hoeveel vragen voor bijrijder?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zoe_97

Berichten: 9451
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

hoeveel vragen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 21:11

hoi bokkers.

Zelf rijd ik niet meer omdat ik hier meestal gene zin meer voor heb. Als ik moet rijden voelt naar mijn paard gaan als ene verplichting, terwijl ik wel heerlijk uren kan tutten met hem.
Toch merk ik dat hij die beweging nodig heeft. Ik zou dus graag op zoek gaan naar een bijrijder.
Aangezien Olaf in volpension staat en de bijrijder niets van klusjes zal moeten doen en omdat ik nu een investering doe om een ruiter op niveau mijn paard weer door te laten rijden (hij stond al lange tijd stil), zodat de nieuwe bijrijder veilig met een braaf getraind paard aan de slag kan zou ik graag een bijdrage vragen.
ze mogen zowat alles zo vaak per week als ze zou willen. Enkel springen is door beginnende artrose niet toegestaan. buitenritten, dressuur, vrijheidsdressuur etc. zijn allemaal toegestaan. Ik betaal 220 per maand aan mijn stal en nu om hem door te laten rijden 25 euro per keer (ik denk momenteel dit een 2 maanden 2 keer per week te doen, dus zou op een kost van 375 euro komen).

hoeveel vinden jullie een acceptabele bijdragen per maand te vragen?

jeetje77

Berichten: 3459
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:17

Ik denk dat ik als bijrijder eigenlijk altijd wel mazzel heb gehad. Ik betaalde tussen de 35 en de 40,- per maand voor 2x per week rijden. Les was dan voor eigen kosten erbij. Maar bij andere bijrijdpaarden hoefde ik niks te betalen. Het wisselt dus wat.
Bij een grote dressuurstal hier in de buurt weet ik dat er 75,- per maand wordt gevraagd en dan voor 2x of 3x per week excl les.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:19

Ik vind het eerlijk gezegd niet terecht dat jij kosten doorberekend van het opnieuw doorrijden (om het zo even te noemen) van jouw paard aan de bijrijder, terwijl jij hem stil hebt gezet. Dat vind ik bij jou liggen, en als jij dan weer wilt dat ie gereden wordt zijn die kosten dus voor jou. Enige kosten waar ik in zou kunnen komen is de gewone stallingskosten, onderhoud etc doorbereken. Maar dan in de gewone verhouding zoals gebruikelijk is.

Zoe_97

Berichten: 9451
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: hoeveel vragen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 21:23

ik geef gewoon aan dat ik die kost heb uitgegeven zodat duidelijk is dat ze een goed gereden paard onder hun kont gaan krijgen.
Wat bedoel je met gewone verhoudingen zoals gebruikelijk? ik heb hier geen ervaring mee.voordien heb ik verzorgers gehad, maar toen stond ik op een doe het zelf stal dus moesten ze gewoon klusjes doen zoals uitmesten in ruil voor het rijden.

Wesco

Berichten: 5067
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: hoeveel vragen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:26

Jou paard dus jij bepaalt wat je doorberekend. Ik vraag 75 euro per maand voor 3 dagen per week.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:27

Ik vind het nog steeds belachelijk dat mensen geld vragen aan een bijrijder, je zou blij moeten zijn dat ze het voor je willen doen. Zij moeten er ook tijd voor vrijmaken :j daarom vraag ik helemaal niets aan mijn bijrijder. Ik minder gedoe met rijden zij vind het leuk, beiden blij. Tenzij je je paard echt verleased dan snap ik dat je er geld voor vraagt.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:28

Vaak is het al heel moeilijk om een goede trouwe bijrijder voor nop te vinden. Maar wie weet heb je mazzel en zijn er in jouw buurt genoeg zoekende. In dat geval rond de 50 euro per maand?

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:30

Zoe_97 schreef:
ik geef gewoon aan dat ik die kost heb uitgegeven zodat duidelijk is dat ze een goed gereden paard onder hun kont gaan krijgen.
Wat bedoel je met gewone verhoudingen zoals gebruikelijk? ik heb hier geen ervaring mee.voordien heb ik verzorgers gehad, maar toen stond ik op een doe het zelf stal dus moesten ze gewoon klusjes doen zoals uitmesten in ruil voor het rijden.

Het ligt heel erg aan de regio waar je zit, maar hier zou ik voor wat jij bied (mits het een leuk paard is wat leuk klikt en lekker rijdt) 100 euro willen betalen. Wel max 100.

En wesco, uiteraard bepaald zij het zelf maar volgens mij vraagt ze hier om meningen en ervaringen dus die krijgt ze ook.

Edit: ligt je stal een beetje gunstig voor buitenritten?
Laatst bijgewerkt door ElSea op 07-06-16 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoe_97

Berichten: 9451
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 21:30

Eight schreef:
Ik vind het nog steeds belachelijk dat mensen geld vragen aan een bijrijder, je zou blij moeten zijn dat ze het voor je willen doen. Zij moeten er ook tijd voor vrijmaken :j daarom vraag ik helemaal niets aan mijn bijrijder. Ik minder gedoe met rijden zij vind het leuk, beiden blij. Tenzij je je paard echt verleased dan snap ik dat je er geld voor vraagt.

ik geef hun een kans hun hobby uit te oefenen op een goedkopere manier dan op een manege en met zoveel vrijheid als ze willen in principe. een paard is voor mij ook niet gratis dus ik ben van mening dat ik hem niet gratis ter beschikking moet stellen. (daarbij hebben al zoveel mensen afgezegd na enkele weken dat ik hoop dat als ze betalen ik mensen met ene groter verantwoordelijkheidsgevoel aan trek). Maar de discussie wel/niet betalen ga ik nu dus niet voeren.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101752
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:31

Wat ik vaak zie is €25 per maand voor 1x per week. Dat betaal ik ook.

Wat je wil vragen moet je zelf weten want het is jou paard maar meer dan wat ik nu betaal zou ik niet doen. Mijn lessen komen er ook nog bij. Als ik het geld had zou ik wel meer betalen maar ik heb het simpelweg niet.

Zoe_97

Berichten: 9451
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: hoeveel vragen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 21:34

dankje oor jullie menignen, ik zie dat dit erg verschilt. Ik zat zelf met 50 euro per maand in mijn hoofd. Maar voor de juiste persoon is hier zeker ruimte voor onderhandeling in. Mar dit lijkt me dan redelijk gezien jullie berichten.

Met de regio is eigenlijk niet te vergelijken. verzorgpaarden zijn erg schaars

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:36

Ja ik denk dat mensen niet voor niks gaan bijrijden. Als ze er meer dan 50 euro voor uit zouden geven kun je ook wel naar een manege. Dan heb je een stuk sociaal contact en prof begeleiding.

Om hoger in de sport te komen is een artrosepaard misschien ook wat minder gewild. Die mensen zullen als het te duur wordt dus eerder wat kopen.

Dus ik denk max 50 euro.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101752
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: hoeveel vragen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:37

Maar dan wel voor twee x in de week.

Zoe_97

Berichten: 9451
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 21:43

piezze schreef:
Ja ik denk dat mensen niet voor niks gaan bijrijden. Als ze er meer dan 50 euro voor uit zouden geven kun je ook wel naar een manege. Dan heb je een stuk sociaal contact en prof begeleiding.

Om hoger in de sport te komen is een artrosepaard misschien ook wat minder gewild. Die mensen zullen als het te duur wordt dus eerder wat kopen.

Dus ik denk max 50 euro.

een manegeles kost hier in de omgeving al snel 20 euro. dus 1 keer per week zit je dan al aan 60 euro. bij mij mogen ze dan voor 50 euro als ze willen 7 dagen per week rijden.
Mensen die hoger is de sport willen is ook niet zozeer het publiek dat ik aan wil trekken. Olaf heeft geen last van zijn artrose trouwens.

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:43

Ja denk dat het idd belangrijker is dat je een geschikt iemand vindt die ook voor lange tijd blijft en die het een beetje op jouw manier doet. De wereld van bijrijden/huren/leasen is vaak niet zo stabiel.

Tis wel een leuk beestje trouwens. Net ff in je profiel gespiekt. Jammer dat je niet in de buurt zit.
Trouwens, mensen die 7 dagen per week tijd hebben zijn zowiezo erg schaars. 2x in de week zal al uitdaging kunnen zijn.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70549
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:55

ED -> VP

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 22:05

Zoe_97 schreef:
dankje oor jullie menignen, ik zie dat dit erg verschilt. Ik zat zelf met 50 euro per maand in mijn hoofd. Maar voor de juiste persoon is hier zeker ruimte voor onderhandeling in. Mar dit lijkt me dan redelijk gezien jullie berichten.

Met de regio is eigenlijk niet te vergelijken. verzorgpaarden zijn erg schaars

50 voor 7 dagen in de week alles mogen vind ik echt heel weinig :) maar goed alleen maar fijn natuurlijk, nu zul je vast veel respons krijgen.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 23:40

50 euro lijkt me netjes en niet veel. Nu zal er niet snel iemand op je pad komen voor 7 dagen maar al vindt je iemand voor 4 dagen dan is het ook niet veel. En dat is natuurlijk verder aan hun wat ze er mee gaan doen.

Kidrauhl
Berichten: 264
Geregistreerd: 19-01-16

Re: hoeveel vragen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 02:52

Ik betaalde 50 euro in de maand bij mijn oude verzorgpony. Hoefde ik ook geen klusjes te doen en ik mocht ook alles. Voor die 50 euro kwam ik 2 x per week.

Liannetje86
Berichten: 785
Geregistreerd: 14-08-09

Re: hoeveel vragen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:00

Ik blijf het raar vinden (maar zo ben ik)... Het is MIJN paard, dus MIJN probleem. Wil ik graag dat hij meer loopt, dan moet ik al blij zijn dat ik een fijn iemand heb ipv er geld voor lopen vragen.

Dat doorbereken is allemaal leuk, maar vind het vaak gevaarlijk als in "ik krijg toch x aantal per maand, dus..." en dan is de bijrijder opeens weg, paard kreupel of weet ik veel wat ;) Of nog leuker "met bijrijder kan ik die duurdere stal wel betalen"... En mjah..

Heb je een fantastisch leerpaard, misschien anders.. Maar ik vind niet dat ik voor mijn recreatiepony hier in de buurt iets moet vragen. (Wat wel grappig is... ze betalen op een stal met binnenbak 400 euro voor een bijrijdpaard volledige week, andere stal is 275... Maar toen ik een binnenbak had en niets vroeg, was het al lastig iets te vinden ;))

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: hoeveel vragen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 23:33

Koopje. 50,-/maand.
Als ze 7 dagen per week mogen komen zou ik toch minimaal de helft van het stalgeld vragen.
Bij bruikleen betalen ze het volledige stalgeld. Echter wil men dan vaak wel een verplaatsing.

danoesje
Berichten: 2564
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 07:57

Ten eerste, fijn dat je bewust eerst je paard door laat rijden.
In mijn bijrijdertijdperk heb ik ook een tijd een soortgelijke constructie gehad, vond een half eigen paard voor toen 80 euro heel prima.daarvoor kon ik rijden wanneer ik wilde op een grote pensionstal.
Vind tot E100 een reëel bedrag, al zou ik zelf geen bijdrage vragen, mijn paard, mijn kosten maar das persoonlijk. Feit blijft dat paarden houden enorm duur is.
Hoop dat je iemand vindt die zowel met jou als je paard klikt. Dat is in mijn ogen veeeeel belangrijker: steeds met kromme tenen afvragen of het wel goed gaat is erger dan wat minder geld..

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: hoeveel vragen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 08:34

50 euro in de maand vind ik zelf altijd een nette prijs, of er nu verder klusjes gedaan moeten worden (wat ik persoonlijk vrij normaal vind), of dat het volpension is.. Want daar heb je als bijrijder natuurlijk verder geen boodschap aan (immers het is aan de eigenaar waar het paard staat, dus afhankelijk daarvan heb je of klusjes, of 'mazzel'.. vind niet dat je hoeft te betalen omdat de eigenaar gekozen heeft om die klusjes uit te besteden).

Wel vind ik dat je voor 50 euro best mag verwachten dat iemand tenminste behoorlijk kan rijden, dus dat hij niet alleen rondjes hobbelt maar ook enigzins iets toevoegt voor het paard.. Dus dat je dier correcte beweging krijgt.. immers dan hebben beiden er plezier van.. eigenaar dat het paard in conditie blijft, bijrijder dat er geen hoge prijzen betaald hoeven te worden..

Daarnaast laat de nette prijs ook ruimte om te 'eisen' dat de bijrijder tenminste 1x per twee weken les neemt op je paard.

Vaak wordt er gezegd hoe meer je betaald hoe meer een ruiter mag komen.. Maar ik zou het eerder omdraaien..

Een bijrijder rijd natuurlijk vanuit zijn plezier, en met betalen wil het nog wel eens een 'mogen rijden' worden.. waardoor sommigen de ene week meer komen dan de andere..

Juist bij lage bedragen geeft het in mijn ogen mogelijkheden om meer te verwachten of te 'eisen'.


als ik zelf 50 euro zou vragen (meer zou ik ook niet willen vragen, want ik ben dan allang blij als mijn pony correcte beweging krijgt), dan zou ik daarvoor wel het volgende terug willen zien:

- minimaal 2x in de week beweging geven (naast de keren dat ik zelf kom)
- daarnaast minimaal 1x per twee weken les van een instructeur die ik (eventueel na een paar keer komen kijken) goedkeur.
- goede klik, zowel met paard als met mij als eigenaar.

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Re: hoeveel vragen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 08:52

Hier was het juist heel moeilijk om iemand te vinden die wou betalen. Ik wou ook geen wereldbedrag en mochten zo vaak rijden als ze wouden. Maar minimaal 2 keer in de week.

Na meerde personen nu eindelijk iemand gevonden die blijft een regelmatig komt. Vak 4 a 5 keer in de week als school het toe laat.

Maar ze zou niet komen als ze moest betalen gewoon omdat ze dat niet heeft.

Ik snap de gedachte van geld vragen heel goed. Maar zegt niks. Mijn schoonvader vraagt ook voor zijn Friese geld als mensen er op willen rijden. Mogen ook eigenlijk alles. Maar ook dan maak je mee dat ze niet komen. Zelfs pas iemand die gewoon gestopt is zonder het te melden. Gewoon spullen gepakt en nooit meer gekomen of iets van zig heeft laten horen.

50 euro voor wat ze mogen vind ik netjes. En vind ik dat je dan nog kunt eisen dat ze 1 keer in de 2 weken les nemen van iemand die jij goed keurt. Dat ze wel zelf mogen kiezen van wie maar wel iemand die jouw ook aan staat.

pien_2010

Berichten: 43316
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 08:58

Je biedt erg veel. Ons paard stond buiten en er was een eenvoudige buitenbak. De bijrijdster mocht ook alles doen wat ze wilde, en ons paard is en was een super recreatief paard om mee buiten te rijden. Ze betaalde zeer gemotiveerd € 50,-- per maand. De familie had zelf een paard voor het zusje en de ouders vonden het een koopje. Ze wisten dus wat een paard kostte en zagen het dan ook als een extra bijdrage in de smid kosten die doordat er intensiever werd gereden vaker moest komen.
Wij hebben met de betalende bij rijdster erg veel plezier gehad en geen problemen. Ze reed het paard 2x in de week op de dagen die haar uitkwamen en wij pasten ons rijden op haar rooster aan (ze werkte onregelmatig).

Daarvoor hadden we een onbetaalde bij rijdster die maar een dotje deed en waar ik niet op kon bouwen. Er was altijd wat.
Dus € 50,-- vind ik een hele redelijke prijs. Als iemand op een manege een uur gaat rijden is ze ook tussen de € 25 - € 30,-- kwijt per les, meestal een uur.
Die hele discussie dat je blij moet zijn met een bij rijdster is voor mij een wassen neus. Het moet een win - win situatie zijn en als € 50,-- te veel is, terwijl een paard zo veel kost, dan moet er maar vooral niet gereden worden. Zo denk ik erover.