'Mijn' paard, 'mijn' pony. Beschouwen als mijn eigen...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 18:50

op een of andere manier voel ik me aangesproken. de eigenaar van mijn vp is 80, kan niks meer en ik verzorg zijn shet, ik verzorg die shet dus ook volledig: moet ik naar de hoefsmit, dan betaal ik dat. ik zeg nooit echt dat het mijn eigen pony is, maar het voelt wel zo: ik kan er niks aan doen,het is gewoon zo.

ik zeg nooit 'ik ga naar m'n pony'

soms heel sarcastisch^ tegen vriendinnen "ik ga naar m'n dikke paard' maar als iemand vraagt heb je n vp of pony? zeg ik verzorgpony niet pony.

de eigenaar zei dan ook wel op het begin 'doe alsof het je eigen pony is.'
ik verzorg haar dus helemaal goed, maar ga niet knoeien met de manen ofzo, ik doe zelfs niks met de manen, borstelen, niet knippen ofzo.

het ligt er ook aan, als de eigenaar nog volop bezig is met jou vp ( zijn eigen paard dus ) dan vind ik het absurd als je de rollen omdraait ofzo.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: 'Mijn' paard, 'mijn' pony. Beschouwen als mijn eigen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 19:06

Ongeveer dezelfde situatie hier, anemoonlena. Hoewel de eigenaar van die van "mij" net 60 is en dus niet zo oud. Hij kampt echter met heel veel gezondheidsproblemen, is bang van met de koets te vertrekken, noem maar op. Zei net hetzelfde dat ik ze moest behandelen als eigen paard - en binnenkort kan dat wel waar zijn. Hij doet er helemaal niets meer mee en alle kosten (inentingen, verwondingen, hoefsmid, spullen, etc., clinics, wedstrijden,...) komen bij mij terecht. We hebben het er al eens over gehad, en tja, nu een eigen weide in zicht is, zou ik ze mogen overkopen. Ze is ten slotte van mij in alles behalve naam :')

Nu hangt het wel heel erg af van de situatie. Gewone verzorgpaarden, leasepaarden... het is allemaal wel iets anders. Ik vind dat als je vooral voor de dingen zorgt die je ook zou doen bij een eigen paard, en niet bij een lease (zoals DA, hoefsmid of huur stalling betalen), je hem wel mag beschouwen als je eigen paard. Maar het is gewoon oppassen.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: 'Mijn' paard, 'mijn' pony. Beschouwen als mijn eigen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 18:43

lease paard en verzorgpaarden vind ik al zo veel verschil, een lease paard word je zo afgenomen als je geen geld meer hebt etc. bij verzorgpaarden is dat meestal anders, bij lease gaat t ook meestal om t geld...

en ik wil graag dat er een naam komt voor een paard dat niet officiel van jou is maar je wel zo mag zien :)

Kiekeboefje

Berichten: 1797
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 10:02

anemoonlena schreef:
en ik wil graag dat er een naam komt voor een paard dat niet officiel van jou is maar je wel zo mag zien :)


Hahaha, leuke oplossing!

Ik ben 18 jaar, heb vanaf mijn 10e tot 12e shetlanders gepoetst en hun stallen uitgemest. Zo'n twee keer in de week en in vakanties hele weken.

Toen mijn favoriet werd verhuisd ben ik mee verhuisd. Hier mocht ik meer met haar gaan doen, maar het bleef altijd mijn verzorgpony. In de 6 jaar dat ik haar verzorgde heb ik de eigenaresse 6-7 keer gesproken.

Op deze pensionstalling heb ik meerdere verzorgpaarden en bij-rijdpaarden gehad met onduidelijke regels en afspraken. Maar deze kon ik naar mijn idee erg goed stellen.

In grote lijnen:
-Buitenritten kwamen alleen aan de orde als je van de eigenaar telefonisch een akkoord hebt gekregen.
-Je elke keer als je er was de stal uit moest mesten.
-Elke twee weken een nette dressuurles had.

Er is naar mijn idee nooit iets fout gegaan.. Maar toch was ik altijd degene die het verkeerd deed en op moest rotten. Altijd achteraf de reden! Ik was het zo strontziek, natuurlijk wil ik het wel goed doen, en goed opgevoed ben ik ook wel. Ik heb het gewoon niet getroffen die periodes.

Nu heb ik 1,5 jaar een verzorgpaard bij super lieve mensen waarmee ik altijd alles overleg, er is altijd iemand bij. Een contract is er niet, maar de regels zijn duidelijk! Paard is een werelddier met onzettend lief karakter, en van haar baasje kan ik zo veel leren! Ik MOET niks, ik mag veel, geen verplichtingen. Maar wel verantwoordelijkheden! Paard mag ik als eigen beschouwen, maar dat doe ik niet. Dat vind ik de grens.

Als ik later paardjes heb, is een verzorger welkom!

Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Re: 'Mijn' paard, 'mijn' pony. Beschouwen als mijn eigen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 14:39

Zelfs al mag je het paard als je eigen zien, betekend niet dat je het zo gaat noemen. Het betekend dat je de verantwoordelijkheid krijgt om ervoor te zorgen alsof het je eigen is. Vaak omdat je geen gekke dingen zou doen met je eigen paard en er onzorgvuldig mee om zou gaan.
Om het dan 'jou' paard te noemen.. :n
Mocht ik ooit een verzorger/leaser nemen, dan vertel ik ook dat ze het mogen beschouwen als eigen paard. Omdat ik wil dat iemand verantwoordelijkheid leert van zo'n ervaring, maar het betekend niet dat zij het hun eigen paard mogen niet. Nooit. En daar moet ik ook niet achterkomen :j

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: 'Mijn' paard, 'mijn' pony. Beschouwen als mijn eigen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:16

als ik een eigen paard hebt, en de verzorggster noemt het op instagram "mijn paardje' dan heb ik daar geen problemeen mee, pas als ze gaat vertellen tegen vriendinnen etc. dat t er eigen paard is.

ik snap eerlijk gezegd niet dat mesnen zich zorgen maken, wat is er erg aan 'mijn paard' als die pennymeiden dat fijn vinden :)

Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Re: 'Mijn' paard, 'mijn' pony. Beschouwen als mijn eigen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:51

Ook op instagram vind ik het een no go.

Nou het moment dat die pennymeiden dat aan elkaar vertellen komt vaak het moment dat ze met zijn alle naar jouw paard gaan en dan gaat ze leuk met zijn alle ermee klooien omdat het van je verzorger mag, want het is 'haar' paard. En geloof mij, dit gebeurd echt.
Ik snap niet wat er zo moeilijk aan is om te zeggen dat het een verzorgpaard is, daar heb ik 7 jaar lang ook geen last van gehad tot ik Byoux kocht.

xchey
Berichten: 217
Geregistreerd: 23-06-13

Re: 'Mijn' paard, 'mijn' pony. Beschouwen als mijn eigen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:05

Ik heb het ook altijd over "mijn pony". Dat praat gewoon wat makkelijker, het is korter en het is het meest begrijpelijk voor niet-paardenmensen, die snappen vaak het concept niet echt en denken dan dat je op een manege rijdt. Vind verzorgpony ook een beetje stom klinken, net of je er de hele dag vlechtjes in zit te maken of zo.. Maar goed als mensen vragen of hij ook echt van mij is zeg ik natuurlijk wel dat dat niet zo is.
Ik ken meer mensen die het gewoon voor het gemak over "hun paard" hebben maar dat is nog wel een verschil met doen alsof het je eigen paard is..

MarliesD17
Berichten: 20
Geregistreerd: 21-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 16:33

Toen ik mijn verzorgpony nog had toen vroeg ik eerst of ik bijvoorbeeld een nieuw vrijheidsdressuur kunstje mocht leren of zei ik het tegen de eigenaar wanneer ik vond dat er iets niet goed was. Ik heb altijd de nee is nee regel met respect bewaard…
Het is erg dat de kinderen van nu, zo erg zijn geworden… Dat zal dan ook de reden zijn dat er steeds minder minder mensen hun pony's toe vertrouwen aan tieners, kinderen, ...

lotje_elmo
Berichten: 377
Geregistreerd: 06-12-13

Re: 'Mijn' paard, 'mijn' pony. Beschouwen als mijn eigen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:51

Ik noem altijd gewoon haar naam en als mensen dan doorvragen leg ik het uit.
De simpelste manier om alles eerlijk te houden.

Kiekeboefje

Berichten: 1797
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 22:16

MarliesD17 schreef:
Toen ik mijn verzorgpony nog had toen vroeg ik eerst of ik bijvoorbeeld een nieuw vrijheidsdressuur kunstje mocht leren of zei ik het tegen de eigenaar wanneer ik vond dat er iets niet goed was. Ik heb altijd de nee is nee regel met respect bewaard…
Het is erg dat de kinderen van nu, zo erg zijn geworden… Dat zal dan ook de reden zijn dat er steeds minder minder mensen hun pony's toe vertrouwen aan tieners, kinderen, ...


Tja.. ik snap je reactie, maar of het nu persee de kinderen van nu zijn..?

dithleyy

Berichten: 20
Geregistreerd: 07-12-15
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 20:25

Ik verzorg nu sinds februari 2 tinkers, die ik mag beschouwen als eigen, ik mag er heen wanneer ik wil, rijden wanneer ik wil, als ik het maar even zeg. Maar ik zeg nooit ik ga naar 'mijn paard' of ik heb een 'eigen' paard, want dat is simpelweg niet zo.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: 'Mijn' paard, 'mijn' pony. Beschouwen als mijn eigen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 20:48

De meesten kunnen er goed mee omgaan. Echter sommigen gaan in fantasie erg ver erin door. Zolang dit niet in werkelijkheid uitgevoerd wordt, kan het geen kwaad. Dromen en fantaseren, daar is niks mis mee.

MxW

Berichten: 1533
Geregistreerd: 04-12-09
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:59

Aan de ene kant getuigt het van betrokkenheid om je verzorgpaard als "je eigen" te zien. Maar er zijn grenzen natuurlijk :')

Ik ben gezegend met twee hele lieve bijrijdpaarden en die zie ik ook wel een beetje als mijn vriendjes. Maar ik zou het nooit in mijn hoofd halen om de manen af te knippen of iets dergelijks. Maar ik ben bijvoorbeeld wel betrokken genoeg om een keer spontaan de kast of poetskist op te ruimen en schoon te maken.

Maar ik verbaas mij daar ook wel eens over. Bij mijn vorige verzorgpaard heb ik altijd alles netjes gevraagd, nooit dingen stiekem gedaan. Nu heeft hij een nieuwe verzorger en zie ik wel eens dingen op instagram voorbij komen waarvan ik denk... Volgensmij mocht dat niet :+ Vraag het gewoon even. Als er wat gebeurt ben je zo zwaar de pineut!

Maar waar ik me nog het meest om verbaas is dat er mensen zijn die ongevraagd de manen van manege paarden gaan knippen. Waar ben je dan mee bezig? Een paar van dit soort incidenten gehad bij ons op de manege :?

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: 'Mijn' paard, 'mijn' pony. Beschouwen als mijn eigen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 15:11

Mijn verzorgster doet t super met mijn paard.. Ze noemt hem dan opl vaker "mijn".. Maar aamgezien zij meeret hem doet dam dat ik zelf doe, vind ik t totaal niet erg

Beestje geeft t super getroffen met haar..

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 11:22

Ik vindt ook dat tegen wie en hoe je het zegt telt. Bijvoorbeeld tegen mensen die je niet (goed) kent. Mijn verzorgpony. Tegen mensen die ik wel ken. De Shetlanders. Maar eigenlijk alleen als m'n Vrindin waar ik ze mee verzorg en ik het over iets goed hebben dat Julia (een van verzorgpony's) heeft gedaan, zeg ik m'n lieve pony. Maar nooit tegen andere (onbekende) mensen.

Igniss

Berichten: 991
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 21:13

Ik maak me aan sommige dingen ook wel een beetje schuldig hoor :')

Ik rij een super leuke Freiberger op de stal waar ik nu ook met mijn eigen sta, hem rij ik nu ongeveer anderhalf jaar en hij voelt wel een beetje van mij.

De eigenaaresse is een super leuke vrouw die helaas een beetje bang is om hem te rijden (Nou was hij ook niet veilig toen ik net begon. 150 kilo te zwaar en geen balans :+ ) maar ondertussen ben ik haar wel aan het overhalen om weer te beginnen. Al zijn tuig behalve het bit is ook van mij omdat het oude niet correct paste, het bit wil ik nog veranderen maar daar moet ik haar nog voor overhalen dat het beter is voor hem.

vaker app ik haar ook wel om te vragen of een vriendin een rondje mag stappen/draven omdat het toch een doodbrave knol is en dat vind ze meestal prima zo lang ik er maar bij ben.

Verder stuur ik ook een berichtje als hij een wondje heeft en ik dat behandeld heb en punt ik de manen en staart zo nu en dan bij als het nodig is, of zorg ik dat ik er ben als ze een afspraak heeft voor een hoefsmid. Wormenkuren geven doe ik ook allemaal :Y) dus het is een beetje mijn schatje ook.

Maar ik ben ondertussen ook al 22, dus dat is wel wat ouder dan de meeste pennys :')

Tordis02

Berichten: 156
Geregistreerd: 07-09-14
Woonplaats: Udenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 11:15

Ik ben geen paardeneigenaar maar heb een verzorgpaard, waardoor ik dus de "andere kant" ervaar. Echter.. ben ik geen 15, maar 29.

De eigenaar van mijn verzorgpaard woont in het buitenland, en voordat ik op de stal kwam waar ik nu ben, is er twee jaar niets met hem ondernomen. Ook daarvoor werd er, als ik de verhalen mag geloven, nauwelijks iets met hem gedaan. Sinds ik er ben komt hij minimaal vijf dagen uit zijn stal, ofwel om te rijden, ofwel voor grondwerk, of gewoon even lekker samen genieten van de rust terwijl hij wat kan grazen langs het pad. Hoe dan ook, hij krijgt minimaal vijf dagen per week een poetsbeurt, aandacht, etc.

Hij is niet "mijn" paard, als hem medisch iets mankeert, dan is de eigenaar daarvoor verantwoordelijk. Ook kan zij ten alle tijden besluiten hem te voorkomen. Maar omdat ik haar nooit zie, en ik in mijn eentje verantwoordelijk ben (of me in ieder geval verantwoordelijk VOEL) voor zijn dagelijkse verzorging en beweging, voelt hij echt wel een beetje als "mijn" paard. Ik moet mezelf dan ook regelmatig even eraan herinneren dat dat echt niet zo is, en dat als ze besluit hem te verkopen, ik eigenlijk gewoon vette pech heb.

That said.. het lijkt me wel echt enorm irritant om zulke kinderen rondom je ponies te hebben.. :/

famoza
Berichten: 118
Geregistreerd: 02-04-13
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 22:04

Ik zou eens gaan informeren op school waar de ouders van de betreffende kinderen zijn in dit verhaal? Zij horen desnoods hun kinderen in de gaten te houden en waar nodig een tik op de vingers te geven.
Dan kun je duidelijk maken dat het niet de bedoeling is met waar ze mee bezig zijn.
Helpt dit niet kun je altijd aangifte doen bij de politie.

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 10:16

Ik zou zoiets nooit zeggen over een verzorgpaard.
Het is en blijft het paard van de eigenaar (al zijn er speciale gevallen)
Ik zou het ook nooit zo brengen dat het lijkt alsof hij van mij is.
Tuurlijk zeg ik met vriendinnen weleens voor de grap "mijn paard", maar zij weten dat het mijn verzorgpaard is.

Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Re: 'Mijn' paard, 'mijn' pony. Beschouwen als mijn eigen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 11:30

Mijn paard is redelijk bekend in de omgeving en op insta. Dus ik kwam er laatst achter dat op een manege in de buurt meisjes lopen te verkondigen dat ze mijn paard verzorgen. Ze doen maar.. met 1 bericht op mn insta weet iedereen dat t niet waar is en staan hun voor banketstaaf

BontjeRamira

Berichten: 5
Geregistreerd: 15-01-17
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 07:55

Wel nare ervaringen zeg!
Ik heb een verzorgpony en ik zou nooit durven om zomaar iets te doen wat niet mag! Een ex-verzorgen van de verzorgpony mag niet meer bij hem komen omdat ze altijd haar vriendinnentje liet rijden om hem. Maar zij is wel 2x zo groot & zwaarder. De verzorgpony is een shetxwelsh helemaal niet zo groot, de eigenares zei ook heel vaak tegen die ex-verzorger dat ze dat niet leuk vondt en dat ze die vriendin er niet meer op mocht laten rijden (dat staat ook in het contract!). Alleen dat meisje die deed t nogsteeds. Toen we te horen kregen dat hij een ziekte had heeft ze gezegd tegen haar dat ze hem niet meer mag verzorgen. Plus ze wilt haar niet meer in de buurt hebben omdat ze al zo vaak dingen deed waar ze niet blij mee was. Maar ik twijfel of ze zich daar wel aan houd! Ik zie vaak foto's van hem dan staat ie in de wei. Het lijkt wel of ze dan naast hem staan... die ex-verzorgen had overigens geen respect voor die pony. Eerst ging ze 40 min springen daarna 10 min wei daarna haalde ze hem weer uit de wei. Gingen ze met die pony "spelen" beetje opjagen dus ens. Daarna weer op wei meestal daarna poetsen. Haal die pony er toch 1 keer uit, hij wilt toch ook lekker grazen? Niet de hele tijd lastig gevallen worden? Ik ben echt heel erg blij dat ze weg is!

Edit: de verzorgpony is vroeger van een manege geweest. Die is failliet gegaan. Geregeld krijg ik via insta een berichtje van paardenmeisjes die hem missen. Maar meestal gaan ze maar op 1 doel af; een middag gratis rijden. Weet iemand tips om daarvan af te komen? Ik mag niemand om hem laten rijden (behalve ik natuurlijk :D).

Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 00:16

BontjeRamira schreef:
Wel nare ervaringen zeg!
Ik heb een verzorgpony en ik zou nooit durven om zomaar iets te doen wat niet mag! Een ex-verzorgen van de verzorgpony mag niet meer bij hem komen omdat ze altijd haar vriendinnentje liet rijden om hem. Maar zij is wel 2x zo groot & zwaarder. De verzorgpony is een shetxwelsh helemaal niet zo groot, de eigenares zei ook heel vaak tegen die ex-verzorger dat ze dat niet leuk vondt en dat ze die vriendin er niet meer op mocht laten rijden (dat staat ook in het contract!). Alleen dat meisje die deed t nogsteeds. Toen we te horen kregen dat hij een ziekte had heeft ze gezegd tegen haar dat ze hem niet meer mag verzorgen. Plus ze wilt haar niet meer in de buurt hebben omdat ze al zo vaak dingen deed waar ze niet blij mee was. Maar ik twijfel of ze zich daar wel aan houd! Ik zie vaak foto's van hem dan staat ie in de wei. Het lijkt wel of ze dan naast hem staan... die ex-verzorgen had overigens geen respect voor die pony. Eerst ging ze 40 min springen daarna 10 min wei daarna haalde ze hem weer uit de wei. Gingen ze met die pony "spelen" beetje opjagen dus ens. Daarna weer op wei meestal daarna poetsen. Haal die pony er toch 1 keer uit, hij wilt toch ook lekker grazen? Niet de hele tijd lastig gevallen worden? Ik ben echt heel erg blij dat ze weg is!

Edit: de verzorgpony is vroeger van een manege geweest. Die is failliet gegaan. Geregeld krijg ik via insta een berichtje van paardenmeisjes die hem missen. Maar meestal gaan ze maar op 1 doel af; een middag gratis rijden. Weet iemand tips om daarvan af te komen? Ik mag niemand om hem laten rijden (behalve ik natuurlijk :D).


Gewoon nee zeggen werkt het beste

Starship

Berichten: 57
Geregistreerd: 05-01-17
Woonplaats: Ergens in Nederland :)

Re: 'Mijn' paard, 'mijn' pony. Beschouwen als mijn eigen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 18:32

Ik heb niet echt een verzorgpaard/pony, maar er zijn wel paarden die van kennissen van de moeder van m'n vriendin zijn waar we af en toe heen gaan. Er staan 2 paarden die met pensioen zijn, daar rijden we dan op, maar echt nooit harder dan stap. Ook staar er een shetje waar mijn vriendin dan op rijdt, ze is niet groot, en al helemaal niet zwaar. Ik rij er niet op, omdat ik wél "groot" (1.71) ben, en "normaal" gewicht (ik denk minstens 60 kg, incl. zadel). Er loopt ook nog een veulen rond, dat knuffelen we gewoon mee, niets meer een niets minder. Hij krijgt geen "extra" eten, hij vreet genoeg := De andere paarden hebben we wel een paar worteltjes, maar that's it. De eigenaar vindt het trouwens allemaal best, ze weten wel dat we echt nadenken voordat we iets doen (dus geen schaar in de manen of staart of dat soort fratsen:= ). De moeder van m'n vriendin gaat ook vaak mee om ons te brengen, en dan gaat ze weer naar huis. Er zijn daar genoeg volwassenen, ook de eigenaar, dus iedereen weet wat we uitspoken.

Ik heb overigens niet alle reacties gelezen hier, maar bij sommige heb ik echt zoiets van: Why??!!

Shivatjuh01

Berichten: 1912
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Limburg

Re: 'Mijn' paard, 'mijn' pony. Beschouwen als mijn eigen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 14:49

Hier ook al jaar en dag verzorgster/bijrijdster/tweede ruiter. Het is maar wat voor naam het beestje (mij) wil geven.

Ik draag nu al bijna 5 jaar bij aan de zorg van een Friese merrie van een (tegenwoordig) vriendin van mij. Ik doe haar twee dagen en waar nodig of waar ik wil extra. Als we het over haar paardje hebben zegt ze zelf altijd ons paard. Ik schrijf ook wel eens mijn, maar dan meestal inderdaad met haakjes dus 'mijn'.

Ik mag letterlijk alles met het paardje. Als ik haar morgen op de trailer naar zee wil gooien dan zou dat mogen. Als ik een lange buitenrit of een wedstrijd wil gaan rijden, mag dat. Ze zegt altijd 'als jij denkt dat het goed voor haar is om haar op dr kop in de stal te hangen, mag dat' haha. Ik zal nooit doen voorkomen alsof ze volledig van mij is. Maar na al die jaren voelt ze wel een beetje 'van mij'.

Ik begrijp eigenaren al te goed. Als ik ooit een paard zou hebben, zou ik het maar wat vervelend vinden als er daadwerkelijk gezegd wordt dat hij/zij van de verzorgster is. Maar of je het kunt voorkomen? Lijkt me sterk. Vooral bij de wat jeugdigere dames zal het moeilijk zijn, zeker met de mentaliteit van tegenwoordig (en dan ben ik nog niet eens zo heel oud, maar wel ouderwets opgevoed).