Veel te duur

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 23:18

Zal ik je wat vertellen Tigra, bijrijders zijn nooit tevreden. Tenminste ik heb niet die ervaring, wat je ze ook biedt.
Bij mij heeft zelfs iemand geweigerd omdat ik geen trailer heb die haar en mijn paard kon vervoeren. Ze hoefde niets te betalen, maar zelfs over het ontbreken van baklicht werd geklaagd.
Ik wil gaan betalen voor een bijrijder zelfs in de hoop dat er wat serieuzere mensen op af komen of een bedrag vragen, in mijn geval maakt het niet uit. Want voor geld wil men meestal wel serieuzer zijn, of ze willen waar voor hun geld of ze krijgen per maand betaald en als ze niet komen wordt er geminderd.

Sommige bijrijders denken ook nog eisen te kunnen stellen over iets wat ze gratis krijgen.
Dit soort gratis bijrijders verknalt het voor de anderen.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Re: Veel te duur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 19:35

Nou als ik dit topic lees vind ik de eigenaren nou ook niet erg tevreden over komen.

Ik heb inmiddels genoeg eigen paarden maar ik ben blij dat ik verschillende adressen heb gereden waar ik het één en ander geleerd heb en waar ik meerdere paarden heb kunnen rijden. Gelukkig heb ik nooit hoeven betalen en dat zou ik ook nooit doen, hoewel ik uiteraard heus wel eens dingen gekocht of aangevuld heb (genoeg zelfs).

Als ik dan al geld zou gaan uitgeven aan het uitbreiden van mijn ervaring (en ik geen eigen had) zou ik eerder gaan lessen bij iemand die eigen paarden inzet, dan zou ik er tenminste nog iets van leren!

Zelf zou ik pas gaan denken aan een bijrijder of verzorger als ik die nodig had... en als ik iemand nodig heb ga ik er zeker geen geld voor vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 23:29

sallandval schreef:
Nou als ik dit topic lees vind ik de eigenaren nou ook niet erg tevreden over komen.

Ik heb inmiddels genoeg eigen paarden maar ik ben blij dat ik verschillende adressen heb gereden waar ik het één en ander geleerd heb en waar ik meerdere paarden heb kunnen rijden. Gelukkig heb ik nooit hoeven betalen en dat zou ik ook nooit doen, hoewel ik uiteraard heus wel eens dingen gekocht of aangevuld heb (genoeg zelfs).

Als ik dan al geld zou gaan uitgeven aan het uitbreiden van mijn ervaring (en ik geen eigen had) zou ik eerder gaan lessen bij iemand die eigen paarden inzet, dan zou ik er tenminste nog iets van leren!

Zelf zou ik pas gaan denken aan een bijrijder of verzorger als ik die nodig had... en als ik iemand nodig heb ga ik er zeker geen geld voor vragen.


Tja, de een is de ander niet he.
Ik heb goede redenen om niet tevreden te zijn over de bijrijders die ik heb gehad.

Lessen bij iemand die eigen paarden inzet, harstikke goed, alleen waar breng je het geleerde dan in de praktijk als je verder geen paard hebt om op te rijden, behalve je lesuurtje?

Op mij doet het overkomen dat je als eigenaar in je handen mag knijpen voor de formidabele diensten die een bijrijder je bewijst en ze doen het nog gratis ook. Mogen we even blij zijn. Net alsof je de boodschappen voor niets mee mag nemen uit de winkel. Wat een bereidwilligheid voor iemand die er zelf helemaal wel niets uit zal halen en het enkel uit goedentierenheid doet en totaal niet zelfzuchtig haar ervaring aan je beschikbaar stelt. Nou zo werkt het niet.
De meeste bijrijders die reageren op een oproep hebben bar weinig ervaring en komen naar believen en stellen eisen.
Echt he, als ik een fijne bijrijder kon vinden en een beetje een betrouwbaar iemand op wie je kan rekenen, hoef je bij mij helemaal niets te betalen, wil ik zelfs nog wel een les kado doen om de combinatie te doen leren. Maar jee, ik begin de moed te verliezen dat ik een bijrijder vind, die dat waard is. Een zegen zijn ze echt allemaal niet en zekers al niet altijd een aanwinst om je paard aan mee te geven.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 07:58

Mindim schreef:
Tja, de een is de ander niet he.
Ik heb goede redenen om niet tevreden te zijn over de bijrijders die ik heb gehad.

dat kan natuurlijk en inderdaad; de één is de ander niet.

Citaat:
Lessen bij iemand die eigen paarden inzet, harstikke goed, alleen waar breng je het geleerde dan in de praktijk als je verder geen paard hebt om op te rijden, behalve je lesuurtje?
Volgens mij gaan veel bijrijders er wel van uit dat ze ooit een eigen paard zullen bezitten. Les is dan een investering in hun toekomst, in hun capaciteiten. Dat wat je al kunt toepassen op andermans paard is dat niet.

Citaat:
Op mij doet het overkomen dat je als eigenaar in je handen mag knijpen voor de formidabele diensten die een bijrijder je bewijst en ze doen het nog gratis ook. Mogen we even blij zijn. Net alsof je de boodschappen voor niets mee mag nemen uit de winkel. Wat een bereidwilligheid voor iemand die er zelf helemaal wel niets uit zal halen en het enkel uit goedentierenheid doet en totaal niet zelfzuchtig haar ervaring aan je beschikbaar stelt. Nou zo werkt het niet.

Voor mij wel :j Als ik te weinig tijd voor mijn paarden had zou ik zelf dus blij zijn als er een bijrijder tijd vrij zou maken voor mijn paard. Verder heb ik ook als bijrijder altijd mensen gehad die blij waren dat ik mijn tijd, energie en benzine besteedde aan hun paarden. Ik heb nog maar één keer meegemaakt dat iemand het zag als een soort dienst die ze mij bewees; daar was ik dan ook al heel snel weg. Voor haar paard immers tien andere die ook leuk zijn. En dan hoefde ik daar nog niet te betalen; het ging voor mij om de manier van omgang. De omgang alsof je met een soort stalknecht te maken hebt die bij de gratie van de eigenaar als 'betaling' wel een paar keer op dat formidabele, dure paard mag rijden.

Citaat:
De meeste bijrijders die reageren op een oproep hebben bar weinig ervaring en komen naar believen en stellen eisen.
Echt he, als ik een fijne bijrijder kon vinden en een beetje een betrouwbaar iemand op wie je kan rekenen, hoef je bij mij helemaal niets te betalen, wil ik zelfs nog wel een les kado doen om de combinatie te doen leren. Maar jee, ik begin de moed te verliezen dat ik een bijrijder vind, die dat waard is. Een zegen zijn ze echt allemaal niet en zekers al niet altijd een aanwinst om je paard aan mee te geven.

Mij lijkt dus dat je juist door betaling te vragen de manegerijders krijgt die goedkoper uit willen zijn. Die kan ik het niet kwalijk nemen dat ze bij wijze van spreke aannemen dat het paard gezadeld en wel klaar voor ze staat. Ik geloof bovendien dat je vaak krijgt wat je verwacht; als je mensen verantwoordelijkheid en vertrouwen geeft zijn ze ook geneigd om daar goed mee om te gaan en te groeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:38

sallandval schreef:
Volgens mij gaan veel bijrijders er wel van uit dat ze ooit een eigen paard zullen bezitten. Les is dan een investering in hun toekomst, in hun capaciteiten. Dat wat je al kunt toepassen op andermans paard is dat niet.


Daar ga jij vanuit, in deze huidige tijd is dat niet helemaal reeel lijkt me. Ten tweede zijn er genoeg bijrijders die die wens helemaal niet hebben en juist blij zijn dat ze goedkoop of gratis hun hobby kunnen uitvoeren. Er zijn namelijk genoeg bijrijders die naast hun gezin en werk, niet de financien en tijd hebben om fulltime een paard te houden.

Citaat:
Voor mij wel :j Als ik te weinig tijd voor mijn paarden had zou ik zelf dus blij zijn als er een bijrijder tijd vrij zou maken voor mijn paard. Verder heb ik ook als bijrijder altijd mensen gehad die blij waren dat ik mijn tijd, energie en benzine besteedde aan hun paarden. Ik heb nog maar één keer meegemaakt dat iemand het zag als een soort dienst die ze mij bewees; daar was ik dan ook al heel snel weg. Voor haar paard immers tien andere die ook leuk zijn. En dan hoefde ik daar nog niet te betalen; het ging voor mij om de manier van omgang. De omgang alsof je met een soort stalknecht te maken hebt die bij de gratie van de eigenaar als 'betaling' wel een paar keer op dat formidabele, dure paard mag rijden.


Jij gaat er gelijk vanuit dat eigenaren hun bijrijders zien als veredelde stalknecht en dat bijrijders worden gevraagd voor dure formidabele paarden. Jij schetst wel een heel eenzijdig beeld, namelijk het beeld dat eigenaren dankbaar moeten zijn voor een bijrijder en bijrijders zichzelf op de borst mogen slaan dat ze een ander zo terwille zijn.
De bijrijder in jouw voorbeeld besteed: tijd, benzine, energie aan de paarden, je kunt maken wat je wilt schijnbaar want als je het niet bevalt zijn er nog tien paarden waar je uit kunt kiezen, dus eigenlijk heeft de eigenaar jou maar terwille te zijn, anders ben je weg. Maar het is toch ook jou hobby, jij meld je dan toch zelf vrijwillig aan? Als dat jouw houding hier op stal zou zijn, dan kon je hier heel snel het erf afwezen.
Ik vind dat een scheve verhouding. Want het is niet reeel. Het werkt namelijk 2 kanten uit, vele bijrijders met een normaal niveau en niet de bestedingsruimte om een eigen paard te houden, kunnen zo wel meerdere malen per week op een semi eigen paard rijden.

Een eigenaar hoeft zichzelf ook niet op de borst te kloppen, net als een bijrijder dat niet hoeft.
De eigenaar is vaak met een bijrijder geholpen en de bijrijder heeft vaak alleen de lusten en niet de lasten. De een is wat dat betreft niet meer dan de ander, bijrijders die vinden dat de eigenaar hun maar dankbaar mag wezen, dat vind ik een waardeloze instelling, want een eigenaar maakt daarentegen ook de hobby van de niet fortuinlijke paardenliefhebber mogelijk.
Als je als bijrijder een paard verder moet helpen, dan vind ik dat je als eigenaar daar iets financieels tegenover kunt zetten, voor dat soort dingen zou je het anders waarschijnlijk naar een prof stal brengen.
Als je als bijrijder klussen moet doen op stal, dan vind ik ook niet dat een bijrijder hoeft te betalen.
Als een bijrijder een paard rijdt die volpension staat en ze alleen maar hoeft op te zadelen en te gaan rijden, dan vind ik dat een bijrijder gerust een kleine bijdrage in de maand kan leveren.

Citaat:
Mij lijkt dus dat je juist door betaling te vragen de manegerijders krijgt die goedkoper uit willen zijn. Die kan ik het niet kwalijk nemen dat ze bij wijze van spreke aannemen dat het paard gezadeld en wel klaar voor ze staat. Ik geloof bovendien dat je vaak krijgt wat je verwacht; als je mensen verantwoordelijkheid en vertrouwen geeft zijn ze ook geneigd om daar goed mee om te gaan en te groeien.


Nou eh, zo werkt het ook niet. Ik heb nog nooit en te nimmer geld gevraagd aan bijrijders. Mensen met de centjes en de ervaring zijn meestal toch in het bezit van eigen paarden en zoeken geen bijrijdpaard. Mensen die goed zijn zonder een eigen paard te hebben, rijden vaak ook op de beste bijrijdpaarden. Degenen die leuk kunnen rijden en ervaring hebben zijn daarom schaars. En de meeste mensen die een bijrijder zoeken hebben niet allemaal van die formidabele paarden. Dus zoveel formidabele bijrijders zijn er niet, al vinden ze vaak van wel.
En krijgen wat je verwacht? Ik heb veel vertrouwen geschonken, teveel en het is schromelijk beschaamd.

Lyric_91

Berichten: 49
Geregistreerd: 10-08-11
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Veel te duur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 15:14

Ook ik ben blij dat ik een paardje mag verzorgen en rijden en zo de eigenaar kan helpen, ja ooit zal ik een eigen paardje hebben maar puur dat ik het geld en de tijd er niet voor heb ben ik met Vrolien(verzorgpaard)
super blij. Ik mag alles, naja er is altijd wel een grens. Ik hoef niets te betalen waar ik blij mee ben, maar eventueel ijzers etc zou ik zo aan meebetalen maar ik heb wel eens een aanbod gehad ja 2 dagen in de week ,1 dag longeren en 1 dag rijden ohja en 2 x in de maand lessen op eigen kosten plus 100 euro bijrijders kosten. Dat vind ik dan weer net teveel. Sommige moeten blij zijn dat er iemand bereid is om hun paard te verzorgen. Ookal snap ik het gedeelte van manege ruiters wel hoor. Ik rij heel lang niet meer op maneges en bij mij gaat het niet om het rijden maar om lekker bezig te zijn, beleef zelf plezier aan het uitmesten "soms" hihi. Maar als zij is niet kan en mij belt of ik ze binnen wil halen ja best, andersom kan dit ook. En soms zie ik prijzen voorbij komen dat men vraagt of ze hen paard wil verzorgen of bijrijden, als je het financieel niet heb doe het paardje dan ook niet te kort, of laatst op marktplaats ja ik krijg volgende maand mijn paard maar financieel red ik het niet dus zoek ik een bijrijder die de stalkosten betaald de rest betaal ik... 'daarvoor nemen we geen paarden toch??

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 15:26

sallandval schreef:
Volgens mij gaan veel bijrijders er wel van uit dat ze ooit een eigen paard zullen bezitten. Les is dan een investering in hun toekomst, in hun capaciteiten. Dat wat je al kunt toepassen op andermans paard is dat niet.


En dat vind ik nogal dom :o
Door de vlieguren leer je heel veel. Die kennis zorgt ervoor dat je een beter idee hebt over een toekomstig paard. (wat je wel en niet wilt en waar je op moet letten)
Fouten die je maakt en moet afleren doe je op "het" verzorgpaard. Hoe beter je kunt rijden, hoe makkelijker de zoektocht naar een paard, want een paard corrigeren en/of doorrijdenrijden kan veel geld besparen bij de aankoop.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 15:54

Citaat:
Jij gaat er gelijk vanuit dat eigenaren hun bijrijders zien als veredelde stalknecht en dat bijrijders worden gevraagd voor dure formidabele paarden.

Daar ga ik helemaal niet van uit, zoals je in mijn eerdere antwoord kunt lezen geef ik aan dat ik dat één keer heb meegemaakt ;) Ik heb op een stuk of tien adressen gereden dus ik vind 1 van de 10 niet erg veel.

Citaat:
Jij schetst wel een heel eenzijdig beeld, namelijk het beeld dat eigenaren dankbaar moeten zijn voor een bijrijder en bijrijders zichzelf op de borst mogen slaan dat ze een ander zo terwille zijn.De bijrijder in jouw voorbeeld besteed: tijd, benzine, energie aan de paarden, je kunt maken wat je wilt schijnbaar want als je het niet bevalt zijn er nog tien paarden waar je uit kunt kiezen, dus eigenlijk heeft de eigenaar jou maar terwille te zijn, anders ben je weg. Maar het is toch ook jou hobby, jij meld je dan toch zelf vrijwillig aan? Als dat jouw houding hier op stal zou zijn, dan kon je hier heel snel het erf afwezen.
Ik vind dat een scheve verhouding. Want het is niet reeel. Het werkt namelijk 2 kanten uit, vele bijrijders met een normaal niveau en niet de bestedingsruimte om een eigen paard te houden, kunnen zo wel meerdere malen per week op een semi eigen paard rijden.

Wees vooral niet bang dat ik ooit op de stoep zal staan ;) Ik vind (huur)geld eraan koppelen juist zorgen voor een scheve verhouding. Ik zie het altijd een beetje zo:
Citaat:
Er waren eens twee vrouwen; de één heeft genoeg geld voor een eigen paard, de ander zou dolgraag een eigen paard hebben maar heeft het geld niet. Die twee vrouwen helpen elkaar uit de brand, de 'arme' investeert tijd en aandacht in het paard van de 'rijke' waardoor de 'rijke' meer tijd over houdt voor hobbies, haar kinderen of om nog meer geld te verdienen.
Tot zo ver begrijp ik het ;) . Maar tegenwoordig komt daarna soms dit stuk:
Citaat:
aangezien de 'rijke' vrouw zo veel geld heeft uitgegeven aan haar dure hobby vind ze het vanzelfsprekend dat de 'arme' vrouw aan haar hobby meebetaalt. De 'arme' vrouw weet niet zo goed als de 'rijke' vrouw hoe ze met geld om moet gaan dus investeert ze naast de tijd, energie en aandacht ook geld in het paard van de 'rijke' vrouw. Toen kwam er een olifant met een lange snuit en die blies het verhaaltje uit..
als ik die aanvulling hoor krijg ik een groot vraagteken op mijn voorhoofd

Je zegt het zelf: het werkt twee kanten uit; de bijrijder heeft er wat aan en de eigenaar ook; win/win! Alleen is die stelling 'semi eigen paard' een illusie; het ís namelijk geen eigen paard en wordt het dat ook niet (uitzonderingen daargelaten). Eigen paarden zijn geweldig! Je kunt er mee doen en laten wat je wilt, waar en bij wie je dat wilt en kunt je tijd zo indelen dat het jou uitkomt. Als bijrijder heb je je maar aan te passen, een bijrijdpaard is net zo zeer van jou als een manegepaard dat is, namelijk: niet.

Citaat:
Een eigenaar hoeft zichzelf ook niet op de borst te kloppen, net als een bijrijder dat niet hoeft.
De eigenaar is vaak met een bijrijder geholpen en de bijrijder heeft vaak alleen de lusten en niet de lasten.

Tijd (in de bijrijd-tijd kan een beetje student ook werken), energie, geld aan lessen en benzine zijn toch geen lusten? De eigenaar betaalt meer, maar die heeft dan ook de eerste keuze in wat er allemaal gebeurt, wanneer het gebeurt, hoe het gebeurt en de luxe van een eigen paard. De bijrijder heeft ook lasten, alleen minder, daar krijgt hij ook minder voor terug.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:20

sallandval schreef:
Tijd (in de bijrijd-tijd kan een beetje student ook werken), energie, geld aan lessen en benzine zijn toch geen lusten? De eigenaar betaalt meer, maar die heeft dan ook de eerste keuze in wat er allemaal gebeurt, wanneer het gebeurt, hoe het gebeurt en de luxe van een eigen paard. De bijrijder heeft ook lasten, alleen minder, daar krijgt hij ook minder voor terug.


De energie en de tijd die je besteed aan paardrijden iets wat je zelf graag wil doen is imo een lust. bezinekosten zijn kosten die je zelf maakt om de dingen te doen die je wil doen. Lessen zijn vooral een inverstering in jezelf, want het paard kan het allemaal wel hoor :(:)

Ieder moet doen wat hij wel uitgeven of niet aan een verzorgpaard of ervoor wilt vragen, desnoods niets
Belangrijk vind ik alleen wel dat men niet met onzinnige argumenten moet komen.

Nogmaals moet iedereen zelf uitmaken waar hij zijn geld aan uit geeft, echt waar! (verzorgers en eigenaars)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:22

Maar Sallandval, als bijrijden zo'n opgave is, waarin je je tijd moet investeren, waarom doet men het dan? Waarom gaan mensen bijrijden, wat is hun motivatie.

Iedereen die een hobby heeft, steekt daar tijd en energie in, dus dat je dat als last ziet, vind ik onzin, het is je hobby dus dat zou juist de lust moeten zijn. Dat je voor paardrijlessen betaald, dat is toch uitvoeren van je hobby? Niemand kan je dwingen les te nemen hoor, dan ga je toch door naar een van de tien anderen die er klaar staan?

Het verhaaltje over arm en rijk is toch wel erg generaliserend. Sorry, maar dat ga ik dus niet serieus nemen.

snoopydogy

Berichten: 2220
Geregistreerd: 20-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:54

Hoi hoi
Ik heb eeb jonge haflinger van 3 zijn we nu lichtjes mee bezig krijg hier wel hulp bij
Heb een tijd een verzorgster gehad mocht hem 1 keer in de week rijden alleen als ze les had
Ivm de groenhied van de pony ben er dus achter gekomen dat ze dit niet deed en heeft hem dus ook 2 keer kreupel in het land teriug gezet zonder mij dit te melden hoorden dit pas achter af dus voor mij geen bijrijster meer

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:54

Tja..tegenwoordig wil iedereen voor een dubbeltje eerste rang zitten.
Als je naar de sportschool gaat als dat je hobby is betaal je ook aardig wat in de maand hoor.
Het is maar net wat je hobby is en mijn idee is, hobby kost geld.
Wil je dat niet, dan moet je lekker gaan wandelen of fietsen.

Pentax

Berichten: 2948
Geregistreerd: 16-09-10
Woonplaats: Achter mijn neus.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:58

Als het een onwijs goed gezond leerpaard is... waarom niet. Maar dan verwacht ik voor dat geld wel een paard waar écht heel fijn en goed mee te rijden is, waar iemand veel van kan leren en mogelijkheden mee heeft.
Is het andersom dan vind ik dat de verzorger zelfs een vergoeding mag krijgen.

don110

Berichten: 715
Geregistreerd: 14-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:59

Iemand hier die nog een verzorgpaard zoekt voor 2 daagjes in de week? (ong?) PB dan! :D

Oké ontopic; Wat Onassa zegt vind ik ook. Je rijd tenslotte ook op dat paard, en mag er dus ook best wat voor betalen.

don110

Berichten: 715
Geregistreerd: 14-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 17:00

Pentax schreef:
Als het een onwijs goed gezond leerpaard is... waarom niet. Maar dan verwacht ik voor dat geld wel een paard waar écht heel fijn en goed mee te rijden is, waar iemand veel van kan leren en mogelijkheden mee heeft.
Is het andersom dan vind ik dat de verzorger zelfs een vergoeding mag krijgen.


Ja, dat vind ik ook, & dat heb ik! :D Anders was ik wel lekker op de manege blijven rijden.

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 17:00

snoopydogy schreef:
Hoi hoi
Ik heb eeb jonge haflinger van 3 zijn we nu lichtjes mee bezig krijg hier wel hulp bij
Heb een tijd een verzorgster gehad mocht hem 1 keer in de week rijden alleen als ze les had
Ivm de groenhied van de pony ben er dus achter gekomen dat ze dit niet deed en heeft hem dus ook 2 keer kreupel in het land teriug gezet zonder mij dit te melden hoorden dit pas achter af dus voor mij geen bijrijster meer


Ik vind het niet zo slim om een bijrijdster te laten rijden op je 3 jarige hafje als je er nog maar lichtjes mee bezig bent.
Die verzorgster is inmiddels al verleden tijd, dus die liet je er al op rijden voordat je er zelf lichtjes mee begon?
In jou geval had ik een bijrijdster ook nooit alleen gelaten met nog zo'n groene pony die alles nog moet leren.
Dat is ook een beetje vragen om problemen lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 17:36

Pentax schreef:
Als het een onwijs goed gezond leerpaard is... waarom niet. Maar dan verwacht ik voor dat geld wel een paard waar écht heel fijn en goed mee te rijden is, waar iemand veel van kan leren en mogelijkheden mee heeft.
Is het andersom dan vind ik dat de verzorger zelfs een vergoeding mag krijgen.


Dus als je geen leerpaard in de aanbieding hebt, dan graag de bijrijder betalen? Waarom, alleen als ze het paard wat leren kan, anders nee hoor.
Als een paard volpension staat en je hoeft alleen maar te rijden, dus je hobby beoefenen, voor een bedrag per maand, dan moet men een vreselijk goed paard in de aanbieding hebben, anders wil men geld toe?

Anoniem

Re: Veel te duur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 17:39

Maar nogmaals de vraag. Wat is de motivatie van bijrijders om te gaan bijrijden?
Ik krijg inmiddels het idee dat het meer als werken en moeten wordt gezien, dan als een hobby.
Als men een bijdrage in het redelijke vraagt dan moet je zowat een lichte tour paard in de tuin hebben, anders is het de bijrijder te min, om een bijdrage voor te betalen?

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:34

Mindim schreef:
Dus als je geen leerpaard in de aanbieding hebt, dan graag de bijrijder betalen? Waarom, alleen als ze het paard wat leren kan, anders nee hoor.
Als een paard volpension staat en je hoeft alleen maar te rijden, dus je hobby beoefenen, voor een bedrag per maand, dan moet men een vreselijk goed paard in de aanbieding hebben, anders wil men geld toe?


Volgens mij leer je altijd van het paard, tenzij je het amateursniveau voorbij bent of heel hard je best doet om niks te leren. ;)
Maar goed, ik ken dan ook wel een gevalletje van een imo rare eigenaar. Paardje was moeilijk, eigenaar had daar problemen mee...Dan een verzorgster vragen die ook een vergoeding moet gaan betalen (die goed genoeg moet zijn om het paardje te corrigeren ;) )
Geloof niet dat er iemand zo gek was :D

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:27

Mindim schreef:
Maar Sallandval, als bijrijden zo'n opgave is, waarin je je tijd moet investeren, waarom doet men het dan? Waarom gaan mensen bijrijden, wat is hun motivatie.


Ik heb het nooit als vervelende opgave gezien hoor, dat maak je er zelf van ;) Wat ik wil zeggen is dat de stelling "een bijrijder heeft alleen de lusten en niet de lasten" volgens mij geen hout snijdt. Je kunt toch niet ontkennen dat het tijd kost? Tegenwoordig hebben mensen steeds minder tijd en dus lijkt het me logisch dat het lastiger wordt een bijrijder te vinden.

Dat ik zeg dat er voor elk paard tien anderen zijn is trouwens geen 'tegenwoordig' kwestie. Ik heb meer dan tien jaar geleden een advertentie gezet met de vraag om een bijrijdpaard en ik kon toen kiezen uit twaalf adressen, Ik heb vervolgens een zomer lang op drie adressen gereden maar dat werd me later toch te gek (ik moest ook kunnen werken natuurlijk) bij het fijnste adres ben ik jarenlang blijven hangen, tot mijn favoriete paard (een twenter overigens dus geen rijpaard) werd verkocht (zonder overleg overigens). Daarna heb ik nog een aantal bijrijdadressen gehad (sommige kort, sommige lang). Toen ik na mijn studies een beetje gespaard had en een eigen paard kon kopen deed ik dat, maar ik heb grotendeels genoten van de bijrijdpaarden. Ik reageer in dit topic omdat ik het gek vind dat mensen geld zouden willen krijgen voor het bijrijden, omdat ik het dus meer zie als een wederdienst, zo zagen de mensen waar ik reed ook (waarom zouden ze me anders hebben gevraagd?).

Citaat:
Iedereen die een hobby heeft, steekt daar tijd en energie in, dus dat je dat als last ziet, vind ik onzin, het is je hobby dus dat zou juist de lust moeten zijn. Dat je voor paardrijlessen betaald, dat is toch uitvoeren van je hobby? Niemand kan je dwingen les te nemen hoor, dan ga je toch door naar een van de tien anderen die er klaar staan?

Het verhaaltje over arm en rijk is toch wel erg generaliserend. Sorry, maar dat ga ik dus niet serieus nemen.


Als tijd en energie steken in een paard alleen maar lust is; waarom zou iemand dan in vredesnaam een bijrijder zoeken? Mij lijkt het feit dat je er tijd en energie in moet steken juist de reden waarom mensen een bijrijder overwegen. Een hobby komt altijd met voor- en nadelen. Als de voordelen meer wegen dan de nadelen doe je het, anders niet. Dat geldt voor paardenmensen mét en zonder paard zou ik denken.

Wat precies vind je generaliserend dan? Je zegt toch zelf dat de mensen 'met centjes' meestal een eigen paard hebben?

xEmilieLx

Berichten: 183
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:33

Ik moet toch even reageren :D . Ik was al een tijdje op zoek naar een bijrijdpaard pour moi, en nu heb ik er 1 gevonden op marktplaats, ongeveer 8 km fietsen van mijn huisje. Dus ik mail contact en alles, hele lieve vrouw die dus een bijrijder zocht voor haar 12 jarige schimmel merrie. Nou heb ik wekelijks les op een manege, per maand 40 euro. Mijn moeder weet hoe graag ik een bijrijd/verzorgpaard wilde dus zij wil dat geld wel gewoon voor mijn bijrijdpaard gebruiken zegmaar :P . Nou heb ik zelf nog geen baantje ( heb vandaag gesolliciteerd bij Action ) dus als ik daar aangenomen word heb ik tenminste wat meer inkomsten. Want mevrouw vraagt per week, 20 euro voor haar paard, die op M1 niveau rijd dat dan weer wel, Artrose heeft, en de privé lessen komen er dan nog bij ( 1x in de week, kosten zijn volgens mij 20 euro voor haar instructrice? ) Nou wil ik dit enorm graag, en ik heb haar uitgelegd dat ik gewoon niet zoveel geld heb en ik wil er alles aan doen om het te kunnen betalen want ik wil het gewoon :P Nou is mijn eigen niveau rond de euh B/L ergens, maximaal :o Dus ik leer van haar paard. Mag zo vaak komen als ik wil, om te stappen, poetsen enzo. Maar maximaal 3 a 4x in de week rijden vanwege de artrose. Verder dus veel stappen en beweging. Aankomende donderdag ochtend heb ik een afspraak om te kijken hoe alles gaat, En ik hoop echt, zo erg dat we uit de kosten kunnen komen gewoon. Wat vinden jullie hier van? Zonder de lessen zou het dus 80 euro per maand zijn, wat ik opzich wel redelijk vind eigenlijk, maar de lessen knallen er wel even in voor extra kosten :o .

Pentax

Berichten: 2948
Geregistreerd: 16-09-10
Woonplaats: Achter mijn neus.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 21:17

Zonde van je geld, 80 is veel te veel. Artrose moet je altijd in je hoofd houden dat je ergens rekening mee moet houden met het rijden.
Je kan niet even zomaar iets doen zonder lang opwarmen, en het word langzaam steeds erger.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 21:47

Tsja xEmilieLx, als je het wilt moet je het doen natuurlijk! De vraag is of het ook op termijn leuk blijft.

Berekening: als 16 jarige verdien je ongeveer 3 euro per uur dus zul je ongeveer 7 uur per week moeten werken om het te kunnen betalen, plus een half uur heen- en een half uur terug fietsen per keer. Stel dat je inderdaad drie keer per week gaat en je rijdt een uur en tut een uur (of doet klusjes) dan ben je per week 9 uur bezig met het paard en 7 uur met je baan (als je daar om de hoek woont). 9 + 7= 16 uur per week tijdsinvestering. De vraag is: is drie uur paardrijden op dat paard dat waard?

Omgerekend is dat 2,5 uur per dag. In de zomer heb je die tijd wellicht wel, maar in de winter ook (als de dagen kort zijn en het weer slecht?) Krijg je genoeg zakgeld om verder goed rond te komen, of zou je voor een truitje of halster dat je kapot hebt gemaakt extra uren moeten draaien?
Laatst bijgewerkt door sallandval op 15-05-12 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

xEmilieLx

Berichten: 183
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Veel te duur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 21:58

Nouja dat is het probleem een beetje, ik wil graag investeren in iets waar ik plezier in heb en veel van leer, aangezien ik op manege paarden rijd en toch echt wat anders wil, en het is al zeldzaam dat er wat aangeboden word in mijn omgeving, want alles is té ver weg of ze hebben iemand nodig met ervaring en dat kan ik echt niet geven :o Dus dat is het vervelende een beetje. Het werken en tijd erin steken vind ik niet eens erg want het lijkt me geweldig, maar het bedrag is gewoon wat minder. Tweestrijd hier! :(

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Re: Veel te duur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 22:03

Ik duim dat jullie er samen uit komen!