Bijdrage, wat zou jij geven?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JunkDeLuxe

Berichten: 2345
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Oost Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 09:11

Ik heb 2x een "halve stal" gehad. Dat kwam er op neer, dat ik 4x per week naar mijn paard ging, en de halve stal 3x.
Wat deed mijn halve stal: paard poetsen, rijden, en het vuil van het poetsen even opkeren en weggooien.
De stal werd door de stalhulp gedaan, alsook het voeren en de paarden buiten zetten. Binnenhalen was voor ons, dus op haar dagen deed de halve stal dit.
Dus ik kon onmogelijk vragen om in de lasten te delen, dat werd allemaal door de stalling verzorgd.
Daar hadden we een binnenpiste, longeer- en loslaatpiste, buitenpiste en rustige wandelwegen. Solarium, wasplaats en materiaalkastje.

Ik betaalde €275 per maand daar. Ik vroeg €120 per maand aan mijn halve stal. Voor 12x te rijden per maand leek mij dat niet overdreven, daar betaal je normaal ook een €10 per keer voor, en mijn halve stal mocht ook gewoon buiten rijden, en indien gewenst aan de onderlinge wedstrijden meedoen.
€120 is misschien niet weinig, maar ik betaalde nog steeds de overige €155. En de smid, en de ontworming, en de dierenarts, en het materiaal. Er waren er die minder vroegen, en er waren er die echt de helft vroegen. De helft vond ik te veel, ik had het wel gewillen hoor haha, maar je vind niet snel iemand die dat wil/kan neerleggen.
Het ging mij niet enkel om mijn paard, maar ook om mijn spullen. Die slijten ook. Productjes gaan op en moeten vervangen worden, dat heb ik op mijn eentje natuurlijk ook voor, maar sja, met een halve stal ben je met 2..

Ik had ook geen halve stal NODIG. Ik werkte parttime, woonde thuis, dus had tijd en geld genoeg, zeg maar. Ik heb in het verleden ook geleerd dat als ik niets, of heel weinig vroeg, het hele gedoe veel minder gewaardeerd werd. Er werd lakser met de spullen omgesprongen, en veel sneller afgebeld. Als ik dan zelf al plannen had, omdat ik toch op mijn halve stal rekende, kon ik die ook gaan annuleren. Als ze net iets meer moeten betalen, hebben ze er ook iets meer voor over.

Op die manier verleen je elkaar een dienst, lijkt mij. Als ik nu geen tijd had gehad, en zij mij daarmee echt uit de nood hielp, had de situatie misschien anders geweest. Ik ben geen liefdadigheidsinstelling, ik kan mijn paard en materiaal niet voor niets laten gebruiken...

Voor ik mijn eigen paard had, ben ik zelf bijrijder geweest. Bij paarden die op een stalling met pistes e.d. stonden, betaalde ik ook gewoon de helft, bij paarden die op een weide stonden betaalde ik niets, maar deed ik wel alle lasten. Water aanslepen, drollen uit de wei halen, de stal uitmesten, voeren e.d.

Nu sta ik op een privéstalling. Buitenpiste, stal die ik elke dag zelf doe, voeren en water geven op de wei doe ik ook zelf, én we moeten de paarden ook zelf buiten zetten en binnen halen.
Ik heb een vriendinnetje dat héél goed kan rijden, zij is absoluut de betere ruiter van ons tweetjes. En zij rijdt helemaal gratis en voor niks met mijn paard. Wat is het verschil met voorgaande halve stallen? Dit is een vriendin, die ik al een hele tijd ken, en die mij ook regelmatig heeft geholpen. Ze rijdt absoluut niet frequent, gewoon af en toe, wanneer het haar uitkomt. En nadien is mijn paard ZO fijn om te rijden :o En af en toe, als ik een weekendje weg ga met mijn vriend, kan ik op haar rekenen om de paarden buiten/binnen te zetten, en de mijne te voeren.
Dus ja, zij verleent mij in dit geval wel degelijk een dienst, en daar kan ik dus geen geld voor vragen hahaha. Ik vraag haar ook niet om de stal ofzo te doen, maar dat komt omdat zij 3 jaar geleden haar rug gebroken heeft. Haar rijden is ZO goed, dat ik de rest niet KAN vragen haha.

Om op je vraag te antwoorden, TS, ik zou €50 geven. €30 lijkt mij weinig...

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 09:14

Stacey schreef:
Zoals ik al eerder schreef: Ik heb in diezelfde situatie gezeten en heb ook een paard bijgereden wat een 'heel fijn dressuurpaard' (understatement) is. Toch geen cent hoeven te betalen.

Laten we het dan inderdaad maar houden op regionale (cultuur) verschillen.


Ik vind ook dat de verzorgster mij helpt. En ik heb ook de allereerste verzorgster geholpen, buurmeisje had een advertentie op marktplaats staan dat haar manege failliet was gegaan en ze toch heel graag met paarden bezig wou. Ik had helemaal geen verzorgster nodig, maar vond het zo leuk om haar alles te leren (middelbare school, dus tijd zat :') ). Haar bezig te zien met mijn paard, dat was voor mij mijn beloning. De huidige verzorgster betaald ook niet en mag alles doen met paard. Al zou ze een week op vakantie ermee willen gaan: prima. Ik hoef er geen geld voor. Ik geniet zo al :D

Ik heb zelf ook nooit hoeven te betalen, ik zal zelf ook nooit ervoor willen betalen en ik zal zelf nooit er geld voor vragen. Je helpt elkaar, paard is mijn keuze en mijn verantwoordelijkheid :)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 12:13

Het hangt dus heel erg van de situatie af of en hoeveel vergoeding je betaalt denk ik.

Ik heb een bijrijdpaard gehad waar ik 100 euro pm voor betaalde. Regelmatig mocht ik toch niet rijden, was er weer wat enz. Paard was kort nadat ik bijrijder werd geblesseerd en eigenaresse keek er niet meer naar om (terwijl ze op de stal werkte waar het paard stond, ze ging er niet eens even bij kijken). Ik heb toen nog lange tijd het paard dagelijks verzorgd maar ben wel gestopt met betalen omdat er niet meer gereden kon worden en omdat ik idd van mening was dat ik op dat moment idd iig het paard een dienst verleende (anders was ze nagenoeg niet meer de stal uit gekomen)
Dit is geen beste ervaring geweest. Was een geweldig paard. Mensen hadden nog een bijrijder, die reed het paard al veel langer dan ik en zij is wel altijd 100 euro pm blijven betalen. Zij kon met het paard lezen en schrijven. De eigenaresse had er totaal geen klik mee en heeft haar uiteindelijk laten inslapen.

Ik heb daarna een bijrijdpaard gehad waar ik niets voor hoefde te betalen. Eigenaresse had echter wel veel regels.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 29-09-16 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

zebra89
Berichten: 759
Geregistreerd: 20-11-14
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 12:15

Ik deed (toen mijn vorige paard overleden was heb ik een tijd paard van een vriendin/kennis) gereden. Vonden beide een bijdrage lastig....

Ik deed de brokken en soms de hoefsmid (alleen bekappen) dat kwam tussen de € 10 en € 35 per maand uit

Es_ther

Berichten: 18724
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 12:19

Ik betaal voor mijn verzorgpony niks aan bijdrage. Ik ben daar nu bijna 10 jaar en rij haar, doe de klusjes (mesten, voeren etc.). Mijn paard staat daar ook en daar betaal ik wel wat voor per jaar.