Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 167 van de 192 [ 4778 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170 ... 192  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

 
Profiel   

Wettelijk is er idd wel een verschil tussen een accident bij een 14 jarige of een twintiger.
Ook van de stal uit is er regelmatig een leeftijdsgrens opgelegd, alleszins toch voor alleen op het terrein te mogen zijn.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 14:05 



 
Profiel   

Inderdaad, wegens omstandigheden komt er bij geen bijrijder meer, daar ben ik van genezen, maar toen ik er 1 zocht van de zomer zocht ik het liefst 20+. Er rijdt wel eens een kind op mijn paard hoor ( nichtje, neefje, buurmeisje ) maar ben ik er altijd bij. Bijrijder zou dan zonder mij gaan rijden en dan wilde ik inderdaad geen minderjarige..

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 16:37 



 
Profiel   

Ik heb nog steeds een trouwe bijrijdster voor mijn, helaas al weer geblesseerde, Elite Z1 Dressuur merrie.

Alleen ben ik nu zelf wat aan het kijken hoe ik minimaal 1x (max 2x) per week het rijden en liefst ook om de week lessen, door zou kunnen laten gaan.

Nu vroeg ik me af hoe ik op een goede manier mijn rij-niveau over kan brengen, zonder te hoge verwachtingen te wekken.

Ik heb meerdere pony's en paarden voor Fokkers en eigenaren gereden en uitgebracht op wedstrijd bij de paarden. 2x L2, 1x M1 en met het laatste paardje na dik 2 jaar stil staan helemaal weer opbouwen naar L2 niveau en toen van L2 naar M2 met winstpunten gereden. Meestal vrij vlot met vaak een winstpunt (soms dubbel per proef) en regelmatig in de prijzen.

MAAR...
Ik ben niet iemand die met elk paard zo makkelijk weg rijd. Ik ben in het begin soms wat onzeker, moet wennen aan het dier, aan de gangen, de knopjes zoeken en vinden. Met sommige paarden rijd ik do weg, maar anderen heb ik echt tijd en veel les nodig.

Qua houding en soepel doorzitten ben ik ook niet echt een topruiter om te zien.

Nu vind ik het moeilijk hoe ik mijzelf moet presenteren.

Moet ik wel of niet mijn wedstrijd niveau noemen en er over vertellen met het risico dat het mensen erg tegenvalt omdat ze, als er een minder goede klik is met het paard of we erg aan elkaar moeten wennen, een heel ander idee hebben bij een M2 ruiter met winstpunten...

Ga ik het verzwijgen om dat te voorkomen? Of doe ik mijzelf en mijn ervaring en wat ik bereikt heb door erg mijn best te doen, serieus te trainen, veel les te nemen, een band op te bouwen met het paard en nette proeven te rijden, dan tekort?


Zelf probeer ik er doorheen te kijken en te dien of er potentie is als iemand komt proefrijden. Ik verwacht ook geen wonderen de eerste keer. Omdat is zelf ook altijd moet wennen


Ik ben erg benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken en of jullie tips hebben. Hoe hoog leggen jullie de lat bij een eerste keer proefrijden? En laten jullie iemand vaker komen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 23:56 



 
Profiel   

@joyce, ikzelf leg de lat niet hoog (vind ik zelf) bij het proefrijden. Ik verwacht imo basis dingen. Voor die van mij is een stille hand heel belangrijk, anders gaat ie op de rem. Het allerbelangrijkste vind ik dat iemand mijn paard leuk vindt en juist de tijd neemt om te leren en te groeien. De mijne kan best leuk lopen maar ik heb dan juist weer de ervaring helaas dat potentiële bijrijders het na 3x rijden opgeven omdat ze m niet al zo aan t lopen kregen als ze gezien hadden met iemand anders er op. Dat waren manege ruiters in dat geval. Jouw achtergrond is een pre imo en ik zou gewoon eerlijk zijn over dat je verwacht een tijdje nodig te hebben om een combinatie te kunnen vormen. Mij lijkt dat juist heel logisch en een teken van zelfinzicht. Je wedstrijd niveau kun je dan gewoon noemen want de basis zal prima zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 06:28 



 
Profiel   

joyce B schreef
Ik heb nog steeds een trouwe bijrijdster voor mijn, helaas al weer geblesseerde, Elite Z1 Dressuur merrie.

Alleen ben ik nu zelf wat aan het kijken hoe ik minimaal 1x (max 2x) per week het rijden en liefst ook om de week lessen, door zou kunnen laten gaan.

Nu vroeg ik me af hoe ik op een goede manier mijn rij-niveau over kan brengen, zonder te hoge verwachtingen te wekken.

Ik heb meerdere pony's en paarden voor Fokkers en eigenaren gereden en uitgebracht op wedstrijd bij de paarden. 2x L2, 1x M1 en met het laatste paardje na dik 2 jaar stil staan helemaal weer opbouwen naar L2 niveau en toen van L2 naar M2 met winstpunten gereden. Meestal vrij vlot met vaak een winstpunt (soms dubbel per proef) en regelmatig in de prijzen.

MAAR...
Ik ben niet iemand die met elk paard zo makkelijk weg rijd. Ik ben in het begin soms wat onzeker, moet wennen aan het dier, aan de gangen, de knopjes zoeken en vinden. Met sommige paarden rijd ik do weg, maar anderen heb ik echt tijd en veel les nodig.

Qua houding en soepel doorzitten ben ik ook niet echt een topruiter om te zien.

Nu vind ik het moeilijk hoe ik mijzelf moet presenteren.

Moet ik wel of niet mijn wedstrijd niveau noemen en er over vertellen met het risico dat het mensen erg tegenvalt omdat ze, als er een minder goede klik is met het paard of we erg aan elkaar moeten wennen, een heel ander idee hebben bij een M2 ruiter met winstpunten...

Ga ik het verzwijgen om dat te voorkomen? Of doe ik mijzelf en mijn ervaring en wat ik bereikt heb door erg mijn best te doen, serieus te trainen, veel les te nemen, een band op te bouwen met het paard en nette proeven te rijden, dan tekort?


Zelf probeer ik er doorheen te kijken en te dien of er potentie is als iemand komt proefrijden. Ik verwacht ook geen wonderen de eerste keer. Omdat is zelf ook altijd moet wennen


Ik ben erg benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken en of jullie tips hebben. Hoe hoog leggen jullie de lat bij een eerste keer proefrijden? En laten jullie iemand vaker komen?



Ik zou zeker niets verzwijgen. Vertel het volledige verhaal zoals je hier doet (ik heb op M2 niveau gereden, maar ik ben wel een ruiter die echt tijd nodig heeft voor ik een combinatie vorm met een paard).
En als een eigenaar jou dan niet wilt omdat je net toevallig die eerste keer het paard nog net niet vlot genoeg kunt rijden, ja, dan moet je aanvaarden dat het de keuze van de eigenaar is. Voor beide partijen is die eerste keer een inschatting van de situatie, de ene eigenaar zal een andere inschatting maken dan de andere. Ik zou me daar eigenlijk niet al te veel zorgen over maken op voorhand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 07:35 



 
Profiel   

Nou dat dacht ik ook, gewoon exact zo eerlijk en open zijn als je hier doet. Dan schep je geen "valse" verwachtingen en weten mensen ook dat je soms even de tijd nodig hebt die ze dan denk ik eerder bereid zijn om je te gunnen.

Trouwens bijrijders die op ieder paard zo (goed) wegrijden zijn volgens mij ook zeldzaam, daar moet je toch al wel behoorlijk handig voor zijn om dat te kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 08:19 



 
Profiel   

Hoi hoi ik meld mij hier even.

Ik zoek een bijrijdster voor mijn paard, maar vind het lastig om los te laten, iemand te vertrouwen etc.

Er komt een volwassen vrouw keertje kijken vd week. Ik heb een lijstje en vraag mij af of het reëel is wat ik vraag. Paard is 7, enigszins doorgereden naar kleine gebruiksaanwijzing (aan de hand en onder het zadel). Ik wil kijken of er een klik is voordat ze erop gaat, maar hoelang wacht je dan totdat iemand erop gaat?

Verder zoek ik iemand voor 2/3 dagen en dacht daarvoor 50 euro per maand te vragen. Dit doe ik in zijn potje voor hoefsmid/da of andere nodige zaken. Ook lessen bij mijn instructrice (20 euro per keer).

Verder vind ik het dus moeilijk iemand los te laten, bang dat het mis gaat of m'n paard "verpest" wordt (zal wel meevallen maargoed)

Hoe gaan jullie hier mee om?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 17:49 



 
Profiel   

Bij mijn vorige pony nam ik steeds meer afstand en liet de bijrijder steeds meer zelf oplossen. En ja het kan een keer wat misgaan maar dat kan ook bij jezelf gebeuren.
Nou wou geen 1 volwassenen een d pony bijrijden... dus ik had te maken met jonge meiden.
Ik vroeg geen geld ofzo

Nu ben ik zelf bijrijder, ik merk wel dat de 1 makkelijker loslaat dan de ander.
Bij mijn huidige bijrijdpaard kent de eigennaar mij al en weet wat ik kan, dat scheelt soms ook al veel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 18:17 



 
Profiel   

Waarom zoek je een bijrijder? Ik denk namelijk dat niet iedere paardeneigenaar weggelegd is hiervoor, want je hebt inderdaad een zeker vorm van vertrouwen nodig, al van in het begin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 18:20 



 
Profiel   

Gini schreef
Waarom zoek je een bijrijder? Ik denk namelijk dat niet iedere paardeneigenaar weggelegd is hiervoor, want je hebt inderdaad een zeker vorm van vertrouwen nodig, al van in het begin.


Ik werk 40u in de week en merk echt dat hij wel meer aandacht verdient doordeweeks. Probeer wel elke dag te komen, maar heb zelf liever ook dan een dagje dat ik niet heen hoef, zonder dat ik mij schuldig voel. Heb ook niet elke dag de puf om te rijden/longeren/wandelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 18:28 



 
Profiel   

Als het doel is dat je paard meer beweegt/gereden word, zou ik ze er juist wel gelijk opzetten. Mijn ervaring is dat mensen erg slecht zijn in inschatten of een paard passend voor ze is of niet. En ik vind het zonde om al veel tijd en energie te steken in iemand die achteraf qua rijniveau helemaal niet blijkt te passen bij het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 19:02 



 
Profiel   

Luusje_Kviek schreef
Hoi hoi ik meld mij hier even.

Ik zoek een bijrijdster voor mijn paard, maar vind het lastig om los te laten, iemand te vertrouwen etc.

Er komt een volwassen vrouw keertje kijken vd week. Ik heb een lijstje en vraag mij af of het reëel is wat ik vraag. Paard is 7, enigszins doorgereden naar kleine gebruiksaanwijzing (aan de hand en onder het zadel). Ik wil kijken of er een klik is voordat ze erop gaat, maar hoelang wacht je dan totdat iemand erop gaat?

Verder zoek ik iemand voor 2/3 dagen en dacht daarvoor 50 euro per maand te vragen. Dit doe ik in zijn potje voor hoefsmid/da of andere nodige zaken. Ook lessen bij mijn instructrice (20 euro per keer).

Verder vind ik het dus moeilijk iemand los te laten, bang dat het mis gaat of m'n paard "verpest" wordt (zal wel meevallen maargoed)

Hoe gaan jullie hier mee om?


Houd er vooral rekening mee dat als je een bijdrage vraagt, je aansprakelijheid vezekering niet vergoed bij schade...dit schijnen veel mensen te vergeten

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 10:24 



 
Profiel   

Cinnepin schreef
Luusje_Kviek schreef
Hoi hoi ik meld mij hier even.

Ik zoek een bijrijdster voor mijn paard, maar vind het lastig om los te laten, iemand te vertrouwen etc.

Er komt een volwassen vrouw keertje kijken vd week. Ik heb een lijstje en vraag mij af of het reëel is wat ik vraag. Paard is 7, enigszins doorgereden naar kleine gebruiksaanwijzing (aan de hand en onder het zadel). Ik wil kijken of er een klik is voordat ze erop gaat, maar hoelang wacht je dan totdat iemand erop gaat?

Verder zoek ik iemand voor 2/3 dagen en dacht daarvoor 50 euro per maand te vragen. Dit doe ik in zijn potje voor hoefsmid/da of andere nodige zaken. Ook lessen bij mijn instructrice (20 euro per keer).

Verder vind ik het dus moeilijk iemand los te laten, bang dat het mis gaat of m'n paard "verpest" wordt (zal wel meevallen maargoed)

Hoe gaan jullie hier mee om?


Houd er vooral rekening mee dat als je een bijdrage vraagt, je aansprakelijheid vezekering niet vergoed bij schade...dit schijnen veel mensen te vergeten


Waar vind je dit dan terug?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 18:20 



 
Profiel   

Dat zie ik ook graag onderbouwd terug :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 18:30 



 
Profiel   

Je moet dan een zakelijke aansprakelijkheids verzekring hebben, staat overal op bokt hoor

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 18:38 



 
Profiel   

Ik begrijp oprecht even niet wat je bedoelt en waar je dit juridisch terugvindt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 18:41 



 
Profiel   

Als jet goed is heb je een aansprakelijkheidsverzekering als je een paard hebt. Stel je hebt een bijrijder en daar gebeurt wat mee, ben je gedekt voor de medische kosten, als er gevallen wordt ofzo. Maar zodra je geld gaat vragen aan een bijrijder vergoed een particuliere verzekering dit niet, maar moet je een zakelijke hebben....

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 18:50 



 
Profiel   

Deze verzekering is toch voor ZZP/ondernemers? Een bijdrage in de kosten vragen maakt je nog niet meteen een ondernemer...

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 19:02 



 
Profiel   

Even een jurist gevraagd;in beginsel dekt een wa verzekering alleen particulier handelen. dus ja. kan zijn dat jouw verzekering er anders over denkt in de polisvoorwaarden.
Maar je bent niet altijd aan te spreken. de bijrijder kan ook dom doen. of een ongeval is de schuld van een ander.

Kort om polisvoorwaarden even checken

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 19:06 



 
Profiel   

Het is altijd slim om dat even na te vragen bij je verzekering (en de polisvoorwaarden door te lezen). Mijn verzekering bvb vindt het niet erg als ik een kleine bijdrage vraag, maar ik mag er zeker geen winst op maken.
Maar het kan ook zeker per verzekering verschillen, dus navragen is altijd handig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 19:11 



 
Profiel   

Polisvoorwaarden altijd een goed idee. Maar een bijdrage vragen overstijgt niet snel het particulier handelen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 19:40 



 
Profiel   

Hallo,

misschien is het hier al vaker gevraagd, maar ik heb geen tijd om de 167 pagina's te gaan lezen :)

Ik denk erover om mijn 4 jarige ruin fulltime te laten leasen. Maar.... hoe regel je dat? Het zal voor langere tijd zijn, tot mijn dochter klaar is met haar studie. Het paard is groen, wel ingereden maar moet nog veel leren.
Ivm beperkte faciliteiten zal het nodig zijn om het paard te verplaatsen (liefst wel in de buurt).
Hoe regel je dat met vergoedingen, verzekeringen, contracten etc? is er een soort checklist die je kan gebruiken. Heeft iemand hier ervaring met het verleasen van je paard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-21 11:19 



 
Profiel   

Mijn mening... Ruiters die hem correct kunnen opleiden hoeven daar niet voor te betalen of te leasen. Dus bedenk goed wat je wil en hoe je hem tzt terug wil krijgen. En overweeg anders om zelf de kosten te blijven betalen bij een fijne ruiter. Zet in ieder geval op papier wie eigenaar is, wie welke kosten draagt en op wat voor manier opgezegd kan worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-21 11:31 



 
Profiel   

0000 schreef
Mijn mening... Ruiters die hem correct kunnen opleiden hoeven daar niet voor te betalen of te leasen. Dus bedenk goed wat je wil en hoe je hem tzt terug wil krijgen. En overweeg anders om zelf de kosten te blijven betalen bij een fijne ruiter. Zet in ieder geval op papier wie eigenaar is, wie welke kosten draagt en op wat voor manier opgezegd kan worden.


bedankt!
Ik ben het met je eens dat er niet betaald hoeft te worden als het paard er beter (dus meer waard) van wordt. Een soort bruikleen constructie kan ook, maar stallingskosten zullen wel voor de ruiter zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-21 12:20 



 
Profiel   

Dat is wat ik bedoel, als je iemand stallings kosten wil laten betalen dan kom je wel in een heel andere categorie ruiters terecht 9 van de 10 keer. Waar je paard niet perse beter van word. Dus ik zou vooral heel kritisch zijn en zeker de eerste maanden heel regelmatig gaan kijken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-21 12:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 167 van de 192 [ 4778 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170 ... 192  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen