jullie moeten elkaar ook leren kennen, dus geef het de tijd en wees niet zo hard voor jezelf. Tof van de eigenaar dat je mag rijden, geniet ervan.

Precies wat ik wilde zeggen!
Je kunt niet verwachten dat je na zo'n korte tijd elkaar al perfect aanvoelt. Dat moet groeien. En volgens mij wil jij graag leren, dus dat komt wel goed.
Ik zou zeker eens over lessen nadenken. Niet omdat je het niet kan, maar omdat een instructeur je wel handvatten kan geven om het allemaal nog net wat makkelijker voor je te maken.


Dankjewel jullie allebei!
Ik moet eerlijk toegeven dat ik gisteren, na alle fijne berichtjes hier, al zelfzekerder ben opgestapt. En dat ik tijdens het rijden me wel bewust(er) was van mijn handen, dat ik die idd wel vriendelijk probeer te gebruiken.

Ik rij met mijn eigen paard al jaar en dag enkel bitloos, en meestal met 1 hand. Mijn paard is vooral op de benen gereden, ik kan rustig een hand gebruiken om ondertussen filmpjes te maken. Als ik dat met de Fries probeer, begint hij te zwalken, die wilt echt 2 handen aan het stuur :+ Dus het is een beetje wennen om weer mijn handen en een bit te gebruiken, en ik merk wel dat ik dat zo vriendelijk mogelijk probeer te doen. Dat zal nog niet altijd lukken, maar de intentie is er in ieder geval wel :) En vermits hij geen enkele vorm van protest geeft, en heel hard mijn handen opzoekt, denk ik dat ik het wel oké doe :)

Les wil ik binnenkort idd wel. Denk dat de eigenaar dat ook wel goed zal vinden :) Ik kan er alleen maar van leren en beter van worden haha!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 07:56 



 
Profiel   

Wat de meeste al zeggen. Wees wat vriendelijker voor jezelf en haal je zelf niet zo omlaag.
Als ik je foto's zie, zie ik een blije combinatie. De Fries heeft op elke foto de oortjes er lekker op, kijkt niet boos of geïrriteerd.
Jij zit er netjes op, geeft hem lekker beweging en het ziet er erg vriendelijk uit.
Denk dat de Fries weinig te klagen heeft.
Hij mag lekker lol trappen met zijn nieuwe vriendin!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 08:08 



 
Profiel   

Allereerst zie ik een echte Fries.(ssstt)
Verder een lieve ruiter waar paard zo te zien erg zijn best voor doet.
Dit bij elkaar vormt een leuk koppel.
Kijk de staleigenaar eens lief aan voor een half uurtje les.
En galop is voor een Fries een uitdaging.
Het zijn uiteindelijk paarden die voor een luxe kar staan. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 09:18 



 
Profiel   

Van wat ik op foto's zie ben jij heel gelukkig met het paard en het paard ziet er ook goed en relaxed uit!
Als je iets wilt, gewoon vragen! De eigenaar kan immers niet ruiken of aanvoelen als je iets wilt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 11:44 



 
Profiel   

Wat een fijne reacties weeral, dank jullie wel!

Paardje geniet volgens mij heel erg van de relaxte omgang die we hebben :) De eigenaar is rechttoe-rechtaan, geen gefrul ed. Ik ben dan weer zo iemand die rustig een uur kan staan poetsen en kroelen :+ Ik sta vooral in voor het deel beweging geven, bij de eigenaar gaat het er rij-technischer veel mooier aan toe, maar we hebben wel een mooi evenwicht op deze manier. Paard krijgt van mij iets meer vrijheid en teugel, en daar blijft hij mooi alert onder zonder dat hij probeert te gaan lopen oid. Reageert heel fijn op de minste hulp, hij is een echte mee-denker :j

Bij de eigenaar is het meer werken, bij mij idd meer lol SsSimonee, en dat geeft wel een leuk evenwicht voor iedereen :j Indien ik hem alle dagen zou rijden, zou hij lui worden, dus de eigenaar houdt hem scherp en ter compensatie kan het bij mij wat losser en vrijer :D

Hij zit héérlijk in galop, het was voor mij alleen even zoeken hoe ik hem daar in kreeg :D En gewoon ook wennen, hij stuwt erg omhoog en dat ben ik niet gewend, en als je dat combineert met mijn niet-helden-karakter.. Maar hij blijft netjes bij me! Er zijn momenten bij dat ik het gevoel heb dat hij nog niet wil terug gaan naar draf, maar daarbij versnelt hij niet oid, en ik kan hem door een volte te nemen wel netjes terug krijgen. Het zal voor hem ook wennen zijn natuurlijk, na zo'n lange tijd enkel de eigenaar eens een andere ruiter, die helemaal anders rijdt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 15:30 



 
Profiel   

Wat een leuk dier! Ik denk dat jullie er als combinatie zeker gaan komen, geef het tijd en wees niet te streng voor jezelf :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 15:37 



 
Profiel   

Het ziet er vooral uit alsof je er plezier in hebt en dat is het belangrijkste. Je moet jezelf niet zo afkraken hoor (hoewel ik dat zo herken van mijzelf).
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 15:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 73 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen