Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 13:53

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 07:55, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 14:55

Cissy, ook jammer dat je heir niet in de buurt woont.
Juist iemand met eigen paarden ervaring lijkt me fijn. Die weten tenminste wat er bij komt kijken.
En stevig, ja wat is stevig.
Ik ben ook niet meer zo dun als toen ik 18 was :D
Met natuurlijk wel bij het paard en zadel passen.

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 16:33

Ik ben ook voor gesloten beurzen!
Maar ik kan me goed voorstellen dat dat in een regio waar de stalling 550/maand is, anders ligt.

Wij hebben alles thuis en dan vind ik het sowieso niet aan de orde.
Ik heb wel eens een bijrijder gehad die graag eigen lessen en de smid wou betalen omdat het voor haar scheef ging voelen. En andersom een goede amazone die ik ging betalen omdat ik zo ontzettend blij met haar was. Zo moet je dat een beetje doen denk ik.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 17:04

Kendra schreef:
Ik ben ook voor gesloten beurzen!
Maar ik kan me goed voorstellen dat dat in een regio waar de stalling 550/maand is, anders ligt.

Wij hebben alles thuis en dan vind ik het sowieso niet aan de orde.
Ik heb wel eens een bijrijder gehad die graag eigen lessen en de smid wou betalen omdat het voor haar scheef ging voelen. En andersom een goede amazone die ik ging betalen omdat ik zo ontzettend blij met haar was. Zo moet je dat een beetje doen denk ik.


Helemaal mee eens! Nou ja, bijna dan…
Vind jij het ook prima als een bijrijder (van minder niveau dan het paard) geen les neemt, of betaal/geef jij die les dan?

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 20:02

DuoPenotti schreef:
Want eigenlijk zoals jij het omschrijft Gini, dan denk ik, dan niet, staan ze lekker in de wei.


Zoals ik het omschrijf ben ik vooral voor een gesloten beurs. Als jij dan denkt 'lekker niet' is dat jouw goed recht natuurlijk.

DuoPenotti schreef:
Dat vind ik een vorm van uitbuiting van de eigenaar. Word er een beetje boos om zelfs (niet het goede woord)


Uitbuiting vind ik echt ver gaan. Je staat er als eigenaar natuurlijk wel nog altijd zelf bij om te bepalen waarmee je akkoord gaat en waarmee niet.

DuoPenotti schreef:
Voel me dan als eigenaar eerder uitgebuit dan dat het gelijkwaardig zou zijn.
Goed verzorgde paarden, goed passend tuig, alles aanwezig aan manenspray enz.
Bij de manege moet je betalen voor je afgestompte paard met slecht tuig.


Dit is natuurlijk enorm generaliserend. Hadden alle particuliere paarden maar goed passend tuig. :D Op een manege betaal je voor een specifieke dienst. Je gaat een overeenkomst aan, je betaalt, de overeenkomst wordt uitgevoerd en klaar. Kom je een maand niet, dan een week lang iedere dag, en dan weer twee maanden niet, geen manege die klaagt. Heb ik zin om te rijden, ik bel, ik leg een afspraak vast en ik weet dat er op de afspraak een paard voor mij klaarstaat. Het moment dat de afspraak voltooid en betaald is, heb ik verder geen verplichtingen meer. Ik kan wachten tot de volgende keer dat ik opeens zin heb om te rijden om een nieuwe dienstafneming aan te gaan. Bij een bijrijdpaard is dergelijke dienstverlening zelden tot nooit mogelijk. Vergelijkingen tussen maneges en bijrijdpaarden zijn dus niet op een stabiele basis opgebouwd omdat de overeenkomst die je met elkaar aangaat in de grond al heel anders is.

Daphara schreef:
Gino, jij bent bijrijder en hebt geen eigen paard toch?
Bovendien heb ik het idee dat jij jezelf als goede ruiter ziet. Beoordeel je nu niet te veel alleen vanuit je eigen perspectief?


Incorrect, ik ben wel degelijk paardeneigenaar.
Tja, wat is een goede ruiter? Heel subjectief natuurlijk. Bijrijders liggen op dat gebied ook vaak onder een vergrootglas. Het moment dat een bijrijder al valt wanneer het paard een gemakkelijk uit te zitten beweging maakt, staat men waarschijnlijk al met de ogen rollend langs de kant. Dat de paardeneigenaar in kwestie ook vast wel al eens op een 'dom' moment van een paard gevallen is, vergeet men dan even.
Wat niet wegneemt dat er effectief slechte ruiters zijn. Daar moet je dan niet mee in zee gaan. Maar dat heeft dan weer niets te maken met al dan niet betalen.

Uiteraard beoordeelt iedereen deze kwestie vanuit eigen perspectief, niemand heeft de almachtige waarheid. Is toch ook niet erg dat er verschillende meningen zijn? Jij wil eerder een betalende bijrijder, ik ben eerder voor een gesloten beurs omdat het vaak om een win-win situatie gaat. Niets mis mee.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 22:14

Gini schreef:
Daphara schreef:
Gino, jij bent bijrijder en hebt geen eigen paard toch?
Bovendien heb ik het idee dat jij jezelf als goede ruiter ziet. Beoordeel je nu niet te veel alleen vanuit je eigen perspectief?


Incorrect, ik ben wel degelijk paardeneigenaar.
Tja, wat is een goede ruiter? Heel subjectief natuurlijk. Bijrijders liggen op dat gebied ook vaak onder een vergrootglas. Het moment dat een bijrijder al valt wanneer het paard een gemakkelijk uit te zitten beweging maakt, staat men waarschijnlijk al met de ogen rollend langs de kant. Dat de paardeneigenaar in kwestie ook vast wel al eens op een 'dom' moment van een paard gevallen is, vergeet men dan even.
Wat niet wegneemt dat er effectief slechte ruiters zijn. Daar moet je dan niet mee in zee gaan. Maar dat heeft dan weer niets te maken met al dan niet betalen.

Uiteraard beoordeelt iedereen deze kwestie vanuit eigen perspectief, niemand heeft de almachtige waarheid. Is toch ook niet erg dat er verschillende meningen zijn? Jij wil eerder een betalende bijrijder, ik ben eerder voor een gesloten beurs omdat het vaak om een win-win situatie gaat. Niets mis mee.


Ik wil geen betalende bijrijder, ik wil een bijrijder die ook zelf wil investeren om een betere combinatie te worden met mijn paard(en) d.m.v. bijvoorbeeld; les, tijd, gedulden en verantwoordelijkheid. Als mijn bijrijder dat wil investeren, dan deel ik met liefde mijn paard(en) op alle gebieden en bijna alles kan, wedstrijden, buitenritten, op vakantie met de paarden enz. De enige “bijdrage” die ik vraag is dat er regelmatig (afhankelijk van het niveau) les genomen wordt.

Ik heb al één verzorgster/grondwerker/bijrijder en wij gaan komende maand samen met mijn beide paarden een extra lang weekend op vakantie naar het Drents-Friese wold.
Zij rijdt af en toe eens en heeft 2x rijles genomen sinds januari, maar eigenlijk is ze niet zo van het rijden en doet ze liever grondwerk met mijn beide paarden. Ze neemt dan ook af en toe op eigen initiatief grondwerkles of een cursus dag en heeft onlangs speciaal haar BE-rijbewijs gehaald, zodat ze zelfstandig met de paarden ergens naar toe kan.

Zij betaald mij natuurlijk niets en ik ben super blij met haar. Ze heeft één vaste dag per week en komt vaker als ze zin en tijd heeft, maar komt soms ook een week of twee niet als ze druk is met haar werk of privé en laat dat altijd even weten. Als ik hulp nodig heb met de paarden, bijvoorbeeld met een dierenarts afspraak of zoiets, dan maakt ze haar rooster daarvoor vrij. Dus dit is er echt eentje waar ik gewoon zuinig op mag zijn.

Toch lukt het niet om een vaste bijrijder (ruiter) te vinden. Genoeg manege niveau of te jonge/onervaren meiden die reageren, maar niets waarmee ik mijn ruim 800 kg hittepetit van een Shire ruin mee kan vertrouwen. Heb ik eindelijk een goede match gevonden, dan kost het voor hun toch te veel tijd en moeite enz.

Laatst een meid van 23 jaar langs gehad met 13 jaar manege ervaring, ik had zelf mijn ruin al flink ingereden tegen de tijd dat ze op stal kwam en heb haar daarna laten rijden. Dat ging netjes genoeg dat ik er vertrouwen in had dat ze met wat privé les snel vooruit zou kunnen gaan. Alles op stal laten zien, nog een tijd staan kletsen, afgesproken dat ze voorlopig eerst komt als ik er ook ben, zodat ik kan begeleiden en ze mijn paard beter kan leren kennen. Als we er beiden dan vertrouwen in zouden hebben, dan zou ze zelfstandig verder kunnen en dan pas 1x per week op les moeten. Ze wilde ook graag bij haar manege blijven rijden en het er zelfs nog over gehad dat we (als het goed zou gaan) in de toekomst konden kijken of ze af en toe op mijn paard mee kon rijden in de manege les.
Ik en mijn andere verzorgster zouden haar kunnen helpen met het leren van grondwerk/vrijheidsdressuur want dat kende ze nog niet, maar ze zei daar ook echt interesse in te hebben.

Dus afgesproken voor afgelopen dinsdagmiddag, ik stuur haar later nog de foto’s door die ik gemaakt had toen ze aan het rijden was. En ik hoor gewoon niets meer, ze is dinsdag ook niet komen opdagen.

-O-

boyca
Berichten: 1078
Geregistreerd: 14-12-11

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 08:48

Jeetje wat naar Daphara. Nu heb ik zelf een geweldig paard dat ik mocht bijrijden anders wist ik het wel hihi.
Ik snap gewoon niet dat je je niet even afmeldt, weinig moeite en je weet alles.
Ik ben dus een bijrijdster en in den beginne betaalde ik een bijdrage, deze vond ik keurig want he ik rij hem wel drie dagen in de week. Momenteel betaal ik alleen extra hooi/voer. Voor mij zou het anders ook scheef voelen. Ik les ook iedere week momenteel en ga straks weer om de 14 dagen.
Daarbij heb ik ook een eigen hoofdstel en koop ik dekjes en manenspray, supplement etc.
Ben ik dan een bepaald ras?

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 09:10

Jeetje daphara sta je daar dan, dat verwacht je ook niet na zo'n middag

Ik had een tijd geleden ook afgesproken met iemand, omdat ze in de buurt woont zouden we er samen heen fietsen. Ik heb een kwartier op de afgesproken plek gestaan, meerdere berichten gestuurd voor ik er eentje terug kreeg dat ze zich had verslapen en het die dag niet meer ging lukken. Daarna natuurlijk nooit meer iets gehoord

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 09:23

Ik heb zelf ook bijrijders gehad bij mijn paarden, weet dus ook hoe dat er aan toe gaat. Mijn paarden hebben altijd in halfpension gestaan, zelf mesten, buiten zetten en voer klaarzetten. Ik wilde die controle zelf houden en niet aan de stalhouder over laten. Werkte voor mij prima.
Laatste bijrijdster is bijna 6 jaar gebleven, heeft enorm veel geleerd van mijn karakterpaard en is zelfs meegeweest bij het inslapen vanwege een fikse koliekaanval. We hebben nog steeds contact.

Een fijne bijrijder vinden is echt een aanvulling en geeft rust bij de eigenaar.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 09:29

daphara dat is ook echt naar.
Heb ik nog altijd geluk gehad met mensen die een half uur van te voren af appen (en ik speciaal de bak gesproeide enz)

Maar die grondwerk persoon klinkt wel echt heel top!!! Ik meende altijd dat die nooit gevonden konden worden omdat iedereen alleen maar wil rijden.

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 09:39

Jeetje Daphara, wat een rotstreek!
Ik doe ondertussen m’n paard mede om dat soort ervaringen liever helemaal zelf, ik heb geen zin meer in dat soort teleurstellingen… ik zie het ook bij stalgenoten dat er best veel wisselingen zijn met bijrijders, je moet echt geluk hebben dat je iemand vindt die een goede klik heeft met jouw paard en ook de eigen capaciteiten qua rijden op de juiste waarde weet te schatten. Ik heb geen grandprix potentie paard, maar hij kan best leuk lopen met de juiste ruiter er op… :D
Ik leen m uit aan stalgenoten voor een springlevende of buitenrit en mijn instructrice heeft m even gereden toen haar paard geblesseerd was, prima en verder ga ik niet meer actief zoeken….

Ik had net nog even op marktplaats gekeken wat er zoal aan vraag en aanbod is mijn omgeving qua bijrijdpaarden en verzorgers en ik zag op marktplaats een paard waar je als leaser/ bijrijder 25 euro per keer betaald…. :wow:
Misschien moet ik ook maar geld vragen als ik mijn paard uitleen voor een bosrit?

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 09:58

Ik heb ook zo'n "onze in a lifetime" bijrijdster gehad. Ze moest er een half uur voor rijden, kwam door weer en wind zelfs als het paard door een blessure niet bereden mocht worden. Daar tegenover ging ik in de winter 2x per week met haar naar een binnenbak in de buurt zodat ze toch kon rijden. Toen het paard wegens scheiding verkocht moest worden verwaterde het contact. Later, toen ik weer in de gelegenheid was een paard te kopen heb ik haar direct benaderd en stond ze er weer voor ons. Nu ben ik verhuisd en is de afstand te groot. Hier ook bezig met het zoeken naar een bijrijdster maar dat valt nog niet mee. Of ze haken af na de 1e regenbui, of ze willen het paardrijden weer oppakken en eenmaal bezig blijkt dat ze hooguit 10x op een paard hebben gezeten en niet eens een halster om kunnen doen. Ik wil best tijd investeren om mensen dingen te leren en mijn paard is heel braaf maar heeft toch net iets meer nodig dan een beginnende ruiter.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 11:13

Ik heb echt een bijrijder nodig, anders zou ik het ook gewoon zelf doen met mijn verzorger/grondwerker. Maar ik ben 6 maand terug aan mijn heup geopereerd na een zware blessure en red het rijden nog niet 5 dagen per week op 2 paarden. Nou is mijn merrie nog maar 4 jaar en net goed zadelmak en heel basis stap/draf/galop ingereden, dus die mist niets als ze nog niet regelmatig gereden wordt. We doen vooral veel lange teugel werk met haar en ze werd even weer 1 of 2x per week gereden. Nu staat ze weer in een grote kudde op een natuurgebied van honderd hectare om alles te verwerken. We vissen haar er straks wel weer tussendoor 5 dagen uit voor onze mini vakantie, maar ze mag er tot half november blijven lopen. Op het natuurgebied leggen ze echt kilometers op een dag af over verschillende ondergronden, ze komt er altijd gespierder van terug, dus ook hele fijne “training” voor haar lijf.

Mijn 8 jarige ruin heeft het echt wel nodig om 4-5 x per week actief gereden te worden. Ik red zelf 2-3x per week basis te trainen, maar met mijn heup loop ik vooral vast in de draf training, zowel licht rijden als doorzitten hou ik niet langer dan 2-3 minuten achter elkaar vol. Ik werk dus vooral in stap en galop met hem. Maar ik merk ook dat hij in de draf wat sterk wordt, omdat ik die onvoldoende kan trainen. Als ik les heb stapt mijn instructeur gewoon op wanneer ik niet verder kan. En ik train nu gewoon vooral op de overgangen rijden. Laatst was mijn oude bijrijder een dagje mee en dan is het ook heerlijk om haar weer op te zien stappen en hem gewoon lange tijd in de draf te zien lopen onder het zadel, de dag daarna merk ik echt alweer verschil, wat het ook voor mij (mijn heup) makkelijker maakt.

Een bijrijder voor 2-3 dagen erbij zou echt heel fijn zijn, zeker als mijn merrie straks ook weer naar stal komt. 2 paarden met z’n drieën doen zou gewoon ideaal zijn.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 11:37

DuoPenotti schreef:
daphara dat is ook echt naar.
Heb ik nog altijd geluk gehad met mensen die een half uur van te voren af appen (en ik speciaal de bak gesproeide enz)

Maar die grondwerk persoon klinkt wel echt heel top!!! Ik meende altijd dat die nooit gevonden konden worden omdat iedereen alleen maar wil rijden.


Ja ik ben echt zo blij met haar! Ik grondwerk zelf ook graag en toen zij reageerde begin dit jaar op mijn advertentie dat ze niet bijrijder wilde worden, maar juist paarden zocht voor grondwerk, was ik eerst wat afwachtend. Al snel bleek dat ze dezelfde “visie” heeft als ik met grondwerk, niet één manier of methode, maar van elke methode wat mee pakken wat werkt voor jou en het paard. Warwick Schiller, Parelli, TRT, vrijheidsdressuur, Rien van de Schaft enz. We klikte gelijk en delen veel van wat we kennen en weten met elkaar. Zo mooi om een band op de grond te zien ontstaan en dat ze dat ook doorzet als ze er wel af en toe eens op klimt. Ze is echt geen super ruiter, heel basis (als het om techniek gaat, voorwaarts neerwaarts zie je niet onder het zadel terug), maar omdat ze zo’n sterke band op de grond heeft met mijn ruin, kan ze er ook onder het zadel alles mee en zonder problemen opstappen en wegrijden, wat voor een bui hij ook heeft.

Ze heeft ook haar menbewijs en ment nog af en toe met haar oude verzorg pony aan de andere kant van het land, maar mag/gaat ook mijn paarden trainen voor het mennen, hoewel mijn ruin daar wat minder geschikt voor lijkt te zijn. Vanaf de grond trainen gaat het super, maar we zijn nog lange niet op het punt dat we een wagen achter hem durven te spannen. Mijn jonge merrie daarin tegen lijkt echt het goede karakter te hebben om in de toekomst ook aangespannen mee te kunnen rijden.

Dus een paardenvakantie met z’n tweetjes en beide paarden gaat (waarschijnlijk) echt leuk worden en is een leuke traktatie voor al haar hulp en inzet.
We nemen de fietsen ook mee, omdat we niet 5 dagen achter elkaar op mijn jonge merrie willen zitten.

Ik ben echt heel blij met haar.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 12:00

Ja zulke mensen zijn goud waard! zo'n ervaring heb ik ook gehad met onze goede en betrouwbare bijrijdster die dat jaren heeft gedaan. Maar voor de rest...

Wat ik een beetje mis qua mentaliteit dat als je wat wilt..dat je er ook wat voor moet doen. Niets komt zomaar aanwaaien...
Heb ook weleens iemand van Bokt gehad die zei ervaring te hebben met zadelmak maken en veel verschillende paarden. Had uitgelegd dat er heel veel mogelijk was maar er ook echt ervaring met jonge paarden moest zijn. Eerste kennismaking op jong paard gezet, met uiteraard begeleiding van mezelf erbij. Dressuurmatig wist ze al weinig, paard werd onzeker, begon te bokken (niet gemeen) en ze wilde er gelijk af. Ook nooit meer wat van gehoord...

Later een bijrijder gehad die Z dressuur gereden had voor mijn hoger opgeleide dressuurpaard, nu was dit paard niet makkelijk qua karakter maar wel een goed leerpaard. Dit was een lease constructie, de bedoeling was dus ook om samen te groeien.
Ze reed heel vriendelijk, nam hem mee naar het bos en naar les dat ging allemaal super. Maar dresuurmatig niet goed genoeg om hem goed te houden onder het zadel. Paard ging teveel op de voorhand lopen, werd steeds slechter nadat zij gereden had (hij was al iets ouder) en de privelessen die ik haar zou geven werden steeds afgezegd. Ik kreeg steeds meer werk om hem goed te houden na het rijden ipv minder. Tja..wat zijn dan de voordelen?

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 15:29

Elisa2 schreef:
Ja zulke mensen zijn goud waard! zo'n ervaring heb ik ook gehad met onze goede en betrouwbare bijrijdster die dat jaren heeft gedaan. Maar voor de rest...

Wat ik een beetje mis qua mentaliteit dat als je wat wilt..dat je er ook wat voor moet doen. Niets komt zomaar aanwaaien...


Nou dat idd, ik tref blijkbaar bijrijders die denken dat het allemaal vanzelf gaat… nou moet je bij die van mij ook wel een beetje kunnen rijden want hij geeft t niet cadeau maar toch, of dat ze het na 2x al voor gezien houden want het is toch wel anders dan een manege paard :')

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 19:15

Daphara schreef:
Kendra schreef:
Ik ben ook voor gesloten beurzen!
Maar ik kan me goed voorstellen dat dat in een regio waar de stalling 550/maand is, anders ligt.

Wij hebben alles thuis en dan vind ik het sowieso niet aan de orde.
Ik heb wel eens een bijrijder gehad die graag eigen lessen en de smid wou betalen omdat het voor haar scheef ging voelen. En andersom een goede amazone die ik ging betalen omdat ik zo ontzettend blij met haar was. Zo moet je dat een beetje doen denk ik.


Helemaal mee eens! Nou ja, bijna dan…
Vind jij het ook prima als een bijrijder (van minder niveau dan het paard) geen les neemt, of betaal/geef jij die les dan?

Ik betaal de lessen, want dan kan ik een beetje meesturen zonder dat ik bemoeizuchtig lijk :o .
Dat doe ik dan minstens 1 x maand, soms vaker. Maar als ze iedere week les willen gaan ze dat echt wel zelf betalen, nog nooit iemand gehad die dat niet begreep.

Maar eigenlijk gaat het altijd in overleg en zijn er wederdiensten... Het ligt er aan wat iemand kan en wat iemand wil. Heb ook iemand gehad die graag een longeercursus bij Haanstra wou doen (op eigen kosten vanzelf), of ons paard mee mocht. Nou, dat doen we dan - eigenlijk heb je daar beide wat aan. De desbetreffende dame is uiteindelijk hier in de buurt komen wonen en heeft zelf een paard gekocht. Maar ik kan haar nog altijd bellen als ik iemand nodig heb voor wat hand en spandiensten.

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 14:31

Zowaar twee reacties gekregen die goed klinken. Alle twee uitgenodigd om kennis te maken. Hopelijk zit de juiste erbij.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 21:36

Dreamboy schreef:
Zowaar twee reacties gekregen die goed klinken. Alle twee uitgenodigd om kennis te maken. Hopelijk zit de juiste erbij.


Succes!

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 15:06

Ben nu even heel verdrietig, net gehoord dat ik moet stoppen met mijn bijrijdpaard... Fantastisch paard overigens, fijne eigenaresse... Paard had de laatste tijd een paar problemen waardoor rijden vaak niet kon en ik wilde niet in de weg zitten en pushen met dat soort lastige dingen. Dus ik ben misschien wat te afwachtend geweest in mijn communicatie omdat ik (blijkbaar onterecht) dacht dat ik alleen maar in de weg zou zitten en dat het aangegeven zou worden als verdere hulp ook maar enigszins welkom zou zijn. Want iedere keer stond ik gewoon klaar om te gaan, al was het maar voor poetsen of stappen. Helaas kwam het over alsof ik niet om het paard gaf, wat ik heel erg vind, want ik geef ontzettend veel om dat paard. Ik zou elke dag komen om te poetsen en te stappen als ik het idee zou hebben dat dat welkom was.

Maar goed, als het niet meer goed voelt moet je het als eigenaar uiteraard niet doen. Overigens echt niets, niets ten nadele van eigenaresse en paard, het is gewoon een hele stomme miscommunicatie en ben gekwetst en kwaad op mezelf dat ik dit niet heb kunnen voorkomen.

Nu is mijn vraag vooral, om iets dergelijks in de toekomst te voorkomen: wat verwachten jullie in de communicatie? Ik ben erg introvert en ben huiverig (ook door ervaringen uit het verleden) om bij een bijrijdpaard erg op de voorgrond te treden. De eigenaren van mijn vorige twee paarden vonden dat prettig: het was immers hun paard en ik stel me op ten dienste van hen. Heb nooit betaald, dus ik deed wat me werd gevraagd en wat de eigenaren graag wilden. Wilde me geen paard toe-eigenen waar ik geen recht op had, zeg maar.

Mijn eigen paard is ook lange tijd ziek geweest. Heb toen aan mijn verzorgster aangegeven dat het altijd fijn was als ze kwam, wat ze toen ook graag deed. Maar had ik het niet aangegeven, dan had ik het ook niet raar gevonden als ze zich op de achtergrond hield, want wie weet was ik wel erg druk met moeilijke dingen met mijn paard...

Meningen? Ik zit een beetje in de knoop.

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 15:24

Ik begrijp dus dat jij je enigszins terug trok toen het moeilijk werd? Dit bedoel ik overigens niet verwijtend hoor. Maar wellicht heeft de eigenaresse van het paard het idee gekregen dat het jou alleen maar om het rijden ging. Heb je gevraagd wat je kon doen om te helpen het paard door de moeilijke periode heen te krijgen? Ik zou een mooie bos bloemen kopen voor de eigenaresse en haar bedanken voor de leuke tijd en gelijk even uitleggen waar de miscommunicatie zit. Als het echt een miscommunicatie is zal ze je misschien nog wel een kans geven. Gewoon zeggen waarom je bepaalde dingen wel of juist niet hebt gedaan. Ze eet je echt niet op. Succes.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 15:32

Dreamboy schreef:
Ik begrijp dus dat jij je enigszins terug trok toen het moeilijk werd? Dit bedoel ik overigens niet verwijtend hoor. Maar wellicht heeft de eigenaresse van het paard het idee gekregen dat het jou alleen maar om het rijden ging. Heb je gevraagd wat je kon doen om te helpen het paard door de moeilijke periode heen te krijgen? Ik zou een mooie bos bloemen kopen voor de eigenaresse en haar bedanken voor de leuke tijd en gelijk even uitleggen waar de miscommunicatie zit. Als het echt een miscommunicatie is zal ze je misschien nog wel een kans geven. Gewoon zeggen waarom je bepaalde dingen wel of juist niet hebt gedaan. Ze eet je echt niet op. Succes.


Dank je wel! Dit is inderdaad wat er is gebeurd. Ik had het denk ik duidelijker aan kunnen geven, zeker achteraf. Maar vond het ook zó vanzelfsprekend dat ze me gewoon alles kon vragen. Natuurlijk gaat het me niet om het rijden, ik kan overal rijden. Ik vond het juist een erg bijzonder paard.
Ik was al bezig met een aquarel, maar bloemen waren wel sneller geweest. We wisten overigens nog niet echt wat er aan de hand was: de rug leek gevoelig en er zou een osteopaat komen. Ik wachtte dus ook nog een beetje op de uitslag daarvan of wanneer hij überhaupt zou komen.

Achteraf, als ik had geweten dat het zo gezien zou worden, had ik het natuurlijk allemaal heel anders gedaan, ik vind het vreselijk dat mensen me zo zien. Ik denk dan het goede te doen, maar het blijkt achteraf het verkeerde |(

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 16:05

Wat verdrietig voor je :knuffel:

Ik zou het zeker nog een keer uitleggen aan de eigenaresse zoals je hier ook gedaan hebt.
Dan kan ik me niet voorstellen dat je daarna nog verkeerd begrepen wordt...

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 16:17

Dank je wel DP.
Ik heb het inderdaad al wel als reactie op haar bericht uitgelegd. Ik hoop dat ik er nog iets op hoor. Wil mezelf wederom niet opdringen nu, als het voor haar niet werkt dan is het zo, dat is haar goed recht. Het is mijn paard niet. Ik hoop vooral dat ik wel duidelijk heb kunnen maken dat het een misverstand is, ik vind het heel erg hoe ik onbedoeld over ben gekomen.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 16:18

Goh, niets meer vragen of laten weten is altijd heel erg fout in dat soort situaties. Als eigenaar zou die bijrijder bij mij ook niet meer terug hoeven te komen wanneer later de situatie terug gunstiger is. Laat het een wijze les zijn :)

Verder… een bos bloemen en het gewoon proberen uit te leggen kan idd helpen. Leg zeker geen fouten of verwachtingen bij haar, want dat gaat heel erg slecht opgevat worden. Veel succes.