Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 61 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

4 jarige fjord 10 maanden onder zadel

 
Profiel   

Hallo!

Ik heb nu al 4 Jaar een fjordje, en we zijn nu 10 maanden bezig met het inrijden van hem

Hij heeft super veel energie en lijkt het erg leuk te vinden. Ook loopt hij graag mee op buitenritten, maar dan het allerliefst voorop

De eerste paar maanden deden we alleen een rondje lopen, en dan afstappen. Bokken heeft hij nooit gedaan. Het is echt een schat van een pony.

Nu is hij nog in de groei, en hebben wij door dat hij een zwakke achterhand heeft. Graag hier tips voor het nagevelijk lopen zijn we mee bezig. Om hem ronder te rijden.

Verder gaat alle stap draf gallop super!

Het is alleen zijn achterhand waar ik mee zit.... deze lijkt maar heel langzaam te verbeteren. Heeft iemand tips hiervoor?

En ook had ik de vraag of ik niet te groot ben... hij weegt ogv 450 kilo (denk ik)
Ik ben door de corona wat aangekomen‍ weeg nu 80 kilo volgens de 20 procent regel zou dit nog mogen. Maar niet alleen mijn gewicht is awkward. Ook ben ik 1.80! Lange benen.... en wil hem echt geen zeer doen.

Wat vinden jullie?

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Als het goed is zijn de foto's nu wel te, zien Haha


Dit is de eerste keer dat ik wat plaats, dus hoop dat het goed gaat. En dat de foto's te zien zijn :) zo niet, kan iemand mij uitleggen hoe ik dit moet doen
Wees asjeblieft aardig. En bedankt!


Laatst bijgewerkt door Bolle94 op 28-04-22 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 20:36 



 
Profiel   

Dag Odin welkom op Bokt.
Je foto's load je op door een bericht aan te maken en dan :
1. te klikken op "voeg foto's toe";
2. dan load je een foto/ of foto's op van je telefoon of computer en als ze er staan klik je op safe;
3. Als alles in de bokt upload staat, dan kun je door op de foto's te klikken de foto in je bericht dat je geopend hebt krijgen.

Ik ben benieuwd naar je pony en dus naar de foto's. Doe maar rustig aan met je paardje, want een 3 jarige onder het zadel brengen is erg jong, dus nu nog steeds heb je een heel jong paardje.
Wat leuk dat ie zo graag voorop gaat en er van geniet. Dat is positief. Veel plezier met hem...


Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 28-04-22 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 20:41 



 
Profiel   

Heb je de foto’s geüpload via ‘voeg foto’s toe’?
Als hij dan geladen is, moet je nog een keer de foto aanklikken en dan komt hij in je bericht.

Leuk dat je aan de slag bent nu met je fjord. Hoe groot is je fjord?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 20:42 



 
Profiel   

Ik ben ook benieuwd naar de foto's. De uitleg staat er al :)

Waaraan merk je de zwakke achterhand?
En als je zegt dat je al 10 maanden aan het inrijden bent, kun je dan een beetje een tijdlijn geven? Is 10 maanden geleden dat jullie voor het eerst zijn opgestapt bijvoorbeeld en zijn jullie toen begonnen met longeren? Hoeveel en wat heeft hij in de eerste maanden gedaan en hoe is het opgebouwd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 20:58 



 
Profiel   

Foto's staan erbij

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 21:17 



 
Profiel   

Yep de foto's zijn te zien en je hebt een heel leuk paardje!!! Een schatje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 21:19 



 
Profiel   

Leuk paardje! Ik vind zelf 20% echt te veel, zeker voor een jong/net beleerd dier. Dan hou ik max 15 a 17,5% (met zadel) aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 21:22 



 
Profiel   

Dat snap ik ook ergens wel... ik ben bezig om af te vallen. Mijn zadel weegt heel weinig( gelukkig) maar ik kan niet iemand anders op m zetten. Want door zijn achterhand rijd hij best maf, en moet hij echt op een bepaalde manier gereden worden..

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 21:25 



 
Profiel   

Longeren met dubbele lijnen, dan train je de achterhand zonder de extra belasting van een ruiter.
Eventueel les nemen hiervoor, weet niet of en hoe vaak je nu les hebt onder het zadel ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 21:29 



 
Profiel   

De beste tips die ik voor nageeflijk rijden kan geven:

Schouders laten vallen, bovenarmen ontspannen, onderarmen dragen, handen rechtop.

Buikspieren aanspannen, zodat je de beweging in de mond kunt opvangen en volgen.

Zachte billen, ontspannen bovenbenen, maak je paard aan de hulpen zodat je niet been hoeft te blijven geven, benen lang en los. Sturen met je navel, binnenhand blijft zacht en naar voren, buitenhand houdt contact en stuurt de schouder.

En dan zou hij wel nageeflijk moeten worden :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 21:29 



 
Profiel   

Ik vind je echt te zwaar sorry!
Misschien kun je lekker aan de hand verder gaan trainen en als je bent afgevallen het rijden weer opppakken?

Ik zou voor je fjord echt maximaal 70 kilo (en liefst nog 65)aanhouden. Het liefst zie ik je ook minder lang maarja je benen kun je niet afzagen.


Laatst bijgewerkt door Hannanas op 28-04-22 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 21:30 



 
Profiel   

Odin18 schreef
Dat snap ik ook ergens wel... ik ben bezig om af te vallen. Mijn zadel weegt heel weinig( gelukkig) maar ik kan niet iemand anders op m zetten. Want door zijn achterhand rijd hij best maf, en moet hij echt op een bepaalde manier gereden worden..

Dat zou niet moeten.

Dan misschien eens laten testen op ataxie, want hij moet nog altijd wel correct gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 21:31 



 
Profiel   

Uhhh wat is dit? En hoe word dit getest?
Want hij is mensenshuw. :?

Bedankt voor het andwoorden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 21:34 



 
Profiel   

Dierenarts kan neurologische tests doen.

En aan jou om hem op te voeden en dat op te lossen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 21:36 



 
Profiel   

Ik vind dat driehoekje in z’n manen kam erg leuk.
Het lijkt soms alsof je met een boomloos zadel breder zit en dan steken je benen minder ver onder z’n buik uit.Maar misschien lijkt dat maar zo ?!


Laatst bijgewerkt door office op 28-04-22 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 21:36 



 
Profiel   

Awwe bedankt! Het is een hartje als je heel goed kijkt Haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 21:37 



 
Profiel   

Ik vind om een dierenarts erbij te roepen een beetje ver, natuurlijk zou ik dit doen indien nodig. Maar we laten hem vaak door mensen bekijken (trainers, stadgenoten, masseurs, chiropractoren) en die zeggen dat het een achterhsnd probleem is.

Ook is hij nog in de groei. En zijn alle spieren nog niet ontwikkeld ver genoeg.

Dst is mij verteld.

Plus zit ook niet te wachten om duizenden euro's kwijt te zijn als 16 jarige :>

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 21:40 



 
Profiel   

Odin18 schreef
Dat snap ik ook ergens wel... ik ben bezig om af te vallen. Mijn zadel weegt heel weinig( gelukkig) maar ik kan niet iemand anders op m zetten. Want door zijn achterhand rijd hij best maf, en moet hij echt op een bepaalde manier gereden worden..



Ja of rijd hij zo maf omdat hij door zijn jonge leeftijd en jouw gebrek aan kunde zo raar loopt?

Je komt hier immers om tips om je paard nageeflijk te laten lopen. Dus kennelijk ben je niet handig genoeg.

Ik denk dat je nu per direct af moet stappen van het idee dat alleen jij hem kunt rijden. Want ik kan je nu al zeggen dat onzin is. Sterker nog er zullen een hele berg ruiters zijn die hoogst waarschijnlijk handiger zijn dan jij en hem wel nageeflijk kunnen rijden.

Wat heb je tot nu toe geprobeerd om hem nageeflijk te krijgen?

Kan hij al achterwaarts? Hoe veel schakel je? Wijkt hij voor je been in een volte?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 21:41 



 
Profiel   

Ik vind je ook te lang en te zwaar voor deze pony. Ik zou zelf aan de hand gaan werken, lange lijnen bijvoorbeeld. Ook het longeren met dubbele lijnen is een goede oefening.

Heb je les ts? Kan de instructeur hem eens rijden?
Verder vind ik het geen slecht idee om er een dierenarts naar te laten kijken. Je kan wel veel peuten en laten laten kijken maar die hebben geen röntgen ogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 21:47 



 

Leuk paardje! Maar ik vind je eigenlijk ook wat aan de grote en zware kant. Al helemaal op een jong paard met ook nog eens een zwakke achterhand. Het kan best dat hij “raar” loopt omdat hij jou niet goed kan dragen maar wellicht verstandig om het even door een dierenarts te laten checken als je hem echt raar vind lopen achteren. Bij mijn paard merkte ik tijdens het zadelmak maken ook wat “rare dingen” in de achterhand op. Meteen dierenarts laten komen en uiteindelijk kwamen we er achter dat het paard een (oude) breuk in het bekken had zitten en de banden compleet afgescheurd waren. Dat soort dingen zijn wel heel belangrijk om te weten zodat je rekening kan houden met wat het paard wel en niet kan.

Als jij netjes onafhankelijk kan zitten en een licht verende verbinding met de teugels hebt gaan de meeste paarden vanzelf al nagefelijk lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 21:49 



 
Profiel   

Wie is zijn vader?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 21:51 



 
Profiel   

Absolem schreef
Odin18 schreef
Dat snap ik ook ergens wel... ik ben bezig om af te vallen. Mijn zadel weegt heel weinig( gelukkig) maar ik kan niet iemand anders op m zetten. Want door zijn achterhand rijd hij best maf, en moet hij echt op een bepaalde manier gereden worden..



Ja of rijd hij zo maf omdat hij door zijn jonge leeftijd en jouw gebrek aan kunde zo raar loopt?

Je komt hier immers om tips om je paard nageeflijk te laten lopen. Dus kennelijk ben je niet handig genoeg.

Ik denk dat je nu per direct af moet stappen van het idee dat alleen jij hem kunt rijden. Want ik kan je nu al zeggen dat onzin is. Sterker nog er zullen een hele berg ruiters zijn die hoogst waarschijnlijk handiger zijn dan jij en hem wel nageeflijk kunnen rijden.

Wat heb je tot nu toe geprobeerd om hem nageeflijk te krijgen?

Kan hij al achterwaarts? Hoe veel schakel je? Wijkt hij voor je been in een volte?



Nouja , ik vroeg om aardig te zijn....

Hij loopt al stellingen, overgangen, achterwaarts. Stellingen in voltes zijn we nog mee bezig.

En zoals ik eerder heb gezegt, hij gaat steeds meer met z'n neus naar beneden. En nagevelijker lopen.

Maar ik ga geen 4 jarige een krul in trekken. Hij moet het aan kunnen bieden. En dit deed hij eerst ook niet.

Maar nu hij dit wel doet. Maken wij hier gebuik van.

En een paard nagevelijk laten lopen kan ik wel. Maar nogmaals ik ga NIET Eén jong paard in de krul trekken.

En wil je in je volgende berichtje wat aardiger doen? Je punt zou ook wel overkomen zonder zo bot te zijn. :) we zijn immers allemaal ergens begonnen toch

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 22:09 



 
Profiel   

Amber_ schreef
Wie is zijn vader?

Uhh uit mijn hoofd weet ik dit niet, wel een hele mooie fjord dat weet ik nog wel haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 22:10 



 
Profiel   

Hoe merk je dat zijn achterhand zwak is ?


Laatst bijgewerkt door Amado7 op 28-04-22 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 22:12 



 
Profiel   

Odin18 schreef
Nouja , ik vroeg om aardig te zijn....

Mensen mogen gewoon vragen stellen hoor :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 22:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 61 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen