Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Mijn eerste eigen paard wat een topper.

 
Profiel   

Sinds maart dit jaar heb ik me eerste eigen pony gekocht.
Een 4 jarige andalusier ruin
Toen ik m kocht in maart zat de basis erop samen lekker rustig getraind en al een super fijne band opgebouwd.
Wat is het een topper verkeersmak springen vind die ook leuk eigelijk alles.

Vrijdag hebben we onze eerste oefendresuur gereden een b proef.
180 punten en 182.5 niet gek voor eerste keer en eerste keer op ander terein.
We doen het lekker rustig aan.
Kijk en geniet. Wat vinden julie.

[ img ]
Hier was die er net 1 dag

[ img ]
Paar weekjes verder

[ img ]
Hiep hiep hoera 4 jaar


[ img ]


[ img ]


[ img ]
Eerste keren rijden.


[ img ]
Paar maanden verder.


[ img ]
Vorige maand

[ img ]
Nu

[ img ]
Nu

En onze oefendresuur van afgelopen vrijdag.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-23 17:59 



 
Profiel   

Wat een mooie pony heb je gekocht! Superleuk. Die heb je goed uitgekozen :D

Wat ik je nog mee wil geven is dat ik hem behoorlijk kort in zijn hals vind en in een valse knik loopt. Hij loopt niet netjes over zijn rug en kropt zich enorm op. Ik denk dat je hem te veel vraagt op zijn vierjarige leeftijd, ik zou je adviseren om terug te gaan naar de basis. Lekker voorwaarts, langer, laag en losser (wel verbinding uiteraard). Terug naar de achterhand en hem zelf je hand op laten zoeken en vanuit daar met hem aan het werk gaan. Leer hem op eigen benen te gaan lopen en vanuit de verbinding van achter werken. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-23 18:14 



 
Profiel   

Amado7 schreef
Wat een mooie pony heb je gekocht! Superleuk. Die heb je goed uitgekozen :D

Wat ik je nog mee wil geven is dat ik hem behoorlijk kort in zijn hals vind en in een valse knik loopt. Hij loopt niet netjes over zijn rug en kropt zich enorm op. Ik denk dat je hem te veel vraagt op zijn vierjarige leeftijd, ik zou je adviseren om terug te gaan naar de basis. Lekker voorwaarts, langer, laag en losser (wel verbinding uiteraard). Terug naar de achterhand en hem zelf je hand op laten zoeken en vanuit daar met hem aan het werk gaan. Leer hem op eigen benen te gaan lopen en vanuit de verbinding van achter werken. :)


Dankjewel jaa dat vind hij soms nog erg moeilijk.
We komen van ver eerst kon die nog niet eens halsstrekken in draf dat gaat nu gelukkig al aardig goed.
Ik rij m 2x in de week en 1x aan de longe verder loopt die heerlijk 24/7buiten het hele jaar rond

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-23 18:18 



 
Profiel   

Wat een enorm sympathiek paard om te zien. Gefeliciteerd met de knapperd.
Hoe relaxed hij daar ook oogt op die eerste wedstrijd foto.

Hij mag idd de hand meer volgen. Want ook op de foto's dat je weinig contact hebt zie je dat hij die ruimte niet zachtjes opvult zeg maar.
Maar lekker l.llen zo op een eerste concours dag, de meeste krullen zich dan :P :+
Ik vind het duidelijk te zien dat jij probeert met een zachte hand te rijden en vind het daarom heel fijn in het totaal plaatje om naar te kijken.
Ik ben benieuwd naar foto's over een jaar. Denk dat het dan een heel mooi beeld gaat zijn :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-23 18:33 



 
Profiel   

Hele leuke pony!

Ik ga met mijn voorgangers mee maar zie er ook fijne stukjes tussen zitten. Het halsstrekken en de foto,s waar hij wat meer de neus er uit heeft. Ik zou daar naar gaan streven, proberen of hij wat meer voorwaarts/ neerwaarts wilt gaan lopen in de training.

Ik ben ook benieuwd naar de rest van jullie ontwikkeling! Heel veel plezier en succes samen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-23 19:01 



 
Profiel   

Wat een verschil al TS! Wat een ontzettend leuk paard heb je. Hij duikt inderdaad wat achter de loodlijn op enkele foto’s en kropt zicht wat op, maar vergeet niet dat dat ook wel wat ras eigen is. Gewoon rustig op blijven oefenen, dat komt met de tijd wel goed. Je hebt ook een prima werk schema voor een paard met deze leeftijd, lekker zo doorgaan!

Alleen je peesbeschermers lijken een maatje kleiner te mogen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-23 19:11 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Wat een enorm sympathiek paard om te zien. Gefeliciteerd met de knapperd.
Hoe relaxed hij daar ook oogt op die eerste wedstrijd foto.

Hij mag idd de hand meer volgen. Want ook op de foto's dat je weinig contact hebt zie je dat hij die ruimte niet zachtjes opvult zeg maar.
Maar lekker l.llen zo op een eerste concours dag, de meeste krullen zich dan :P :+
Ik vind het duidelijk te zien dat jij probeert met een zachte hand te rijden en vind het daarom heel fijn in het totaal plaatje om naar te kijken.
Ik ben benieuwd naar foto's over een jaar. Denk dat het dan een heel mooi beeld gaat zijn :j


Jaa hij was super releaxd keek echt helemaal nergens naar om.
Dankjwel voor je tips doe me best idd.
Hij heeft ook een korte hals dus alles is lastig voor hem kwa halsstrekken en wat korter in ze hals lopen. Hij doet het al veel beter dan eerst

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-23 19:12 



 
Profiel   

Allereerst een leuke pony, veel plezier ermee.
Wel lijk je op bepaalde foto's wat streng in je hand en probeer je hem zo nageeflijk te laten lopen.
En op sommige foto's kijk je naar beneden, netjes naar voren kijken.

Maar gewoon lekker rijden en de rug meer laten ontspannen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-23 20:21 



 
Profiel   

Met zo'n leuk paard zou ik ook naar beneden kijken :D
Het is inderdaad duidelijk dat je hem vriendelijk probeert te rijden TS! En wat een nette punten al tijdens je oefendressuur!
Je peesbeschermers mogen volgens mij wel een maatje kleiner. Edit: Iemand anders was me al voor :P
Lekker zo doorgaan! Krijgen jullie les?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-23 20:37 



 
Profiel   

Cayenne schreef
Met zo'n leuk paard zou ik ook naar beneden kijken :D
Het is inderdaad duidelijk dat je hem vriendelijk probeert te rijden TS! En wat een nette punten al tijdens je oefendressuur!
Je peesbeschermers mogen volgens mij wel een maatje kleiner. Edit: Iemand anders was me al voor :P
Lekker zo doorgaan! Krijgen jullie les?


Thanks jaa dat probeer ik zeker hij heeft fijn mondje en wil ik graag zo houden.
Zal is kijken naar die peeskappen.
Ja heb 2x pm les

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-23 20:40 



 
Profiel   

Wat een leuk dier.
Er zijn al genoeg tips gegeven...

Maar ik zie op één foto, waarvan ik denk. Cool!!

Mijn paard denkt namelijk dat de dood gaat van een luchtballon, ook op die afstand. :')

Echt een leuk dier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-23 20:42 



 
Profiel   

Wat een leuke pony. Hij gaat nog wel wat groeien zo te zien. Is nog wat schraal en bloot op de rug.
Ik sluit me aan bij het voorgaande commentaar. Soms wat eng in de hals gereden, maar ik snap ook dat het foto's zijn en momentopnames.
Waar ik wel op zou letten als ik jou was is je zadel. Het lijkt een zadel met keilkussens. Ze steken volgens mij wat over de laatste rib heen. Dat hoeft niet altijd een probleem te zijn, maar met de vorm van de rug van jouw paard, zou ik persoonlijk voor een Frans kussen gaan.

De aansluiting / verbinding van achteren naar voren is natuurlijk belangrijk. Dan snap je ook wel dat ie nu soms wat kort in de hals is. Dus je "huiswerk" is naar de hand toe rijden en hals wat verlengen. Kan echt wel even duren.
Gefeliciteerd met je winstpuntjes. Ziet er al goed uit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-23 20:51 



 
Profiel   

Babootje schreef
Wat een leuke pony. Hij gaat nog wel wat groeien zo te zien. Is nog wat schraal en bloot op de rug.
Ik sluit me aan bij het voorgaande commentaar. Soms wat eng in de hals gereden, maar ik snap ook dat het foto's zijn en momentopnames.
Waar ik wel op zou letten als ik jou was is je zadel. Het lijkt een zadel met keilkussens. Ze steken volgens mij wat over de laatste rib heen. Dat hoeft niet altijd een probleem te zijn, maar met de vorm van de rug van jouw paard, zou ik persoonlijk voor een Frans kussen gaan.

De aansluiting / verbinding van achteren naar voren is natuurlijk belangrijk. Dan snap je ook wel dat ie nu soms wat kort in de hals is. Dus je "huiswerk" is naar de hand toe rijden en hals wat verlengen. Kan echt wel even duren.
Gefeliciteerd met je winstpuntjes. Ziet er al goed uit!


Hij heeft net een nieuw zadel hij heeft wintec zadel met luchtgevulde kussens.

Jaa hij moet idd meer van achter naar voor gereden worden vind hij ook nog erg moeilijk maar dat komt goed met de tijd

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-23 20:55 



 
Profiel   

Hier een blije PRE ruiter.
... met een paar kleine waarschuwingen. Andalusiërs zijn moeilijker dan ze lijken.
Ze zijn braaf, dapper en mensgericht. Vreselijk slim.
En nu het slechte nieuws: ze zijn wat laat rijp - en hypermobiel.
(Op zich is 'hypermobiel' een medische term, het gaat er over dat een lichaam te weinig stevigheid heeft uit de pezen en banden - een flink deel moet komen uit goed en gericht getrainde spieren.)

Ik vind als dressuurruiter dat je als eerste naar de achterhand moet kijken: in hoeverre kan de achterhand dragen...?
(Versus 'hij kropt zich op'. Ja, ik kreeg mijn Knollie ook met een iel halsje en een bonk van een hoofd. Logisch dat een dier zich dan "wil" opkrullen, dan 'draagt' het hoofd niet meer zo zwaar.)

Vergeet die krul gewoon (die komt bij ieder correct gereden paard vanzelf,en bij PRE 's heel snel) - maar werk aan de 'buik'spieren en de bekkenkanteling van je dier.
(Kijk even naar de draf foto's bij de A. De lijn tussen bekken en zadel is te steil. Niet om rot te doen, maar ik ken helaas te veel Spanjaarden die met 10 kissing spine hebben.)


Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 19-09-23 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-23 20:55 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Hier een blije PRE ruiter.
... met een paar kleine waarschuwingen. Andalusiërs zijn moeilijker dan ze lijken.
Ze zijn braaf, dapper en mensgericht. Vreselijk slim.
En nu het slechte nieuws: ze zijn wat laat rijp - en hypermobiel.
Ik vind als dressuurruiter dat je als eerste naar de achterhand moet kijken: in hoeverre kan de achterhand dragen...?
(Versus 'hij kropt zich op'. Ja, ik kreeg mijn Knollie ook met een iel halsje en een bonk van een hoofd. Logisch dat een dier zich dan "wil" opkrullen, dan 'draagt' het hoofd niet meer zo zwaar.)

Vergeet die krul gewoon (die komt bij ieder correct gereden paard vanzelf) - maar werk aan de 'buik'spieren en de bekkenkanteling van je dier.


Thanks ze zijn inderdaad laat rijp daarom doe ik ook erg rustig aan met hem.
Hij heeft vooral ook een erg korte hals. We hebben ook les dus moet goed komen

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-23 20:59 



 
Profiel   

Het spijt me, maar halslengte is niet relevant.

Er zijn instructeurs die stellen 'dat een jong dier achter de loodlijn mag lopen'.
... daar zit iets in, hoor.

Als gezegd: een hoofd is zwaar, zeker als het 'aan het uiteinde van een iele hals' zit.
Te diep lopen kan een kwestie zijn van te weinig bespierd,
het kan een kwestie zijn van doorgaan als je dier moe is -
en in beide gevallen is het het verstandigste om direct te stoppen met wat je aan het doen bent (want je dier gebruikt zijn lichaam niet meer correct).

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-23 21:05 



 
Profiel   

Wat een fijn dier. Je ziet in de foto's al dat hij nog helemaal in ontwikkeling is. Lekker doorgaan met trainen.
Veel plezier samen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-23 22:36 



 
Profiel   

Wat fijn dat jullie het samen zo naar je zin hebben. Het is een duidelijke Spanjaard,die inderdaad nog mag doorontwikkelen. Probeer zo veel mogelijk ruimte te maken in zijn pas, met name door van achter te rijden en dan niet eens zozeer naar voren. Maar juist van achteren aan, en van voren ruimte geven. Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-23 23:06 



 
Profiel   

Gefeliciteerd met deze knapperd! Geniet er van! De rest komt van zelf…….
Spoiler:
(En weer vraag ik me af waarom er altijd bokkers zijn die zo nodig (ongevraagd) kritische opmerkingen moeten maken…is het om te laten zien hoeveel men weet of hoe goed men zelf is? daar gaat het toch niet om! Het gaat om een trotse blije TS die dolgelukkig is met haar nieuwe leuke paard!)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-23 23:18 



 
Profiel   

BoktVerlaten schreef
Gefeliciteerd met deze knapperd! Geniet er van! De rest komt van zelf…….
Spoiler:
(En weer vraag ik me af waarom er altijd bokkers zijn die zo nodig (ongevraagd) kritische opmerkingen moeten maken…is het om te laten zien hoeveel men weet of hoe goed men zelf is? daar gaat het toch niet om! Het gaat om een trotse blije TS die dolgelukkig is met haar nieuwe leuke paard!)



Zo lees ik het helemaal niet…..
Juist prettig dat mensen op een vriendelijke manier advies willen geven.
Mensen die ook ervaring hebben met dit type paarden.
Er vallen zoveel paarden voortijdig uit, wat dat betreft kun je nooit genoeg weten en leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-23 23:24 



 
Profiel   

BoktVerlaten schreef
Gefeliciteerd met deze knapperd! Geniet er van! De rest komt van zelf…….
Spoiler:
(En weer vraag ik me af waarom er altijd bokkers zijn die zo nodig (ongevraagd) kritische opmerkingen moeten maken…is het om te laten zien hoeveel men weet of hoe goed men zelf is? daar gaat het toch niet om! Het gaat om een trotse blije TS die dolgelukkig is met haar nieuwe leuke paard!)



Het is geplaatst op HAW en daar word je geacht om ook rijtechnische tips te geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-23 01:09 



 
Profiel   

Ok…dan heb ik dat verkeerd begrepen… ik vind het altijd zo negatief overkomen. TS blij en dan bergen kritiek….

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-23 07:51 



 
Profiel   

Ik lees geen kritiek.ik lees tips.
Als iemand de posts hier ziet als kritiek heeft die een zwaar leven. En zal de hele wereld er omheen een groot negatief gebeuren zijn. Tijd dan voor persoonlijke hulp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-23 08:16 



 
Profiel   

Als het op rij-itp was geplaatst had ik mijn tips ingehouden. :) Maar op HAW moet je rijtechnische tips geven. En het is zeker vriendelijk bedoelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-23 08:17 



 
Profiel   

Precies op die manier was mijn opmerking inderdaad bedoeld. TS, je bent lekker bezig en trots op je paard en jezelf. En terecht! Mocht je input willen voor mogelijke werkpunten, dan heb ik er eentje gegeven in deze HAW. En zo lees ik ook de andere opmerkingen. Zou willen dat er meer topics als deze komen. En dat we dan ook iets uitgebreider kunnen uitwisselen welke aanpakken er allemaal zijn. Niet om te drammen op de eigen aanpak, maar echt open voor elkaar.

Geniet!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-23 09:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen