Betalen of betaald krijgen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maxxlover

Berichten: 154
Geregistreerd: 20-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:57

[quote="Ayasha"]Dat mes snijd aan twee kanten. Omdat de eigenaar in al zijn of haar goedheid de bijrijder de onwezenlijke fantastische onmeetbare kans geeft die normaal enkel in dromen voor komt zijn of haar paard te rijden voor MAAR 50 euro moet de bijrijder op twee knieën danken, bidden naar Allah, Buddha, God en welke naam ie dan nog maar heeft, mesten, voeren en liefst de eigenaar rond dragen op een fluwelen kussen terwijl ie gedwee "jaa mijn held" knikt als er hem/haar wat gevraagd wordt.
Dat is het idé dat ik krijg van de eigenaren hier. Enkel omdat ze de door hun gekozen en gekochte knol wel moeten onderhouden.... ;( :oo -O-[/quote

Misschien gaat het al mis bij het woord KNOL.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:46

Haha...ja heb er al een bloedhekel eraan als mijn vriend dat woord gebruikt!

Denk dat veel eigenaren een paard wegdoen als er geen verzorger/bijrijder voor is
Zeker als ze er meerderen hebben. Is bij mij ook zo. Heb er zeker twee teveel. Echter de meiden vinden het ook erg leuk om een "eigen" paardje te hebben.
Mij kost het veel geld, tijd en werk. Echter gun ik het hen ook. Die kans en mogelijk die ze anders niet zouden hebben.

Narcissa
Berichten: 3051
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 23:02

Ayasha, ik ben het compleet met je eens!

Ik ben toen ik een jaar reed met een verzorgpaard begonnen. Gratis, want geld had ik niet toen. Was een schoolgaand kind van een gescheiden moeder, en met 1200€ rondkomen waarvan al 600€ naar huishuur ging is echt niet simpel. Dus geld voor een hobby was er gewoon niet, we waren al blij als we een beetje comfortabel rondkwamen.
Had iedereen zo gedacht als de meesten hier, had ik dag met het handje kunnen zeggen tegen mijn hobby want "ik betaal ervoor dus jij gaat meebetalen". Gelukkig vond ik een fijne paardeneigenaar die niet van dat principe was.
Ik mocht zijn oud paard rijden wanneer ik wou en hoe ik wou. Was echt zoals een eigen paard voor mij, de lieve Fanette. Wat heb ik genoten van die periode... In ruil voerde ik, verzorgde ik de andere paarden en verzorgde/voerde ik de andere dieren als hij een weekend of week weg was, wat regelmatig voorkwam (herten, kippen, geiten, koe met kalf en nog wat beestjes. Was een boerderijtje). Als zijn kleinkinderen kwamen stapte ik met hun op Fanette een uurtje rond, ik hielp mee hooi binnenhalen etc. Ik kwam dagelijks, door weer of wind. Luxe hadden we niet (wei en stuk zand om te rijden) maar ik was al keiblij dat ik mijn hobby kon uitvoeren!
Daarna stopte de ruiter van zijn wedstrijdpaard. Die werd zondag door iemand op wedstrijd uitgebracht maar moest in de week ook gereden worden. Hij wilde graag dat ik dat zou doen dus deed ik dat voor hem. Het klikte totaal niet tussen mij en paard, hij was veel te sterk voor me en dus werd besloten dat ik 1x per 2 weken les zou krijgen van zijn wedstrijdruiter. Dit betaalde de eigenaar, omdat hij echt wou dat het paard door de week deftig en dagelijks gereden werd door mij en ik had toen dat niveau gewoon nog niet. Hij bracht me ook naar de les. Dit vond hij zelf leuk, kijken hoe zijn paard liep. Ik ging wekelijks mee naar de wedstrijden als groom voor dat paard, ik zadelde hem, stapte hem uit etc. Dag ervoor zorgde ik dat hij netjes gewassen werd. Ik stond daar met plezier vroeg voor op zondag om hem overal mee te helpen.

Ik heb dus de ervaring dat het een winwinsituatie was voor beiden. Ik mocht het oudje rijden en in ruil reed ik dagelijks zijn wedstrijdpaard zoals hij vroeg en hielp ik met de andere dieren.

Helaas is hij verhuisd van stad :(. Dus ik moest ermee stoppen. Nog enkele verzorgpaarden gehad maar dat was geen succes: ofwel klikte het niet met het paard, ofwel waren er problemen met de eigenaar (ik weiger te rijden met een veel te smal zadel dat zelfs al atrofie heeft veroorzaakt) ofwel was het paard gevaarlijk. Na het laatste verzorgpaard net niet verongelukt en toen besloten dat het gedaan was ermee. Ik had werk ondertussen, kon het betalen en heb mijn eigen paard gekocht.

Ik heb een afwijking aan hart en spieren waardoor ik moet oppassen wat ik doe en snel vermoeid ben. Een hele dag werken en dan nog stallen doen en rijden is niet doenbaar voor mij, na het werk ben ik meestal al kapot. Ik betaal dus wat meer voor volpension zodat ik enkel maar moet komen om haar aandacht te geven en te rijden.
Het is MIJN keuze dat dat paard in volpension moet staan en ik zou daar ook niemand anders voor willen laten opdraaien eerlijk gezegd. Als ik een bijrijder zou nemen is het omdat ik of geen tijd heb, of een accident heb gehad. In beide gevallen doet de bijrijder mij dan een plezier en zou ik haar niet laten betalen, zelfs al staat mijn paard in volpension met binnenbak en alles wat je nodig kunt hebben. Dat is mijn keuze, daar moet zij niet voor opdraaien.
Nu moet ik wel zeggen dat ik niet snel een bijrijder zou nemen. Mijn paard is vrij eenkennig en ze is wel braaf bij anderen, maar haalt streken uit waar ik later dan zelf last mee krijg, ook al is de ruiter beter en meer ervaren dan ik.

elinechris

Berichten: 19
Geregistreerd: 22-03-16
Woonplaats: Didam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 20:41

Ik zelf heb paarden bijgereden en daarvoor niks betaald. Echter voerde ik wel 3 dagen per week, mestte ik 3 dagen per week de stallen uit, haalde ik ze 5 avonden per week uit de wei en maakte ik het tuig veel schoon. Ik had wel toegang tot een binnen en buitenbak en een supermooie stal met leuke mensen.

Ik vind het er erg aan liggen of de eigenaar een bijdrage vraagt of niet, hoeveel helpt de bijrijder op stal en wat voor facaliteiten zijn er?

Echter een bijrijder die betaald moet krijgen? Nee. Ik vond het zelf altijd een enorme gunst dat ik op iemands paard mocht rijden/verzorgen.

JenteC
Berichten: 455
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 23:11

Ik heb een nieuwe bijrijdpaardje (ben nu dus de bijrijder ipv eigenaar)
Ik moet 60e betalen voor 3 dagen in de week (1 dag hoort er uitmesten bij)
Daarnaast moest ik van de eigenaar (maar wil het zelf ook) priveles nemen min 1 per 14 dagen, dat kost 20e per half uur dus boven die 60e komt nog 40e op. De 60e is voor de eigenaar en de 40e voor degene die mij les geeft. Totaal dus 100,- per maand, je kan het veel noemen maar ik vind het een redelijk bedrag voor wat allemaal kan en mag. Ze staat op een mooie luxe stal met 3 rijbakken en nog een stuk meer faciliteiten :)

Marocje
Berichten: 5623
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 12:01

Ik vind dat ook een heel redelijk bedrag. De eigenaar zal ook moeten betalen voor zijn/haar lessen, dus dat komt er ook altijd nog bovenop (evenals een keertje het voer, een supplement, de hoefsmid, de DA) naast het vaste stalgeld. Het is gewoon fijn als je een lekker paardje hebt waar je wat mee kan doen, en 3 dagen per week, is nog best veel: is bijna de helft van de week, dus je kan er ook echt wat mee.

Klinkt dus als een goede deal!

eclair98

Berichten: 11605
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 12:21

Ik betaal ook voor Eclair, maar ik kom dan ook echt alleen voor het rijden en ook voor de lessen die er worden gegeven door de eigenaresse. Zij kent Eclair heel goed (heeft hem al zijn hele leven) en kan mij op die manier goed les geven. Ook kent ze mij ook heel goed en weet wat ze wel en niet kan maken en wat ik allemaal heb meegemaakt de afgelopen jaren. Hiermee ben ik ook een heel stuk geholpen. Ik heb een tijdje de paarden binnen gezet een dag in de week, daarna een keer in de twee weken, maar nu met school niet meer. Wel doen we met zijn allen op stal (de mensen die dan leasen, niet de lesklanten) de vakanties voor de eigenaresse of als ze ziek is. Ook als iemand niet kan die de paarden binnenzet, wil ik het wel eens doen.

its_daantjee
Berichten: 1914
Geregistreerd: 17-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 12:27

hoi, ik lees even mee!

ik heb zelf ook een bijrijdpony.. ik mag er alles mee, en zo vaak komen als ik wil. ik hoef niks te betalen en moet alleen de stal uitmesten op dagen dat ik er ben! ik heb ontzettend veel geluk al zeg ik het zelf *D

lessen zijn niet verplicht voor mij maar wil zelf graag lessen straks en dit is natuurlijk voor mijn eigen kosten. vind ik ook geen probleem natuurlijk, dat is vanzelfsprekend.

paardje mag mee op kamp, mag wedstrijden rijden dus eigenlijk mag ik gewoon alles, wel in overleg natuurlijk.

ik ben me bewust van hoeveel geluk ik heb en hoe dankbaar ik de eigenaar wel niet mag zijn! ik heb een topplekje gevonden :D

JenteC
Berichten: 455
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 15:14

Marocje schreef:
Ik vind dat ook een heel redelijk bedrag. De eigenaar zal ook moeten betalen voor zijn/haar lessen, dus dat komt er ook altijd nog bovenop (evenals een keertje het voer, een supplement, de hoefsmid, de DA) naast het vaste stalgeld. Het is gewoon fijn als je een lekker paardje hebt waar je wat mee kan doen, en 3 dagen per week, is nog best veel: is bijna de helft van de week, dus je kan er ook echt wat mee.

Klinkt dus als een goede deal!


Vond ik ook! Daarnaast kost de stal huur ook aardig wat per maand (is namelijk in de randstad en veel faciliteiten :Y))dus daarom vind ik die 60e helemaal weinig. En alles gaat naar de pony :o

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 14:07

maxxlover schreef:
Ayasha schreef:
Dat mes snijd aan twee kanten. Omdat de eigenaar in al zijn of haar goedheid de bijrijder de onwezenlijke fantastische onmeetbare kans geeft die normaal enkel in dromen voor komt zijn of haar paard te rijden voor MAAR 50 euro moet de bijrijder op twee knieën danken, bidden naar Allah, Buddha, God en welke naam ie dan nog maar heeft, mesten, voeren en liefst de eigenaar rond dragen op een fluwelen kussen terwijl ie gedwee "jaa mijn held" knikt als er hem/haar wat gevraagd wordt.
Dat is het idé dat ik krijg van de eigenaren hier. Enkel omdat ze de door hun gekozen en gekochte knol wel moeten onderhouden.... ;( :oo -O-[/quote

Misschien gaat het al mis bij het woord KNOL.

Ehm wat gaat mis bij het woord knol? :=

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 14:39

Mijn vriend noemde mijn paardjes ook zo.
Hij kwam er snel achter wat er mis was met dat woord!

its_daantjee
Berichten: 1914
Geregistreerd: 17-03-13

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 15:48

ik zeg altijd knollie als liefkozend woord. als mn ouders knol zeggen word ik ook boos :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 16:09

Ik ben het eens met 'je betaalt als je geen klusjes hoeft te doen', 'je wordt betaald als je het paard beter maakt als dienst' en 'je betaalt niks als je er klusjes voor doet'. Echter word ik wel naar van eigenaren die dan gaan gooien met het argument 'op de manege rijd je ook niet voor niks en het kost mij ook klauwen vol met geld'. Ja. JIJ wilde een paard en ik rijd juist hier omdat ik het dan kan betalen met klusjes. Anders had ik wel op een manege gaan rijden maar dat kan ik niet betalen :')
Dan kan ik ook gaan gooien met argumenten als 'een stalhulp kost je ook niet niks'. Geven en nemen is dat.

Marije_jiplover

Berichten: 25361
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 16:14

Ik reed op de manege ook jarenland gratis in ruil voor klusjes.
Dus ja, ook op de manege is 'gratis' rijden mogelijk :j
Met een groepje 15 ponystallen uitmesten 3x per week in de vakantie leverde mij zo ong. onbeperkt de mogelijkheid tot vrijrijden en buitenritten/strandritten maken op.

Anoniem

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 16:15

Dan weet ik niet waar jij woont, maar hier in de stad niet hoor.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 16:51

Zo ben ik vroeger zelfs begonnen.
Mijn ouders konden geen rijles betalen.
En met klusjes doen mocht ik rijden.

Was wel heel wat jaren geleden en ik was een doorwerker zonder zeuren.
Enorm veel geleerd daar.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 18:45

Hier op de manege kun je idd ook lessen verdienen.
Je kunt ze dan echt bij elkaar sparen.

Ook bij sommige eigenaren zijn er geen klusjes te doen.
Vol pension of gewoon aan huis waar de eigenaar alles doet.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 19:52

Hier doet de verzorgster vier dagdelen per week de "ponytaak".
Dus ze doet dan alles wat ik ook doe: stallen mesten, hooinetten vullen, water geven en voeren. Van de 14 keer per week, neemt zij er 4 over.
Als ze wat meer tijd heeft. Maakt ze bijv de poetskist schoon, tuigonderhoud, erf vegen etc.
Als we eens weg willen of op vakantie gaan, zorgt zij voor de dieren.
Als ze moest betalen, moest ze veel werken en had ze amper tijd om nog te komen.
Deze manier werkt voor ons beiden prima.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:08

Anke schreef:
Mijn vriend noemde mijn paardjes ook zo.
Hij kwam er snel achter wat er mis was met dat woord!

Ben er tot op heden nog niet achter wat er mis is met 't woord. Mijn knollen leken vandaag niet al te beledigd toen ik ze zo noemde alleszins. :+
Als je daar al over valt. :=

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:11

Gaat vooral aan de toon die je eraan koppelt.
Je kunt het als koosnaam zeggen of neerbuigend.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:14

voor mij is knollen een normaal woord, daar hangt verder geen enkel waarde-oordeel aan. Een woord heeft maar zoveel (negatieve) lading als je er zelf aan geeft. Dus da's je eigen keuze om je daar al dan niet aan te ergeren. Maar goed, dit is wel erg off topic. :')

Narcissa
Berichten: 3051
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:38

Marije_jiplover schreef:
Ik reed op de manege ook jarenland gratis in ruil voor klusjes.
Dus ja, ook op de manege is 'gratis' rijden mogelijk :j
Met een groepje 15 ponystallen uitmesten 3x per week in de vakantie leverde mij zo ong. onbeperkt de mogelijkheid tot vrijrijden en buitenritten/strandritten maken op.


Dat was bij ons op de manege niet mogelijk. Uitmesten was namelijk deel van de les. Eerst werden alle paddocks en weiden uitgemest, pas daarna werd er gereden (en ook zélf poetsen, op/afzadelen, dekens leggen, behandelen voor exceem als je een exceempaard had, ...)
Na het rijden werd er hooi en water gegeven.
Deed je de klusjes niet kwam je de pony niet op... Ik wist dus dankzij mijn manege al zéér goed hoeveel werk een paard is voor ik aan verzorgpaarden begon.

Owja beginners moesten zonder zadel beginnen tot ze de beweging konden aanvoelen, we kregen grondwerkles, beginners moesten ook bitloos rijden tot ze een voldoende stille hand hadden om met bit te rijden. Pas als je dát allemaal kon mocht je naar de groepsles.
Verre van een doorsnee manege dus, maar wat was ik daar dankbaar voor! Heb er echt veel geleerd!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 07:08

Een kleinschalige manege?

JenteC
Berichten: 455
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:33

Danique schreef:
Ik ben het eens met 'je betaalt als je geen klusjes hoeft te doen', 'je wordt betaald als je het paard beter maakt als dienst' en 'je betaalt niks als je er klusjes voor doet'. Echter word ik wel naar van eigenaren die dan gaan gooien met het argument 'op de manege rijd je ook niet voor niks en het kost mij ook klauwen vol met geld'. Ja. JIJ wilde een paard en ik rijd juist hier omdat ik het dan kan betalen met klusjes. Anders had ik wel op een manege gaan rijden maar dat kan ik niet betalen :')
Dan kan ik ook gaan gooien met argumenten als 'een stalhulp kost je ook niet niks'. Geven en nemen is dat.


Ik ben het hier wel ongeveer mee eens, maar ik betaal 60e per maand voor drie dagen
Maar elke zaterdag moet ik uitmesten dus er zit wel een klus bij mij aanvast, vind ik dat erg? nee totaal niet, zo krijg je ook meer het idee van een ''eigen'' want daar betaal je ook voor maar toch horen de klusjes er dan ook bij :j

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:57

Danique schreef:
Ik ben het eens met 'je betaalt als je geen klusjes hoeft te doen', 'je wordt betaald als je het paard beter maakt als dienst' en 'je betaalt niks als je er klusjes voor doet'. Echter word ik wel naar van eigenaren die dan gaan gooien met het argument 'op de manege rijd je ook niet voor niks en het kost mij ook klauwen vol met geld'. Ja. JIJ wilde een paard en ik rijd juist hier omdat ik het dan kan betalen met klusjes. Anders had ik wel op een manege gaan rijden maar dat kan ik niet betalen :')
Dan kan ik ook gaan gooien met argumenten als 'een stalhulp kost je ook niet niks'. Geven en nemen is dat.


Nou ja...als jij liever op een manege wil rijden ipv bij een particulier, vind ik dat ook wel een beetje krom.
Je kunt ook een gewone parttime baan nemen en dan betalen op de manege. :')

Het "beter maken van het paard" , dan bedoel je vast naar hoger niveau rijden, is niet altijd iets wat de eigenaar beter van wordt. Gaat het paard nooit weg (verkopen geen optie) en wil de eigenaar ontspannen buiten ritten maken wat al kan, dan is er geen winst voor de eigenaar wanneer het paard wordt uitgebracht in de sport.