Hoofdstel kapot, wie moet betalen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 00:22

Ik denk dat je met 14 jaar nog regelmatig fouten kunt verwachten. Denk dat ik ook ongeveer die leeftijd had toen ik 's winters het briljante idee kreeg om een sneeuwsleetje achter mijn pony te binden met 2 halstertouwen aan zijn halster. Pony vond het minder leuk en sloeg op hol tot de slee volledig uit elkaar viel.
Bij ons op stal vergeet er ook wel eens iemand de stroom terug op de wei te zetten en dat gaat dan om volwassenen.
Maar ik snap dat je vertrouwen weg is, ik zou voor een iets oudere verzorger kijken en heel goed de regels uitleggen ook wat gebruik van jouw materiaal betreft.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 00:40

Even er vanuit gaande dat dit geen arrogant k*kind is...

Je kan ook vanuit positiviteit denken. Dankbaar zijn voor de bijdrage. Samen een hoofdstel uitzoeken.
En de beste meid op sleeptouw nemen op stal bij je dagelijkse routine. Dan is er een kans dat je nog voor jaren een volledig op elkaar ingespeelde tijd hebt. Een jonge meid veel kennis en leuke rij uurtjes hebt kunnen bieden. En jij onbezorgd een drukke werkdag of vakantie hebt genoten.

Of is de wereld niet meer zo?

Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Hoofdstel kapot, wie moet betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 01:23

TS, heb jij gewoon niet te gemakkelijk aangenomen dat 'veel paarden verzorgen' en 'jarenlang rijden' automatisch betekend dat men nooit een fout maakt, niet nadenkt of dingen anders doet dan jíj zou doen?

Ik denk dat dit een leermoment is voor jullie allebei. :)

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Hoofdstel kapot, wie moet betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 07:55

Conclusie: de ervaring van je verzorger past duidelijk niet bij jou wensen.
Dan kun je gewoon er een einde aan maken, je bent niemand wat verschuldigd. Je kunt haar ook op sleeptouw nemen, als je daar zelf ook trek in hebt.

Maar ik denk dat ik ook zou bedanken door zo'n moeder. Als ze je zadel straks laat kletteren en die breekt, of je paard krijgt iets door haar (ook al is het per ongeluk) dan kun je er naar fluiten dat moeder dus de WA hiervoor aanspreekt.

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 08:04

Neverland schreef:
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je haar zonder toezicht naar je paard hebt laten gaan. Mensen zeggen al snel dat ze dingen kunnen. Je wilt toch weten dat je paard in goede handen is of niet?


Ik snap dat dus ook niet.
Je legt de schuld bij het meisje en het paard, maar jij bent degene die klakkeloos op haar woorden is afgegaan, die haar niet heeft begeleid en die haar meteen alleen heeft laten gaan.
Je had ten eerste geen enkel idee of ze wel ervaring had en ten tweede heb je haar zonder toezicht in het diepe gegooid met jouw paard.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 08:18

Kelly_ann schreef:
Even er vanuit gaande dat dit geen arrogant k*kind is...

Je kan ook vanuit positiviteit denken. Dankbaar zijn voor de bijdrage. Samen een hoofdstel uitzoeken.
En de beste meid op sleeptouw nemen op stal bij je dagelijkse routine. Dan is er een kans dat je nog voor jaren een volledig op elkaar ingespeelde tijd hebt. Een jonge meid veel kennis en leuke rij uurtjes hebt kunnen bieden. En jij onbezorgd een drukke werkdag of vakantie hebt genoten.

Of is de wereld niet meer zo?


Tijdens het lezen van dit topic denk ik dit de hele tijd. En je bent de eerste die het aanhaalt.
Iedereen maakt fouten. In dit geval jullie beide. Meisje doet iets stoms, jij had haar moeten begeleiden. Of op zijn minst kijken wat ze wel en niet kan/weet. Niet eens zozeer om haar leeftijd, maar normaal gesproken doe je dat bij iedereen. Eerst kijken hoe het gaat, dan pas alleen laten.
Ik ken ook iemand van 42 die zegt dat ze alles kan en weet terwijl dat niet zo is.

Misschien een leuk projectje om haar te begeleiden :)

Belmera

Berichten: 280
Geregistreerd: 27-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 09:22

Kelly_ann schreef:
Even er vanuit gaande dat dit geen arrogant k*kind is...

Je kan ook vanuit positiviteit denken. Dankbaar zijn voor de bijdrage. Samen een hoofdstel uitzoeken.
En de beste meid op sleeptouw nemen op stal bij je dagelijkse routine. Dan is er een kans dat je nog voor jaren een volledig op elkaar ingespeelde tijd hebt. Een jonge meid veel kennis en leuke rij uurtjes hebt kunnen bieden. En jij onbezorgd een drukke werkdag of vakantie hebt genoten.

Of is de wereld niet meer zo?


Ook ik zou zo reageren als jij. Toevallig heb ik een veertienjarige verzorgster voor mijn paard ;) met de kennismaking haar alles laten doen (paard uit paddock halen, poetsen,wandelen). Daarna één keer mee om longeren uit te leggen en nu gaat ze twee keer per week zelfstandig en in het weekend mag ze rijden onder mijn begeleiding. Moet zeggen dat ze een rustige en verantwoordelijke veertienjarige is en ook appt als ze iets niet zeker weet.

Stel dat zij mijn paard aan het hoofdstel had vast gezet en t mis was gegaan, is dat geen reden om haar weg te sturen. Foutje is menselijk en weet zeker dat ze er zo van is geschrokken dat t niet nog euens gebeurt.

Ook vind ik het oneerlijk om iemand weg te sturen om de reactie die haar moeder geeft..

Als je verder tevreden bent met de verzorgster, zou ik als ik jou was er wat tijd in stoppen en haar begeleiden, zoals al eerder geadviseerd wordt in het topic. Goede verzorgsters zijn schaars. En ik vind het erg netjes dat ze toch 20 euro heeft neergelegd.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Hoofdstel kapot, wie moet betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 09:04

Iedereen maakt fouten en ik heb zelfs met mijn leeftijd nog wel eens dat ik iets vergeet of iets doms doe of niet goed oplet en fouten maak. Als het te vaak gebeurd en te gevaarlijk is kun je beter stoppen. Maar het kan zijn dat het meisje al van slag was door het hoofdstel en daarom niet goed gekeken heeft of de stal wel echt in het slot zat.

Wat wel een echt probleem is, is de (eerste) reactie van de moeder! Als je kind iets doms uit haalt met schade als gevolg ben je daar voor aansprakelijk. Nu is het wettelijk gezien een discussie met eigen initiatief paard en fout verzorgster en zal er vast gedeeltelijke aansprakelijkheid zijn, maar ik ben van mening dat als je iets leent van een ander en het gaat stuk, dat je het moet vergoeden! Anders leent diegene nooit weer iets uit. In ieder geval niet aan jou... Dat principe moet je snappen. En het spijt betonen is ook het minste wat je kunt doen.

Je kunt het meisje best een tweede kans geven maar niet voor een goed gesprek met moeder en dat afspraken op papier. En een 13/14 jarige heeft nog wel wat begeleiding nodig. Ik wil ze niet niet alleen op stal hebben zonder dat er volwassenen in de buurt zijn die een oogje in het zeil kunnen houden. Het gebeurd hier te vaak dat er dingen vergeten worden. En als er iets goed mis gaat moet er hulp in de buurt zijn die ze kunnen roepen!

Ik weet nog hoe ik als 14 jarige een buitenritje begeleide doen de staleigenaresse dagje weg was. Meisje viel van shetlander, niet hard maar net verkeerd en Bram naar sleutelbeen. We moesten 2 km terug naar stal lopen voor we haar ouders konden bellen die met haar naar de dokter gingen. Op de terugweg lette een ander meisje niet op en botste in de kont van een pony daar ze achter liep toen die stil ging staan bij de weg. Pony trapte naar in d buik. Dat had ook goed verkeerd af kunnen lopen! Als de eigenaresse thuis was geweest had ze ons kunnen helpen en de dingen kunnen regelen. Nu moesten wij jonge tieners dat doen. Eigenlijk onverantwoord achteraf.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Hoofdstel kapot, wie moet betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 18:47

Toch nog netjes!
Sleutel retour en 20,-

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 19:09

Balen van die opmerking aan de telefoon, dan zou ik ook bang zijn dat ze volgende keer je zadel neerdondert en lelijk beschadigd, en dan zijn het jouw kosten zeker -O-


Maar nu zijn ze toch zo netjes geweest om 20 euro neer te leggen, terwijl je zoals ik het begrijp al opgezegd hebt en ze dus weinig reden heeft om alsnog over de brug te komen. Je zou dit op kunnen vatten als het toch wel netjes af willen handelen, wie weet hebben ze er nog eens rustig over nagedacht en vonden ze toch wel dat een vergoeding op zijn plaats is als er door onzorgvuldigheid iets kapot gaat :)

Ik kan me best voorstellen als het meisje al jaren paarden doet daar op stal, ook van de eigenaresse, je de indruk kan hebben dat ze ervaren genoeg zal zijn, zeker als het dan ook nog zo overkomt tijdens een eerste keer samen paard doen.

Het had achteraf gezien wellicht verstandiger geweest om toch nog een keer toe te kijken en haar alles zelf te laten doen zodat je eventueel nog wat bij kon sturen.

Misschien dat je toch nog een vervolg kan overwegen, omdat je zelf ook een steekje hebt laten vallen en ze zich van een goede kant toont? Het gesprek aangaan en goede afspraken maken, en even een paar keer begeleiden zodat je wat meer duidelijkheid hebt over haar kunnen zou er nog best voor kunnen zorgen dat je nog jaren een hele fijne verzorgster er aan hebt :)

Onder het motto van: we proberen het een paar keer en als mijn paard dan echt een klik met je heeft en ik er een goed gevoel bij heb, dan gaan we er mee door en anders niet :)

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Hoofdstel kapot, wie moet betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 20:09

Door het gesprek wat er met de moeder is geweest zou ik haar echt niet nog een tweede kans geven, grote kans dat er weer niet thuis gegeven wordt als er iets ergers gebeurd.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 21:11

cobiie schreef:
.... grote kans dat er weer niet thuis gegeven wordt als er iets ergers gebeurd.


Uh... Volgens mij lag er uiteindelijk een briefje van 20 toch?

Wat staan jullie toch allemaal vreselijk op je strepen. Op die manier creëer je m.i. een zure wereld....

Blueensky
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 22:26

Ja die 20 euro is idd toch netjes, maar dat was helaas al nadat ik netjes gezegd had er geen vertrouwen meer in te hebben. Eigenlijk had dat voor het principe al op het moment gedaan moeten worden, al ik nog geen eens een bedrag gezegd, ik heb alleen gezegd een kleine bijdrage (meer dat er verantwoordelijker met mijn spullen omgegaan word) zou ik wel waarderen. Al zou het bij wijze van spreke €5 zijn geweest prima, dan was dat een leermoment en beetje verantwoordelijkheidsgevoel voor andermans spullen en ik koop een nieuw hoofdstel, zo heb ik het ook tegen haar gezegd. Een volledig nieuw hoofdstel qua bedrag heb ik nooit geeist ter duidelijkheid.

N4N4
Berichten: 1108
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Hoofdstel kapot, wie moet betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:23

Zou het meisje ook niet zo afbranden op wat de moeder gezegd heeft ..
Zij heeft niks gezegd :-)

Vind het ook allemaal wat "streng en zeurderig " gaan zo hoor ..
Ben het met mijn voorgangers eens , je had zelf ook meer kunnen begeleiden en het niet "zomaar" geloven .. jou paard in handen geven aan een 14 jarige zonder echt te weten of ze wel of geen ervaring heeft .. is nogal een verantwoording ..

Heb op mijn 28ste bij mijn eerste paard ook heel veel beginners fouten gemaakt , doe je maar 1x en daarna nooooit weer ..

Je heb nu centjes gehad en of je maakt het meisje erg blij, geeft haar nog een kans ..
Of je laat het ..

Succes :-)

Jessliey
Berichten: 32
Geregistreerd: 05-12-16
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 15:58

Als jij vind dat je verzorgster het paard niet goed behandeld, dan moet je haar niet alleen laten met je paard. Het is jouw paard, dit zijn bijkomende risico's van het vak. En anders praat je toch gewoon met haar, in plaats van een topic aan maken?