Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Verzorgpaard,wie is verantwoordelijk als er iets gebeurt.

 
Profiel   

Ik heb een ruin van 22 en zit er aan te denken om een verzorgster te zoeken.Een meisje die lekker met hem en zijn vriendin van 34 gaat tutten.Maar vooral beweging,gewoon hobbelen in de wei.Hij kan ook leuk dressuur.Maar, wie is verantwoordelijk als er iets gebeurt.Als ze eraf valt en een been breekt of erger.Niet dat wij dan ons hele leven daarvoor moeten betalen als de verzekering van dat meisje niet wil betalen.Ik hoor verschillende verhalen.Dat het meisje dan een schriftelijk bewijs moeten hebben van haar verzekering dat ze op een vreemd paard mag rijden.Onze verzekering was daar heel vaag over.Dus wat is jullie ervaring.Niet dat we ons huis moeten verkopen als er iets ernstigs gebeurt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-17 08:57 



 
Profiel   

Heb je wel zelf gewoon een AVP (aansprakelijkheid voor particulieren)?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-17 09:24 



 
Profiel   

Ga in zee met een kind en je kunt overal voor aansprakelijk worden gesteld.
Ga in zee met een volwassene en het is voor hun eigen risico.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-17 09:24 



 
Profiel   

We hebben een aansprakelijkheidsverzekering.Ik ben een beetje bang dat mijn verzekering dan niet wil betalen en dan zijn alle kosten voor ons zelf.Als de verzekering van die persoon ook niet wil betalen.Dus een volwassene is beter.Maar erg veel actie kunnen ze niet verwachten van onze ruin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-17 09:28 



 
Profiel   

Dees schreef
Ga in zee met een kind en je kunt overal voor aansprakelijk worden gesteld.
Ga in zee met een volwassene en het is voor hun eigen risico.


Ga de zee in met een paard en de eigenaar is risicoaansprakelijk. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-17 09:33 



 
Profiel   

Niet als een volwassene er zelf voor kiest om met het paard van een ander om te gaan. Mocht deze volwassene iets overkomen terwijl hij met het paard bezig is, komt dat voor eigen risico.

Echter: stel de volwassene laat het paard ontsnappen, het dier rent de weg op en daardoor komt een fietser ten val, dan is de eigenaar van het paard inderdaad aansprakelijk te stellen voor de schade van de fietser.

Persoonlijk letsel aan de verzorger van het dier in geval van volwassene, komt niet automatisch voor rekening van de eigenaar van het dier. Letsel aan een kind wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-17 09:35 



 
Profiel   

Dus ik kan beter iemand vinden van boven de 18.En ben dan niet aansprakelijk voor schade aan de ruiter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-17 09:40 



 
Profiel   

Je kunt beter even de juridische infolijn bellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-17 09:43 



 
Profiel   

Die waren heel vaag.De Rabobank waar de verzekering loopt zei dat wij verzekerd zijn.Maar Interpolis zei dat het op het moment bekeken werd.Is het de schuld van het paard of komt het door de ruiter zelf dat ze valt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-17 09:45 



 
Profiel   

Heb je de verzekering gebeld of het juridisch loket?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-17 09:46 



 
Profiel   

Ik ga zelf ook niet weer in zee met minderjarige verzorgers. Vanwege de risico's die je daarmee kunt lopen. Een oplossing is om de minderjarige met zijn ouder/voogd te laten komen. Dan is het risico voor de aanwezige ouder/voogd. (al zou ik het dan nog heel nadrukkelijk uitspreken naar die ouder/voogd)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-17 09:47 



 
Profiel   

Ik heb de Rabobank en Interpolis gebeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-17 09:58 



 
Profiel   

C_arola @ [TAO] FAQ TAO

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-17 10:00 



 
Profiel   

Citaat
'De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad'.

Verder is voor dit artikel noodzakelijk dat de schade is ontstaan door een eigen gedraging van het dier. Van belang hiervoor is dat het een gedraging is die voortkomt uit de eigen energie van het dier.

Dus ongeacht of het een kind of volwassene is.

Maar waarom wordt dan vaak toch niet de hele schade vergoed als de bezitter wél aansprakelijk is? Dat komt omdat nog een ander artikel een rol speelt, namelijk artikel 6: 101 BW, het 'eigen schuld' artikel. Hiermee in de hand wordt bekeken of de schadelijdende partij wellicht zelf ook schuld treft aan het ongeval. Hoe groot het percentage 'eigen schuld' zal worden, hangt zo af van de feitelijke omstandigheden van het geval dat hiervan vooraf weinig te zeggen is. Wat wel te zeggen is, is dat het vastgestelde percentage eigen schuld in mindering wordt gebracht op de schadevergoedingsverplichting van de aansprakelijke. Het eigen schuld percentage kan varieren van 0 tot 100% en alles wat daar tussen zit.


Dat men vaag doet komt dus voort uit een stukje 'is het een eigen gedraging'? Of is er een stukje 'eigen schuld'?

Als jij aansprakelijk bent voor een schade, dan valt dat onder jouw verzekering.
Ben jij niet aansprakelijk, hoef je ook niet bang te zijn dat je dat opeens wel bent terwijl jouw verzekering niet uit zou keren en je opeens bergen geld mag gaan betalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-17 10:09 



 
Profiel   

Britta31 schreef
Ik heb de Rabobank en Interpolis gebeld.


Dat is iets anders dan het juridisch loket.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-17 10:15 



 
Profiel   

Iris. Ik denk dat je echt verkeert hier naar kijkt.

Als een volwassene er voor kiest om contact/omgang (whatever) te hebben met een dier van een ander, dan kan hij (omdat hij volwassene is) overzien wat daar de risico's van zijn. Dit maakt dat hij daarom zelf verantwoordelijk zal zijn voor de gevolgen van zijn handelen, daar waar er schade ontstaat aan zijn eigen lijf en leden.
Een kind kan de risico's niet overzien, daarom kan een kind nooit zelf verantwoordelijk worden gehouden. En dus is de eigenaar van het dier het. Tenminste, als er geen ouder/voogd nabij is. Is er een ouder/voogd nabij, dient die het kind te behoeden voor het lopen van risico.

Aan schade die een dier veroorzaakt aan dingen, of aan buitenstaande derden, dat is een heel ander verhaal. TS geeft aan in haar openingspost dat ze niet wil opdraaien voor schade mocht iemand persoonlijk letsel oplopen (denk bijv aan invaliditeit na een val) tijdens de verzorging van haar dier. En dan speelt de leeftijd van de verzorger een rol.


Als een volwassen verzorger met een rijpaard van een andere particulier gaat rijden en de volwassen verzorger komt ten val en breekt daarbij zijn nekwervels, het kan, dan komt dat niet voor rekening van de eigenaar van het dier.

Tenzij.... de eigenaar de volwassen verzorger zou hebben misleid, bijvoorbeeld wanneer dit paard altijd vreselijk steigert bij het zien van een struik en de eigenaar dit dus bewust niet vertelde aan de verzorger terwijl die voor zijn rit naar verwachting wel een struik zou tegenkomen. Tja, dat is laakbaar.
Maar staat het paard bij het poetsen op een teen van een verzorger, dan is het bij een volwassene echt zijn eigen risico en bij een kind ben je dan als eigenaar van het dier verantwoordelijk. In beide gevallen ben je aansprakelijk te stellen, maar dat is dus niet hetzelfde als aansprakelijk zijn.

(fijn gechargeerde voorbeelden voor het gemak, eenmaal voor de rechtbank gelden nogal wat meer nuances).

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-17 10:23 



 
Profiel   

Jeetje,het gaat alleen om een uurtje met mijn ruin in de wei rijden.Hem wat actief maken en zijn dressuur een beetje bij houden.Dus gewoon ontspannen rond hobbelen.Wat zouden jullie doen?Toch maar niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-17 10:29 



 
Profiel   

Als je zo onzeker bent niet nee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-17 10:34 



 
Profiel   

Ik ben niet onzeker.Maar wil wel goed voorbereid zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-17 10:37 



 
Profiel   

Ach, de kans dat er écht wat gebeurd dat onherstelbaar is, is waarschijnlijk vrij klein.
Maar daar heb je niets aan als het per ongeluk wel aan de orde is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-17 10:59 



 
Profiel   

@dees: waar baseer je dit allemaal op? Volgens mij klopt er namelijk geen hout van wat je nu schrijft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-17 11:06 



 
Profiel   

Zouden verzorgmeisjes ook tevreden zijn met alleen tutten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-17 15:16 



 
Profiel   

Britta31 schreef
Zouden verzorgmeisjes ook tevreden zijn met alleen tutten?


Ik als 16 jarige wel hoor! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-17 15:23 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Verzorgpaarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-17 15:31 



 
Profiel   

Ik heb net ondervonden dat mijn ziektekostenverzekering bij een ongeval de schade wil verhalen op diegene die het ongeluk heeft veroorzaakt. Dit n.a.v. fysio die ik nodig heb na een ongelukje 9 maanden geleden.In het geval van een dier stelt men dus de eigenaar van het dier aansprakelijk. Ik was uitgegleden in het gras, dus geen andere partij, maar ik ben ook eens van een staken paard gevallen dat vervolgens over me heen liep en na trapte. Als ik toen deze verzekering had gehad (DSW) dan hadden ze zeker geprobeerd dat te verhalen. En ik ben 40.... er zat zelfs een foldertje bij voor een letsels chade advocaat! Vraag aan je eigen aansprakelijkheidsverzekering of de schade gedekt is als je iemand op je paard laat rijden en er gebeurd een ongeluk. Als je een vergoeding krijgt wordt het vaak nog ingewikkelder. Via de KNHS ben ik en zijn mijn paarden in elk geval extra verzekerd voor aansprakelijkheid en ongevallen.

wordt het uitgevochten zal er vast gekeken worden naar verdeling eigen schuld/andermans schuld, maar ga er maar vanuit dat er grote kans is dat de verzekering van de ander in elk geval gaat proberen te verhalen bij een ongeval. Zorg dat je goed verzekerd bent en vraag na hoe het zit als je iemand anders op je paard zet en of schade dan ook gedekt wordt. Verzeker desnoods je paard of bijrijder apart bij. Kost niet veel en kan veel ellende voorkomen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-17 20:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen