Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 16:33

carineken schreef:
Wie is er verantwoordelijk als er een pony gewond raakt door de schuld van mijn pony als bijrijder zich niet aan de afspraken houd?
Ik dacht dat ik met mijn vraag hier wel terecht kon.


Hoe krom ook, ik vrees nog altijd jezelf.
Tenzij er afspraken over hetgeen niet mocht op papier staan en je bijrijder meerderjarig is en de verzekering wil meewerken en je veel geluk hebt...
Hopelijk valt het mee.

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 16:36

Met de informatie die er nu is denk ik jij. Volgens mij is de eigenaar altijd verantwoordelijk.

Ik zou ook niet weten hoe je het eventueel op de verzorgster gaat verhalen

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 17:05

Ligt eraan, maar inderdaad als er niks op papier stond dan waarschijnlijk de eigenaar...

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 21:25

Als eigenaar ben je ten alle tijde verantwoordelijk. Indien er afspraken ondertekend op papier staan en een goede verzekering hebt kun je soms bepaalde schades wel verhalen.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:48

carineken schreef:
Wie is er verantwoordelijk als er een pony gewond raakt door de schuld van mijn pony als bijrijder zich niet aan de afspraken houd?
Ik dacht dat ik met mijn vraag hier wel terecht kon.


Jij als eigenaar bent ten alle tijden verantwoordelijk voor je eigen pony. Dit is de reden waarom ik geen bijrijder wil. Je krijgt t niet gedekt door de verzekering. Zelfs niet als je het op papier hebt staan.

Lucy_121
Berichten: 648
Geregistreerd: 24-09-13

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:47

Ik vraag me af hoe dat dan bij trainingsstallen gaat, weet iemand dat toevallig? Wat als je als stalruiter verongelukt door een paard die daar in training staat, wie is er dan aansprakelijk? Ik vraag me dit regelmatig af aangezien er ook veel stalruiters zwart werken (en dus onverzekerd)

Aight
Berichten: 3189
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:38

Lucy_121 schreef:
Ik vraag me af hoe dat dan bij trainingsstallen gaat, weet iemand dat toevallig? Wat als je als stalruiter verongelukt door een paard die daar in training staat, wie is er dan aansprakelijk? Ik vraag me dit regelmatig af aangezien er ook veel stalruiters zwart werken (en dus onverzekerd)


Ik gok dat het eigen risico is van de ruiter (immers klim jij vrijwillig op het paard), tenzij aangetoond kan worden dat de staleigenaar ernstig in gebreke is geweest (bijvoorbeeld het dak stort in en daardoor verongeluk jij).

Maar ik weet het niet zeker

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:12

Lucy_121 schreef:
Ik vraag me af hoe dat dan bij trainingsstallen gaat, weet iemand dat toevallig? Wat als je als stalruiter verongelukt door een paard die daar in training staat, wie is er dan aansprakelijk? Ik vraag me dit regelmatig af aangezien er ook veel stalruiters zwart werken (en dus onverzekerd)


Als je een bedrijf bent, dan kan jij je daarvoor verzekeren. Als particulier kan dat niet. Bij een manege zijn ze ook verzekerd namelijk als er schade aangericht wordt aan zowel ruiter als paard. Een bedrijf is anders dan een particulier. Ik krijg als eigenaar niks gedekt voor mijn paard, wanneer iemand anders schade aanricht.

Lucy_121
Berichten: 648
Geregistreerd: 24-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 17:53

Gizeppie schreef:
Lucy_121 schreef:
Ik vraag me af hoe dat dan bij trainingsstallen gaat, weet iemand dat toevallig? Wat als je als stalruiter verongelukt door een paard die daar in training staat, wie is er dan aansprakelijk? Ik vraag me dit regelmatig af aangezien er ook veel stalruiters zwart werken (en dus onverzekerd)


Als je een bedrijf bent, dan kan jij je daarvoor verzekeren. Als particulier kan dat niet. Bij een manege zijn ze ook verzekerd namelijk als er schade aangericht wordt aan zowel ruiter als paard. Een bedrijf is anders dan een particulier. Ik krijg als eigenaar niks gedekt voor mijn paard, wanneer iemand anders schade aanricht.

Ik ging inderdaad al uit van zoiets, bedankt voor de bevestiging. Ik neem aan dat het bedrijf dan ook aansprakelijk is als de ruiter zwart werkt?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 17:57

Lucy_121 schreef:
Gizeppie schreef:

Als je een bedrijf bent, dan kan jij je daarvoor verzekeren. Als particulier kan dat niet. Bij een manege zijn ze ook verzekerd namelijk als er schade aangericht wordt aan zowel ruiter als paard. Een bedrijf is anders dan een particulier. Ik krijg als eigenaar niks gedekt voor mijn paard, wanneer iemand anders schade aanricht.

Ik ging inderdaad al uit van zoiets, bedankt voor de bevestiging. Ik neem aan dat het bedrijf dan ook aansprakelijk is als de ruiter zwart werkt?


Dat maakt inderdaad geen verschil, hoewel het voor de ruiter zelf lastiger kan zijn om aan te tonen bij wie de verzekering schade moet verhalen als er geen overeenkomst tussen de partijen is.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:07

Als er geen overeenkomst is, dan is de verantwoordelijkheid bij de ruiter.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 13:54

Mocht er nog iemand een leuke bijrijder zoeken omgeving Hilversum met een straal van 25km dan hou ik me aanbevolen. Ben een L/M ruiter en na 20 jaar eigen paarden te hebben gehad wil ik het bijrijden eens gaan proberen.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 18:44

Marigo schreef:
Ik zit regio Lochem, Gelderland. Voor mij hoeft de bijrijder zelf niet eens op Z te zitten. Maar met kwaliteit bedoel ik vooral iemand die werkt aan verticale en horizontale balans. Zelfverzekerd is en paard vanuit ontspanning (en klassieke benadering van dressuur) kan rijden. Geen ‘in de Krul trekken’ taferelen. En of iemand dan wedstrijden heeft gereden of niet boeit me dan niet zo veel. Zou iemand dan kans willen geven m zelfs uit te brengen.
Wel goed te vermelden: het gaat om een sport gefokte Haflinger (maatje 1.53, instructrice is zelf 1.75cm en misstaat niet op m) Haha dat schrikt soms de bijrijders wel af omdat een grote warmbloed de voorkeur heeft.



Grappig, ik heb een kruising Haflinger (tot z2 dressuur gereden) van dezelfde maat en heb dezelfde voorwaarden als jij. Het blijkt dus vreselijk moeilijk te zijn om zo iemand te vinden....
Ik heb dus ook nog steeds geen fijne bijrijder gevonden.
Ik vind de tip hier om filmpjes te vragen wel een goede!

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 19:40

Ik denk dat - volledig los van haflinger of niet - het al erg moeilijk is om een bijrijder met die kwaliteiten te vinden. Misschien een optie om te zoeken naar een meisje dat gewoon vriendelijk rijdt en een eis van 1x per week les te stellen? :)

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 20:00

Poekkie schreef:
Ik denk dat - volledig los van haflinger of niet - het al erg moeilijk is om een bijrijder met die kwaliteiten te vinden. Misschien een optie om te zoeken naar een meisje dat gewoon vriendelijk rijdt en een eis van 1x per week les te stellen? :)


Haflinger heeft er denk ik weinig mee te maken inderdaad.
Gewoon vriendelijk rijden schijnt ook erg lastig te zijn...
Of de meningen over gewoon vriendelijk rijden verschillen nogal...

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 11:52

Heel misschien heb ik iemand gevonden. Meisje die een andere Haflinger op stal reed. Die pony gaat helaas weg. Haar omgang met paarden en de vriendelijkheid in rijden sprak me erg aan. Qua niveau zijn we ongeveer gelijk. Heb ook gezegd dat als ze bij wilt rijden ze geen bijdrage hoeft te betalen. Maar wel 1x per week (25 euro) lest bij mijn instructrice. Hopelijk wordt het wat. Moeten nog even kijken of het een match is. Omdat ik zelf soms beetje onzeker kan worden is een tegenpool (iemand die juist heel zeker is) wel belangrijk.

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 11:53

Def schreef:
Marigo schreef:
Ik zit regio Lochem, Gelderland. Voor mij hoeft de bijrijder zelf niet eens op Z te zitten. Maar met kwaliteit bedoel ik vooral iemand die werkt aan verticale en horizontale balans. Zelfverzekerd is en paard vanuit ontspanning (en klassieke benadering van dressuur) kan rijden. Geen ‘in de Krul trekken’ taferelen. En of iemand dan wedstrijden heeft gereden of niet boeit me dan niet zo veel. Zou iemand dan kans willen geven m zelfs uit te brengen.
Wel goed te vermelden: het gaat om een sport gefokte Haflinger (maatje 1.53, instructrice is zelf 1.75cm en misstaat niet op m) Haha dat schrikt soms de bijrijders wel af omdat een grote warmbloed de voorkeur heeft.



Grappig, ik heb een kruising Haflinger (tot z2 dressuur gereden) van dezelfde maat en heb dezelfde voorwaarden als jij. Het blijkt dus vreselijk moeilijk te zijn om zo iemand te vinden....
Ik heb dus ook nog steeds geen fijne bijrijder gevonden.
Ik vind de tip hier om filmpjes te vragen wel een goede!


Snap het helemaal, kwestie van geluk hebben denk ik om de juiste tegen het lijf te lopen. Bij mij op stal hebben een aantal mensen zulke fijne en goede bijrijders. Ze bestaan wel! Maar waar ze ze vandaan halen :? Haha

KimWodan
Berichten: 3
Geregistreerd: 29-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 22:15

Mocht iemand nog een bijrijder zoeken in de omgeving weert hou ik mij graag aanbevolen.
Kom door weer en wind, in de regen in een buitenbak allemaal geen probleem.
Stal schoonmaken ect hoort er allemaal bij:)
Heb meerdere paarden gereden op verschillende niveaus, helaas nooit officieel kunnen starten ivm verkoop paarden.

Mocht er intresse zijn is er op korte tijd veel mogelijk.

Wil je graag meer weten of weet je een geschikt paard pb me gerust.

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 22:42

Even dit topic een schopje omhoog geven. Ik zit eraan te denken een bijrijder/verzorger te zoeken voor mijn (jonge) pony. Ik ben niet extreem kieskeurig, mijn eisen zijn dat de persoon vriendelijk rijdt en goed communiceert met mij. Een beetje stevig in de schoenen staan is wel een vereiste. Over een bijdrage vragen zit ik nog een beetje te tobben, als je beter rijdt dan ik en de pony verder opleidt hoef je uiteraard niks te betalen. :+ maar ja, ik vind het wel lastig om hem uit handen te geven. Jonge meiden durf ik niet aan, ik vind dat niet verantwoord. Merk wel dat het lastig is om iemand in de buurt te vinden die voldoet aan dat lijstje.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 07:21

Jeika schreef:
Even dit topic een schopje omhoog geven. Ik zit eraan te denken een bijrijder/verzorger te zoeken voor mijn (jonge) pony. Ik ben niet extreem kieskeurig, mijn eisen zijn dat de persoon vriendelijk rijdt en goed communiceert met mij. Een beetje stevig in de schoenen staan is wel een vereiste. Over een bijdrage vragen zit ik nog een beetje te tobben, als je beter rijdt dan ik en de pony verder opleidt hoef je uiteraard niks te betalen. :+ maar ja, ik vind het wel lastig om hem uit handen te geven. Jonge meiden durf ik niet aan, ik vind dat niet verantwoord. Merk wel dat het lastig is om iemand in de buurt te vinden die voldoet aan dat lijstje.


Als het al lastig is om iemand te vinden die voldoet, dan zou ik zeker geen bijdrage vragen.

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 13:56

Dat denk ik inderdaad ook.

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 15:00

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 07:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 15:07

Een niet zo heel gemakkelijke sportmerrie die de eigenaar wel in training gehouden wil hebben, maar waar de ruiter in kwestie niet mee op wedstrijd kan. Persoonlijk zou ik dan denken dat de trainer betaald wordt voor het trainen van het paard?
Tenzij je een leuke meid vindt die dit wel gratis voor je wilt doen. Maar dan is dat langetermijncontract (vast iemand) weer niet zo heel vanzelfsprekend.

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 15:08

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 07:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 15:13

Ja, heel sec gezien verwacht je dus een dienst. Je wilt dat je paard op bepaalde dagen gereden wordt, jij kan dan niet dus je wilt daarvoor iemand inhuren, op vaste dagen (sowieso 2, occasioneel meer).
Vervang paard door hond en rijden door wandelen en het is doodnormaal dat diegene die de dienst levert betaald wordt. Alleen is de paardenwereld hierin soms anders, dat dan weer wel :D Maar dit zijn mijn two cents, ik wacht samen met jou de overige reacties af. :)