Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 61 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

4 jarige fjord 10 maanden onder zadel

 
Profiel   

Oef, hoe jij de achterhand van de pony beschrijft, raar lopen, er door heen zakken, doet mij denken aan een vorige pony van mij. Ik heb een appaloosa gehad die dit ook vertoonde en had ataxie. Vaak kan je er dan nog wel op rijden ( ook niet altijd ) maar je moet er wel rekening mee houden.

En ik vind je ook te zwaar helaas. Ook lijk je me te groot voor je zadel wat de druk ook niet bevordert. Als ik jou was zou ik niet meer op deze prachtige fjord gaan rijden. Je bent niet alleen te zwaar maar ook veel te lang.

Ik zou wel nog even aan je houding werken..je benen heb je erg naar achteren liggen en volgens mij kiep jij zelf dan wat voorover.

succes
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-22 06:56 



 
Profiel   

Oef TS, wat vervelend voor je dat je paardje afwijkend loopt met de achterhand. Om daar gerichter advies op te kunnen geven hebben we daar wel een filmpje van nodig maar het lijkt mij sowieso wijs om hem eventjes een pauze van het rijden te geven.

Voor een jong paardje van deze hoogte ben je inderdaad te zwaar. Het lijkt ook op de screenshots van het rijden alsof jij jou balans ook niet volledig voor elkaar hebt. Ik zou deze pony eerst even laten bekijken door een dierenarts en daarna rechtdoor(!!) verder trainen. Dus niet in een bak met bochten maar vooral lekker rechtuit sterker worden. Wellicht kun je ook overwegen om hem überhaupt niet meer te rijden, je kan ook met hem gaan mennen bijvoorbeeld.

Sterkte TS!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-22 06:56 



 
Profiel   

Verstandige reactie :)
Overigens betekent even niet rijden niet dat je je lieve dier niet verder kunt trainen.
Samen wandelen is in dit geval zeker zinvol, maar je kunt bijv. een begin maken met lange lijnen of lange teugel week. Een obstakel parcours neerzetten kan ook heel leuk zijn.

Ik hoop dat je budget wel binnen zinnige tijd een dierenartsbezoek toe laat, door de achterhand zakken is echt verontrustend. Doet hij dat alleen met gewicht op de rug, of ook aan de longeerlijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-22 07:00 



 
Profiel   

Ik denk dat dit heel wijs is idd :)

En je kan op bokt heel veel tips krijgen voor hoe hem op te bouwen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-22 07:15 



 
Profiel   

Lieve TS,trek het je allemaal niet teveel aan. Wat hier allemaal gezegd wordt klink hard maar is goed bedoeld. Je bent al zo goed op weg door af te vallen. Oke je bent aan de lange kant. Niet ideaal maar zolang je geen wedstrijd ambitie hebt is dat geen probleem. Het is vooral voor het ideale plaatje niet zo mooi. Jammer dan. Je paardje is nog zo jong. Gooi het nog een jaartje op de weide om uit te groeien en alles van het beleren te verwerken. In die tijd kun jij dan mooi aan je zelf werken en daarna kunnen jullie nog heel lang samen genieten. Als na dat jaar blijkt dat je paardje nog steeds niet goed loopt of als de klachten verergeren, haal er dan alsjeblieft een dierenarts bij. Succes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-22 07:18 



 
Profiel   

Knap dier!

Ik heb niet alle reacties doorgelezen, maar hier en daar wel wat om een beeld te vormen.

Als je fjord 10 maanden geleden ingereden is, was hij nog best jong. Net 4. Hij zit dan nog in de groei. Ik zou ervoor kiezen om hem nog even uit te laten groeien en ondertussen zelf verder te gaan met afvallen (goed dat je daarmee bezig bent!). Een paard moet niet per se bereden worden hé. Je kunt hem bijv ook een jaar aan de hand trainen om hem sterker te gaan maken.
Mijn fjord is ook niet zo sterk in de achterhand. Ik merkte ook dat rijden hierdoor lastig was. Ik heb hem nadat ik hem eerst op de kliniek heb laten nakijken en uitsluiten dat er iets was, een jaar aan de hand getraind. Dat heeft hem echt enorm verbeterd. Lessen aan de hand vanuit de Academische rijkunst of Klassieke rijkunst zijn echt aan te raden hierin!

Veel fjorden zijn ook hypermobiel. Veel eigenaren weten dat niet, omdat dat meer bij dressuurpaarden verwacht wordt. Maar in geval van hypermobiliteit is het belangrijk dat er eerst op kracht getraind gaat worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-22 07:29 



 

Mijn Fjord was de eerste 6 jaar ook instabiel terwijl het later een enorm sterke dame geworden is. Pas nadat ze 7 was werd ze sterker. Bij mij heeft ze die tijd gehad waardoor zij goed gebleven is en zelfs een heftige blessure heeft doorstaan. Ze is nu bijna 24 (geloof ik) en ze is wel 4 x zo sterk als mijn 3 jarige. Een heel verschil. Veel sterkte en succes. Knap dat je de feedback zo goed oppakt! Blijf dit vast houden. Er is niets zo belangrijk als het welzijn van jouw dier +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-22 21:53 



 
Profiel   

Odin18 schreef
Ik vind om een dierenarts erbij te roepen een beetje ver, natuurlijk zou ik dit doen indien nodig. Maar we laten hem vaak door mensen bekijken (trainers, stadgenoten, masseurs, chiropractoren) en die zeggen dat het een achterhsnd probleem is.

Ook is hij nog in de groei. En zijn alle spieren nog niet ontwikkeld ver genoeg.

Dst is mij verteld.

Plus zit ook niet te wachten om duizenden euro's kwijt te zijn als 16 jarige :>

Hey TS! Leuke fjord. Hoe gaat het ondertussen?

Het kan inderdaad gaan om een balansprobleem in combinatie met jou grootte, maar evengoed iets medisch. Even uitsluiten en dan kan je rustig verder knutselen, desnoods even je paard wat spieren laten opbouwen van op de grond.

Ik wou nog even aanvullen dat ik heel vaak mensen maandenlang bakken geld zie geven aan masseurs en chiropractors zonder echt het probleem op te lossen. Deze vragen vaak toch ook wel veel geld voor een consult, waardoor je uiteindelijk veel duurder af bent dan een behandeling door de dierenarts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 11:59 



 
Profiel   

Plantje15 schreef
Odin18 schreef
Ik vind om een dierenarts erbij te roepen een beetje ver, natuurlijk zou ik dit doen indien nodig. Maar we laten hem vaak door mensen bekijken (trainers, stadgenoten, masseurs, chiropractoren) en die zeggen dat het een achterhsnd probleem is.

Ook is hij nog in de groei. En zijn alle spieren nog niet ontwikkeld ver genoeg.

Dst is mij verteld.

Plus zit ook niet te wachten om duizenden euro's kwijt te zijn als 16 jarige :>

Hey TS! Leuke fjord. Hoe gaat het ondertussen?

Het kan inderdaad gaan om een balansprobleem in combinatie met jou grootte, maar evengoed iets medisch. Even uitsluiten en dan kan je rustig verder knutselen, desnoods even je paard wat spieren laten opbouwen van op de grond.

Ik wou nog even aanvullen dat ik heel vaak mensen maandenlang bakken geld zie geven aan masseurs en chiropractors zonder echt het probleem op te lossen. Deze vragen vaak toch ook wel veel geld voor een consult, waardoor je uiteindelijk veel duurder af bent dan een behandeling door de dierenarts.


Ik denk dat als jij de filmpjes gezien hebt je net zo snel als wij gaat schreeuwen dat ze de dierenarts er bij moet halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 16:11 



 
Profiel   

Wat een leuk paardje! 10 maanden onder het zadel, en nog jong: het is heel normaal dat hij nog niet nageeflijk loopt. Probeer veel te schakelen in overgangen. Dat kan onder het zadel, maar ook aan de logeerlijn. Overgang maken naar de draf, en na een paar seconden weer naar de stap. Zit hij net in de stap, dan weer aandraven. Qua gewicht: ik vind je wat te zwaar (sorry). Hij is een vrij kleine fjord. Op de eerste foto valt het me nog mee (is dat een oude foto, of vertekenen de andere foto's?) De lengte is niet een probleem, zorg dat je niet in de weg zit bij zijn benen. Mensen rijden ook op Ijslanders met lange benen. En ik vertrouw erop dat jij het beste voor hebt met je paardje en je niet gaat rijden als je denkt dat er echt iets mis is met zijn achterhand. Dan bel je een dierenarts. Is het enkel een zwakke achterhand, lekker trainen met overgangen en probeer niet te veel aan de voorkant te doen. Dit komt echt vanzelf. Ontspannen armen en handen, niet in de weg zitten bij zijn mond en dan komt het echt goed. Je kan ook nog oefenen met de hals laten strekken (eerst in stap, later in draf). Veel succes :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 09:44 



 
Profiel   

Equus_ferus schreef
Wat een leuk paardje! 10 maanden onder het zadel, en nog jong: het is heel normaal dat hij nog niet nageeflijk loopt. Probeer veel te schakelen in overgangen. Dat kan onder het zadel, maar ook aan de logeerlijn. Overgang maken naar de draf, en na een paar seconden weer naar de stap. Zit hij net in de stap, dan weer aandraven. Qua gewicht: ik vind je wat te zwaar (sorry). Hij is een vrij kleine fjord. Op de eerste foto valt het me nog mee (is dat een oude foto, of vertekenen de andere foto's?) De lengte is niet een probleem, zorg dat je niet in de weg zit bij zijn benen. Mensen rijden ook op Ijslanders met lange benen. En ik vertrouw erop dat jij het beste voor hebt met je paardje en je niet gaat rijden als je denkt dat er echt iets mis is met zijn achterhand. Dan bel je een dierenarts. Is het enkel een zwakke achterhand, lekker trainen met overgangen en probeer niet te veel aan de voorkant te doen. Dit komt echt vanzelf. Ontspannen armen en handen, niet in de weg zitten bij zijn mond en dan komt het echt goed. Je kan ook nog oefenen met de hals laten strekken (eerst in stap, later in draf). Veel succes :)


Zoek TS haar andere topic even op, daar zijn filmpjes te bekijken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 09:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 61 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen