Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 61 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

4 jarige fjord 10 maanden onder zadel

 
Profiel   

Wat is er dan precies niet goed met de achterhand?
Het is namelijk niet normaal dat een 4 jarige afwijkend beweegt.
Ik vind het wel echt een schatje.

Het beste blijf je veel uit de bak weg en rij je vooral rechtuit voorlopig. Dat maakt jonge paarden geleidelijk sterk in zowel skelet als bespiering. In de bak komen de spieren misschien sneller maar het skelet en de banden niet.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 22:14 



 
Profiel   

Amado7 schreef
Hoe merk je dat zijn achterhand zwak is ?


Hij zakt door op z'n beentjes
Zijn links is t ergst. Alleen in de draf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 22:15 



 
Profiel   

Vanuit de knieen?
Als de kniebanden slap zijn dan moet je er niet met 80 kg op gaan zitten hoor, dat is echt niet goed.
Kniebanden krijg je goed door rechtuit wandelen, over balkjes lopen (aan de hand), veel weidegang en weinig wendingen.
Voor de goede opbouw daarvan mag je rustug 2 jaar rekenen.


Laatst bijgewerkt door Sizzle op 28-04-22 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 22:17 



 

Odin18 schreef
Amado7 schreef
Hoe merk je dat zijn achterhand zwak is ?


Hij zakt door op z'n beentjes
Zijn links is t ergst. Alleen in de draf.

Dan zou ik er zeker een dierenarts bijhalen. Door de benen zakken is niet goed. Deed die van mij ook tijdens het aangalloperen in vrijheid en aan de longe. Kwam doordat de banden gescheurd waren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 22:17 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Vanuit de knieen?
Als de kniebanden slap zijn dan moet je er niet met 80 kg op gaan zitten hoor, dat is echt niet goed.
Kniebanden krijg je goed door rechtuit wandelen, over balkjes lopen (aan de hand), veel weidegang en weinig wendingen.
Voor de goede opbouw daarvan mag je rustug 2 jaar rekenen.


Nee vanuit zijn bekken, heup

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 22:19 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Odin18 schreef
Nouja , ik vroeg om aardig te zijn....

Mensen mogen gewoon vragen stellen hoor :)

Idd vragen stellen :)
Maar het kan ook op een iets lieverd manier, ipv dat ik perdirect van m af moet stappen ect.

Ik vraag om hulp, niet om afgekraakt te worden dat ik niet kan rijden

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 22:21 



 
Profiel   

Odin18 schreef
Sizzle schreef
Vanuit de knieen?
Als de kniebanden slap zijn dan moet je er niet met 80 kg op gaan zitten hoor, dat is echt niet goed.
Kniebanden krijg je goed door rechtuit wandelen, over balkjes lopen (aan de hand), veel weidegang en weinig wendingen.
Voor de goede opbouw daarvan mag je rustug 2 jaar rekenen.


Nee vanuit zijn bekken, heup


Dat is op geen enkele manier normaal voor een jong paard, echt niet.
Daar zul je echt goed naar moeten laten kijken als je nog lang plezier wilt hebben samen.

Het is een koudbloedje, dus: is hij pssm1 vrij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 22:23 



 
Profiel   

Odin18 schreef
Idd vragen stellen
Maar het kan ook op een iets lieverd manier, ipv dat ik perdirect van m af moet stappen ect.


Absolem schreef
Ik denk dat je nu per direct af moet stappen van het idee dat alleen jij hem kunt rijden.

Het helpt om goed te lezen :D
Odin18 schreef
Ik vraag om hulp, niet om afgekraakt te worden dat ik niet kan rijden

Als je dit al als afkraken ziet, stel ik voor dat je wat eelt kweekt. Mensen zijn hier echt heel lief nu. Trust me, niet lief is echt, echt een stuk pittiger.

Maar hier is een idee: zet de commentaren die je wil van tevoren in de OP :D krijg je alleen nog wat je graag wilt horen :D

Dit is een discussieforum, en niet iedereen gaat het met je eens zijn, meid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 22:29 



 
Profiel   

Odin18 schreef
Absolem schreef



Ja of rijd hij zo maf omdat hij door zijn jonge leeftijd en jouw gebrek aan kunde zo raar loopt?

Je komt hier immers om tips om je paard nageeflijk te laten lopen. Dus kennelijk ben je niet handig genoeg.

Ik denk dat je nu per direct af moet stappen van het idee dat alleen jij hem kunt rijden. Want ik kan je nu al zeggen dat onzin is. Sterker nog er zullen een hele berg ruiters zijn die hoogst waarschijnlijk handiger zijn dan jij en hem wel nageeflijk kunnen rijden.

Wat heb je tot nu toe geprobeerd om hem nageeflijk te krijgen?

Kan hij al achterwaarts? Hoe veel schakel je? Wijkt hij voor je been in een volte?



Nouja , ik vroeg om aardig te zijn....

Hij loopt al stellingen, overgangen, achterwaarts. Stellingen in voltes zijn we nog mee bezig.

En zoals ik eerder heb gezegt, hij gaat steeds meer met z'n neus naar beneden. En nagevelijker lopen.

Maar ik ga geen 4 jarige een krul in trekken. Hij moet het aan kunnen bieden. En dit deed hij eerst ook niet.

Maar nu hij dit wel doet. Maken wij hier gebuik van.

En een paard nagevelijk laten lopen kan ik wel. Maar nogmaals ik ga NIET Eén jong paard in de krul trekken.

En wil je in je volgende berichtje wat aardiger doen? Je punt zou ook wel overkomen zonder zo bot te zijn. :) we zijn immers allemaal ergens begonnen toch


Ik ben niet gemeen, ik ben realistisch en doortastend. En kennelijk leg ik direct de vinger op de zere plek.

Ik heb nooit gezegd dat je hem in een krul moet trekken.

Je zegt eerst dat hij stellingen loopt en vervolgens dat je nu pas begint met stelling in voltes te vragen. Dus met andere worden je trekt zijn hoofd scheef op een rechte lijn gezien de volgorde voor stelling vragen exact andersom behoort te zijn.

Stelling verkrijg je door op de volte je paard te leren om jouw been te leren buigen en er voor opzij te gaan wanneer je de hulp geeft(wijken voor druk).met je buiten teugel en buitenbeen begrens je de schouder en achterhand dus je zet hoe dan ook weerstand met jouw hand of je het nou wil toegeven of niet.

De crux zit hem echter in hoeveel weerstand jij bied in je hand. Je verbinding hoort verend te zijn als elastiek. Niet los niet overdreven strak. Het wijken voor druk in de volte activeert het binnen achterbeen om verder onder de massa te schuiven en dus een meer dragende functie te verkrijgen. Tevens rek je door de buiging in de rug de spieren op waardoor je paard (wanneer correct uitgevoerd) vanzelf in de nagevelijkheid zakt zonder dat jij hard loopt te trekken.


Als jij je paard achterwaarts vraagt moet hij eveneens zijn gewicht naar achteren verplaatsen en zijn bekken kantelen. Vandaag dat ik die vragen stel.

Schakelen... en dan bedoel ik echt aandraven. En weer na enkele passen halt houden en vanuit stilstand weer aandraven. En dat een keer of vijf achter elkaar. Zorgt er voor dat jij je pony scherp maakt op je been. Het is voor zowel jou als je pony een erg intensieve oefening maar veel paarden gaan dan veel beter op jou letten en kunnen we best fel van worden waardoor ze bijvoorbeeld niet zo makkelijk meer terug halt willen houden. Of vanuit stap volgas weg willen draven eens ze het spelletje doorhebben. De kunst is om daarna zo te gaan rijden dat je die activiteit behoud en toch in het lichaam genoeg ontspanning creërt om in zijn hals te zakken(dan kom je dus uit bij het stelling vragen wijken voor je been in de voltes etc) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 22:35 



 
Profiel   

Mooie pony en kan me goed voorstellen dat je graag wilt rijden,
Maar ik raad je aan het paard eerst sterker te maken voordat je gaat rijden.
Trainen vanaf de grond, gericht op de ontwikkeling van het paard zelf.
Dit door de heupen zak probleem los je niet onder het zadel op in beginsel. Simpel gezegd hij kan je nu niet goed dragen.
Hij zal nog groeien en misschien dan ook sterker worden.
Of heeft hij misschien ataxie? Zakt hij zonder ruiter ook wel eens door de heupen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 22:36 



 
Profiel   

Sorry ik lees nu dat hij door zijn achterhand zakt.

Niet meer op gaan zitten tot je uitsluitsel hebt wat het is van de dierenarts.

Daarna alleen nog rechte stukken tot het opgelost is. Dit is andere koek dan gewoon een slappe achterhand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 22:37 



 
Profiel   

Dierenartsen hebben veel ervaring met schuwe paarden. Dat is geen enkel probleem.

Het klinkt alsof je jonge fjord wat fysieks mankeert wat niet normaal is voor een jong paard. Dat hoort niet bij de leeftijd hoor :)

Goed dat je hier vragen stelde, dat spreekt over je liefde voor je prachtige fjord. Ik denk dat je nu op alles wel antwoord hebt. Ja je bent eigenlijk te lang. Maar je bent sowieso echt te zwaar.

Het advies is volgens mij nu van alle bokkers vriendelijk hetzelfde;
- zo lang je dit gewicht heb niet meer op je fjord gaan zitten
- laat een dierenarts langskomen voor het fysieke probleem bij zijn achterhand

Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 22:41 



 

Een kleine Fjord al vroeg beleren zie foto's van de groei:[ img ]
Met een ruiter van 80 kilo is vragen om problemen. Gewrichtsslijtage, rugproblemen, problemen in de ontspanning, problemen met oefeningen, problemen, problemen en problemen.

Dit wil je toch niet? Heb je haast? Waarom gelijk met 3 er al op en best wel intensief ook als je zelf weet dat je veel ste zwaar bent voor deze pony?? Ja afvallen komt nog zeg je. Daar heeft jouw lieve Odin niks aan op het moment dat je erop zit en hem dus hoe dan ook schade te brengt.

De eerste stappen zijn bepalend voor de toekomst. Je bent je paard voor de rest van zijn leven aan het verprutsen!

Minimaal 10 kilo afvallen en voorlopig nergens meer op gaan zitten maar eerst jouw Fjord even goed incl rug en hals op de foto laten zitten!

Ik hoop voor hem dat je niet al chronische schade hebt toegebracht!

Mocht dat niet zo zijn alsnog 10 kilo eraf en rustig van nul beginnen totdat alle problemen weg zijn.

Eigenlijk vind ik jou geen match voor dit paard. Je zou een goed beleerde, wat oudere en forser dier moeten hebben.

Wat zegt je instructeur hier allemaal van?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-22 22:52 



 
Profiel   

Ik zou de DA er ook maar eens bij halen. Bij fjorden komt wel spat voor, zoek daar maar eens op. Heb je hem laten keuren toen je hem kocht?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-22 01:10 



 
Profiel   

Odin18 schreef
Sizzle schreef
Vanuit de knieen?
Als de kniebanden slap zijn dan moet je er niet met 80 kg op gaan zitten hoor, dat is echt niet goed.
Kniebanden krijg je goed door rechtuit wandelen, over balkjes lopen (aan de hand), veel weidegang en weinig wendingen.
Voor de goede opbouw daarvan mag je rustug 2 jaar rekenen.


Nee vanuit zijn bekken, heup


Kijk inderdaad alsjeblieft uit hoor. Ik zou er wel een dierenarts bij halen en kijken waar dit vandaan komt.

Die van mij (een heel stuk ouder, dat wel) liep ook niet goed vanuit die plek en daar kan veel meer mee aan de hand zijn dan je denkt.
Voor je verder gaat rijden zou ik wel willen weten wat het is, stel je voor dat je het nu erger maakt zonder dat je het weet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-22 05:36 



 
Profiel   

Evamarie schreef
Een kleine Fjord al vroeg beleren zie foto's van de groei:[ [url=m/k84YQS.jpg]Afbeelding[/url] ]
Met een ruiter van 80 kilo is vragen om problemen. Gewrichtsslijtage, rugproblemen, problemen in de ontspanning, problemen met oefeningen, problemen, problemen en problemen.

Dit wil je toch niet? Heb je haast? Waarom gelijk met 3 er al op en best wel intensief ook als je zelf weet dat je veel ste zwaar bent voor deze pony?? Ja afvallen komt nog zeg je. Daar heeft jouw lieve Odin niks aan op het moment dat je erop zit en hem dus hoe dan ook schade te brengt.

De eerste stappen zijn bepalend voor de toekomst. Je bent je paard voor de rest van zijn leven aan het verprutsen!

Minimaal 10 kilo afvallen en voorlopig nergens meer op gaan zitten maar eerst jouw Fjord even goed incl rug en hals op de foto laten zitten!

Ik hoop voor hem dat je niet al chronische schade hebt toegebracht!

Mocht dat niet zo zijn alsnog 10 kilo eraf en rustig van nul beginnen totdat alle problemen weg zijn.

Eigenlijk vind ik jou geen match voor dit paard. Je zou een goed beleerde, wat oudere en forser dier moeten hebben.

Wat zegt je instructeur hier allemaal van?



Ik schrik hier van, ik hoor al de 1p maanden die ik rij alleen maar dst ik iets aan de grote ksnt ben.

Maar ik hoor hier ook verschillende dingen.

Maar het komt allemaal op hetzelfde neer.

- ik ben te zwaar
-dierenarts laten komen
-niet meer rijden

Dus ik denk dat ik dit Maar ga doen.
Dierenarts laten komen kan nog even niet. Hoe graag ik het zou willen.

Bedankt voor jullie andwoorden allemaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-22 05:52 



 
Profiel   

Ik denk dat dat een goed idee is! Dan weet je snel meer en kan je aan de slag om een trainingsprogramma voor hem te ontwikkelen wat gericht is op duurzaamheid en toekomst!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-22 06:01 



 
Profiel   

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

ze staan van onder naar boven!

Heb ff een ss gemaakt van zijn bewegingen in de draf, kunnen jullie hier wat mee? Dacht mjscbien helpt dit :)

De andere punten staan nogsteeds vast

-dierenarts -niet rijden voorlopig -afvallen :)

Bedankt allemaal :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-22 06:08 



 
Profiel   

Ik ben het met de andere mensen eens, je bent te zwaar ( sorry) voor deze pony nu. en je pony is nog te jong om zo te blijven trainen. laat hem lekker uitgroeien en val zelf in die tussen tijd wat af. ga lekker aan de hand trainen met hem ( bijv naast de fiets) en als de dierenarts heeft uitgesloten dat er niks medisch is dan kan je het weer rustig oppakken met de tijd.. je hebt hem met een beetje geluk nog 25 jaar dus nu investeren scheelt in de toekomst mss een hoop ellende.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-22 06:13 



 
Profiel   

Heb je misschien ook een filmpje TS? :) dat zegt meer dan foto’s

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-22 06:25 



 
Profiel   

Corelli schreef
Heb je misschien ook een filmpje TS? :) dat zegt meer dan foto’s

Ik heb geen idee hoe ik die moet uploaden ofz

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-22 06:38 



 
Profiel   

Odin18 schreef
Corelli schreef
Heb je misschien ook een filmpje TS? :) dat zegt meer dan foto’s

Ik heb geen idee hoe ik die moet uploaden ofz

Via YouTube en de link hier plaatsen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-22 06:39 



 
Profiel   

Als je een link hebt, dan maak je een bericht. Rechts boven zie je quote, url, img, video.
Je klikt op video en zet je link er tussen en dan heb je een mooi filmpje.


Onze merens is indertijd met 3 beleerd en was met 4 onder het zadel toen we hem kochten. Die had 0 problemen, sterke rug, liep voor de wagen ( leuk om ook met een fjord te doen) , goede keuring en is tot met 25 jaar bereden (vanaf 24 rustig aangedaan want werd wat ouder).
Dus doorzakken is goed dat je daar naar laat kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-22 06:49 



 
Profiel   

Odin18 schreef
Amado7 schreef
Hoe merk je dat zijn achterhand zwak is ?


Hij zakt door op z'n beentjes
Zijn links is t ergst. Alleen in de draf.

Dan stap je toch niet meer op tot dat medisch onderzocht is? Door de benen zakken is echt niet normaal..

Ik denk helaas dat je lengte en gewicht hierin ook een extra rol zou kunnen spelen.

Dus onderzoek op de kliniek en vanuit daar verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-22 06:53 



 
Profiel   

Ik zou hem voor de wagen beleren, nadat je hem hebt na laten kijken door een veearts ivm dat doorzakken.
Paarden kunnen meer gewicht trekken als dragen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-22 06:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 61 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen