Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 20:06

Poekkie schreef:
Op welk niveau lessen jullie dan voor 50 euro? Dat vragen hier de subtop ruiters voor les. Maar de meeste bijrijders komen net van de manege en hebben dat soort lessen niet per se nodig.

Daarbij slijt materiaal etc. Ook. Dus alleen les maar geen bijdrage (en geen klussen) zou ik als eigenaar nooit zien zitten. Dan staat paard maar stil op de dagen dat ik niet kan.


Laag niveau, toen 2 jaar manege-ervaring. Ik vind les wel belangrijk want ik wil niet dat mijn paard kapot gereden wordt. Maar goed, ik wil toch liever geen bijrijder tenzij ik het echt niet zelf ga redden.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 20:38

[***] schreef:
Poekkie schreef:
Op welk niveau lessen jullie dan voor 50 euro? Dat vragen hier de subtop ruiters voor les. Maar de meeste bijrijders komen net van de manege en hebben dat soort lessen niet per se nodig.

Daarbij slijt materiaal etc. Ook. Dus alleen les maar geen bijdrage (en geen klussen) zou ik als eigenaar nooit zien zitten. Dan staat paard maar stil op de dagen dat ik niet kan.


Laag niveau, toen 2 jaar manege-ervaring. Ik vind les wel belangrijk want ik wil niet dat mijn paard kapot gereden wordt. Maar goed, ik wil toch liever geen bijrijder tenzij ik het echt niet zelf ga redden.


Ah wow dat verbaast me wel echt dan. De instructeurs die ik hier ken voor de basissport vragen 15-30 euro voor een les.

Eentje die subtop heeft gereden 50 en dan nog eentje die ik ken (niveau 4 in Belgie en veel ervaring met jonge paarden doorrijden) 50-100 afhankelijk van de combinatie, of het te combineren is en of hij zelf moet rijden.
En dan nog iemand van niveau 4 hier in de buurt die ook 50 vraagt voor een uur.

Maar die laatsten zijn dus ook meer voor de ruiters die echt al wel veel verder staan dan hun paard wat aan de teugel te rijden.

En meestal voor bijrijdpaarden op een manege zijn privelessen of groepslessen ook niet zo heel duur of kan er een half uur genomen worden.

Les lijkt me zowel voor paard als voor eigenaar idd altijd een must, heb hier genoeg paarden stuk zoen gereden worden door maar wat aan te klooien (door de eigenaars zelfs).
Maar het verbaast me wat dat mensen vinden dat een bijdrage niet meer hoeft als ze al les nemen. Voor een eigenaar komen leskosten toch ook apart er boven op naast het hebben van een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 20:56

Poekkie schreef:
Ah wow dat verbaast me wel echt dan. De instructeurs die ik hier ken voor de basissport vragen 15-30 euro voor een les.

Eentje die subtop heeft gereden 50 en dan nog eentje die ik ken (niveau 4 in Belgie en veel ervaring met jonge paarden doorrijden) 50-100 afhankelijk van de combinatie, of het te combineren is en of hij zelf moet rijden.
En dan nog iemand van niveau 4 hier in de buurt die ook 50 vraagt voor een uur.

Maar die laatsten zijn dus ook meer voor de ruiters die echt al wel veel verder staan dan hun paard wat aan de teugel te rijden.

En meestal voor bijrijdpaarden op een manege zijn privelessen of groepslessen ook niet zo heel duur of kan er een half uur genomen worden.

Les lijkt me zowel voor paard als voor eigenaar idd altijd een must, heb hier genoeg paarden stuk zoen gereden worden door maar wat aan te klooien (door de eigenaars zelfs).
Maar het verbaast me wat dat mensen vinden dat een bijdrage niet meer hoeft als ze al les nemen. Voor een eigenaar komen leskosten toch ook apart er boven op naast het hebben van een paard.


Ik zeg niet dat ik een bijdrage raar vind, ik geef aan dat ik het zelf niet kan missen en als ik straks een paard heb zou ik liever willen dat mijn bijrijder zowel les neemt in rijden als in grondwerk.

Maar als een paard van mij is vind ik het ook raar dat ik de kosten van het paard (wat helemaal van mij is, waar ik voor heb gekozen en waar ik over beslis) terug zou vragen aan een bijrijder. Ik ben toch ook geholpen met iemand die mijn paard wat extra aandacht geeft als mij dat niet voldoende lukt?

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 21:14

Ik rij geen wedstrijden dus geen niveau. Maar toen ik mijn pony nog had, had ik verschillende instructeurs/trices, tussen de €35 en €50,-. Leste alleen niet wekelijks, maar dat is ook helemaal niet nodig met goede instructie: je krijgt dan echt wel genoeg mee om verder aan te werken.

Toen mijn pony ingeslapen werd ben ik de pony van mijn instructrice gaan doen, en bij haar blijven lessen. Ik betaal geen bijdrage, maar dus wel de afspraak dat ik de lessen bij haar afneem. Logisch ook natuurlijk.

Fakewell
Berichten: 59
Geregistreerd: 29-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 11:18

Poekkie schreef:
Fakewell schreef:
Het blijft echt lastig..
Houd marktplaats al enige tijd in de gaten, ben op facebook lid van meerdere groepen voor verzorgpaard aangeboden/gezocht, paard zoekt ruiter etc etc..

Wil wel iets betalen, maar geen 100/150 euro per maand, wil best investeren (startkaart, lessen, keer een zak voer of supplementen enz)
Blijft in de omgeving (Zwolle/Meppel/Balkbrug) lastig...


Wat bedoel je met ‘iets’? Ik merk dat veel bijrijders dat zien als 20/25 euro maar dat lijkt me niet realistisch. 50/75 zou wel iets voor vinden moeten zijn denk ik.

Echter is het met Corona en Rhino nu ook wel lastig. Ik zou nu ook niet happig zijn met extra volk op stal en mensen vragen te wachten met bijrijders zoeken tot deze situatie voorbij is helaas.


Hey! Iets, dat zit rond de 50 euro. Maar de meeste hier in de buurt zijn rond de 100/150 euro en daarnaast dus nog 1x per week lessen (35 euro als voorbeeld) bij hun instructeur. Dat zit dan rond de 240/290 per maand, mocht ik uit gaan van mijn oude instructeur zijn prijzen. Ik vind dat nog wel wat. Ik betaal dan liever zelf een keer een hoofdstel, bit of iets anders wat dan slijt. Dan voelt het minder verplicht, dan het 'standaard' bedrag per maand. Het is niet dat het voor mij voor niets hoeft, zeker niet hoor!

Maar in de zin van 100/150 per maand, 1x per week les bij hun instructeur, vind ik nog best wat. Voor iemand die dan 2 max 3x per week mag rijden en dan zelf de startkaart/manegekosten (als je ergens wilt rijden, kost dit vaak ook 150/200 euro). Die kosten (voor het startkaart en club/manege) vind ik prima om voor mezelf te betalen, meer omdat ik dat dan wil. Echter lijkt het door het lessen bij hun eigen instructie me juist dat je elkaar voort helpt. I know, zijn eindeloze discussies voor. Maar het is vaak dat de eigenaar van het paard de zekerheid heeft dat je komt en zuinig bent. Maar om die reden vind ik 50 euro een prima bedrag om daarvan zeker te zijn... (?)

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 11:37

50 of 75 euro vind ik ook een prima bedrag, 100-150 belachelijk veel tenzij echt een goed paard op een mooie stal.
Misschien dat er wel onderhandeld kan worden om 1x in de twee weken te lessen? Voor iemand die maar 2x per week rijdt of longeert is elke week les mss wat veel.

Hier en daar iets kopen zoals een hoofdstel is wat moeilijk. Velen zeggen dat in het begin, maar komt maar zelden iets van. Dus als eigenaar kan je daar weinig van uit gaan. Dan zou ik eerder voorstellen dat je bvb hoefsmid betaalt als je veel gaat wandelen of dat je maandelijks alle materiaal poetst ofzo.

Startkaart voor wedstrijden vind ik niet dat je mag meerekenen. De mogelijkheid om wedstrijden te rijden is eerder een gunst van de eigenaar en een risico dat die bereid is te nemen ivm transport en ongelukken etc dan dat zijn/haar paard er beter van wordt.

Fakewell
Berichten: 59
Geregistreerd: 29-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 12:18

Poekkie schreef:
50 of 75 euro vind ik ook een prima bedrag, 100-150 belachelijk veel tenzij echt een goed paard op een mooie stal.
Misschien dat er wel onderhandeld kan worden om 1x in de twee weken te lessen? Voor iemand die maar 2x per week rijdt of longeert is elke week les mss wat veel.

Hier en daar iets kopen zoals een hoofdstel is wat moeilijk. Velen zeggen dat in het begin, maar komt maar zelden iets van. Dus als eigenaar kan je daar weinig van uit gaan. Dan zou ik eerder voorstellen dat je bvb hoefsmid betaalt als je veel gaat wandelen of dat je maandelijks alle materiaal poetst ofzo.

Startkaart voor wedstrijden vind ik niet dat je mag meerekenen. De mogelijkheid om wedstrijden te rijden is eerder een gunst van de eigenaar en een risico dat die bereid is te nemen ivm transport en ongelukken etc dan dat zijn/haar paard er beter van wordt.


Transport end, heb je ook richting de lessen dus datzelfde risico heb je ook bij wedstrijden?

Vind het daarom zo dubbel. Maar ook gezegd dat ik daarom die kosten niet erbij wil rekenen en dus echt voor mezelf neem. Maar ik wil niet fors betalen, om een ander hun paard op wedstrijd uit te brengen..
Daartegen, ik heb zelf M/Z gesprongen bij de paarden, met meerdere paarden. Ook L SGW en dressuur op aantoonbaar wedstrijdniveau dus en is het geen manege of penny gedoe. Betaald worden hoef ik ook niet, want de eigenaar doet mij eveneens een 'plezier' doordat ik gebruik mag maken van hun paard.

Het komt bij mij dan meer over zoals [***] schreef...

Daarbij, zoek ik ook een paard wat op wedstrijd uitgebracht mag worden. Dat dit wellicht vroeg in de gesprekken aan bod komt, is omdat ik eerder een paard gereden heb, wat echt een super fijn paard was, maar daar wedstrijden niet mee mogelijk waren, omdat de eigenaar dat zelf wilde.
Prima, maar heeft voor mij wel de keuze doen maken om een ander te zoeken. Ik wil eveneens niet de 'valse beloftes' vanaf de eigenaar hun kant.
Dat ik hun paard rijd en verwacht dat.. Terwijl hun dat beslist niet willen. Zo voorkom je achteraf dus van 'mweh mijn bijrijder is alweer weg want.. dit hebben we niet afgesproken...'. Dat is naar mijn idee wat vaak de eigenaren ook vergeten?

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 12:34

Transport richting lessen is iets wat eigelijk alleen voorkomt bij bijrijders in de hogere niveaus. De meeste bijrijders hebben zo ongeveer manegeniveau en lessen meestal bij een instructrice die aan huis komt of op de stal/manege zelf. Ik denk dat veel eigenaars niet akkoord zouden gaan om hun paard alleen op transport te sturen voor les. (Zou ik zelf het eerste half jaar ook niet durven al heb ik een doodbrave).

@ Fakewell: jij hebt duidelijk een wat hoger niveau en maakt de paarden dus beter. Dan ligt het voor mij anders dan de gemiddelde bijrijder. Wedstrijden vind ik altijd te betalen door degene die wedstrijden rijdt (tenzij paard voor verkoop of de resultaten belangrijk zijn oid). Voor de meeste eigenaars zijn wedstrijden wel tof, maar maakt het eigelijk geen bal uit of dat paard nu wedstrijden heeft gereden of niet.
Maar bij ruiters met zulk aantoonbaar niveau zou ik een bijdrage laten vervallen of heel laag (als in alleen hoefsmid ofzo). Dat is wel iets heel anders dan die meisjes die voor de leuk de initiatieproef dressuur eens meerijden en de 50 cm springen.

Goed om de verwachtingen duidelijk op voorhand te stellen :)

Fakewell
Berichten: 59
Geregistreerd: 29-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 13:05

Poekkie schreef:
Transport richting lessen is iets wat eigelijk alleen voorkomt bij bijrijders in de hogere niveaus. De meeste bijrijders hebben zo ongeveer manegeniveau en lessen meestal bij een instructrice die aan huis komt of op de stal/manege zelf. Ik denk dat veel eigenaars niet akkoord zouden gaan om hun paard alleen op transport te sturen voor les. (Zou ik zelf het eerste half jaar ook niet durven al heb ik een doodbrave).

@ Fakewell: jij hebt duidelijk een wat hoger niveau en maakt de paarden dus beter. Dan ligt het voor mij anders dan de gemiddelde bijrijder. Wedstrijden vind ik altijd te betalen door degene die wedstrijden rijdt (tenzij paard voor verkoop of de resultaten belangrijk zijn oid). Voor de meeste eigenaars zijn wedstrijden wel tof, maar maakt het eigelijk geen bal uit of dat paard nu wedstrijden heeft gereden of niet.
Maar bij ruiters met zulk aantoonbaar niveau zou ik een bijdrage laten vervallen of heel laag (als in alleen hoefsmid ofzo). Dat is wel iets heel anders dan die meisjes die voor de leuk de initiatieproef dressuur eens meerijden en de 50 cm springen.

Goed om de verwachtingen duidelijk op voorhand te stellen :)


Nee precies, betreft het transport, klopt!

En dat is nu dus het lastige, van het vinden van een paard hier in de buurt (Zwolle, Meppel, Balkbrug) die uitgebracht mogen/moeten worden.
De meesten willen dan de bijdrage en de lessen blijven behouden (Lessen snap ik enigszins en zou ik ook zeker wel willen).
Ook als ik aangeef, dat aanschaf van bepaalde dingen zoals voer/supplementen, harnachement of een keer de hoefsmid oid wil betalen omdat die kosten door mij (door het rijden van wedstrijden bijv. lees ijzers op gras bijv.) omhoog kunnen gaan, zeggen ze nee.
Want manegelessen zijn duurder en mag blij zijn dat ik bij hun mag komen rijden a 100/150 per maand.. Daar pas ik gewoon voor..

Ik weet hoe het is om paarden te hebben (helaas met druk werk moeten verkopen, nu ander werk en dus meer tijd!), weet welke verantwoording het met zich mee draagt en juist doordat wedstrijden rijden iets is wat ik wil doen, kom ik mijn verplichtingen na, omdat ik anders mezelf er alleen mee heb..

Maar is echt lastig.. Dacht er 1 gevonden te hebben voor een betaling van 75 euro in de maand.. Diegene gaf aan dat ze iemand had gevonden die 150 per maand wilde betalen en die dus eerst mocht rijden/kijken of de klik er was.. Ja toen zakte de moed me echt in de schoenen :')

Hoef echt niet alle 'plus'/leuke dingen, wil best wat meebetalen (voer, harnachement, evt hoefsmid/osteopaat), maar niet bovenop die 'hoge' vaste lasten, terwijl je het paard 'beter' maakt..

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:04

Maar zoek jij niet verkeerd dan? Want ik denk dat wat jij wil, helemaal niet past bij een particulier met 1 paardje op pension. Niet enkel qua kosten maar vooral ook qua training. Als jij wil starten en zeker als je redelijk kan rijden is het echt essentieel dat jullie trainingen op elkaar afstemmen. Dat het paard voldoende hersteltijd en de juiste herstel training krijgt en dat je kan opbouwen naar een wedstrijd toe. Ik denk dat de eigenaren die jij nu omschrijft daar ook gewoon echt niet op zitten te wachten... Kan je dan niet beter kijken naar een fokker of een grotere stal waar je terecht kan en waar het ook echt meerwaarde heeft dat de paarden gestart worden? Ik ben totaal niet bekend in jouw omgeving maar ik weet dat het hier echt wel lastig is om fijne ruiters te vinden voor vooral de jonge paarden die er ook echt wat aan toevoegen. Vaak kan er dan veel meer, kan je misschien zelf je instructeur kiezen, lessen en op wedstrijd. En als je echt fijn kan rijden zijn ze misschien zelfs bereid de kosten van je startpas te vergoeden bijvoorbeeld.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:19

Ik ga wel mee met de post voor mij. Denk dat je niet echt het profiel hebt voor de gemiddelde paardeneigenaar.

Daarnaast is het ook wel zo dat veel eigenaars compleet van de realiteit zijn weggerukt. Zag net nog eentje voorbij komen op fb voor een zo te zien veel te dikke ‘gewone’ pony, 3 vaste weekdagen zonder flexibiliteit of weekend, voeren, mesten, niet springen, niet wandelen, lesverplichting en bijdrage. Jah 8)7

Fakewell
Berichten: 59
Geregistreerd: 29-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:51

0000 schreef:
Maar zoek jij niet verkeerd dan? Want ik denk dat wat jij wil, helemaal niet past bij een particulier met 1 paardje op pension. Niet enkel qua kosten maar vooral ook qua training. Als jij wil starten en zeker als je redelijk kan rijden is het echt essentieel dat jullie trainingen op elkaar afstemmen. Dat het paard voldoende hersteltijd en de juiste herstel training krijgt en dat je kan opbouwen naar een wedstrijd toe. Ik denk dat de eigenaren die jij nu omschrijft daar ook gewoon echt niet op zitten te wachten... Kan je dan niet beter kijken naar een fokker of een grotere stal waar je terecht kan en waar het ook echt meerwaarde heeft dat de paarden gestart worden? Ik ben totaal niet bekend in jouw omgeving maar ik weet dat het hier echt wel lastig is om fijne ruiters te vinden voor vooral de jonge paarden die er ook echt wat aan toevoegen. Vaak kan er dan veel meer, kan je misschien zelf je instructeur kiezen, lessen en op wedstrijd. En als je echt fijn kan rijden zijn ze misschien zelfs bereid de kosten van je startpas te vergoeden bijvoorbeeld.



Hi!

Ja klopt, ik snap inderdaad wat je bedoeld, maar denk dat ik dan net tussen wal en schip val..

Hier zijn wel stallen, maar daar vragen ze vaak iemand voor meerdere paarden, iets waar ik niet aan toe kom als het er bijv. 2/3 zijn op een avond. Of zijn vaak voorzien van een stalruiter.
Fokkers gaan vaak al naar bepaalde stallen waar weer een stalruiter aanwezig is en is vrij lastig tussen te komen, vooral nadat ik er een poosje tussenuit ben geweest met werk en dus geen recente resultaten in de wedstrijdsport..

Maar snap jouw bericht zeer zeker! Heb geen idee hoe ik de zoektocht voort zet betreft fokker/stal. Facebook end. zijn vaak inderdaad particulieren en zoals je omschrijft. Maar echt een stalruiter ben ik nu ook weer niet :')

@Poekie, ja dat helaas soms ook! Het is soms een beetje dubbel! Snap sommige die een paard aanbieden, zeker! Maar anderen, waar je bijv. moet betalen om alleen te verzorgen is echt te zot..

Lorenzek
Berichten: 2
Geregistreerd: 24-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 15:12

Moderatoropmerking:
leeggehaald ivm niet voldoen aan OP

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 15:30

Fakewell heeft Fokker zoekt Ruiter geen afdeling bij jou in de buurt? Dat is een initiatief om ruiters te koppelen aan fokkers en richt zich juist wel op amateurs. De fokkers die de paarden in training zetten moet je inderdaad niet hebben maar er zijn er genoeg die daar geen budget voor hebben en ze toch wel graag gereden en uitgebracht zien worden. Ik denk dat je die echt via via tegen moet komen.

Fakewell
Berichten: 59
Geregistreerd: 29-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 15:38

0000 schreef:
Fakewell heeft Fokker zoekt Ruiter geen afdeling bij jou in de buurt? Dat is een initiatief om ruiters te koppelen aan fokkers en richt zich juist wel op amateurs. De fokkers die de paarden in training zetten moet je inderdaad niet hebben maar er zijn er genoeg die daar geen budget voor hebben en ze toch wel graag gereden en uitgebracht zien worden. Ik denk dat je die echt via via tegen moet komen.



Daar betaal je volgens mij ook een best bedrag voor om je in te schrijven dacht ik?

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 16:03

Lorenzek schreef:
Moderatoropmerking:
quote weggehaald ivm niet voldoen aan regels in OP



Ik denk dat dit hier niet mag, maar op de boktmarkt hoort :)

Maar je bent wel een uitstekend voorbeeld van het gemiddelde profiel van een bijrijder naar mijn mening :)

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 17:12

Fakewell schreef:
0000 schreef:
Fakewell heeft Fokker zoekt Ruiter geen afdeling bij jou in de buurt? Dat is een initiatief om ruiters te koppelen aan fokkers en richt zich juist wel op amateurs. De fokkers die de paarden in training zetten moet je inderdaad niet hebben maar er zijn er genoeg die daar geen budget voor hebben en ze toch wel graag gereden en uitgebracht zien worden. Ik denk dat je die echt via via tegen moet komen.



Daar betaal je volgens mij ook een best bedrag voor om je in te schrijven dacht ik?


Volgens mij is inschrijven gratis, ik weet niet of het in alle regio's hetzelfde is. Bij een match betaal je een maandelijks bedrag (hier tenminste wel, dat kan ook gedeeld worden of door de eigenaar betaald in sommige gevallen). Daarvoor krijg je een aantal lessen, hier is het opgezet als een begeleid traject en dan word er ook echt een doel gesteld waar je naartoe werkt.

Lorenzek
Berichten: 2
Geregistreerd: 24-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 18:47

Poekkie schreef:
Lorenzek schreef:
Moderatoropmerking:
quote verwijderd, originele bericht is weggehaald



Ik denk dat dit hier niet mag, maar op de boktmarkt hoort :)

Maar je bent wel een uitstekend voorbeeld van het gemiddelde profiel van een bijrijder naar mijn mening :)



Oh, ik heb bokt nog maar net

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 12:44

@[***]

Ik vind dat bedrag best wel reëel eigenlijk. Ik zou het inderdaad ook belangrijker vinden dat een bijrijder lest hoor, dan een bijdrage. Ik denk dat je als eigenaar al in je handjes mag wrijven met een goede betrouwbare bijrijder die ook nog een beetje rijtechnisch kan rijden of weet om te gaan met je paard.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 12:57

Fakewell schreef:
Poekkie schreef:
Transport richting lessen is iets wat eigelijk alleen voorkomt bij bijrijders in de hogere niveaus. De meeste bijrijders hebben zo ongeveer manegeniveau en lessen meestal bij een instructrice die aan huis komt of op de stal/manege zelf. Ik denk dat veel eigenaars niet akkoord zouden gaan om hun paard alleen op transport te sturen voor les. (Zou ik zelf het eerste half jaar ook niet durven al heb ik een doodbrave).

@ Fakewell: jij hebt duidelijk een wat hoger niveau en maakt de paarden dus beter. Dan ligt het voor mij anders dan de gemiddelde bijrijder. Wedstrijden vind ik altijd te betalen door degene die wedstrijden rijdt (tenzij paard voor verkoop of de resultaten belangrijk zijn oid). Voor de meeste eigenaars zijn wedstrijden wel tof, maar maakt het eigelijk geen bal uit of dat paard nu wedstrijden heeft gereden of niet.
Maar bij ruiters met zulk aantoonbaar niveau zou ik een bijdrage laten vervallen of heel laag (als in alleen hoefsmid ofzo). Dat is wel iets heel anders dan die meisjes die voor de leuk de initiatieproef dressuur eens meerijden en de 50 cm springen.

Goed om de verwachtingen duidelijk op voorhand te stellen :)


Nee precies, betreft het transport, klopt!

En dat is nu dus het lastige, van het vinden van een paard hier in de buurt (Zwolle, Meppel, Balkbrug) die uitgebracht mogen/moeten worden.
De meesten willen dan de bijdrage en de lessen blijven behouden (Lessen snap ik enigszins en zou ik ook zeker wel willen).
Ook als ik aangeef, dat aanschaf van bepaalde dingen zoals voer/supplementen, harnachement of een keer de hoefsmid oid wil betalen omdat die kosten door mij (door het rijden van wedstrijden bijv. lees ijzers op gras bijv.) omhoog kunnen gaan, zeggen ze nee.
Want manegelessen zijn duurder en mag blij zijn dat ik bij hun mag komen rijden a 100/150 per maand.. Daar pas ik gewoon voor..

Ik weet hoe het is om paarden te hebben (helaas met druk werk moeten verkopen, nu ander werk en dus meer tijd!), weet welke verantwoording het met zich mee draagt en juist doordat wedstrijden rijden iets is wat ik wil doen, kom ik mijn verplichtingen na, omdat ik anders mezelf er alleen mee heb..

Maar is echt lastig.. Dacht er 1 gevonden te hebben voor een betaling van 75 euro in de maand.. Diegene gaf aan dat ze iemand had gevonden die 150 per maand wilde betalen en die dus eerst mocht rijden/kijken of de klik er was.. Ja toen zakte de moed me echt in de schoenen :')

Hoef echt niet alle 'plus'/leuke dingen, wil best wat meebetalen (voer, harnachement, evt hoefsmid/osteopaat), maar niet bovenop die 'hoge' vaste lasten, terwijl je het paard 'beter' maakt..


Als iemand een aantoonbaar niveau heeft (minimaal Z) ben ik van mening dat een bijrijder een paard beter kan maken. Veel bijrijders komen net van de manege af. Wedstrijden kost veel geld en is een hele investering ook voor de eigenaar als die mee zou moeten naar locatie. Denk aan startkaart (meer dan 100 euro per jaar) en de proeven zelf (15 tot 20 euro per keer) en eventueel trailer huren/lenen/onderhoud en benzine. Daarnaast ben je er je halve dag aan kwijt. Ik zou een bijrijder nemen om mijzelf te ontlasten, niet om extra tijd kwijt te zijn. Daarnaast ben je ook niet verzekerd als iemand anders met mijn paard op pad zou gaan.. Wat ik vaak wel gek vind is dat bijrijders wel investeren in op wedstrijd gaan, maar niet in een bijdrage of les..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 13:00

0000 schreef:
Maar zoek jij niet verkeerd dan? Want ik denk dat wat jij wil, helemaal niet past bij een particulier met 1 paardje op pension. Niet enkel qua kosten maar vooral ook qua training. Als jij wil starten en zeker als je redelijk kan rijden is het echt essentieel dat jullie trainingen op elkaar afstemmen. Dat het paard voldoende hersteltijd en de juiste herstel training krijgt en dat je kan opbouwen naar een wedstrijd toe. Ik denk dat de eigenaren die jij nu omschrijft daar ook gewoon echt niet op zitten te wachten... Kan je dan niet beter kijken naar een fokker of een grotere stal waar je terecht kan en waar het ook echt meerwaarde heeft dat de paarden gestart worden? Ik ben totaal niet bekend in jouw omgeving maar ik weet dat het hier echt wel lastig is om fijne ruiters te vinden voor vooral de jonge paarden die er ook echt wat aan toevoegen. Vaak kan er dan veel meer, kan je misschien zelf je instructeur kiezen, lessen en op wedstrijd. En als je echt fijn kan rijden zijn ze misschien zelfs bereid de kosten van je startpas te vergoeden bijvoorbeeld.


Ja precies! Ik denk dat er maar weinig particulieren zijn die hierop zitten te wachten. Of ik spreek voor mijzelf eigenlijk.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 13:03

Poekkie schreef:
Ik ga wel mee met de post voor mij. Denk dat je niet echt het profiel hebt voor de gemiddelde paardeneigenaar.

Daarnaast is het ook wel zo dat veel eigenaars compleet van de realiteit zijn weggerukt. Zag net nog eentje voorbij komen op fb voor een zo te zien veel te dikke ‘gewone’ pony, 3 vaste weekdagen zonder flexibiliteit of weekend, voeren, mesten, niet springen, niet wandelen, lesverplichting en bijdrage. Jah 8)7


Ik vind dat inderdaad ook wel uit verband getrokken. Maar ik denk ook dat veel echt 'goede' paarden niet aangeboden worden als bijrijpaard of via via wordt gereden.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 13:16

Gizeppie schreef:
Poekkie schreef:
Ik ga wel mee met de post voor mij. Denk dat je niet echt het profiel hebt voor de gemiddelde paardeneigenaar.

Daarnaast is het ook wel zo dat veel eigenaars compleet van de realiteit zijn weggerukt. Zag net nog eentje voorbij komen op fb voor een zo te zien veel te dikke ‘gewone’ pony, 3 vaste weekdagen zonder flexibiliteit of weekend, voeren, mesten, niet springen, niet wandelen, lesverplichting en bijdrage. Jah 8)7



Ik vind dat inderdaad ook wel uit verband getrokken. Maar ik denk ook dat veel echt 'goede' paarden niet aangeboden worden als bijrijpaard of via via wordt gereden.


De ‘goede’ bijrijders die ik ken (als in goede ruiter en betrouwbaar) zijn idd telkens via via aan hun paarden gekomen. Reden zichzelf in de kijker op hun manege of eerste verzorgpaardje en groeiden zo door naar de toppers, al dan niet gratis of zelfs betaald.

Anderzijds ben ikzelf heel wat jaren geleden als bijrijder met alleen manege ervaring ook begonnen via een facebook advertentie en altijd heel betrouwbaar geweest (heb het paard achteraf zelfs gratis gekregen en hij staat hier nog steeds). Zo ook een ander meisje dat ik ken. Ook wel een boel jonge meiden zien komen en gaan, dat wel. Maar geen van allen (incl. Mezelf) waren goede ruiters toenertijd die een ‘goed paard’ goed zouden kunnen houden. Ervaring met jonge paarden en wedstrijden rijden hadden we allemaal dan weer wel want die 4 jarige fjord op de manege... :Y) :') Ik zie het als dat op fb best wel leuke mensen en paarden te vinden zijn, maar het kaf van het koren nog niet gescheiden is. En dat je toch in contact gebracht wordt met vreemden, waardoor de ‘gunfactor’ er niet is. Dan vraag je toch sneller en bijdrage en stel je je toppers niet ter beschikking. Dat is toch anders dan die via via meid waarover iedereen zo positief is hoe netjes ze rijdt en die je telkens heel trouw voor xxx ziet zorgen en mesten.

Fakewell
Berichten: 59
Geregistreerd: 29-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 17:54

Gizeppie schreef:
Als iemand een aantoonbaar niveau heeft (minimaal Z) ben ik van mening dat een bijrijder een paard beter kan maken. Veel bijrijders komen net van de manege af. Wedstrijden kost veel geld en is een hele investering ook voor de eigenaar als die mee zou moeten naar locatie. Denk aan startkaart (meer dan 100 euro per jaar) en de proeven zelf (15 tot 20 euro per keer) en eventueel trailer huren/lenen/onderhoud en benzine. Daarnaast ben je er je halve dag aan kwijt. Ik zou een bijrijder nemen om mijzelf te ontlasten, niet om extra tijd kwijt te zijn. Daarnaast ben je ook niet verzekerd als iemand anders met mijn paard op pad zou gaan.. Wat ik vaak wel gek vind is dat bijrijders wel investeren in op wedstrijd gaan, maar niet in een bijdrage of les..


Nee ook zeker begrijpelijk, zoals aangegeven zijn de kosten daarvan voor mijzelf. Dus lessen, startkaart, inschrijfgeld etc. Waar ik heb gereden wilden juist mee, omdat ze dan ook hun paard uitgebracht zagen worden. Echter was met het paard zelf op pad eveneens geen probleem. Maar goed, blijkt dus dat het echt voor de meesten te veel is.. Misschien maar bij neerleggen en accepteren dat het dus 'tutten' wordt of niets

@Poekkie, dat is nu een beetje het probleem, heb de afgelopen periode (2jr) dus geen wedstrijden gereden ivm mijn drukke baan toen. Met de resultaten van eerder, vragen de meesten zich af of ik dat nog steeds in me heb om wederom weer tot Z te komen.. Wat mijn inziens met goed lessen (om met het nieuwe paard wederom een goede combi te worden) zeker een mogelijkheid is.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 18:25

Alleen ‘tutten’ hoeft nu ook niet.
Ik denk wel dat - als je een beetje zoekt - het echt moet lukken om een paard te vinden die je voor max 75 euro mag rijden, trainen en les mee nemen. Dan kan je wel nog steeds jezelf en paard verbeteren en misschien, als na een tijd het vertrouwen is gegroeid dat wedstrijden toch wel eens kunnen.

Los daarvan verwacht ik (toch in belgie) het zeker eerste half jaar geen wedstrijden meer voor de niet-professionele ruiters ivm corona.