Verzorgpony voor tienerdochter, hoe?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gelato

Berichten: 39
Geregistreerd: 10-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 20:02

_chou schreef:
Zit het probleem echt in het fietsen? Want anders zou je in het begin kunnen brengen en halen en als je het echt leuk vind er later zelf heen kunnen fietsen.

Dit denk ik ook inderdaad, zeker wanneer ze enthousiaster wordt (en misschien ook mooier weer wordt) zal ze makkelijker wel zelf de fiets pakken.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 20:02

StalNollie schreef:
Pfff bij mijn hoeven ze niet meer te komen die niet zelf willen fietsen.

Vroeger deden we niet anders op de fiets door weer en wind. De waren en zijn de echte....


Oh ja dat kan ik me ook nog herinneren van mijzelf ja.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Verzorgpony voor tienerdochter, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 20:17

Ik ben ook benieuwd hoe je dochter dat met slecht weer voor zich ziet.
Nu komt er een mooie periode aan, maar straks in regen en wind naar je verzorgpony en in de kou moeten uitmesten en poetsen etc. Dat klinkt toch een stuk minder aantrekkelijk.
Als ze nu al niet te motiveren is qua een klein stukje fietsen, dan vraag ik me af hoe ze dat met de wind en regen/kou oppakt?

bribro
Berichten: 148
Geregistreerd: 12-12-14
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Verzorgpony voor tienerdochter, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 21:27

Ik zou geloof ik ook kijken of ze enthousiast wordt als je de eerste tijd met haar naar je vriendin gaat. Het is voor veel mensen lastig om een patroon (thuis zitten en op sociale media etc) te doorbreken. En voor pubers helemaal. Dus die stap voor haar wat makkelijker maken zou kunnen helpen. En dan vooral ook observeren wat ze zelf met de pony gaat doen, is het inderdaad meer tutten of toch meer rijden of allebei....

En tja een electrische fiets, wij waren daar eerst ook fel op tegen. Maar uiteindelijk heeft dochter nr 2 wel een electrische fiets gekregen toen ze naar de middelbare school ging. Nu is hier de school 20 km enkele reis en er is geen bus ofzo. De oudste fietst het graag en wil geen electrische fiets. Maar de jongste is hypermobiel, vooral in haar benen, dus fietsen kost haar extra veel energie. Nu fietst ze met gemak naar school en terug. En daarna nog om de dag een krantenwijk van bijna 10 km.
Als je haar daarmee van de bank af krijgt, lijkt het me het overwegen waard. Maar daarom eerst kijken hoe het zich ontwikkelt bij je vriendin. Daarna kijken hoe je de rest op kunt lossen.

En je zou haar ook bij je vriendin kunnen laten helpen met uitmesten en de verdere verzorging (in overleg met je vriendin natuurlijk), onder het mom van "hoort er allemaal bij". Maar misschien gaat het haar ook wel wat brengen, onze oudste dochter komt bijv. helemaal tot rust als ze aan het uitmesten is....

Popstra
Berichten: 13754
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 21:39

Shadow0 schreef:
Druif_01 schreef:
Anastasia, het is vooral dat ze überhaupt een schurfthekel heeft aan fietsen. Vanuit ons gaat ze met de bus naar school, omdat het echt te ver fietsen is, maar heel eerlijk? Een paar kilometer fietsen in het weekend is echt niets mis mee.


Dat vind jij, maar blijkbaar zijn er toch belemmeringen die het voor haar in elk geval niet prettig maken. (En wie weet wat er onder zit - misschien zijn er tijdens het fietsen wel vervelende dingen gebeurd, zoals een bijna-ongeluk of nageroepen.) Ik denk overigens dat het geen zin heeft daar naar te vragen of te bewijzen dat het zo is of niet zo is... ik zou gewoon beginnen met het gegeven dat zij het fietsen als een belemmering ziet.

En ik denk dat als je meerdere dingen tegelijk probeert op te lossen in 1x, de uiteindelijke uitkomst toch vooral wordt dat niets doen het makkelijkst is. Ik denk zelf dat het beginnen bij een regelmaat en dat dan uitbouwen eerder tot resultaat leidt.

En... het voelt misschien als 'de jeugd van tegenwoordig', maar vergeet zeker niet dat corona juist bij de nu-pubers een boel stappen naar zelfstandigheid heeft onderbroken, en dat dat een vreemde buitenwereld is. Wij hebben allemaal ook nog de ervaring van daarvoor... maar als je nu 15 bent heb je een aantal van die dingen niet meegekregen.

(En ook los van corona zijn er in de hele maatschappij allerlei veranderingen die onbewust doorwerken, waardoor kinderen van nu gewoon echt andere ervaringen hebben dan mensen die nu 30, 40, 50 zijn. Wat toen makkelijk leek is dat nu misschien niet meer. Neem als heel klein voorbeeldje de maneges zelf: onze manege had bijvoorbeeld foto's van hun begindagen waar het spelen in de hooiberg een belangrijk deel van de lol was. Nu is het een vereiste van de FNRS dat er niet gespeeld wordt in het hooi. En dat lijkt iets heel kleins, maar alles bij elkaar krijgen jongeren van nu heel vaak de boodschap dat veel dingen niet mogen en niet kunnen... en dat de reactie daarop is dat ze dus ook niet zoveel doen en dingen snel eng vinden, vind ik niet onbegrijpelijk.)

Ehm, 40 jaar geleden mochten wij ook nooit spelen in de hooiberg op de manege hoor...werd je keihard weg gestuurd.
Ben daar ook niet slecht door geworden.
Kinderen worden veel te veel verwend wellicht ze daarom zo bang voor de buiten wereld zijn gewoonweg omdat ze nooit eens een keiharde " nee" horen thuis maar juist te vaak hun zin krijgen.
Ja dan is het buiten best eng want daar mrijg je met tegenslag te maken

Enzo_Ollie

Berichten: 779
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 21:55

Maar de mensen die over het fietsen vallen, hoe waar moet ze de tijd vandaan halen? Als haar school ver weg is zal ze meeste dagen pas rond 3/4 thuis zijn, dan huiswerk maken eten en dan nog een halfuur in de helft van het jaar heen en dan weer halfuur terug ervanuitgaande dat het huiswerk af is en ze dat niet hoeft te doen?
Oke ze fietst niet naar school dat scheelt een hoop, maar dan nog. Helemaal als je ook wat met jezelf in de knoop zit :\

@ts wij hadden vroeger aan de rand van het dorp een soort kleine weitjes waar want paarden en pony's stonden. Hebben jullie misschien nuet zoiets dat ze daar is langs zou kunnen gaan om te kijken?
Of in de supermarkt oid een advertentie ophangen?

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Verzorgpony voor tienerdochter, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 21:58

Of misschien een schoolvriendin meenemen?
Samen fietsen is een stuk minder spannend en saai ;)

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 22:02

Even inhaken, en ik weet dat het nog een heel gevoelig onderwerp is dat in Nederland echt heel erg achter loopt. Maar hsp is geen diagnose meer, en eigenlijk nooit geweest. Hsp is eigenlijk een afgezwakte autisme diagnose die vaak gesteld wordt bij meisjes omdat die vaak buiten de autisme criteria vallen omdat die gebaseerd is op jongens.

Zelf ook gediagnosticeerd met hsp maar na zelf onderzoek en daadwerkelijk goed onderbouwde research uiteindelijk de autisme diagnose met adhd gekregen. En dit verhaal komt me echt heel bekend voor. Had ook enorm veel moeite met school, had een voorliefde voor paarden maar echt niet de energie om hier naast school iets mee te doen. Ook al wilde ik dit graag.

Fietsen is echt voor mij niet te doen, veel te veel prikkels om te verwerken, overzag het verkeer soms echt slecht en fietsen wordt echt enorm onderschat onder de noemer je bent jong en er mankeert niets aan je benen.

Mijn ouders stonden er beide ook zo in en dit heeft mij meer schade berokkend dan geholpen. Achteraf was het naar school gaan al echt top sport.
En ik leek ook enorm sociaal, maar dit was voornamelijk heftig masken en een toneel stukje. Want het zuipt energie. Ik ben ook het liefste thuis en heb echt down time nodig om dingen fatsoenlijk te verwerken.

Zowiezo moet je ook niet vergeten dat add gewoon een beperking is wat echt wel wat aanpassingen vraagt. En hsp/autisme ook.

En natuurlijk kan ik niet spreken voor je dochter of jullie situatie die ik verder niet ken dan wat je hier schrijft. Maar Het goed bedoelde gepush vanuit mijn ouders en familie had uiteindelijk een extreem averechts effect. Goede communicatie was echt belangrijk. Vraag haar wat ze zelf wil en of er oprecht de energie voor is. Want school veranderde mij in een zombie, buiten dat kon ik eigenlijk niets meer doen. Hoe graag ik het ook wilde. :o

Ik hoop dat dit bericht niet bot of verwijtend overkomt, heb alleen echt veel gezien binnen en buiten het ggz en vooral in de gesprekken rond meisjes en vrouwen met autisme/hsp/add/adhd en de nare misconcepties die hier nog over rondspoken ok bij het ggz.

Hoop dat ze hoedan ook een fijne plek voor haarzelf vind waar ze haar ei kwijt kan op wat voor manier dan ook.

Nyaleti

Berichten: 6149
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Verzorgpony voor tienerdochter, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 22:29

Joh, wat een gedoe over het fietsen.
Ik heb een schurft hekel aan fietsen. Ik laat daar ook dingen door, prima.
Zou best een verzorgpony willen maar als ik dan 10km moet fietsen, zou ik het ook laten. Al is het een leuke pony, ik ga dan met zoveel tegenzin door het fietsen.

Laat het kind lekker? Ze mag toch ook gewoon een hekel hebben aan iets joh?

TS, ik zou aan iemand vragen een oproepje op facebook te zetten. Zijn aparte groepen voor bijrijders gezocht. Werkt echt veel beter dan marktplaats :)
Zeker als je zegt, ze wilt vooral wat tutten, af en toe rijden is leuk maar een shetje is ze misschien ook al blij mee!

Ghazella

Berichten: 22
Geregistreerd: 13-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 22:49

alice0cullen schreef:
Even inhaken, en ik weet dat het nog een heel gevoelig onderwerp is dat in Nederland echt heel erg achter loopt. Maar hsp is geen diagnose meer, en eigenlijk nooit geweest. Hsp is eigenlijk een afgezwakte autisme diagnose die vaak gesteld wordt bij meisjes omdat die vaak buiten de autisme criteria vallen omdat die gebaseerd is op jongens.

Zelf ook gediagnosticeerd met hsp maar na zelf onderzoek en daadwerkelijk goed onderbouwde research uiteindelijk de autisme diagnose met adhd gekregen. En dit verhaal komt me echt heel bekend voor. Had ook enorm veel moeite met school, had een voorliefde voor paarden maar echt niet de energie om hier naast school iets mee te doen. Ook al wilde ik dit graag.

Fietsen is echt voor mij niet te doen, veel te veel prikkels om te verwerken, overzag het verkeer soms echt slecht en fietsen wordt echt enorm onderschat onder de noemer je bent jong en er mankeert niets aan je benen.

Mijn ouders stonden er beide ook zo in en dit heeft mij meer schade berokkend dan geholpen. Achteraf was het naar school gaan al echt top sport.
En ik leek ook enorm sociaal, maar dit was voornamelijk heftig masken en een toneel stukje. Want het zuipt energie. Ik ben ook het liefste thuis en heb echt down time nodig om dingen fatsoenlijk te verwerken.

Zowiezo moet je ook niet vergeten dat add gewoon een beperking is wat echt wel wat aanpassingen vraagt. En hsp/autisme ook.

En natuurlijk kan ik niet spreken voor je dochter of jullie situatie die ik verder niet ken dan wat je hier schrijft. Maar Het goed bedoelde gepush vanuit mijn ouders en familie had uiteindelijk een extreem averechts effect. Goede communicatie was echt belangrijk. Vraag haar wat ze zelf wil en of er oprecht de energie voor is. Want school veranderde mij in een zombie, buiten dat kon ik eigenlijk niets meer doen. Hoe graag ik het ook wilde. :o

Ik hoop dat dit bericht niet bot of verwijtend overkomt, heb alleen echt veel gezien binnen en buiten het ggz en vooral in de gesprekken rond meisjes en vrouwen met autisme/hsp/add/adhd en de nare misconcepties die hier nog over rondspoken ok bij het ggz.

Hoop dat ze hoedan ook een fijne plek voor haarzelf vind waar ze haar ei kwijt kan op wat voor manier dan ook.


Ik hoop dat het inmiddels beter met je gaat!
Ik haak hier ook even op in, ik heb een soortgelijke ervaring als jou.
Ik denk niet dat je bericht bot of verwijtend overkomt. Het is een goede kant om ook te belichten.

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 22:56

Alice0Cullen, ik vat het absoluut niet bot of verwijtend op hoor, geen zorgen. Mijn dochter houdt ook echt wel van gezelligheid en als er ooit een vriendinnetje komt slapen geiten ze heel wat af, maar ze is ook gewoon graag op zichzelf en dat mag ook. Overigens heb ik niet het idee dat wij haar pushen, we proberen samen met haar te kijken naar een leuke oplossing. Ze doet al enige tijd niets meer aan sport/hobby. Is ook geen must, maar ergens ook wel belangrijk dat ze niet alleen maar op de bank hangt.

Overigens proberen wij haar echt zoveel mogelijk goed te begeleiden en ook school erbij te betrekken. Het is niet dat we maar wat doen ;)