Bandit heeft trachea collaps..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sannexbandit

Berichten: 81
Geregistreerd: 23-03-15

Bandit heeft trachea collaps..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 10:15

Heey allemaal,

zoals jullie aan de titel al wel zien is dat Bandit Trachea collaps heeft en dat is simpel gezegd het langzaam afsterven van de luchtpijp, hier zijn helaas geen medicijnen voor..

Ik zal bij het begin beginnen.
Dit is Bandit een 10 jarige shetlanderruin en ik verzorg hem nu al bijna 3 jaar!
Afbeelding

Samen doen wij veel aan vrijheidsdressuur met heel veel plezier
Afbeelding

Hij hoestte altijd wel een beetje hij had zo zijn periodes maar ik denk 2 maanden geleden heeft de eigenaar de dierenarts laten komen en het bleek dat hij longontsteking had, we kregen medicatie mee en daar zouden we het voorlopig mee moeten doen. Helaas werkte die medicatie niet en hebben we wat anders gehad, ook dat sloeg niet aan. Toen hebben de dierenarts en de eigenaar besloten met Bandit naar de kliniek in utrecht te gaan. Daar zouden ze een aantal testjes doen. Via de bronchoscopie was te zien dat de longen nog niet in orde waren. Ze wilden een longspoeling doen omdat je daar nauwkeurig een probleem kan vaststellen. De longspoeling is niet gelukt omdat ze het slangetje er niet in kregen. Zijn luchtpijp is niet rond zoals het hoort maar ovaal. Dus als hij hoest gaat dat helemaal dicht. We hebben in iedergeval voor dit weekend antibiotica meegekregen en hij moet weer aan de pufjes. Na het weekend krijgt hij Nog een week andere antibiotica van de eigen veearts. En er moet worden bloed geprikt ivm verdenking op de ziekte van cushing.
Het komt er waarschijnlijk op neer dat hij aan de pufjes blijft, we speciale maatregelen op stal moeten nemen en dan afwachten hoelang hij het volhoudt en hoelang het dierwaardig is. En daarnaast zal hij als het zo is ook aan de medicijnen moeten voor de ziekte van cushing. meer kan ik er ook niet van maken, we moeten weer afwachten.. Als het zo erg word dat hij zelfs niet meer ka drinken betekend dat waarschijnlijk het ergste.. Maar daar gaan we natuurlijk niet van uit en blijven er positief in staan! Dat was nogal een verhaal... de medicatie die we toen kregen werkte weer niet en de moed zakt ons langzaam in de schoenen. uiteindelijk zijn we gestopt met de medicatie omdat niks helpt. nu weten we dus eindelijk wat hij heeft, een langzaam afstevende luchtpijp.. Waar niks aan te doen is helaas. we kunnen alleen zorgen door middel van medicijnen dat het slijm niet blijft plakken.. Het is nu dus afwachten hoelang dit diervriendelijk blijft..

Super fijn als jullie dit gelezen hebben!

Liefs,
Sanne en Bandit

ElinaSK

Berichten: 2664
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Bandit heeft trachea collaps..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 12:33

Wat sneu zeg. Lijkt me echt heel moeilijk om met zoiets om te gaan. Sterkte.

Babootje

Berichten: 26418
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 12:53

Ach wat sneu, zo jong nog. Het slijm kan hij er dus ook niet uithoesten en zo blijf je in een vicieuze cirkel zitten van ontstekingen en weer slijmvorming.
Misschien kun je nog iets doen aan het verhogen van zijn weerstand.
Ik hoor ook wel goede dingen over het voeren van kurkuma (= natuurlijke ontstekingsremmer).
Aan de vorm van de trachea (de luchtpijp) kun je op die manier niets veranderen. Ik hoor van honden nog wel es over deze erfelijke aandoening (voornamelijk ook kleinere rassen), maar van paarden ken ik het niet.
Ik weet wel dat bij honden er dmv een operatie wel iets aan te doen is.