Eisen aan je verzorgpony

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 23:00

ankep schreef:
ik heb zelf paarden en eerlijk gezegd valt een verzorg(st)er bij mij af als ze perse willen rijden!
niet dat dat per defenitie niet mag, maar bewijs jezelf eerst maar eens met alleen verzorgen! als dat kan zal ik vanzelf rijden (onder mijn begeleiding waarschijnlijk) voorstellen. nu is dit op dit moment niet aan de orde: oude merrie is met pensioen en voor mijn jonge pony die nog moet worden ingereden heb ik iemand die me prima bevalt (en die rustig een half uur naar mij toefietst door kloteweer, terwijl we eigenlijk niet veel kunnen doen behalve borstelen :) )

Ik zoek juist iemand die alleen wilt rijden (knuffelen en poetsen mag natuurlijk) maar dat wordt genoeg gedaan met ze.
Ik ben juist opzoek naar iemand die haar beweging wilt geven.

Naar mijn eigen paard ging ik (heb ze nu thuis staan) ook echt niet 30 minuten door de regen fietsen om alleen te gaan borstelen...

ankep
Berichten: 338
Geregistreerd: 05-07-06
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Eisen aan je verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:13

Joyce B en brainless, daar kan ik me wel iets bij voorstellen hoor, maar ik heb de ervaring dat de mensen met een 'groot eisenpakket' niet de mensen zijn die ik wil hebben voor mijn paard. Heb al meegemaakt dat iemand bij blessure van het paard zich weken niet liet zien omdat ze toch niet kon rijden, en na herstel verbolgen was dat ze niet gelijk mocht gaan springen want de afspraak was toch dat ze mocht rijden??
helaas kan ik zo nog meer voorbeelden noemen (en dan echt uit eerste hand..) en dat is sinds dus in eerste instantie aangeef dat er niet gereden zal worden, ik dit soort ervaringen niet meer heb gehad!
ik laat mijn paard ook niet verzorgen omdat ik daar iets mee win, maar echt als gunst voor de verzorger: mijn paarden staan thuis en er wordt mij niks uit handen genomen als er iemand anders komt, want dan ben ik er nog steeds zelf bij (bij mijn pony is het wel win win omdat ik iemand nodig heb bij het inrijden maar dat is een apart verhaal)
ik wil trouwens absoluut niet beweren dat iedereen zo is hoor!

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Eisen aan je verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:49

Maar dat heb ik ook.
Ik heb geen verzorger nodig.
Alle klusjes doe ik (en mijn man..).
Mijn eisenpakket is dus; iemand die het leuk lijkt mijn Fjord beweging te geven.

Voor mij is het dan dus absoluut geen probleem om iemand over de vloer te hebben die alleen voor het rijden komt (graag zelfs..).
Ik zoek ook eigenlijk een bijrijder.. ipv een verzorger.
Dus iemand die actief met haar aan de gang gaat.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:02

haha, hier thuis met 6 paarden is alle hulp welkom ;) maar vind het wel erg leuk als iemand ook echt iets doet met mijn pony. Ik snap best dat als het heel slecht weer is ze liever een andere dag komen. Dat kan ook altijd. Maar als ik op ze reken vind ik het wel belangrijk dat ze er zijn. Elke keer op laatste moment afzeggen vind ik niet leuk. En als ik weg ben moet ik er wel op kunnen vertrouwen dat ze echt komen om ze uit het land te halen/in het land te zetten en/of te voeren en uit te mesten. Weer of geen weer...

Maar goed, voor hun is het echt een "verzorgpony" en ik zocht meer een "bijrijdpaard"

eefjeXaagje
Berichten: 12
Geregistreerd: 29-06-15
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 21:47

Mij maakt het niet uit of ik kan rijden. Natuurlijk kies ik geen andere verzorgpony omdat ik niet meer kan rijden. Mij maakt het veel uit of ik echt veel van hem houd en ookal kan ik niet meer rijden, dan ga ik vrijheidsdressuur doen, Mischien als het kan voor de koets/sulky begeleiden, lekker even lopen met je pony, je kunt ook als je pony het leuk vind gaan vrijspringen, dus dat je met je paard meeloopt en dan los laat en hij gaat springen, jij naast de hindernis. Ik zou het echt triest vinden als een meisje denkt: 'Ik kan niet meer rijden dus ik kap ermee' ze denken helemaal niet aan de andere dingen. De meeste meisjes die dat zeggen hebben geen goede band met de pony. Als je echt van hem houd laat je hem nooit achter <3

MxW

Berichten: 1533
Geregistreerd: 04-12-09
Woonplaats: Renkum

Re: Eisen aan je verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 22:02

Ik heb er 6 jaar over gedaan om een verzorgpaard te vinden waarop ik kon rijden, maar in de tussentijd heb ik met liefde een mini appaloosa en een andalusier op pauze verzorgt. De andalusier is inmiddels zover dat het rijden opgepakt kan worden. En wat is nou lekkerder dan een paard waarmee je 5 jaar lang een band hebt opgebouwd, om daarmee lekker te gaan rijden? Allebei super gemotiveerd en zin in het rijden. Echt heerlijk!

Daarnaast heb ik sinds afgelopen jaar een bijrijdpaard. Dit is het paard van een vriendin, en in principe ben ik er puur voor het beweging geven. Als zij niet kan, ga ik. Al is het geen ramp als ik niet kan rijden en alleen kom poetsen/longeren/voeren.

Maar rijden heeft bij mij dus ook nooit op nummer 1 gestaan. Ik wil gewoon heerlijk met de paardjes aan het werk gaan en eerst dáár van leren, voordat ik bezig ga met rijden. Ik rij 1 keer in de week op de manege, en daar heb (had) ik voldoende aan.

JudithGigi

Berichten: 4236
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Eisen aan je verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 22:05

Wat is er mis met eisen stellen?
Ik zou ook geen verzorgpaard willen als ik er niet op zou kunnen rijden, en daar is toch niks mis mee? Al is het dan natuurlijk wel zo dat je er minder makkelijk een vind op die manier, maar toch.

(Dan heb ik het natuurlijk niet over over enthousiaste pennymeisjes die 7 dagen per week 2 uur willen rijden)

Lillian__

Berichten: 3279
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Eisen aan je verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 22:42

Ik ben al blij dat ik iets heb.

Heb heel veel verzorg en rijpaarden gehad. Heel leuk hoor, maar ik hou graag een balans. Alleen rijden vind ik op een gegeven moment oersaai worden maar alleen poetsen en uitmesten (tenzij blessure/ziekte oid) gaat ook vervelen. ik wil ook kunnen grondwerken, buitenrijden, wat leren (heel belangrijk), klusjes kunnen doen ect ect.

Vind een goeie balans belangrijker dan dat ik er alleen maar opzit.

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Re: Eisen aan je verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 22:46

Ik heb een leukerd als verzorgpaard en daar rijd ik niet veel mee, doe nu vooral lekker vrijheidsdressuur. Vindt hij leuker, ik daarom ook!

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Eisen aan je verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 22:54

Ik heb nu een verzorgpaard waar ik op mag rijden (niet moet) en dat vind ik ideaal :). Rijden staat bij mij niet op nr.1, maar als ik een lekkere buitenrit wil maken, kan dat. Als ik alleen wat wil wandelen en grondwerken kan dat ook. De Shet doe ik er wel eend ook bij, hoewel ik die niet hoef te doen (niet altijd de tijd voor).

Caroline52

Berichten: 1056
Geregistreerd: 02-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 14:31

Voor mij zit het zo ik verzorg een pony en mag daar ook op rijden enz en doe dat dus ook graag maar als morgen het nieuws komt dat er nooit meer op gereden mag worden ga je toch niet zomaar stoppen ik zou dan alsnog doorgaan juist als een paard minder aan het werk kan wordt die depressief en dat wens je geen een paard toe dus dan ga je opzoek naar een andere manier ondanks dat je een onderdeel moet missen.

Ik mag eindelijk een eigen paard :D en ben nu dus vanplan te gaan kijken bij een 3 jarige merrie die dus ook nog niets kent daar ben je dus ook nog minimaal een jaar mee bezig tot je echt iets kan gaan opbouwen kwa rijden enz ( de tijd hangt er een beetje vanaf hoe zij zou zijn natuurlijk) dus rijden staat zeker niet op nr 1 voor mij als het voor het paard beter is maar als ik mag rijden doe ik dat wel gaag

Darkless
Berichten: 38
Geregistreerd: 03-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 19:59

YY_horses schreef:
Hee bokkers,

Ik lees vaak dat als kinderen een verzorgpony willen hebben dat op nummer 1 het rijden staat en dan als het niet mogelijk is om te rijden dan stoppen ze met de verzorgpony en dan gaan ze weer zeuren dat ze geen verzorgpony kunnen vinden. Ikzelf denk dan: je kan toch ook leuke wandelingen of vrijheidsdressuur gaan doen? Rijden is niet het belangrijkst.

Nu vroeg ik me af of voor jullie het rijden het belangrijkst is of gewoon de leuke dingen die je met je verzorgpony kunt beleven.
Ikzelf heb een verzorgpony waar ik te groot voor ben dus ik kan er niet meer oprijden maar je dat is geen enkel probleem want er zijn genoeg andere leuke dingen te doen okee, soms droom ik er wel eens van om alleen te rijden ipv in een manege les maar achja, zoals ik al eerder zei, ik vind rijden echt niet het belangrijkst.

Doeii
ik heb zulke verzorgers gehad voor mijn paarden. maar deze zijn idd niet leuk. Ze had last van der rug dus kon niet worden bereden en niemand kwam terwijl ik niet kon wegens operatie.

Cinnepin

Berichten: 8957
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Eisen aan je verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 20:03

Ik weet nog wel toen ik mijn 1e pony kreeg. Een veulen van 5 maanden oud....ik kreeg ook opmerkingen van : Wat moet je daar nou mee? Je kan er niet op rijden! Duurt nog minstens 3 jaar!! Ik had echt zoiets van nou en?

Palmera

Berichten: 9485
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Eisen aan je verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 20:11

Lang geleden, toen ik 14 was, mocht ik een twee jarige fjordenmerrie verzorgen. Borstelen, knuffelen, stukjes wandelen: ik was zielsgelukkig! Ik hoefde verder niets te doen, maar toch paktte ik regelmatig de kruiwagen of ging de waterbakken aanvullen. Gewoon, als bedankje naar de eigenaresse en dat vond ik heel normaal.
Het kwam niet bij me op om verder te kijken naar iets waar ik wel op kon rijden.

LoveSenna

Berichten: 265
Geregistreerd: 11-07-13

Re: Eisen aan je verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 20:37

Voor mij is rijden ook niet het belangrijkst. Ik verzorg nu een shetlander waar ik ook niet op kan rijden en een ouder paard waar ik dan wel op rijd, maar dat sla ik gerust een weekje over.

Ik vind het tutten en poetsen net zo leuk of grondwerk.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Eisen aan je verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 20:44

Ik reed pony's/paarden bij om ze echt te trainen. Dan ging ik meestal 3/4 tot heel soms 5x per week waarvan ik 1 of 2x les had, 1 of 2x zelfstandig thuis trainde en 1 tot 2x longeerde. Bij 2 regelmatig op wedstrijd, en af en toe een buitenrit en stapte wel eens een stuk aan de hand uit buiten het erf voor de afwisseling. En soms ging ik alleen heen om even te poetsen of te helpen en voor de gezelligheid.

kunstjes leren als in vrijheidsdressuur deed ik niet. Met eigen pony wel los werken in longeercirkel.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Eisen aan je verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 09:00

Soms vraag ik me weleens af of het woord VERZORGSTER nog wel de juiste vertaling heeft.
Ik was vroeger meerdere malen verzorgster, dat was ervoor zorgen dat de wei/stal netjes was. De pony goed verzorgd werd. Puur verzorgen...heerlijk vond ik dat. Heb ook pony's gereden voor anderen. Die zochten echt een ruiter.

Verwijderd00
Berichten: 117
Geregistreerd: 07-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 10:26

Ik heb 2 jaar een verzorgpaard gehad waar ik niet op reed: ze was toen namelijk al 26 en lekker met pensioen. In het begin hebben we het wel geprobeerd, maar ze begon dwars te worden. Toen ben ik verder gegaan met het poetsen, wandelen, longeren, wassen... Eigenlijk heb ik het nooit een probleem gevonden dat dat niet kon.
Alleen tijdens speciale gelegenheden mocht ik op haar zitten.
Nu heb ik een nieuwe (wegens omstandigheden) van dezelfde eigenaar. Op haar rijd ik wel.

Maar om terug te komen om je vraag: nee, ik vind het rijden niet het belangrijkste. Maar ja, het is natuurlijk mooi meegenomen als het wel mogelijk is.

Bennie_Maudd
Berichten: 132
Geregistreerd: 20-03-14

Re: Eisen aan je verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 10:55

Ik heb nu ook een verzorgpony en die verzorg ik nu 2 jaar denk ik. Eerst was het ook puur voor het verzorgen, half jaartje lang. Toen mocht ik rijden. Ik vond het geweldig en de pony ook. Ik mocht steeds meer, het bos in, zonder zadel etc. Echt super leuk :j
Ik kom er elke dag en ik rijd ong 3x per week, en als ik nu te horen kreeg dat ik niet meer op hem kan rijden, vind ik dat jammer maar vooral voor de pony (vind het altijd super leuk) maar ik zou echt niet stoppen, dat komt dan niet eens in me op dat weet ik zeker

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Eisen aan je verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:19

Er zijn goede verzorgsters en slechte.De goede komen uit paardenliefde, de slechte willen een gratis rijpony. Die laatste categorie zie je dan ook niet meer als het paard kreupel wordt.

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 14:10

Anke schreef:
Soms vraag ik me weleens af of het woord VERZORGSTER nog wel de juiste vertaling heeft.
Ik was vroeger meerdere malen verzorgster, dat was ervoor zorgen dat de wei/stal netjes was. De pony goed verzorgd werd. Puur verzorgen...heerlijk vond ik dat. Heb ook pony's gereden voor anderen. Die zochten echt een ruiter.

Tja, als ik een bijdrage moet betalen, verwacht ik dat ik meer mag dan de stal mesten en pony poetsen. Ik betaal nu een bijdrage, mest uit en doe eventueel wat andere klusjes (altijd gedaan bij verzorgpaarden... even aanvegen is geen probleem) en ik mag heel veel met het paard.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Eisen aan je verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 17:23

Betalen om mee te helpen met verzorgen slaat nergens op.
Bij rijden mag er best een stukje mee betaald worden.

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 17:27

Anke schreef:
Betalen om mee te helpen met verzorgen slaat nergens op.
Bij rijden mag er best een stukje mee betaald worden.

Ben ik helemaal met je eens :j
Heb ook advertenties voorbij zien komen voor bijvoorbeeld een 2-jarige: klusjes doen, kroelen, wandelen, maar wel 50 euro per maand moeten betalen.

lor1_1984

Berichten: 12064
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 17:35

EskeGirl schreef:
Heb ook advertenties voorbij zien komen voor bijvoorbeeld een 2-jarige: klusjes doen, kroelen, wandelen, maar wel 50 euro per maand moeten betalen.

In nog geen 50 jaar. :x

Wat mij betreft zijn er 3 (eerlijke) opties:
enkel verzorgen (poetsen, wandelen, evt een keertje stal mesten en voeren)
verzorgen en rijden en alle extra dingen er om heen doen
rijden en betalen en verder geen klussen
Uiteraard geldt in alle gevallen dat je even de rommel opruimt die jij en paard veroorzaken tijdens jouw 'beurt'; bijv een bezem langs de poetsplaats, de mest opruimen die op dat moment geloosd is, spullen opruimen, borstels ontharen.

Teckelgek
Berichten: 47
Geregistreerd: 12-06-15
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Eisen aan je verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 11:00

Eens!
Wanneer ik alleen de lusten heb (rijden) dan ben ik best bereid een stukje mee te betalen.
Nu doe ik allerlei klusjes rondom de stal en de paarden. Als 'vergoeding' mag ik af en toe rijden, en dat vind ik dan ook weer prima.