Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 73 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Verzorgers en bijrijders: wat is normaal?

 
Profiel   

[***] schreef
Ik heb gemerkt dat het soms echt wel extreem is wat er aan een verzorger gevraagd wordt. Toen ik €50 per maand moest betalen om een wei uit te mesten ben ik afgehaakt :+

Inderdaad, zo af en toe komen er wel advertenties voorbij waarbij ik de neiging heb om te vragen of 50 euro voor zoveel werk niet onder het minimuminkomen ligt? En dan als ze reageren met 'nee, we bedoelen dat jij het betaalt aan ons' met 'hahaha, nee, natuurlijk niet' te reageren.
Ik heb me ingehouden. Maar sommige zaken klinken best wel als schaamteloze uitbuiting.

TS: blij dat je voor jouw situatie in elk geval wat duidelijker hebt hoe je erin staat.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 20:09 



 

Tallie1979 schreef
Ik zou als eigenaar juist de verzorger betalen als ze 2 of 3 mestbeurten per maand over zouden nemen en mijn paard extra aandacht zouden geven.

Maarja, alle verzorgers willen rijden. En dat zou er dus niet direct in zitten. :D


Nee hoor, ik wil juist niet rijden. Grondwerk is leuk maar hoeft ook niet per se. Ik wilde tussen de paarden zijn, maar ik ben gestopt met zoeken omdat ik geen plek kon vinden waar ik niet hoefde te betalen voor wei uitmesten en het paard poetsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 20:16 



 
Profiel   

Ik zou het juist erg leuk vinden als iemand kwam grondwerken maar vind hier alleen ruiters die ook perse willen rijden

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 20:18 



 
Profiel   

Ik heb al jaaaren een bijrijdster voor 2x in de week (een tijdje ook 2) en heb ze nooit laten meebetalen en ik betaal ook niet voor de service. Bij mij is het dan ook meer op vriendinnen vrijwilligheid en gezelligheid gegaan :)

Edit; van mij mag ze ook alles doen wat ze wil. Rijden, longeren, wandelen, grondwerk, poetsbeurt, whatever. Alleen even zorgen dat het paard niet elke dag hard aan de bak hoeft. Uitmesten hoeft niet, maar is wel mooi meegenomen als elke dag een paar drolletjes er even uit worden gehaad. Maar ik sta wel op volpension.


Laatst bijgewerkt door Prima2Donna op 03-11-21 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 20:22 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Ik zou het juist erg leuk vinden als iemand kwam grondwerken maar vind hier alleen ruiters die ook perse willen rijden

Dit idd. En je kan zulke onwijs leuke dingen doen naast het paard, een heerlijke band met ze opbouwen, maar dat willen ze niet........ en ik vind het doodzonde. Ook voor hun.

Ook fijn: kom dan meerdere dagen. Maar dat willen ze ook niet. Het gaat echt alleen maar om het rijden en mijn merrie is te ril en te heet voor mensen die net van de manege af komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 20:24 



 
Profiel   

Jeetje TS, wat een rotsituatie. Klinkt alsof ze zich in allerlei bochten probeert te wringen om maar niet te hoeven betalen, maar feitelijk is dit aan de stalhouder en haar. Zeker niet logisch dat jij lessen zou moeten betalen, dat zou wat zijn zeg!

Ik heb zelf best wel moeite met geld vragen van verzorgsters. Ik heb mijn verzorgster toen ze begon de keuze voorgelegd: of je helpt een x-aantal keer mee op stal (binnen- en buitenzetdiensten bv) of je betaald een bijdrage van ik meen 50,- voor toen 1-2 dagen per week. Uiteindelijk is ze meer dagen gaan doen en ook iets meer gaan helpen en was het voor beiden een mooie win-win situatie. Maar ik vind de paardenwereld echt gek wat dat betreft: iemand die jou uit de brand helpt, ook nog laten betalen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 20:58 



 
Profiel   

Ik verzorg er gratis 2. bij de 1 kan er heen wanneer ik wil, in principe gewoon wel doen wat ik wil en een beetje helder denken. heb de eigenaar toen ik begon maar 10 min gezien, even uitleggen waar het ligt en doeii... bij de andere kan ik ook wel alleen maar meestal gaan we samen en dan rijden of zo!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 21:06 



 

Mijn bijrijder heeft mijn rijpaard wel geleast.. Ik hoefde niet per se 2 pony's, en op deze manier heeft zij een 'eigen' pony, en ik het plezier.. hoewel we hem nu toch verkocht hebben, hebben we er een hele zomer lang zo samen plezier van gehad! Mijn andere pony mag ze nu blijven meeverzorgen als ze wil, verder geen kosten of verplichtingen. :-)

Het is maar net wat je afspreekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 22:30 



 
Profiel   

Hier een bijrijder die 2x per week met mijn fjord buitenritten maakt, in ruil voor 2x uitmesten. Daarnaast een verzorgster voor de shetlander, zij doet grondwerk met 'm en wandelt veel, en zij mest 1x per week uit. Uitmesten is overigens keer 20 min werk. Beide meiden vinden het prima zo, en ik ook. Liever wat extra hulp dan geld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 22:35 



 
Profiel   

Mijn bijrijder hoeft mij echt niks te betalen, maar dit is dan ook een volwassen persoon waarvan ik honderd procent weet dat ze echt zorg draagt voor mijn paard. Mijn paard zijn stal word dan ook door mijn bijrijder gedaan op de dagen dat zij er is, meestal twee keer in de week. Het enigste wat niet mag is wedstrijden rijden, omdat ik graag mijn paard zelf wil starten in de toekomst.

Zelf heb ik in het verleden geen leuke ervaringen gehad als verzorger/bijrijder, zo had ik zeker 10 jaar geleden eens een vp die enorm oud en mager was en de stalbaas mij verplichtte het paard wat tikken te verkopen zodat hij zou galopperen, daar ben ik nadien nooit meer terug gegaan. Of een dame wiens paarden ik mocht bijrijden, stuurde mij zomaar een bericht dat ik niet meer hoefde te komen omdat ik zogenaamd 'nooit tijd had' na de eerste twee weken. Deze dame wilde mij mijn spullen niet terug geven die ik bij haar in de kast had gelaten zoals laarzen en cap. Mijn ex heeft haar toen moeten opbellen en vervolgens kwam haar vriend de spullen brengen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 23:03 



 
Profiel   

Mijn bijrijders hoeven niet te betalen voor het verzorgen van mijn paarden mits ze niet rijden.
Mijn verzorgers doen veel grondwerken en longeren en als ze straks wel willen rijden, dan vraag ik een maandelijkse bijdrage van 50% van de verzekerde maandelijkse premiekosten (20€) verder heb ik altijd wel de afspraken dat als ze willen rijden, de leskosten, wedstrijden en eventueel op ijzers zetten van een paard voor eigen kosten zijn (ik betaal de bekapkosten, dient ze op ijzers te moeten, moet ze zelf het verschil betalen) verdere kosten voor leasen/fysio/tandarts/zadelmaker/tuig/hoefsmid/DA etc etc etc is gewoon voor mijn kosten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 00:23 



 
Profiel   

[***] schreef
Tallie1979 schreef
Ik zou als eigenaar juist de verzorger betalen als ze 2 of 3 mestbeurten per maand over zouden nemen en mijn paard extra aandacht zouden geven.

Maarja, alle verzorgers willen rijden. En dat zou er dus niet direct in zitten. :D


Nee hoor, ik wil juist niet rijden. Grondwerk is leuk maar hoeft ook niet per se. Ik wilde tussen de paarden zijn, maar ik ben gestopt met zoeken omdat ik geen plek kon vinden waar ik niet hoefde te betalen voor wei uitmesten en het paard poetsen.


Jij zit vast niet in west brabant! :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 07:50 



 
Profiel   

Ik heb jaren een betalende bijrijder gehad voor mijn rijpaard
En nu betaal ik maandelijks een bijdrage aan een vriendinnetje die mijn pony in bruikleen heeft en verzorgd

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 08:00 



 
Profiel   

Blijft een leuke discussie. Ik heb nu een verzorgster, meisje van 11 en haar vader die altijd meegaat. Bij ons moet je als enige klus 2 kruiwagens mest uit de paddock halen als je komt (20minuten in je eentje).

Omdat ze ook medicijnen en voer moet en ze verder nog niet zelfstandig mag rijden ga ik er geen geld voor vragen. Wél probeer ik ze regelmatig mee te nemen op wandeling waarop het meisje uiteraard wel mag rijden en dan lekker een buitenritje. Gelukkig is het een "ouderwetse" verzorgster die ook enorm geniet van de omgang en het rijden meer als een kadootje ziet.

Werkt prima zo! Als ze in de toekomst een goede lesjuf vindt kan ze ook lessen zonder mij alleen een meisje van 11 zonder prof begeleiding laten rijden vind ik zelf ook te spannend.

Het is echt geven en nemen, als je beiden tevreden bent is het helemaal prima!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 08:07 



 

Tallie1979 schreef
[***] schreef

Nee hoor, ik wil juist niet rijden. Grondwerk is leuk maar hoeft ook niet per se. Ik wilde tussen de paarden zijn, maar ik ben gestopt met zoeken omdat ik geen plek kon vinden waar ik niet hoefde te betalen voor wei uitmesten en het paard poetsen.


Jij zit vast niet in west brabant! :')


Helaas niet :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 10:32 



 
Profiel   

Stephsi1991 schreef
Ik betaalde destijds geloof ik €60 euro per maand voor maximaal 3x rijden.
Les was 20 euro er les dat er nog bovenop kwam (eigenaresse van paarden gaf zelf les)

Afgelopen jaren gratis bijgereden 2x per week. Eventuele lessen voor eigen rekening en altijd in overleg.


Per week trouwens, 3x rijden per week voor 60 euro per maand
Les per keer 20 euro

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-21 16:43 



 
Profiel   

Zie op fb nu ook, iemand zoekt een verzorger en je mag wel poetsen/wandelen en grondwerken…
Maar je moet daarvoor 50 euro betalen.

Wait what? Zou zelf nooit betalen om iemand zn paard ‘uit te laten’ en ‘dingen aan te leren’, je bent dan hun gratis hulp, je betaald ze sterker nog.

Pff nee dat snap ik nooit zo goed.

Bij mij betaald er iemand voor mn paard (rijden), ze moet alleen uitmesten. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 16:40 



 
Profiel   

Wij hadden geen bijrijder nodig maar gunde iemand een fijn paard waarmee ze naar buiten kon gaan. Ze wilde dit graag 2x per week en dat was ok. Zij koos haar tijd en wij planden onze ritten erom heen. Ze betaalde 50 euro per maand en dat was fijn want door die 8 lange extra ritten per maand, sleten de ijzers van Hercule extra en dus was vaker vierkant beslaan nodig. Zij vond het doodnormaal, zij genoot van zo'n kwiek en super braaf paard, ze deed er van alles mee en genoot en wij gunden het haar. Dus win-win en een hele leuke tijd met haar gehad.
Een paard hebben is heel erg duur en haar ouders hadden al een paard voor haar zusje. De twee konden nu ook samen rijden en ze vonden het een koopje. Alle andere kosten waren voor ons. Ik vind dat keurig netjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 16:51 



 
Profiel   

Ik rijd ook gratis een paard bij en hoef er niet voor te betalen. Ik mest wel de stal uit en vul de waterbak in het weiland. Kan me niet herinneren dat dat ooit echt gevraagd is, maar vind het wel zo netjes. Lessen en eventueel wedstrijden moet ik uiteraard wel zelf betalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 09:43 



 
Profiel   

Ik rijd zelf al jaren bij en heb nooit een vast bedrag per maand betaald. Ik draag bij aan fysio, harnachement, een nieuwe deken, extra voer of supplementen etcetera.
Als ik zeg dat ik kom, kom ik. Ik pas werk en vakanties erop aan en ik neem mijn verantwoordelijkheid heel serieus. Ik wil je paard blij zien en ik zet daarvoor alle zeilen bij. Ik bouw een band op, neem goede les en ik bied veel afwisseling en ook aandacht.
Men is altijd erg blij met me geweest en ik heb ook altijd veel aanbod van bijrijdpaarden. Ik hecht me erg dus ik stap niet snel over :D Maar daarom ga ik ook geen €150 betalen voor af en toe rijden. Tenzij je een heel fijn getraind paard hebt waar ik vooral van ga leren, dan zou ik het wel iets anders vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 09:50 



 
Profiel   

[***] schreef
Tallie1979 schreef
Ik zou als eigenaar juist de verzorger betalen als ze 2 of 3 mestbeurten per maand over zouden nemen en mijn paard extra aandacht zouden geven.

Maarja, alle verzorgers willen rijden. En dat zou er dus niet direct in zitten. :D


Nee hoor, ik wil juist niet rijden. Grondwerk is leuk maar hoeft ook niet per se. Ik wilde tussen de paarden zijn, maar ik ben gestopt met zoeken omdat ik geen plek kon vinden waar ik niet hoefde te betalen voor wei uitmesten en het paard poetsen.

Pffff....... ik weet niet waar je zit, maar ik zou een moord doen voor zo'n verzorgster

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 15:10 



 
Profiel   

Ik heb absoluut geen bijrijder nodig en ik heb er ook nooit naar gezocht. Ik heb wel een stalgenoot met een oude pony, die niet meer zo intensief mag lopen. Ik heb haar een keertje op die van mij laten rijden en nu rijdt ze een paar keer in de maand een lesje, waarvoor ze mij ook gewoon betaalt.

Gaat om een amazone op B niveau en een paard op M niveau. Ik rij hem 20m los, daarna zij een half uur. Dat is echt gunnen van mijn kant.

Als ik een bijrijder zou zoeken, dan ligt het aan het niveau van de ruiter. Een goede ruiter boven mijn niveau zou ik misschien een minimale vergoeding vragen, of niets. Een mindere amazone zou ik denk n ik rond de 75 a 100 euro per maand vragen, voor 2x per week.

Mijn instructrice betaal ik 45 euro per uur, als zij mijn paard rijdt. Meestal om de maand een keer, voor nieuwe oefeningen en zodat zij kan voelen of er nog iets is wat ze vanaf de grond mss gemist heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 15:23 



 
Profiel   

Ik zie in dit soort topics vaak voorbijkomen dat men zich afvraagt of iemand meer verantwoordelijkheidsgevoel had gehad als diegene een bijdrage had moeten betalen. Volgens mij heeft verantwoordelijkheidsgevoel en betalen niets met elkaar te maken. Verantwoordelijkheidsgevoel heb je of heb je niet. Wellicht dat een klein symbolisch bedrag nog iets kan betekenen, maar ook in werksettings hebben ze geloof ik onderzocht dat meer betalen of een bonus uitkeren niet direct iets aan de intrinsieke motivatie verandert. Het is een extrinsieke motivatie, maar of die beloning voor de persoon voldoende is om het 'gewenste gedrag' te vertonen is van heel veel factoren afhankelijk.

Ik denk dat het dus het belangrijkste is om te achterhalen of iemand dat verantwoordelijkheidsgevoel heeft en dus die intrinsieke motivatie. En laat dat nou heel erg moeilijk zijn. Daarom zijn er ook zo veel negatieve verhalen. Maar ik kan dus alleen maar aanraden om de eerste keren goed door te vragen op waarom diegene jouw paard wil verzorgen en hoe het leven van die persoon eruit ziet. Zijn er veel andere verantwoordelijkheden, hobby's of verplichtingen bvb, waardoor prioriteiten snel anders kunnen komen te liggen. Het is en blijft een lastige zoektocht en iets 'eenvoudigs' als een bijdrage lost het probleem van de betrouwbaarheid van een verzorger niet op.

Neemt niet weg dat ik het in sommige situaties gepast vind dat er een bijdrage betaald wordt. Als het paard volpension staat en je hoeft alleen te rijden, dan vind ik dat niet gek. Daar zou je op een manege ook voor betalen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 16:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 73 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen