Hoofdstel kapot, wie moet betalen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Hoofdstel kapot, wie moet betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 16:39

Ze is 14..... Beter nadenken voor je aan een jonge verzorgster begint...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 16:48

Een 14 jarige die de staldeur open laat en aan een hoofdstel vastzet is toch ook wel een enorme enorme beginner.
Dat verwacht je van een 11 jarige.
En de reactie van moeder zou voor mij de reden zijn te stoppen.
Helemaal van de pot gerukt, iets slopen en alles is voor de ander.
Dan denk ik meteen, de appel valt niet ver van de boom.

Ashleytjuhh

Berichten: 6660
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 16:49

LadyMadonna schreef:
Ze is 14..... Beter nadenken voor je aan een jonge verzorgster begint...


uhm.... ik mag aannemen dat als 1. als 14 jarige een beetje kan nadenken en 2. als je al zegt meerdere jaren te rijden je weet dat zoiets never nooit niet mag.

ik zou zie iemand niet eens in de buurt van me paard willen hebben en helemaal niet met zo'n reactie als wat die ouders geven. zou mooi zijn mag ze alles slopen maar betalen ho maar.

xTammyy

Berichten: 4406
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Hoofdstel kapot, wie moet betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 16:57

Ik had als 14 jarige een eigen paard en twee eigen pony's.
Op die leeftijd kan je dus met gemak verantwoordlijk genoeg zijn.
Jammer dat de moeder in kwestie zo reageert.
Opgeven bij de verzekering zou je zeggen en het is opgelost.

Als ik alles zo lees ts is het misschien beter een andere verzorgster te zoeken.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 16:58

Ik wist zelfs al 10 jarige dat je een paard niet aan een hoofdstel vast moet zetten en dat je geen stal deur open moet laten staan, en ik ben met 10 begonnen met paardrijden...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Hoofdstel kapot, wie moet betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 17:00

Elke 14 jarige is tenslotte hetzelfde.... :roll:

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 17:00

Je bent aan een jong meisje begonnen ging er vanuit dat ze ervaring had.
Heb je dan niet de eerste tijd haar aan de hand mee genomen om alles duidelijk te maken en om te kijken of ze echt de ervaring had die zij zei? Of heb je haar het adres gegeven en meteen maar laten gaan?
Ik denk dat er echt een stuk begeleiding van jou uit mist hier.

xTammyy

Berichten: 4406
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 17:04

LadyMadonna schreef:
Elke 14 jarige is tenslotte hetzelfde.... :roll:

Zeker niet, maar jij schetst het alsof een 14 jarige lomp is en niet verantwoordelijk kan zijn.
Ik schets de andere kant, namelijk dat dat wel kan.
Misschien had TS wat meer begeleiding moeten geven, misschien kwam het meisje heel zelfverzekerd over.
We weten het niet!

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 17:06

Ashleytjuhh schreef:
LadyMadonna schreef:
Ze is 14..... Beter nadenken voor je aan een jonge verzorgster begint...


uhm.... ik mag aannemen dat als 1. als 14 jarige een beetje kan nadenken en 2. als je al zegt meerdere jaren te rijden je weet dat zoiets never nooit niet mag.

ik zou zie iemand niet eens in de buurt van me paard willen hebben en helemaal niet met zo'n reactie als wat die ouders geven. zou mooi zijn mag ze alles slopen maar betalen ho maar.


Er zit wel een groot verschil tussen leren rijden en leren hoe met paarden omgaan. Bij mij op de manege werden zo'n dingen bijvoorbeeld niet gezegd. Tja, hoe moet je het dan weten?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 17:17

LadyMadonna schreef:
Elke 14 jarige is tenslotte hetzelfde.... :roll:

Nee dat is niet.
Maar dit is wel basis van basis.
Deur dicht (!!) en niet aan het bit vastzetten.
Zeker omdat deze dame zich voor deed als meer ervaren.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 17:38

Ik heb als 14 jarige een paard aan een tuinbankje gebonden. Is met bank en al aan de kletter gegaan. Bank Total loss, paard slechts een paar schaafwonden.
Ik was toen echt niet wereldvreemd ofzo. Naïef misschien wel, ik heb de ogen uit mijn kop gejankt van schaamte en schuld die middag.

De eigenaresse en de staleigenaren hebben allen over hun hart gestreken. En er is zelfs zonder mij iets te vragen een nieuw bankje gekocht. Onder het mom 'kan gebeuren'.

Ik heb veel lessen geleerd hiermee en dankbaar voor de volwassenen die me niet hebben weggestuurd of veroordeeld.
Als 14 jarige heb je wat mij betreft nog recht op je levenslessen en volwassenen die over hun hart strijken. De wereld dragen komt wel als je volwassen bent.
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 14-06-17 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Namira542

Berichten: 1061
Geregistreerd: 09-06-16
Woonplaats: Grunnn.

Re: Hoofdstel kapot, wie moet betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 18:00

Met de opmerking over de leeftijd ben ik het niet eens. Leeftijd staat los van de verantwoordelijkheid.
Ik ben als 13/14 jarige begonnen met een verzorgpony en loop nogsteeds op deze plek en heb in die 3/4 jaar nog nooit iets kapot gemaakt (klop het heel hard af, je weet maar nooit :9 )
Een van de eerste dingen die ik geleerd heb toen ik begon met paardrijden is, nooit je paard met bit vastzetten.
Vind de reactie van de moeder erg ongepast, ouders denken meestal alles te weten wat het kind doet. Maar 9 van de 10 keer weten ze misschien net de helft.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Hoofdstel kapot, wie moet betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 18:10

Iedereen die net begint maakt fouten. En zelfs als je al jaren met paarden bezig bent kan je een foutje maken, dat is menselijk. Ik praat het niet goed, als mijn verzorgster het zou gebeuren zou ik de verzekering eerst inschakelen. Mocht dit niet lukken, vind ik dat de verzorgster voor de kosten moet opdraaien, zij is uiteibdelijk ook degene geweest die de schade heeft veroorzaakt. Kleine tip voor als er ooit nog een nieuwe verzorger komt: stel van tevoren een contract op met deze punten. Zo voorkom je achteraf een welles/nietes verhaal. Er kan echt veel misgaan, je bent tenslotte bezig met levende dieren.

Blueensky
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-17 20:16

Op stal doet ze al een tijdje meerdere paarden, maar dan alleen aan de hand omdat deze oud of geblesseerd zijn. Ze zei tegen mij dat ze al meerdere jaren paard reed. De eerste keer ben ik er uiteraard bij geweest om alles uit te leggen en wat je beter niet en wel bij het paard kon doen. Zij gaf aan dat ze dit allemaal zelfstandig kon en dus mee bekend was. Het was mij echter meer de reactie van haar moeder wat mij een negatief gevoel gaf en totaal geen medeleven. Heb gezegd dat ik het fijn zou vinden als ze een bijdrage zou kunnen doen, al was het maar 5 euro ofzo. als ik dan meteen een reactie krijg dat het allemaal mijn risico is no matter what, zo kwam het op mij over, dan heb ik daar geen goed gevoel al over.Het was de 2e keer dat ze haar deed en op 1 dag gebeurde dit alles dus; hoofdstel kapot door aan bit vast te zetten en staldeur openlaten. Het werd gewoon teveel en ook binnen het tijdsbestek.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Hoofdstel kapot, wie moet betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 20:21

Iedereen maakt fouten, maar ik vind het wel gewoon zo netjes als ze (en de moeder) dit erkennen en een nieuw hoofdstel kopen/er een bijdragen voor geven.

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 20:23

Ja no offence, maar zo'n hele jonge meid neem je de eerste keren toch op sleeptouw? Die moet toch 'ingewerkt' worden om het zo te zeggen?
1x mee gaan en dan zeggen 'hier is mijn paard, succes ermee' vind ik persoonlijk echt niet wijs.
Het blijft jouw verantwoordelijkheid en je had haar op zijn minst goed wegwijs kunnen maken en kunnen begeleiden.

Blueensky
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-17 20:23

Nogmaals ik wilde niet tegenover haar als een zeikerd overkomen, maar vind dat dit toch redelijke nalatigheid aan haar kant was en mocht door haar ervaring er toch vanuit kunnen gaan dat ze wist dat dit niet mocht + logisch nadenken. Als iets kapot was gegaan door slijtage of volledige onmacht aan haar kant, paard schrikt bijvoorbeeld en gaat op halstertouw staan en dat breekt, dan zou ik het logisch vinden dat ik dat gewoon betaal. Zou mij dan juist schuldig voelen om daar een bijdrage voor de te vragen voor iets waar ze helemaal niets aan had kunnen doen.

Blueensky
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-06-17

Re: Hoofdstel kapot, wie moet betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-17 20:25

zoals ik zei gaf zij aan dit alles zelfstandig te kunnen doen. Hierdoor heb ik er geen twijfels over gehad of ze het kon. Ze had ook mijn telefoonnummer voor vragen maar heeft mij die 2 keer nooit iets gevraagd. Ook heb ik gezegd dat als ze vragen had, ze het aan de eigenaresse van stal kon vragen, zij doet tevens ook haar paarden en zij is eigenlijk altijd wel op stal.

xLianneeee

Berichten: 359
Geregistreerd: 03-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 20:27

Ik had het ook normaal gevonden als ze een bijdrage zou leveren. Je maakt toch iemand anders zijn spullen kapot, dus zou het normaal vinden als ze er aan mee betaald. Ik denk dat een meisje van 14 wel snapt dat je een paard niet aan het hoofdstel vast mag zetten, soms word dit idd niet geleerd maar dan had ze niet voor moeten doen dat ze al zo veel ervaring met paarden had. Dat is dan ook niet helemaal eerlijk. Als ze geen maandelijkse bijdrage betaald voor het gebruik van jouw paard en jouw spullen vind ik best dat ze mag betalen. Dit zou ik dan ook een reden vinden om een maandelijkse bijdrage te vragen voor het bijrijden van een paard. Zo voorkom je vaak dit soort situaties.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 23:06

Het zou wel zo netjes zijn als ze wat zou bijleggen maar zo te zien is dat geen optie.
En verder fouten maken menselijk. Ik heb nu ook nog weleens dingen waarbij het net goed gaat en ik denk dat was niet zo'n slimme actie. Als je paarden goed kent wil je nog weleens te makkelijk worden met dingen.
Geen idee welke leeftijd ik had maar mij is het ook ooit overkomen dat ik een paard aan het bit vast zetten en ja dat ging ook fout, bit helemaal krom en hoofdstel stuk. De eigenaar heeft mij toen nooit gevraagd om een vergoeding. Vond het wel ontzettend vervelend en dat is iets wat ik nooit meer zal doen.

Denk wel dat het handig is om zulke dingen van te voren te bespreken wanneer je een vergoeding wil dan weet je gelijk hoe ze er over denken en of je elkaar daar in kunt vinden. Helaas komt het bij de meeste pas op als het gebeurt. Het ligt natuurlijk ook een beetje aan het materiaal als het hoofdstel al 10 jaar oud is en toch wat versleten is het ook niet terecht om een nieuw en duur hoofdstel terug te verwachten. Zou dan een bepaald bedrag vragen en dan de rest zelf bijleggen.

Hier is vorige week een hoofdstel gesneuveld we hadden nog wat reserve onderdelen liggen maar die zijn niet ideaal. Moet nog even kijken en bespreken wat ik daarmee ga doen.

Blueensky
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-06-17

Re: Hoofdstel kapot, wie moet betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-17 23:36

Ja het was ook geen heel duur hoofdstel ofzo en gaat me niet echt om het bedrag maar meer het principe. Ik zei ook betaal je 5 euro is het ook goed en dat ze het voor de volgende keer weet om niet meer aan bit vast te maken.Was toch wel beetje onzorgvuldigheid aan haar kant. Zou me juist schuldig voelen om een gehele bedrag te eisen, mijn paard was ook schuldige ;) Was meer de reactie van de moeder van jij neemt iemand in 'dienst '(??? vraag ik mij dan af, vroeg geen bijdrage) en als er dan iets stukgaat wiens schuld dan ook ben ik altijd verantwoordelijk. Moet wel beetje schappelijk gaan aan beide kanten toch of zie ik het verkeerd.

Blueensky
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-06-17

Re: Hoofdstel kapot, wie moet betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-17 23:39

Maar nu was ik vanavond op stal en raad eens: naast sleutel lag envelop met 20 euro. Maar daarmee is het vertrouwen in het doen van mijn paard niet anders geworden. Neem haar voorlopig in ieder geval niet meer terug als verzorgster.

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Re: Hoofdstel kapot, wie moet betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 23:45

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je haar zonder toezicht naar je paard hebt laten gaan. Mensen zeggen al snel dat ze dingen kunnen. Je wilt toch weten dat je paard in goede handen is of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 23:54

Sorry maar wat een ontzettend vaag verhaal. Je klaagt dat het meisje van alles heeft gedaan wat niet hoort en wat jij vanzelfsprekend vind (ik ook), vervolgens zeg je volgens mij is ze 14, en daarna ik ben er een keer bij geweest om haar te laten zien waar alles ligt enz, omdat ze zei dat ze jaren ervaring heeft liet ik haar haar gang gaan. Heb je enig idee hoeveel penny meisjes van die leeftijd er rond lopen roepend dat ze ruime ervaring hebben? En met alle respect er zijn inderdaad ook genoeg van 14 inderdaad met ruime ervaring maar dit meisje is dat overduidelijk niet of ze is rechtstreeks van een manege af gekomen dan is een bijrijdpaardje ineens wel hele andere koek. Ik denk dat je vooral ook blij mag zijn dat er geen ergere dingen/ongelukken gebeurd zijn... Hoe oud sommige van mijn bijrijdsters toendertijd ook waren ik sprak eerst alles duidelijk door en altijd was ik er zo ongeveer de eerste 3 keer bij.. Ja en over je hoofdstel ik lees dat je al geld hebt gekregen maar dat je vertrouwen weg is dus ik zou haar bedanken voor het mee betalen door haar schuld is ie kapot dus vind ik niet meer dan normaal en niet verder gaan als je vertrouwen weg is. Wel wil ik je als tip mee geven bij een eventuele volgende bijrijdster/verzorgster om duidelijk afspraken te maken desnoods op papier te zetten en met zo'n jong meisje al helemaal dit ook duidelijk met de ouder(s) kortsluiten ook in de zin van wie is er verantwoordelijk als er wat gebeurd en daarin kan jij aangeven als de verzorgster er is en er gaat iets kapot dat dat dus haar verantwoordelijkheid is en dat zij (mee) betaald..
Succes ermee!

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 00:16

Blueensky schreef:
Maar nu was ik vanavond op stal en raad eens: naast sleutel lag envelop met 20 euro. Maar daarmee is het vertrouwen in het doen van mijn paard niet anders geworden. Neem haar voorlopig in ieder geval niet meer terug als verzorgster.


Dat is toch nog mooi meegenomen. Je hebt in ieder geval zelf ook weer een les geleerd.

Al doende leert men. Ik denk ook dat veel eigenaren er vanuit gaan dat bepaalde dingen logisch zijn maar we hebben ze allemaal moeten leren. En iedereen doet weleens wat zonder nadenken ongeacht de leeftijd.