Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard uitleasen?

 
Profiel   

Ik ga volgend jaar waarschijnlijk naar een nieuwe school waardoor ik geen tijd meer voor mijn paard zal hebben. Ik wil dus graag weten hoe jullie het doen met paarden uitleasen? En het contract, afspraken etc. Zou het ook heel raar zijn om diegene in het begin alleen te laten rijden tijdens de lessen? Dit paard is namelijk echt niet makkelijk
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 14:24 



 
Profiel   

Als je het paard volledig laat leasen is het raar als iemand alleen in een les mag rijden. Bij volledige lease beschouwd iemand het paard als eigen. Zoek je een verzorger/bijrijder dan kan het wel.

Belangrijk is om goed te kijken welke kosten jij betaald en welke kosten voor de leaser zijn. Hoefsmid, tandarts, wormkuren maar ook als het paard ziek wordt of een simpel wondje heeft. Als de kosten voor jouw zijn, wanneer mag er een dierenarts gebeld worden.

Moet het paard blijven staan waar hij nu staat? Mag het paard mee op buitenrit?

Belangrijk is ook om na te denken over de wat als
Wat als het paard ernstig kreupel wordt en de leaser wil niet betalen want kan niet rijden.
Wat ga je doen als er geen animo is (moeilijk paard)
Wat als de leaser na een maand zegt ik heb geen klik en wil niet verder.
Wat ga je doen als je erachter komt dat het paard niet behandelt wordt zoals jij wilt.
Wat als er schade ontstaat aan het tuig etc

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 14:49 



 
Profiel   

Het zou eigenlijk meer een half lease moeten zijn. Paard blijft hier staan en denk aan 4/5 dagen per week rijden/verzorgen.

Dat van alleen in de lessen rijden is alleen in het begin omdat het paard best lastig kan zijn, zo kan de persoon op een veilige en gecontroleerde manier wennen aan het paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 14:52 



 
Profiel   

Ik zou dan zelf zeggen: eerste maand geen lease kosten maar degene betaald de lessen (bv 2x per week voor een maand) en daarna wordt besloten of degene doorgaat met leasen (en betalen) en mag degene ook meer met het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 15:03 



 
Profiel   

Ik zou de “lease” eerder laten beginnen. Zodat je de ruiter/amazone zelf kan begeleiden meerdere keren per week.
Dan weet je in ieder geval zeker dat ze zich ermee redden als je naar de nieuwe school gaat.

Hier tijdens mijn zwangerschap een meisje die mijn paard 2x per week rijdt en haar daarnaast ook mee neemt op concours.

De eerste paar weken heeft ze alleen onder onze begeleiding gereden en nu rijdt ze 1x met begeleiding en 1x zonder begeleiding.

Maar dat kost ook veel tijd en inzet van jezelf, vooral in het begin.
Persoonlijk heb ik dat voor mijn paard over. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 15:24 



 
Profiel   

Kan je niet je paard laten staan waar hij nu staat?

En dan een bijrijder nemen voor een x aantal dagen per week? Voordeel is dat je paard niet hoeft te verhuizen en ze op stap de boel ook wat in de gaten kunnen houden.
Plus als je zelf bijv in de weekend naar huis komt je ook nog naar je paard kan gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 15:29 



 
Profiel   

Lotteettol schreef
Kan je niet je paard laten staan waar hij nu staat?

TS geeft al aan dat het paard niet gaat verhuizen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 16:50 



 
Profiel   

ED -> VP

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 21:32 



 
Profiel   

Dankjewel voor de reacties, hoe zouden jullie trouwens een leaser vinden? Gewoon via marktplaats ofzo?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 22:09 



 
Profiel   

In het geval van een moeilijk paard zou ik een bijrijder zoeken en blij zijn als je iemand kunt vinden met genoeg kennis, kunde en zin om een lastig paard te rijden.

Leasen (dus een vergoeding vragen) is imo alleen realistisch als je paard een type paard is waar veel verschillende ruiters op kunnen rijden, een leer paard, relatief makkelijk en braaf of een sport paard waar alle fijne knopjes al op zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 22:21 



 
Profiel   

Ze is zeer makkelijk als je haar door hebt en zelf een beetje goed kan rijden. Lukt dat dan kan je er alles mee, alle 5 gangen, dressuur, springen, buitenritten, grondwerk, noem maar op. Omdat het over een periode van een jaar gaat is het natuurlijk wel de bedoeling dat er een beetje een 'klik' komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 22:23 



 
Profiel   

ijslandert schreef
Ze is zeer makkelijk als je haar door hebt en zelf een beetje goed kan rijden. Lukt dat dan kan je er alles mee, alle 5 gangen, dressuur, springen, buitenritten, grondwerk, noem maar op. Omdat het over een periode van een jaar gaat is het natuurlijk wel de bedoeling dat er een beetje een 'klik' komt.

Snap ik helemaal ts. Je wilt gewoon niet dat de eerste de beste ruiter zich vergist in een paard met wat meer temperament.
Realisme over eigen kunnen mist bij sommige weleens.

Ik vind het een zeer goed idee.
Je filtert dan meteen op serieuze interesse, want lessen is iets wat de meeste mensen doen die echt aan zichzelf willen werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 22:37 



 
Profiel   

Sunnda schreef
ijslandert schreef
Ze is zeer makkelijk als je haar door hebt en zelf een beetje goed kan rijden. Lukt dat dan kan je er alles mee, alle 5 gangen, dressuur, springen, buitenritten, grondwerk, noem maar op. Omdat het over een periode van een jaar gaat is het natuurlijk wel de bedoeling dat er een beetje een 'klik' komt.

Snap ik helemaal ts. Je wilt gewoon niet dat de eerste de beste ruiter zich vergist in een paard met wat meer temperament.
Realisme over eigen kunnen mist bij sommige weleens.

Ik vind het een zeer goed idee.
Je filtert dan meteen op serieuze interesse, want lessen is iets wat de meeste mensen doen die echt aan zichzelf willen werken.


Klopt maar hoe zou ik iemand moeten vinden? Gewoon via marktplaats of zijn er andere sites voor

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 13:04 



 
Profiel   

Je hebt Facebookpagina's waar je dat soort oproepjes kan plaatsen. Mocht je Instagram hebben dan kan je ook een oproep doen via jouw verhaal met de vraag of mensen het willen delen.

Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 13:12 



 
Profiel   

Ik heb mijn bijrijder gevonden via Horsify ! Zeer duidelijke app :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 13:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen