Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Pivo weer eens losgelaten op mijn jonge merrie

 
Profiel   

Leia is nu ruim een jaar onder het zadel, waarvan we heel veel tijd rustig aan hebben gedaan, er veel pauzes tussen hebben gezeten en we veel grondwerk hebben gedaan voor het leggen van een basis.
Sinds januari is ze nu vrij regelmatig in training, wat varieert tussen buitenritjes, grondwerk en werken onder het zadel.

Ik vind het erg belangrijk dat ze leert op eigen benen te lopen en dat ze met plezier en ontspanning met mij samenwerkt. Ze begint steeds fijnere schouder controle te krijgen, we pakken stukjes schouder buiten mee in stap en sinds kort ook in draf. We werken aan alle knoppen; zit, eenzijdige en tweezijdige kuitdruk, veeeeel schoudercontrole en vooral haar de ruimte geven om zelf uit te vogelen hoe ze zich fijn kan dragen. Daar daarin nog wat storing zit in de aanleuning, vind ik niet erg. Ik blijf zacht in mn hand, rij naar voren en blijf daar consequent in, tot ze leert zelf aanleuning te nemen en de ruiterhand te volgen.

Ons motto is " If it ain't light, it ain't right" en daarom nemen we nu al veel de tijd om het zo licht mogelijk te houden. Zo min mogelijk hulp als mogelijk, zoveel mogelijk hulp als nodig.
Deze rit was ze wat minder voorwaarts, dus je ziet me veel met mn stem werken.

Excuus voor de 30.000 beloningen, ik had geen idee hoe vaak ik beloon en dat ik het in 3 talen tegelijk doe :+

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-22 22:09 



 
Profiel   

Ik ben compleet afgeleid door die krijsende vogels :') wat zijn dat? Je paard vind het de normaalste zaak van de wereld zo te zien.

Ik vind de basis er netjes uitzien. Lekker op deze manier verder werken.
Ben je er bewust van dat je handen zo hoog zijn? Op het moment dat je paard wil zakken met z’n hoofd, doe jij je handen nog hoger, en dan gaat dat hoofd weer naar beneden. Vrij lastig, want ze is nog heel erg zoekende daarin, maar ik zou je voor nu als tip mee willen geven om je handen meer omlaag en naar voren te durven doen. Je ellebogen zijn nu soms meer dan 90 graden gebogen.

Lekker vlot aan de hulpen zetten, heb je zelf straks veel profijt van. Ze reageert nu heel weinig op je been, je zegt inderdaad zelf al dat je dit met je stem aanmoedigt, maar ik zou wel kijken of je die reactie op dat been wat vlotter kan krijgen.

Lekker zo doorgaan, je hebt een leuk beest onder je kont :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-22 22:29 



 
Profiel   

Mijn handen gaan enkel hoog wanneer ze achter de loodlijn komt of wanneer ze teveel gewicht in mn handen gooit. Zodra ze licht is en mooi open in de kaak, dan gaan mijn handen ook lager. Je ziet gedurende het filmpje dat ze dankzij die hoge handen niet meer te diep gaat en dat mijn handen dan ook lager gaan.

Ons doel is iets anders dan bij veel mensen, ze moet eerst goed haar lijf gebruiken en daar hoort achter de loodlijn kruipen of in een krulletje voor mij niet bij. Die aanleuning en het ronder worden, komt als ze er klaar voor is. Voor nu moet ze leren te accepteren wanneer ik met kortere teugels rijd en wanneer ze mag stretchen, dat laatste doet ze heel graag en ze is een beetje offended als ik haar dan weer oppak.

Ze moet inderdaad meer aan het been, maar ik probeer een beetje per training werkpunten te kiezen en op het moment is dat het niet hangen in mijn handen.

De vogels zijn lapwings en die zijn hier heel normaal ja :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-22 22:34 



 
Profiel   

Heel bijzonder achtergrond geluid inderdaad :p

Maar ik sluit me aan bij prugelpiet.
Je doel is helemaal goed, maar ik zou de wijze waarop anders aanpakken. Je moet altijd van achter naar voor rijden, dus zo lang jij nog onvoldoende reactie op je been krijgt, zou je nog niet eens moeten denken aan die voorkant. Je kan het neusje ook niet eruit krijgen en minder gewicht in je hand als je paard niet aan het been is (of tenminste, niet zonder je paard eruit te "wippen" met je hand wat weer tot gevolg heeft dat je paard wordt ontmoedigt in het opzoeken van je hand. Je hand moet een stabiele factor zijn voor je paard).

Je rijdt wel heel vriendelijk, dus blijft daar zeker mee doorgaan! Maar ik zou de focus nu eerst verleggen naar de achterkant zodat je er een stabielere verbinding aan de voorkant voor terug krijgt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-22 00:07 



 
Profiel   

Leuk dat jullie meedenken, bedankt!
Ik ben het ermee eens dat ze meer aan het been moet, maar zolang ze mij 15kg in mn handen blijft stoppen, blijf ik haar daar lekker oppakken tot ze haar eigen hoofd draagt. Dat heeft niks te maken met van achter naar voren lopen, dat is gewoon een grens leren dat zij zich aanpast aan de lengte van mijn teugels.

Ik ben ook niet bezig met het ideaal plaatje, zoals je in mn post wel kunt lezen. Ik leer mijn merrie elke training een les zodat zij weet wat ik wil wanneer ik wat vraag. Pas zodra ze alles snapt ga ik verwachten dat ze rond gaat, goed van achter naar voor etc. Maar ik geloof niet in maar opstappen, naar voren rijden en je paard zo snel mogelijk met hoofd omlaag laten lopen.
Ik wil eerst schoudercontrole, ik wil eerst dat ze licht is in het contact, dat ik haar kan sturen door mijn zit 1cm te verplaatsen, dat ze basis zijgangen kent, dat ik met uitademen kan halt houden etc. En in welke positie ze dat doet zal met het komende jaar een worst wezen, zolang we elkaar begrijpen en ze er plezier in heeft. De rest komt vanzelf wel.

Had ik al gezegd dat ik een meer klassieke aanpak heb :=
Laten we het geen welles/nietes topic maken of klassiek, die keus staat vast hier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-22 06:56 



 
Profiel   

Ik heb ook altijd geleerd om je handdn op zo'n moment hoog maar zacht te houden. Komt meer vanuit de centred riding en academische rijkunst volgensmij. Ik vind het er heel netjes uitzien. Goed bezig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-22 07:02 



 
Profiel   

De 'tips' die hier gegeven worden, zeggen me niks (andere rij achtergrond) Ik ben het filmpje gaan kijken voor de vogelgeluiden :') Geniaal, wat gaaf daar joh!

Het rijden ziet er imo netjes uit, mijn handen, ellebogen etc gaan nog veel meer kanten op, ik wist niet dat daar echt 'regels' voor waren? het gaat toch om het eindresultaat?

maar die omgeving.. wauw :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-22 07:14 



 
Profiel   

Complimenten!! Ik vind je echt enorm vriendelijk en correct rijden, heel fijn om naar te kijken.
Ik ga niet met anderen mee. Dit stadium heeft gewoon tijd nodig, waar zij een rustige hoofdhouding en balans daarin vindt. Het enige doel is daarin het contact zo stabiel mogelijk houden en zorgen dat ze niet overbuigt en dat lukt je goed. Draf is mooi ritmisch, hoeft in dit stadium absoluut niet meer voorwaarts. Plus dat het echt heel duidelijk is voor je paard om maar één les per keer te kiezen. Ga zo door, zou ik zeggen *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-22 07:27 



 
Profiel   

Wat een glimworm, in het licht lijkt er een metallic glans op te zitten! Overall beeld ziet er heel vriendelijk uit. Wat mij opvalt zijn inderdaad je ellebogen, die zet je wat vast waardoor je hand de bewegingen van je paard niet goed kunt opvangen. Soms zelfs op/ achter je heup. Daardoor wordt ze wat onrustig in de hals en hoofd houding. Als tip, teugels iets korter en je hebt geen letters in de bak maar check je ontspanning in je ellebogen (en schouders) op bepaalde punten in je rijbaan. Bij een boom of struik :D . Ook mag ze wat actiever. Instappen is instappen en niet sloffen. Draven niet door de grond maar van de grond. Vooral omdat je aangeeft te willen werken aan balans. Hopelijk zie je mijn tips niet als kritiek maar als feedback, :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-22 07:51 



 
Profiel   

Ik snap je punt, maar 15 kilo in je handen is niet zo heel gek als ze zichzelf nog niet goed kan dragen, maar wel al met haar hoofd naar beneden duikt. En je haar daar niet vooruit uit kan rijden.

Ik ken het principe handen even omhoog om dat hoofd uit die diepe krul te halen, maar imo moet je dat bij jonge paarden vooruit oplossen, niet met je hand.

Dat gezegd hebbende, vind ik het wel altijd heel belangrijk dat je bij jezelf blijft in meningen en oplossingen, dus dat je zeker moet doen wat werkt voor jullie en wat goed voelt. We rijden allemaal anders, en soms is een frisse blik fijn, en soms moet/kan je de meningen van iemand naast je neerleggen.

Op een gegeven moment in je filmpje sta je even stil om te belonen. Daarna komt een heel fijn stuk, daar zou ik alleen zeggen om je armen zelf iets losser te durven houden.

En leuk dat er weer eens een topic op HAW komt, het is wat uitgestorven in deze hoek :D

Lapwings ga ik even googelen, ik vind de hilarisch maar ik zou er denk ik helemaal gestoord van worden :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-22 20:31 



 
Profiel   

Ik heb mn schoonouders op visite dus ben niet zoveel online geweest.
Thanks voor alle tips! Ben het helemaal eens met dat mn ellebogen wat zachter moeten. Als ik een ophouding maak zet ik vaak mn ellebogen vast, ipv daar mee te blijven veren en de ophouding enkel met mn hand te maken.

Letters heb ik wel :D Maar de kwalitet van het filmpje is misschien te laag om ze te zien!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-22 10:09 



 
Profiel   

Nieuwsgierig: wat is het voordeel van letters?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-22 10:18 



 
Profiel   

Gaat meer om dat je als je letters hebt een bepaald punt waarom je oefeningen etc kunt doen of zoals hier boven wordt aangeraden, 1 punt hebt in de bak om jezelf te herinneren aan je eigen zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-22 10:27 



 
Profiel   

Ik vind dit echt heel netjes. Nee goh, het paard loopt nog niet zoals we dat willen zien op een foto, maar met deze aanpak gat die er wel heel stabiel komen.
En ik vind de wijze van het handen dragen hier alleen maar heel goed bij. Sowieso zie je dat hel veel ruiters (inclusief ikzelf :+ ) hun handen veel te laag vastzetten.

Ik ben het ook helemaal eens met sanne83; dit ritme is prima. Het hoeft niet altijd alleen maar op hoger (en over!) tempo. Wanneer het paard stabiel genoeg is en een fijne balans heeft kan je zonder taktverlies meer tempo vragen. Anders houd je ook schijn over natuurlijk. Al zal dit per paard ook wel verschillen, want een paard met een van nature goede draf zal vast makkelijker impuls laten zien.

Die vogels vind ik wel heel tropisch zo, heerlijk. _O-
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-22 10:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen