hoeveel vragen voor bijrijder?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 19:27

Met de visie: "Je hebt jouw paard voor jezelf gekocht".
Kan ik me helemaal in vinden. Dus lekker niet delen, voor mezelf!
Echter als iemand mee wil delen, ga ik dat echt niet voor niks doen.
Heb keihard gewerkt om dit allemaal voor elkaar te krijgen.
Elke dag opnieuw kost het veel geld en energie.
Als iemand mee wil liften met mijn hobby. Zal daar iets tegenover moeten staan. Ben ten slotte geen liefdadigheidsinstelling! 8-)

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: hoeveel vragen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 23:12

Ik zou niemand "mee laten liften". Mijn paard, mijn hobby en als ik niemand nodig heb, komt er ook geen bijrijder. Ik ga niet een deel van mijn eigen dagen/plezier inleveren, puur en alleen omdat iemand anders zin heeft om op m'n paard te rijden. Dan moet je lekker naar een manege gaan, of ergens een paardje huren.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 23:25

Ik bied mijn paard momenteel niet aan en zie ik ook niet snel gebeuren dat ik van gedachten ga veranderen. Geef mijn paard niet graag uit handen. Maar als ik meerdere paarden had gehad dan ligt dat anders. Vooral omdat ik ook altijd die kans gehad om paarden van andere te verzorgen en rijden. Wel altijd gratis maar er zijn opties genoeg waarbij ik een bijdrage niet zo verkeerd vindt. Het moet allemaal niet maar ik zie er ook geen probleem in. Soms is het win-win. En soms heeft de ene bijna alleen de leuke dingen. Dat mag van mij best gecompenseerd worden. Als ik ooit besluit geen eigen paard meer te houden dan zou ik ook willen betalen voor het juiste combinatie.

Soms krijg ik het idee dat bijrijders het als een enorme last zien dat ze een paard van een ander rijden. Het blijft je hobby en gelukkig heb je de keuze uit het wel en niet betalen. Je moet misschien alleen wat meer geduld hebben om iets te vinden als je niet wil/kunt betalen.

Hutcherson

Berichten: 7382
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:06

Tigra_ schreef:
joyce2 schreef:
Ben het met RoyceMack eens! Je hebt je paard toch voor jezelf gekocht (ik in elk geval wel) en als jij geen tijd hebt voor je paard, dan heb je hulp nodig. Waarom moet de persoon die jou uit de brand helpt daarvoor betalen? Met kids, honden, etc. ga je toch ook niet vragen of mensen willen betalen omdat je oppas nodig hebt... Ik snap dat niet hoor!

Tenzij je mensen inderdaad iets biedt: leerpaard om mee op wedstrijd te gaan, leaseconstructie waarbij de ander ook deels zeggenschap heeft, dat ze het paard mogen gebruiken om rijles mee te geven, dat soort dingen zou ik wel begrijpen.


Je biedt de mensen eigenlijk altijd iets. Namelijk een paard met toebehoren. En dan kunnen ze vrij rijden.
Als het nu inderdaad alleen gaat om uit de brand helpen is het wat anders(mesten, voeren enz.). Maar naar mijn idee wordt een paard er niet minder van als die minder gereden word.
Zo noodzakelijk is de hulp niet en dan vindt ik het toch anders.

Verder is gelukkig iedereen vrij om te kiezen wat die wil. Betalen of niet en gratis aanbieden of toch wat vragen. Vaak gewoon een kwestie van vraag en aanbod.


Best vreemd, ik ken veel mensen die een moord doen om een hond uit te kunnen/mogen laten. Gewoon omdat ze van honden of een bepaald ras houden, zelf geen hond kunnen houden, een maatje willen hebben, lekker buiten willen zijn. Zou toch wat zijn als ik geld ga vragen aan zo'n persoon omdat hij dan gebruik mag maken van mijn hond inclusief toebehoren. wereld op zijn kop.

Je kunt van iemand verwachten dat hij meebetaald, als hij ook de helft eigenaarschap of zeggenschap krijgt. en dát willen de meeste eigenaren niet, terwijl ze wel een inkomen genereren uit hun dier/hobby.
Dat vind ik te ver gaan. als je niet je zeggenschap kunt delen, en het kunt accepteren dat mensen ook iets te zeggen hebben over jouw dier.. (Wat dus dan nog deels van jou is), dan moet je er geen geld voor vragen. Dan maak je iemand anders zn hobby inderdaad mogelijk, zonder dat je er iets voor krijgt, maar je behoud wel alle zeggenschap. Als je geld vraagt vind ik ook dat die persoon die betaald meer rechten moet krijgen.

Somboby
Berichten: 103
Geregistreerd: 30-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:09

Ik denk dat een bedrag van € 75,00 een mooi bedrag zou zijn aangezien ze kan rijden wanneer zij wil. Ik wens je veel succes het het vinden van een bijrijder die bij jou en je paard past.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: hoeveel vragen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:34

Oh denk best dat er eigenaren zijn die daar oor naar hebben. Iemand die rechten wil hebben, deelt dan ook de plichten en risico's. Niet aankomen met 50,- en dan zeggenschap willen hebben terwijl de eigenaar voor alles opdraait. Dan ook eerlijk alles 50-50. Prima idee hoor. Echter hoor ik bijrijders al piepen als de DA, osteopaat, tandarts of hoefsmid komt. Denk dat ze dan gauw terug naar hun veilige plekje van 50,-/maand zonder andere verplichtingel willen.
De bedragen die de meeste eigenaren vragen is een schijntje tov de werkelijke kosten.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 16:45

RoyceMack schreef:
Tigra_ schreef:
Je biedt de mensen eigenlijk altijd iets. Namelijk een paard met toebehoren. En dan kunnen ze vrij rijden.
Als het nu inderdaad alleen gaat om uit de brand helpen is het wat anders(mesten, voeren enz.). Maar naar mijn idee wordt een paard er niet minder van als die minder gereden word.
Zo noodzakelijk is de hulp niet en dan vindt ik het toch anders.

Verder is gelukkig iedereen vrij om te kiezen wat die wil. Betalen of niet en gratis aanbieden of toch wat vragen. Vaak gewoon een kwestie van vraag en aanbod.


Best vreemd, ik ken veel mensen die een moord doen om een hond uit te kunnen/mogen laten. Gewoon omdat ze van honden of een bepaald ras houden, zelf geen hond kunnen houden, een maatje willen hebben, lekker buiten willen zijn. Zou toch wat zijn als ik geld ga vragen aan zo'n persoon omdat hij dan gebruik mag maken van mijn hond inclusief toebehoren. wereld op zijn kop.

Je kunt van iemand verwachten dat hij meebetaald, als hij ook de helft eigenaarschap of zeggenschap krijgt. en dát willen de meeste eigenaren niet, terwijl ze wel een inkomen genereren uit hun dier/hobby.
Dat vind ik te ver gaan. als je niet je zeggenschap kunt delen, en het kunt accepteren dat mensen ook iets te zeggen hebben over jouw dier.. (Wat dus dan nog deels van jou is), dan moet je er geen geld voor vragen. Dan maak je iemand anders zn hobby inderdaad mogelijk, zonder dat je er iets voor krijgt, maar je behoud wel alle zeggenschap. Als je geld vraagt vind ik ook dat die persoon die betaald meer rechten moet krijgen.


Waarom als jij daar geld voor wil hebben prima toch? Dat daar geen animo voor is dat is weer wat anders en bij paarden hebben blijkbaar genoeg ruiter dat er voor over.
Ik zou mijn hond niet zomaar uitlenen omdat iemand het leuk vindt om er mee te gaan wandelen. Ook niet als ze me zouden betalen. Ik zou toch zeker zelf wel mee gaan.

Tja verder als je de helft er over te zeggen wil hebben deel je natuurlijk alles door de helft en dan kom je in de meeste gevallen heel wat duurder uit dan 50 of 100 euro per maand. Als je het dan helemaal eerlijk wil houden zal je ook de helft van de aanschaf van het paard en tuig(tenzij je dat zelf gaat aanschaffen) moeten betalen anders is het nog steeds niet 50/50.

Verder vindt ik wel dat als je betaald je bepaalde rechten hebt. En dan niet over verplaatsen van het paard maar wel welke dagen het paard van "jouw" is en verder is het maar net welke afspraken je maakt. Dus ben je vrij op in de bak te gaan rijden, bos in of naar het strand. Wedstrijden. Daar ben je natuurlijk als betaalde bijrijder bij om er mee akkoord te gaan.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:14

niks vind ik het eerlijkst, maar
als je verzorgster echt gewoon mag doen wat ze wilt, vind ik 50,- prima.
als ze van jou moet trainen, het paard op hoger niveau meot brengen, etc. dan zou jij haar zelfs moeten betalen.

Zoe_97

Berichten: 9458
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: hoeveel vragen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 12:38

op hoger niveu brengen is echt niet nodig. ik wil enkel dat ze tot ze olaf kent in de piste trant. wil ze na die periode enkel op buitenrit, mij even goed.

purny

Berichten: 27532
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: hoeveel vragen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 18:55

Als je helemaal niet meer rijd waarom niet in de lease gooien. Vind het nu een beetje oneerlijk om geld te vragen omdat je geen zin meer hebt om tijd in je paard te steken

Mclarentaki
Berichten: 2
Geregistreerd: 02-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 10:22

Hoi ik ben maar 15 en ik woon in het buitenland maar volgend jaar ga ik weer terug naar Nederland met mijn paard. Maar ik weet dus niet of ik geld moet vragen of hoe veel aan een bijrijder.

Want het zou mij een groot plezier doen als iemand soms komt rijden en gewoon een vriend hebben. Maar ik moet wel mijn ouders terug betaalen voor de Vlugt.

Ik heb al een beetje gelezen en zag dat het ook aan het paard ligt dus dit is mijn paard:
Naam: Alzaher
Roep naam: McLaren
Leeftijd: 8
Geslacht: hengst
Volbloed Arabier
Hoogte: 149, 14.3 hands, E pony
Discipline: hij can niet veel, wij doen meestal gewoon van alles dus alles mag, hij kan alleen nog niet springen. Hij kan ook niet gelongeerd worden.
Personaliteit: hij bokt en schopt regelmatig maar is heel voorzichtig met kinderen, maar je kan dus niet achter hem lopen. Hij is wel heel lief en leuk en rent graag, dus als je een paard niet kan houden is hij niet het perfecte paard voor jou. Hij kan ook niet goed aan de hand lopen.
Skill: hij is een Arabieren hengst dus je kan niks minder verwachten dan hem vurig te zijn hij kan ook wel happen en schopt en bokt regelmatig dus je moet wel al hoog niveau moeten kunnen rijden.

Ik will graag dat iemand 2-3 keer in de week kan komen.

Dus hoe veel zou ik hier voor moeten vragen??

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 10:26

Ik lees dat als ‘een onopgevoed beest dat bokt, trapt en schopt en niet te houden is’. Daar zou ik persoonlijk voor betaald willen worden als ruiter.

Spookje29

Berichten: 107
Geregistreerd: 25-06-22
Woonplaats: Droom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 10:28

Durf mijn verdere gedachtens niet te uiten ...

Maar je mag in je handjes knijpen, als je iemand vind die je paard consequent kan opvoeden/ er wat mee kan doen, daar mag je zelf wat voor neer leggen naar de 'bijrijder' toe, maar dat is mijn perspectief ... ik denk dat je eerder iemand erbij kan halen die jou kan leren met het paard om te gaan, en consequent op te voeden.
Laatst bijgewerkt door Spookje29 op 02-09-22 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

3heathcliff5
Berichten: 465
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 10:29

Mclarentaki schreef:
Hoi ik ben maar 15 en ik woon in het buitenland maar volgend jaar ga ik weer terug naar Nederland met mijn paard. Maar ik weet dus niet of ik geld moet vragen of hoe veel aan een bijrijder.

Want het zou mij een groot plezier doen als iemand soms komt rijden en gewoon een vriend hebben. Maar ik moet wel mijn ouders terug betaalen voor de Vlugt.

Ik heb al een beetje gelezen en zag dat het ook aan het paard ligt dus dit is mijn paard:
Naam: Alzaher
Roep naam: McLaren
Leeftijd: 8
Geslacht: hengst
Volbloed Arabier
Hoogte: 149, 14.3 hands, E pony
Discipline: hij can niet veel, wij doen meestal gewoon van alles dus alles mag, hij kan alleen nog niet springen. Hij kan ook niet gelongeerd worden.
Personaliteit: hij bokt en schopt regelmatig maar is heel voorzichtig met kinderen, maar je kan dus niet achter hem lopen. Hij is wel heel lief en leuk en rent graag, dus als je een paard niet kan houden is hij niet het perfecte paard voor jou. Hij kan ook niet goed aan de hand lopen.
Skill: hij is een Arabieren hengst dus je kan niks minder verwachten dan hem vurig te zijn hij kan ook wel happen en schopt en bokt regelmatig dus je moet wel al hoog niveau moeten kunnen rijden.

Ik will graag dat iemand 2-3 keer in de week kan komen.

Dus hoe veel zou ik hier voor moeten vragen??


Ik zou met dit pakket blij zijn als er een bijrijder te vinden die verantwoord met dit gedrag om kan en wil gaan. Verder zou ik alleen vragen hebben aan de verzekering mbt dekking schade door, met of aan de bijrijder.

Snippergroen

Berichten: 6689
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 10:34

Jouw paard, jouw keuze. En dan is het maar net 'wat de gek er voor geeft'. Ik heb veel verschillende constructies voorbij zien komen in de loop van tijd. Bijvoorbeeld: Wordt het paard beter van jou? Dan geen bijdrage. Word jij beter van het paard? Wel een bijdrage. Ander voorbeeld: Ik heb zelf nooit hoeven betalen voor mijn bijrijdpaard, omdat ik de eigenaresse ontlaste in tijd en ze daardoor haar paarden kon behouden. Mijn bijrijdpaard is nu naar een pensioenplekje en het andere paard van de eigenaresse staat nu op een pensionstal ipv aan huis. Haar nieuwe bijrijders betalen dan wel weer een bijdrage, wederom omdat ze daardoor haar paard kan behouden, maar in een andere context. Weer een ander voorbeeld: Ik ken paardenmensen die een kleine bijdrage vragen om zo de serieuze kandidaten er uit kunnen filteren. Een beetje het 'afkopen' van toewijding. Dat is dan minder zwaar bedoeld als dat het er staat. Ik denk dat je daar zeker wat mee kan winnen, maar je loopt er wel ook weer toppers op mis.

Ofwel: Vooral gewoon doen wat goed voelt! Er is geen goed of fout. Je trekt met de ene beslissing soms net andere mensen aan dan in je andere beslissing. En dat wil niet zeggen dat de ene groep beter of meer toegewijd is dan de ander. Je vist alleen in andere vijvers :)

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10448
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: hoeveel vragen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 10:52

Met de stallingskosten in het achterhoofd zou ik als ik voor een bijdrage zou gaan denk ik op ongeveer het volgende neerkomen:

35 per maand voor 1x per week
65 per maand voor 2x per week
90 per maand voor 3x per week

Wel zou ik, zeker omdat je aangeeft dat je paard nu een paar keer per week door een trainer gereden word hier wel aan toevoegen dat er ten minste 1x per maand op eigen kosten les gereden moet worden. Instructeur dan naar keuze maar wel in overleg met jou.

Cchanny

Berichten: 8857
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 10:52

Ik heb nooit betaald voor een verzorg/bijrijd paard.
Ben ook niet van plan om dat ooit in de toekomst te gaan doen (Heb nu zelf een eigen paard) Maar werkte wel altijd mee met klusjes.


Mijn bijrijder hoeft ook niks te betalen voor mijn paard. Ze helpt mij om een dagje rust te nemen en neemt zelf lessen en helpt ook met klusjes.

Selina

Berichten: 14339
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 10:54

ynskek schreef:
Met de stallingskosten in het achterhoofd zou ik als ik voor een bijdrage zou gaan denk ik op ongeveer het volgende neerkomen:

35 per maand voor 1x per week
65 per maand voor 2x per week
90 per maand voor 3x per week

Wel zou ik, zeker omdat je aangeeft dat je paard nu een paar keer per week door een trainer gereden word hier wel aan toevoegen dat er ten minste 1x per maand op eigen kosten les gereden moet worden. Instructeur dan naar keuze maar wel in overleg met jou.


Dit topic is 6 jaar oud dus denk dat TS geen bijrijder meer zoekt.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10448
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: hoeveel vragen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 11:01

Mijn fout, heb ik niet exact naar gekeken...

Wat betreft de E-pony hier boven denk ik dat een bijdrage niet echt reëel is en dat je vooral iemand moet vinden die samen met jou "het project" aan moet willen gaan.

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 11:18

Bizar hoeveel mensen van mening zijn dat mensen met een paard die maar gratis moeten gunnen aan mensen die het ook leuk vinden maar niet kunnen betalen :x
Ookal wil je een bijrijder omdat je paard meer beweging nodig heeft, dan alsnog geef je iemand de kans om zijn hobby uit te oefenen op een paard die niet is afgestompt op een manege en heb je veel meer vrijheid om te doen wat je wilt. Waarom zou dat gratis moeten??

Ik vind in dit geval 75,- per maand heel netjes hoor. Sneu voor mensen die het niet kunnen betalen, maar ja, ik rijd ook geen Ferrari terwijl me dat wel leuk lijkt. Als iemand hier mij die nog gratis wil gunnen; mijn pb staat open <<)

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 11:19

Ceffyl schreef:
Bizar hoeveel mensen van mening zijn dat mensen met een paard die maar gratis moeten gunnen aan mensen die het ook leuk vinden maar niet kunnen betalen :x
Ookal wil je een bijrijder omdat je paard meer beweging nodig heeft, dan alsnog geef je iemand de kans om zijn hobby uit te oefenen op een paard die niet is afgestompt op een manege en heb je veel meer vrijheid om te doen wat je wilt. Waarom zou dat gratis moeten??

Ik vind in dit geval 75,- per maand heel netjes hoor. Sneu voor mensen die het niet kunnen betalen, maar ja, ik rijd ook geen Ferrari terwijl me dat wel leuk lijkt. Als iemand hier mij die nog gratis wil gunnen; mijn pb staat open <<)


Heb jij de post hierboven gelezen? Dat is geen hobby maar een heel opvoedproject met risico om je nek te breken. Succes om daar 75 euro voor te betalen hoor.

(Voor een opgeleid paard deel ik je mening wel)

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Re: hoeveel vragen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 11:21

Nee ik heb het over de originele ts. Voor dat project hierboven moeten ze gewoon iemand inhuren om op te voeden.

Daphne__
Berichten: 12476
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 11:33

Voor die arabier hengst zou ik ook niks vragen. Eerder betalen aan de bijrijder. Hier rijdt een meisje van 17 mijn pony, daar kun je achterstevoren op zitten met een trompet en nog zet die geen pas verkeerd. Ze is alleen onervaren in het springen en dat doet zij dus met mijn pony. Ik betaal haar 7.50 per keer dat ze komt rijden. Ze komt 2 keer per week.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 11:37

Ceffyl schreef:
Nee ik heb het over de originele ts. Voor dat project hierboven moeten ze gewoon iemand inhuren om op te voeden.

Project hierboven _O-

Ik zou hem in training zetten ergens.

Ik vind het trouwens een vreemd bericht en zie dat hij ergens anders ook al geplaatst is.

Freekieee

Berichten: 1762
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Re: hoeveel vragen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 11:40

Hier een bijrijder van iemand. Pony stond stil, ze had geen tijd om 2 pony’s te doen. Staan bij haar ouders aan huis. Mag van alles met pony doen. Staan aan t bos.
Hoef er niks voor te betalen (kan en wil ik ook niet)
Mensen zijn maar al te blij dat ze weer lekker aandacht krijgt en gereden wordt.
Ik blij hun blij