Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 20:52

Zonnebloem92 schreef:
Jeika schreef:
Mijn bijrijder heeft afgehaakt na amper een maand. Erg jammer, maar ik zag het al wel een beetje aankomen. Ik heb er zelf iig ook van geleerd. :)

Jammer, wat is de reden?

Ze wilde liever een paard waar ze de sport mee in kan. Maar ik denk niet dat dat de echte reden was. :o ik kwam laatst op stal aan en zag haar rijden met sporen terwijl ik had gezegd dat ik dat niet wilde, ook zat ze ontzettend in zijn mond te trekken. Daar had ik natuurlijk wat van gezegd. Nu vond ze dat we te verschillend dachten over paardrijden.

@pallatin ik had een advertentie op marktplaats gezet. :)

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 21:06

@Jeika, dat klinkt inderdaad sowieso alsof jullie te anders denken over paardrijden. Ik zou niet blij zijn met die sporen en het zagen... Zeker niet als jij hebt gezegd dat je het niet wilde.

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 21:18

Imo is via via toch vaak de beste manier om aan een bijrijder of bijrijdpaard te komen… ik snap overigens helemaal dat je niet blij wordt van wat je zag. Zeker gezaag…en zonder toestemming met sporen rijden is ook ‘bijzonder’ te noemen

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 21:24

Ik lijk ook een hele leuke gevonden te hebben nu - via een advertentie op Facebook, maar ze kende me al viavia. Lijkt heel goed te gaan nu allemaal, duimen dus!

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 21:39

Ja ik kon mijn ogen niet geloven joh! Vond het echt een dikke middelvinger naar mij toe. Ik heb zo’n hekel aan dat stiekeme gedoe. Ze had me een appje gestuurd met de vraag of ze sporen mocht gebruiken om hem beter aan het been te krijgen. Ik had nee gezegd, daar zijn sporen naar mijn mening niet voor bedoeld. Het was ook de eerste keer dat ik haar alleen liet gaan. En dan meteen zoiets flikken. :? Helaas ken ik weinig mensen die op zoek zijn naar een bijrijdpony en die ook geschikt zouden zijn. :( hij is een brave pony zolang je duidelijk en niet bang bent. Hij is nog jong en kent alleen de basis. Ik ben wel flexibel en van mij zou je veel vrijheid krijgen als je eenmaal hebt laten zien dat je te vertrouwen bent. Maar dat laatste stukje blijkt minder vanzelfsprekend te zijn dan ik had gedacht. :o

@sheran wat fijn! Ik duim voor je mee.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 23:11

Jeetje, sporen zonder toestemming gebruiken, sterker nog als je expliciet hebt aangegeven dat niet te willen en dan toch doen, dat zou bij mij meteen exit zijn. Dat je haar nog een kans hebt gegeven is echt bewonderingswaardig.

@Sheran, ik hoop voor je dat je nu eindelijk de klik vind.

Ik heb ook leuk bijrijder nieuws, mijn oude bijrijder is weer terug en rijdt nu mijn jonkie. Ze heeft mijn ruin een tijdje bijgereden eind 2020/ begin 2021, maar miste de klik vanaf de grond. Mijn ruin is er één met gebruiksaanwijzing, het ging goed zolang ik er was om te helpen, maar begin februari vorig jaar werd ik geopereerd en moest ze het een tijdje alleen doen, in diezelfde tijd kreeg ze privé ook veel te verwerken en mijn ruin (die onwijs spiegelt) werd steeds lastiger voor haar, tot het punt dat ze niet meer kon opstappen, want no way dat hij nog stil bleef staan.
Toen is ze afgehaakt, waar ik onwijs van baalde, want ze is echt een hele nette ruiter die echt een paard onder het zadel beter kan maken, zo zijn er maar weinig.
Gelukkig had ik een een andere verzorgster die eigenlijk vooral grondwerk deed, eerst voornamelijk met mijn jonkie op de andere locatie en die heeft toen de training (voornamelijk vanaf de grond) met mijn ruin ook helemaal overgenomen, zij doet nog steeds 2 dagen per week wat met de paarden.

Ze is super in grondwerk en een nette ruiter, maar niet iemand die een paard echt door kan trainen. Ze heeft mij goed geholpen met het inrijden van de merrie, maar verder dan de basis knopjes red ze niet onder het zadel, ze traint ook liever vanaf de grond en is een uitstekende menner, dus dat is de volgende stap voor mijn jonge merrie met haar. Ik ben super blij met haar, want ook met mijn ruin klikt het op de grond goed, er is vertrouwen tussen die twee, dus nooit opstap problematiek. Ze mag dan geen super ruiter zijn, maar ze kan meer met ruin dan menigeen.

Mijn jonkie staat sinds eind november ook op stal waar mijn ruin staat en in een opwelling nodigde ik ex-bijrijder uit voor een buitenritje, zo is het balletje komen rollen en ze is helemaal verliefd op mijn jonge merrie, die veel ongecompliceerder is wat betreft karakter. Die twee hebben echt een leuke klik.

Vorige week kwam het nieuwe zadel voor de merrie binnen en nadat die aangemeten was zijn we met de paarden het bos in gegaan en hebben we heerlijk gereden. Bij terugkomst zei ik tegen de bijrijder, “De volgende keer ruilen we halverwege, dan test ik het zadel ook even”, bijrijder meteen: “Nee, mijn paa…” en sloeg een hand voor haar mond. Dus ik: “Nee, mijn paard, maar ik waardeer dat ze voor je voelt als je eigen paardje.”
Ik kon er wel om lachen en zij ook, ze is een heerlijke flapuit, lekker recht voor de raap.

Dus nu twee leuke bijrijders!

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 13:54

Wat ontzettend leuk Daphara! Moest wel lachen om dat 'mijn paard' _O-

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 14:07

Ik heb een half jaar een "probleem" Fries bijgereden. Ging op een moment echt super goed. Ik kon opstappen en het beestje liep aan de teugel wel. Ik betaalde 100 euro en ik kon echt vaak. De eigenaar was druk dus soms was ik er vaker dan zijzelf.

Helaas kreeg het paard wat medische problemen en konden we niet rijden. Ik vond t banketstaaf om haar niet meer te helpen, want ze had t druk, ik had tijd. Alleen bleef ik de 100 euro betalen en ik kon er niks minder van maken.

Ik ben gebleven en heb voor maanden 100 euro betaald, om een paard (dat niet opgevoed is) te wandelen en een stal uit te mesten.

Uiteindelijk was t het waard. Staleigenaar vond me verantwoordelijk en bood me stalling aan voor mijn toekomstige paard.
Heb nu een eigen paard daar :))

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 14:09

Wauw, wat een geluk :D

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 14:22

Maar neem aan dat je gewoon stalgeld betaald?

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 17:37

Pallatin schreef:
Maar neem aan dat je gewoon stalgeld betaald?

Buwahah ja duh, 270 per maand stalling. Maar niet meer de 100 euro bijrijdpaard kosten

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 19:33

Sheran schreef:
Wat ontzettend leuk Daphara! Moest wel lachen om dat 'mijn paard' _O-


Ik ook, vooral toen ze knalrood werd.

Is toch alleen maar leuk dat het voor haar voelt als een eigen paard. Ik vind het ook voor mezelf als een complimentje aanvoelen, ik ben best wel een veeleisende eigenaar in de zin van dat ik wil dat er op een bepaalde manier met mijn spullen en paarden wordt omgegaan. Maar ik laat de beide bijrijders helemaal vrij om binnen die kaders hun eigen weg met de paarden te vinden, lekker met de paarden te doen wat voor hun als goed voelt, want dat vertrouwen heb ik wel in ze.

Vandaag heeft de “grondwerk bijrijder” samen met een stalgenootje een buitenrit met mijn beide paarden gegaan. Het paard van stalgenootje is langdurig geblesseerd, ik had haar al eens gezegd (voordat “dressuur bijrijder” er weer bij kwam) dat ze welkom was om eens op één van de mijne te stappen. “Dressuur bijrijder” zit nu sinds dinsdag in quarantaine, dus mijn jonkie had vanaf vorig weekend niet meer gereden.

Mooie oplossing van grondwerk bijrijder om dan met stalgenootje op buitenrit te gaan, zodat beide paarden beweging krijgen.
Het was vanmorgen dan ook meer een mededeling dan een vraag dat ze samen weg gingen met de paarden en het enige wat ik dan zeg is dat ze heel zuinig moeten zijn met mijn spul splinter nieuwe Fairfax zadel. Ben helemaal vergeten te vragen welke route ze zouden nemen of hoe ver/lang enz. ze zouden gaan rijden.

Hoe doen jullie dat? Wil je als eigenaar weten waar je bijrijders heen gaan op buitenrit of zie je ze wel weer verschijnen?

Ik had verder een drukke dag en denk er dan ook niet aan om de airtags te checken om te zien waar ze ergens uithangen. Toen ik na mijn werk langs stal reed, stonden beide paarden weer in de wei, dus neem aan dat alles goed is gegaan.

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 19:42

Nee ik vroeg nooit waar ze heen gingen. Mijn eis was wel alleen met zadel naar buiten en altijd als je rijdt een cap op.

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:31

Mijn bijrijder en ik hebben allebei equilab. Zo kan ik precies zien hoe zware training er gereden is en m’n eigen training erop aanpassen en ik vind het erg leuk om te zien wat voor route ze buiten heeft gereden en andersom net zo. Als je samen een paard selecteert dan kan je dat paard “delen” op de app

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:35

Ik kijk ook rustig om me heen voor een leuk bijrijdpaard. Heb 20 jaar een eigen paard gehad tot afgelopen jaar. Regio Amsterdam/ gooi en vechtstreek.

Sure_lee

Berichten: 10391
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:37

Mij maakt het niet uit waar mijn bijrijdster heen gaat op buitenrit.
Ik krijg na afloop wel altijd een uitgebreid verslag met foto's. Super leuk!
Heb ook tegen haar gezegd dat ze best mijn trailer mag lenen om naar de Veluwe te gaan. Is er nog niet van gekomen maar het mag wel.

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 23:32

Euridicey schreef:
Pallatin schreef:
Maar neem aan dat je gewoon stalgeld betaald?

Buwahah ja duh, 270 per maand stalling. Maar niet meer de 100 euro bijrijdpaard kosten

Ik snap je post niet zo dan… want je hebt maandenlang geld betaald voor een bijrijpaard waar je niet op kan rijden en om klusjes te mogen doen… en nu betaal je gewoon stalgeld als klant… ik zie het voordeel niet verder? Maar zolang jij het t maar waard vindt… ;)

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 23:45

@ Daphara, ik heb 2 volwassen kerels als bijrijder dus laat ze verder helemaal vrij in hoe wat waar met m’n paard buiten. Diegene die m’n paard al langer rijdt gaat ook gewoon alleen met paardlief naar t bos (dat doe ik zelf zelden). Het enige wat ik wel verwacht is een appje met hoe het was gegaan. Cap uiteraard maar daar zijn ze beiden meer dan oud en wijs genoeg voor om die verantwoordelijkheid zelf te dragen. En ik ben ook erg pietluttig wat betreft m’n zadel…
Hebben ze na de rit niet even een berichtje gestuurd met hoe of wat? Ik zou dat als eigenaar toch wel enorm op prijs stellen, ook een bedankje van je stalgenoot, je leent toch je paard uit…

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 01:17

Pallatin schreef:
Ik snap je post niet zo dan… want je hebt maandenlang geld betaald voor een bijrijpaard waar je niet op kan rijden en om klusjes te mogen doen… en nu betaal je gewoon stalgeld als klant… ik zie het voordeel niet verder? Maar zolang jij het t maar waard vindt… ;)


Aah ik snap nu wat je bedoelt.
Stalling in de buurt vinden is nogal lastig in mijn omgeving. Punt was dat ik het idd vervelend vond om maandenlang te betalen voor een bijrijdpaard waar ik niet op kon rijden, maar als ik toen gestopt was, had ik nu geen fijne stalling gehad. Dus het eindresultaat is het waard.

Raineri
Berichten: 6235
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 19:57

Even een omslachtig berichtje. Iemand met paarden ergens tussen Barneveld en Amersfoort of Hoevelaken of ergens in die regio zocht eens een bijrijder hier. Ik vroeg me af, zoekt deze persoon nog steeds een bijrijder. Was een aantal maanden geleden maar mocht je je herkennen in dit vage verhaal stuur me dan svp een pb _O-

Sinds vandaag te horen gekregen dat mijn bijrijdpaard helaas een heel stuk verder van m’n huis komt te staan. Ook wel lastig hoor. De meeste paarden die ik heb bijgereden deed ik maar 1,5 jaar. Had gehoopt deze merrie wel echt een flink stuk verder te komen in de dressuur. Maar goed, het is zoals het is en ben blij voor het stel dat ze op een leuke plek komen **\O/**

Mischa

Berichten: 3502
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 23:18

Danique_G schreef:
Sinds vandaag te horen gekregen dat mijn bijrijdpaard helaas een heel stuk verder van m’n huis komt te staan. Ook wel lastig hoor. De meeste paarden die ik heb bijgereden deed ik maar 1,5 jaar. Had gehoopt deze merrie wel echt een flink stuk verder te komen in de dressuur. Maar goed, het is zoals het is en ben blij voor het stel dat ze op een leuke plek komen **\O/**


Wat vervelend voor je zeg dat dit (weer) het geval is! Ik weet hoe het is helaas -O-
Heel eerlijk gezegd is dit ook de reden dat ik erg twijfel over weer een verzorgpaard/pony zoeken…
Ik heb zelf nooit een eigen paard gehad maar bij m’n ouderlijk huis stonden er van tijd tot tijd paarden op het land. De eerste twee werden na 2 jaar verkocht, de 3e raakte hoefbevangen waardoor ie niet meer op ons weiland kon staan en de 4e is na het eerste seizoen met de noorderzon vertrokken :\
En met m’n verzorgpaarden mocht het vaak ook al niet veel langer duren dan twee jaar, paarden werden verkocht of overleden (kan gebeuren natuurlijk) of zij gingen verhuizen, en nu ik zelf naar een andere provincie waar ik vrijwel niemand ken.
Het is ook niet echt iets wat je in de hand kan hebben, je weet niet hoe het gaat lopen en ook voor de eigenaren is het soms ook gewoon overmacht natuurlijk, maar ik hecht zelf veel waarde aan een band opbouwen en ga daar dan ook helemaal voor, en dan is het wel heel zuur als het maar weer voor een jaartje geweest is natuurlijk…
Sorry voor m’n uitlating hoor, er zit nog wat oud zeer merk ik nu ik dit typ. Je sluit ze toch stuk voor stuk in je hart :j

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 00:17

Ik zoek wel een leaser. Maar het zadel wat ik nu gebruik om te beleren is niet heel comfortabel voor de ruiter en is oud. Ik heb ook geen idee wanneer ik klaar ben met beleren en wanneer ik ruimte heb voor een nieuw zadel. Ik zit wel in Barneveld.

Raineri
Berichten: 6235
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 10:42

Snap ik heel goed Mischa! Je went eigenaar en paard het allerbeste toe maar je hecht je toch aan het dier dus altijd even zuur. Ik was ook echt heel leuk met de eigenaren. Van al m’n bijrijdpaarden. Waren allemaal toffe dames van mijn leeftijd dus daar heb ik nog contact mee :j dit paard was ik al bij vanaf inrijden en had gehoopt wel richting M/Z door te kunnen trainen nog. Wedstrijden starten met andermans paard voel ik mij wat te opgelaten voor maar was op meerdere fronten wel weg van dit dier. Ze hebben wel echt een heel leuk nieuw plekje nu gevonden!
Mijn eigen paard wordt in juni 2 dus wel nog wel een jaar of 2/3 bijrijden. Afhankelijk van het paard wat ik bijrijder.

Svmfoto
Berichten: 40
Geregistreerd: 10-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:48

Wist niet dat het zo lastig was om een bijrijder te vinden.

Voor mij is het Juist andersom ik ben al ontzettend lang opzoek naar een bijrijdpaard maar alles wat ik tegen kom zit in Brabant en Amsterdam enzo bijna niks in omgeving Heerenveen helaas

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 20:34

Ik ben ook alweer een tijdje opzoek. Heel veel sturen na een tijdje geen berichtje meer of negeren me nadat ze geweest zijn. Eerst de harde eis dat ze 18+ moeten zijn maar nu komt er dinsdag toch iemand van 17. Nu komt ze wel heel volwassen over voor haar leeftijd, dus hoop dat dit wat wordt.
Nu rij ik ook western en ik denk dat dat voor veel toch een probleem is. Zie hier toch wel veel met wedstrijdambitie in dressuur of springen.