Goede en betaalbare hoeven(hand)rasp?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dino_xhi
Berichten: 82
Geregistreerd: 21-09-20

Goede en betaalbare hoeven(hand)rasp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-23 14:18

Hoi,

Ik heb sinds kort (2 maanden) een jong paard en deze gaat nu één keer in de 4 á 5 weken naar de natuurlijk bekapper, dit gaat tot nu toe heel fijn!

Nu heeft hij in zijn linker voorhoef een scheur met waarschijnlijk een schimmeltje, om de scheur heen brokkelen zijn hoeven al vrij snel na het bekappen af. De afgelopen keer kwam er na één week al een stukje los. Vandaag is hij weer bekapt (2e keer), ik vertelde dat ik eigenlijk de F.R.A handrasp wil kopen om tussendoor nog wat te oefenen. Ze vertelde dat mensen daar niet zulke goede ervaringen mee hebben (dit zie ik nu ook online) maar dat iets soortgelijks (of een gewone rasp) wel goed is om de losse stukken rondom de scheur bij te werken, hopelijk kan de scheur dan ook mooi uitgroeien i.c.m. 24/7 buiten wat hij op zijn huidige stal staat.

Welke rasp zouden jullie mij adviseren om licht de hoeven bij te werken? Het liefst niet de hoofdprijs aangezien ik de hoeven verder niet zelf zal gaan doen.

Alvast bedankt!

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: Goede en betaalbare hoeven(hand)rasp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 14:27


Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 14:28


Dino_xhi
Berichten: 82
Geregistreerd: 21-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-23 14:34

Duhelo schreef:
Onder wat valt niet de hoofdprijs?
Wat wil je precies ermee doen, gewoon van bovenaf naar beneden beetje rondraspen?
Anders vraag je gewoon aan je bekapper of je een oude vijl kan krijgen, die zijn prima om even de randjes eraf te raspen.

De black farrier is een prima rasp, kost 30 euro
https://www.turbohoof-solutions.nl/a-42 ... -per-stuk/
deze 29
https://www.turbohoof-solutions.nl/a-42 ... -per-stuk/
de alba 27, die bevalt ook prima
https://www.turbohoof-solutions.nl/a-42 ... -per-stuk/


Ja ik zoek onder de €50,- liefst minder natuurlijk dus ik ga zeker even naar je opties kijken! Bedankt. Ja, ik zal vooral wat rondvijlen idd en rond de scheur compact maken als het begint te rommelen zodat er geen extra druk op komt.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Goede en betaalbare hoeven(hand)rasp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 14:41


Mariska_vD

Berichten: 132
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Callantsoog

Re: Goede en betaalbare hoeven(hand)rasp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 14:44


NotYourLine

Berichten: 1495
Geregistreerd: 10-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 14:45

Ik heb zowel de rode als gele handrasp van F.R.A. gehad. Ik vind ze juist wel erg fijn werken, maar dat is persoonlijk natuurlijk. Onder andere degene die Mariska_vD ook noemt.

Mariska_vD schreef:

Dino_xhi
Berichten: 82
Geregistreerd: 21-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-23 14:46

Ibbel schreef:
Je kunt voor een fractie van de prijs gewoon een handschaaf voor hout/gips etc gebruiken. En dan kun je nog losse nieuwe bladen ervoor kopen ook:

https://www.karwei.nl/assortiment/stanl ... /p/B539745


Oh ja dat is misschien ook wel een optie, ik ga er even naar kijken hoe dat zit. Bedankt!

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 14:49


Dino_xhi
Berichten: 82
Geregistreerd: 21-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-23 14:49

NotYourLine schreef:
Ik heb zowel de rode als gele handrasp van F.R.A. gehad. Ik vind ze juist wel erg fijn werken, maar dat is persoonlijk natuurlijk. Onder andere degene die Mariska_vD ook noemt.

Mariska_vD schreef:


Oh wat grappig dat deze jullie bevalt, juist omdat ik er vandaag dus veel negatieve berichten over heb gehoord.

Mariska_vD

Berichten: 132
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 14:54

Dino_xhi schreef:
Oh wat grappig dat deze jullie bevalt, juist omdat ik er vandaag dus veel negatieve berichten over heb gehoord.


De rasp van deze is gevormd dus je kan veel makkelijker vijlen dan met een rechte. Je blijf dus altijd mooi in de vorm van de hoef en kan de hoef heel makkelijk rond afwerken

NotYourLine

Berichten: 1495
Geregistreerd: 10-12-14

Re: Goede en betaalbare hoeven(hand)rasp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 15:14

Dat is ook mijn ervaring inderdaad. Je kan er weinig mee "verpesten" en dat vond ik wel een prettig idee.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 07:53

Die fra vind ik net niet fijn, gaat niet lang mee, raspt amper, ligt raar in de hand en kan je maar in 1 richting gebruiken. Vind ik ook erg duur.
Maar voor bij te werken voldoet die vast prima,voor echt bekappen niet