Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Dressuurproeven beoordelen van 2 eventingpaarden

 
Profiel   

Beoordelen van de dressuur.
Omdat ik graag vooruitgang boek wil ik wel eens weten wat bokt van deze 2 proeven vind. Eerste video is Quintania, een 6 jarige merrie die nu 1 jaar zadelmak is. Dit was de eerste keer dat ze de 6 jarigen (in de eventing) startte.

Video 2 is Nyandro, een bijna 9 jarige ruin met een niet al te voordelige lichaamsbouw. Hij loopt dit weekend mee in de M maar is eigenlijk Z startgerechtigd. Deze heeft ooit al wel eens fijnere proeven gelopen dan dit weekend.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-22 10:55 



 
Profiel   

Ten eerste, super dat je het aandurft om dit te plaatsen!

Ik denk dat Quintania in zijn geheel nageeflijker mag. Ze is best onrustig met haar hoofd en je mist verbinding. In het begin bij het afwenden (soort van slangenvolte, maar ik denk dat het 2x afwenden was? Ik ken deze proeven niet) werd ze zelfs wat onregelmatig en ik denk dat dat wat teugelkreupelheid was. En in de middenstap zie je heel duidelijk dat ze geen verbinding zoekt. Je probeert daar heel mooi lengte in de hals te geven, maar die pakt ze niet.
In het achterwaarts zou je daar hopelijk ook profijt van hebben. En ga trouwens ook niet te snel achterwaarts, moet je een aantal seconden stil staan en dit zat op het randje van. Menig jury zou hier kunnen zeggend dat je niet lang genoeg stil hebt gestaan. Je kan beter te lang stil staan dan te kort, neem die tijd om ook alles voor te bereiden, stille verbinding in de hand, enigszins gesloten, dat soort dingen.

Verder is er nog wat winst te halen in de stelling en buiging. Het is niet overal even goed te zien, maar op de lange zijde voor de filmer zie je haar rechtsom regelmatig naar buiten kijken. En ook in de voltes zie ik dat je soms moeite hebt om de schouders mee te krijgen.

In het wijken moet je er ook voor waken dat de achterhand niet achterblijft.

-----
Het eerste wat me opvalt bij Nyandro is dat zijn hoofd mee knikt met jouw handen. Misschien dat het lukt om je handen nog wat stiller te houden.

Het stukje nageeflijkheid in de middenstap komt ook hier terug. Je zet je handen extreem breed om toch nog contact te blijven houden. Daarbij vind ik het opvallend dat je beide paarden gaan schudden in stap, neem je in je training voldoende middenstap mee? Het lijkt er een beetje op dat ze 'langere teugel = klaar = schudden' denken.

En ook hier staat je paard niet vierkant. Ik denk dat het loont om wat meer je been er aan te houden tijdens de overgang zodat ze beide hopelijk wat vierkant gaan halthouden. En ook hier lang genoeg stil staan.
Voordeel van been bij tijdens de overgang terug, is dat ze ook actiever stil staan waardoor ze hopelijk ook meer diagonaal achterwaarts gaan.

In de galop, en dat met name in de overgangen naar galop, mis je ook weer wat nageeflijkheid. In de rechtergalop ben je denk ik ook aan het doorvragen met je binnenhand, waardoor je paard een heel onrustig hoofd krijgt.


Verder zijn beide paarden wel vriendelijk gereden en voor zover ik kan beoordelen aardig goed op de letters. Waar mogelijk zou er nog wat meer 'power' in mogen zitten, het is allemaal wat braaf gereden.

Ik hoop dat je er wat aan hebt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-22 13:41 



 
Profiel   

Knap dat je dit durft TS! Hopelijk wordt het een fijn, opbouwend topic.

Ik ben het wel met Bowo eens. Ik denk dat er veel winst te behalen valt in je nageeflijkheid en het van achter naar voren rijden van je paarden. Niet om het spectaculairder te maken, maar wel om het correcter te maken zodat je makkelijker door je proef kunt sturen. Vooral je merrie mag echt wat nageeflijker en meer op verbinding. Ik vind het beeld dat je met de ruin hebt in draf wel prettig, maar in galop verlies je dat nog. Als hij daar wat meer de hand opzoekt, hoef jij minder te sleutelen onderweg.

Proeftechnisch valt er inderdaad nog wat te winnen in je halthouden, wijken (achterhand meenemen) en je uberstreichen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-22 14:44 



 
Profiel   

Dit is dus het soort commentaar waar ik het voor doe. Fijn om dit te lezen. De nageeflijkheid is inderdaad nog een dingetje, ook durft de merrie nog wel eens een taktfout maken (wat ten opzichte van vorig jaar al goed verbeterd is). Bedankt voor deze commentaren, hier kan ik wat mee

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-22 15:51 



 
Profiel   

Heb nu alleen het filmpje van Quitania gezien.
Ik zou echt gaan werken aan stelling en buiging. Heel basaal gymnastiseren. Over de schouder voorwaarts neerwaarts, correcte voltes om je binnenbeen gebogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-22 16:08 



 
Profiel   

kamsel schreef
Heb nu alleen het filmpje van Quitania gezien.
Ik zou echt gaan werken aan stelling en buiging. Heel basaal gymnastiseren. Over de schouder voorwaarts neerwaarts, correcte voltes om je binnenbeen gebogen.


Ik snap helemaal wat je bedoelt. Dat is een puntje wat ik even vermeden heb en nu inderdaad terug moet oppakken.

De reden dat ik zo een belangrijk punt vermeed is omdat ze op de duur zelfs geen wending meer wou maken wat resulteerde in al steigerend de proef overleven (deze foto's zijn van oktober vorig najaar). Dat gedrag doet ze nu niet meer dus het wordt tijd om terug meer buiging te gaan vragen.
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-22 16:17 



 
Profiel   

Misschien is het een goed idee om eens een fysio te laten kijken of ze ergens vastzit waardoor die buiging minder gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-22 16:24 



 
Profiel   

Dan is deze ontspanning al wel een hele stap inderdaad. Heb je enig idee waar die reactie toen vandaan kwam?

Wel vind ik ook dat de stelling en buiging vaak enorm verbeterd wanneer een paard goed nageeflijk is. Dat is ook best logisch, want een paard kan niet nageven als hij gespannen en een gespannen paard kan net zo min buigen. Het is dus ook niet voor niets dat buiging en nageeflijkheid vaak samen gaan. Nu wisselt het per persoon waar ze mee beginnen, maar ik leg zelf meestal meer de focus op nageeflijkheid (met wel een recht paard en gelijke druk etc als vereiste) en laat vanuit daar de buiging komen.
Als je die nageeflijkheid beter krijgt, zal de buiging dus ook makkelijker worden denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-22 16:28 



 
Profiel   

ik ben echt niet snel van de paten maar een paard dat zo heftig reageert op basis stelling wil je imo iets vertellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-22 16:32 



 
Profiel   

Ik zou dan juist weer meer nadruk op de buiging leggen. Een paard dat gebogen is kan zich nooit sterk en strak maken en vanuit daar komt dan de ontspanning en nagevelijkheid. Word hij weer strak in de aanleuning, laten buigen en hij zal zich weer los moeten laten.

Maar zo heeft ieder zijn manier :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-22 16:33 



 
Profiel   

Ayasha schreef
ik ben echt niet snel van de paten maar een paard dat zo heftig reageert op basis stelling wil je imo iets vertellen.


Inderdaad, ik heb haar zadelmak gemaakt voor de fokker en toen was ze echt zalig. De fokker heeft er dan 2 maanden een andere ruiter mee laten rijden en dit is hoe ik ze terug kreeg. Ik heb haar toen ook gelijk gekocht want ondanks deze problematiek vond ik haar nog steeds geweldig en ik wist natuurlijk hoe ze daarvoor was. Die ruiter legde haar veel te veel druk op. De eerste maand kon ik haar geen bit meer indoen want dan stond ze gelijk recht omhoog. Veel op buitenrit gaan en dan uiteindelijk met bit rijden maar teugels aan de neusriem hebben er voor gezorgd dat ze überhaupt te rijden valt ;)
Ik heb ondertussen wel de fysio gebeld en deze komt donderdag, niet perse voor het dressuurgedeelte maar het springen was vandaag iets te geforceerd

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-22 16:46 



 
Profiel   

Ik ga mee met de voorgangers qua tips, ook wbt de fysio. Maar eigenlijk vind ik het wel een mooie stap vooruit al na het steigeren op stelling en buiging. Dan snap ik best dat je eigenlijk te weinig vraagt daarin en nageeflijkheid, maar er liever wat af blijft. Ook al is dat misschien onbewust.

Dus even na laten kijken en dan werken aan het aannemen van de hand van achteruit. Dan verbeterd de nageeflijkheid ook en kan je ook stelling en buiging vragen. Als ze de hand niet aan wil nemen is dat al lastig en zijn taktfouten ook niet raar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-22 16:59 



 
Profiel   

Quintania is in feite een groentje.
Voor zo'n jonkie vind ik dit filmpje keurig (en zou ik zelf andere keuzes maken).

