Ezels beleren voor de kar. Tips?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
2CooleEzels
Berichten: 19
Geregistreerd: 28-03-23

Ezels beleren voor de kar. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-23 23:28

Hoiii ik ben 15 en verzorg nu bijna een jaar 2 ezels. Ze komen (mocht dat relevant zijn ergens) 6/10 uur per dag buiten in de winter, 24/7 overige seizoenen. Ik had/heb nul men ervaring en heb voornamelijk alles zelf geleerd. Ik mag gelukkig soms mee buiten mennen met de shets van een pensionklant! De ezels zijn rond de 10 jaar en hadden ook geen men ervaring. Ze zijn wel beleerd onder het zadel (ben te groot/zwaat helaas haha) en konden grondwerk.


Toch heb ik na hard werken en trainen ze vorige maand voor de kar gekregen. Het duurde even voor stemhulp erin zat, maar we zijn er. Conditioneel is het zwaar voor ze, maar 45 min stappen/draven lukt ze nog. Ik doe enkelspan en dubbelspan met ze. Kar is zo luxe om het om te zetten van enkel en dubbel. Ik bof wel echt met de eigenaar hoor!

Maar mijn vraag was een beetje of jullie nog tips hebben. Ik kom 1/2x in de week, maar kan ze helaas niet elke keer inspannen. Ik ben ook de enige die ze verzorgt. Eigenaar doet ofc alles wel, maar niet zelf mennen met ze ofzo haha.Heb geen ambitie voor hoge niveau dingen. Ik wil gewoon lekker buiten kunnen mennen. Menles van iemand buitenaf is eventueel een optie. Moet ik dat doen? Hebben jullie ook conditie dingen om te doen voor ze? Longeren kunnen ze niet.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Ezels beleren voor de kar. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 01:45

Heb even getemd ivm dubbeltopic

Sica
Moderator Kantine

Berichten: 5005
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Een klein durp

Re: Ezels beleren voor de kar. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 08:57