Spiertonus benen en “bear down “

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninaphan
Berichten: 33
Geregistreerd: 22-09-23

Spiertonus benen en “bear down “

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-24 11:20

Hallo lieve mensen,

Voor degenen die mij zo geweldig goed van tips en adviezen hebben voorzien betreffende mijn vorige 2 vragen: een dikke en welgemeende merci. Het galopperen is geen deel van de les meer waar ik tegenop zie in tegendeel zelfs!

Vandaag heb ik een vraag over de juiste spiertonus in je benen. Bij het rijden van het lespaard waar ik het liefst op rijd krijg ik van mijn instructeur vaak te horen dat ik mijn benen meer en actiever moet gebruiken. Mijn paard meer moet omsluiten. ( ik vertaal wat hij me zegt in het Spaans want ik woon en rijd in Spanje mas pierna meer been dus, mas fuerte con las piernas sterker met je benen werken dus) . Ik interpreteer dit als: een beter frame vormen rond mijn paard waarbinnen hij beweegt ( traintracks) .
Verstandelijk begrijp ik dit advies , lichamelijk vind ik het erg moeilijk uit te voeren. Want waar ligt de grens tussen actieve en duidelijke benen die goed omsluiten en knijpen en jezelf uit het zadel wippen en je paard hinderen ?
Ik doe yoga en ruiterpilates in de hoop betere ruiterbenen te krijgen want sinds ik paardrijd merk ik dat mijn benen aan de zwakke kant zijn.

Dus mijn vraag is: met welke spiertonus in je benen en met welke bear down rijden jullie? Is dit iets dat zich vanzelf verbeterd hoe langer je rijd? Wat kan ik doen om hierin beter te worden en dus mijn (les)paard gelukkiger te maken en de voorwaartse drang te behouden?

Ps. Ondertussen heb ik wel door dat “ onze” lespaarden hier in spanje niet de doorsnee lespaarden zijn. Ze zijn het gewend om vrij kordaat en erg actief/sterk bereden te worden. Dit merkte ik door op een belgisch privepaard te mogen rijden. De hulpen die ik bij hem gebruikte waren veel kleiner,zachter en subtieler. Maar het is niet aan mij en ook niet mogelijk denk ik om een lespaard te leren op zachtere hulpen te leren reageren? Het privepaard was een beetje een als een Ferrari waar je de gaspedaal maar even moet indrukken terwijl de lespaarden wat meer energie nodig hebben en vervolgens volgens mijn instructeur goed begeleid moeten worden om niet uit te valen of weg te spurten van je. Hij zegt steeds “ LAAT HEM NIET IN DE STEEK NINA, HOUD HEM GOED TUSSEN DE BENEN.LEID HEM MET JE BENEN, OMSLUIT HEM”

Dus…. HOE ???

Alvast erg bedankt voor het delen van jullie gedachten hieromtrent. Ik besef dat het een moeilijke en misschien ietwat vage vraag is maar ik wilde hem toch stellen.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31313
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Spiertonus benen en “bear down “

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 22:23