Wat mij opvalt is jouw zit.
Als ik overdrijf zit je naar voor alsof je je dier met je handen wil tegenhouden.
Ik snap dat eventingpaarden graag en veel galopperen en dat gedoe tussen die hekjes maar raar vinden...
De basis is ontspanning, dat is dus lastig. In galop gaat dit goed.
(Das Skala der Ausbildung is een wenteltrap, waarbij je ook met een jonkie alle zes treden beoefent.)
Verder vielen jouw handen mij op, vaak ongelijk en 1 of 2 keer onhoog (wat ik ken als een trucje als je paard te zwaar op de hand wordt).

Qua mijn eigen keuzes zou ik focussen op kaarsrecht maken. Q loopt in een lichte buiging naar links en de eerste boog van de slangevolte ging matig door die 'contra stelling'.
Ik zou veel oefenen met het 'plaatsen van de schouder'. Dat heeft een aantal voordelen: het geeft ontspanning en beter ruggebruik, terwijl je er verder 'makkelijker af kan blijven aan de voorkant'.
Juist in stap kan dat helpen, zodat je met de pendelbeweging van hals en hoofd mee kunt gaan, ipv 'het is dressuur en ze moet stappen, dus hand er op', met geknik als gevolg.
(Vraagje: was van M naar V uitgestrekte stap? - Zo ja: die oefening is razend moeilijk, dus ik zou m lekker overslaan.)(In feite is de hele oefening afgeschaft en terecht. Er wordt nu een soort vrije stap gevraagd.)
In draf zou het ook kunnen helpen om de knik die ze soms maakt tussen de 2e en 3e halswervel kwijt te spelen. (Al geven sommige juries prachtige punten ondanks die knik. "Wat ik dus raar vind.")

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-22 18:16 



 
Profiel   

Mijn handen is inderdaad een werkpuntje. Nyandro is heel lang zwaar op de hand geweest en vind het nu ook nog lastig om links los te laten. Hierdoor heb ik aangeleerd om mijn hand soms omhoog te plaatsen en dat afleren is nog niet zo simpel :Y) In de training probeer ik daar echt op te letten maar op wedstrijd neemt de stress het soms over en vergeet ik mijn handen

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-22 18:25 



 
Profiel   

Wat mij opvalt is dat het lijkt alsof je afwendt op de binnenhand, en wat je daarmee doet is eigenlijk je paard van het binnenachterbeen afhalen en op het binnenvoorbeen zetten. Je zet ze daarmee op de rem. Je hebt de neiging idd om tegen te houden ipv die hand naar voren mee te geven, en dat vind ik met de buitenhand wat minder erg, met de binnenhand wel.

Schouders laten vallen, bovenarm ontspannen, onderarm dragen, en je handen gaan mee naar voren, met het paard mee. Je buikspieren span je aan en daarmee vang je het paard op. Op die manier krijg je een zachte verbinding die toch heel stabiel is.
Binnenhand is ook een kwestie van oefenen. Steeds tegen jezelf blijven zeggen: buitenhand plaatst de schouder, binnenhand mee opzij en naar voren :) en dan blijft de binnenhand ook zacht :)

Wat betreft middengangen en uitgestrekte gangen: het helpt om de beweging van de rug te volgen met je billen. Als je dan een grotere stap wil, ga je gewoon wat groter mee. je paard verlengt dan de pas zonder stijf te worden, en blijft je hand volgen.

Wedstrijden zijn ook zo moeilijk omdat je al je werkpunten op wedstrijd terug ziet, en dat is zeker een stukje spanning.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 10:15 



 
Profiel   

Vwb de proef met Nyandro: veel dressuurruiters praten over het Skala, en beginnen met de nageeflijkheid/ hoofd-hals houding.

Ik zou het prachtig vinden als je de proef in dr verlichte zit zou rijden met een lange hals en het zwaartepunt van de combinatie terug zou brengen naar achter via je eigen beheersing van het zwaartepunt.

Want je dier is lekker ontspannen (eerste trede van das Skala)
prima!
Je dier is goed voorwaarts (min of meer de vierde trede) uitstekend! De benen van je dier bewegen mooi - maar dan moet dus die hals in die krul, wordt de rug hol, ga jij zitten op een holle rug...
Jij doet je best, je dier is braaf - maar het is dressuur zoals het niet bedoeld was.
(Dressuur was bedoeld om het dier te leren een bolle rug te maken en jou daarmee goed te dragen.)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 11:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen