Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 09:29

Hier zelfde ervaring hoor. Netjes afzeggen met dat het niet is wat ze zoeken is blijkbaar te confronterend.

En dan gaat het om stalhulp vanaf ongeveer. 16 jaar met vergoeding voor het zelfstandig overnemen van beurten en in "onbetaalde tijd" verzorgen, wandelen, grondwerk en evt. Recreatief beetje rijden (gaat om oudere pony)

Of jonger en dan verzorgen met alles wat er bij hoort en helpen met de klusjes als je er bent.

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 09:53

Ik heb weer een advertentie geplaatst voor nog iemand erbij zodat ik ook eens een dagje mn handen vrij heb. Mijn paarden worden niet gereden, hoeven ook geen klusjes behalve hooi voeren, en heb binnen 24u drie reacties :+ . Vandaag komt de eerste kennismaken. Superleuk en nooit verwacht ook dat er zoveel animo is voor “niet kunnen rijden “.

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 16:55

Ik had vorige week zondag kennis gemaakt met een bokker die tijd over had naast haar studie. Ik dacht, super leuk voor doordeweeks en expres voor mijn vakantie afgesproken zodat zij ze aandacht kon geven in die 2 weken naast mijn bijrijdster die al in het weekend komt.
Nu kreeg 1 van mijn paarden last van een hoefzweer. Dinsdag en vrijdagavond is de Da geweest. Er kwam dus in mijn vakantie best wat zorg aan.
Ik wilde mijn pensionhoudster vragen om de verzorging te doen. Maar ze bood zelf aan om te helpen.
Ik heb haar dus zelf 1 keer gezien en gisteren is ze met mijn andere verzorgster samen geweest.
Vandaag heeft ze alles in haar uppie geregeld met mijn paard en de DA. Kreeg net een hele fijne update.
Ik ben zooooo blij.
Waar stalgenoten en mensen om mij heen moeite lijken te hebben met goede bijrijdster vinden lijkt het erop dat ik nu echt 2 bijzonder goede en leuke meiden heb gevonden *\o/*

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 17:39

Hoe doen jullie dat met bijrijders die een vriendin mee willen nemen?
Ik heb 2 paarden en bijrijder vroeg of ze binnenkort met vriendin (die zelf aan de andere kant van NL woont) op buitenrit mag, waarbij vriendin dus ook op één van mijn paarden gaat rijden. Vriendin rijdt Z-dressuur met eigen paard, ik heb filmpjes gezien, maar ken de persoon verder helemaal niet.

Ik vind het lastig vanwege verschillende redenen.
1. Bijrijders bij mij betalen niets, alle kosten zijn voor mij
2. Ik ken de persoon niet
3. Ik weet niet hoe ze rijdt
4. Ik heb er geen zicht op
5. Ik heb echt dure spullen, op maat gemaakte zadels, dure dekjes enz. en weet niet hoe zuinig iemand ermee om gaat
6. Ik ben geen manege of stal waar je paarden huurt of zoiets.
7. Als er iets mis gaat…

Aan de andere kant is dit een fijne bijrijder en ik snap dat ze haar hobby met een vriendin wil delen, die dezelfde liefde deelt.

Dus wat zouden jullie doen?

BeFunny

Berichten: 10533
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 17:49

Daphara schreef:
Hoe doen jullie dat met bijrijders die een vriendin mee willen nemen?
Ik heb 2 paarden en bijrijder vroeg of ze binnenkort met vriendin (die zelf aan de andere kant van NL woont) op buitenrit mag, waarbij vriendin dus ook op één van mijn paarden gaat rijden. Vriendin rijdt Z-dressuur met eigen paard, ik heb filmpjes gezien, maar ken de persoon verder helemaal niet.

Ik vind het lastig vanwege verschillende redenen.
1. Bijrijders bij mij betalen niets, alle kosten zijn voor mij
2. Ik ken de persoon niet
3. Ik weet niet hoe ze rijdt
4. Ik heb er geen zicht op
5. Ik heb echt dure spullen, op maat gemaakte zadels, dure dekjes enz. en weet niet hoe zuinig iemand ermee om gaat
6. Ik ben geen manege of stal waar je paarden huurt of zoiets.
7. Als er iets mis gaat…

Aan de andere kant is dit een fijne bijrijder en ik snap dat ze haar hobby met een vriendin wil delen, die dezelfde liefde deelt.

Dus wat zouden jullie doen?


Toen ik een eigen paard had nog. Zou ik dat niet gedaan hebben.

Wat je zegt je bent geen manege en hebt dure spullen.
Een goede bijrijders snapt dat het niet de bedoeling is. Die vriendin kan wel mee. Dan gaat ze een x niet rijden maar gaan ze lekker borstelen en mogelijk wat grondwerken dan zijn ze toch bezig en kunnen ze zo de hobby delen. Als je bijrijder bij die vriendin is een keer dan gaan ze daar maar samen rijden.

Raineri
Berichten: 6235
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 18:04

Daphara schreef:
Hoe doen jullie dat met bijrijders die een vriendin mee willen nemen?
Ik heb 2 paarden en bijrijder vroeg of ze binnenkort met vriendin (die zelf aan de andere kant van NL woont) op buitenrit mag, waarbij vriendin dus ook op één van mijn paarden gaat rijden. Vriendin rijdt Z-dressuur met eigen paard, ik heb filmpjes gezien, maar ken de persoon verder helemaal niet.

Ik vind het lastig vanwege verschillende redenen.
1. Bijrijders bij mij betalen niets, alle kosten zijn voor mij
2. Ik ken de persoon niet
3. Ik weet niet hoe ze rijdt
4. Ik heb er geen zicht op
5. Ik heb echt dure spullen, op maat gemaakte zadels, dure dekjes enz. en weet niet hoe zuinig iemand ermee om gaat
6. Ik ben geen manege of stal waar je paarden huurt of zoiets.
7. Als er iets mis gaat…

Aan de andere kant is dit een fijne bijrijder en ik snap dat ze haar hobby met een vriendin wil delen, die dezelfde liefde deelt.

Dus wat zouden jullie doen?


Zou daar ook niet om staan te trappelen hoor. Ik reed voor een semi vriendin al een tijdje en had het haar ook niet durven vragen. Een bos ritje als zij meeging met de fiers vond ik al teveel gevraagd :')
Nee, denk dat als je het eerlijk en leuk brengt het geen probleem is hoor :)

Svmfoto
Berichten: 40
Geregistreerd: 10-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 18:05

hoikimmmy schreef:
Ik ben ook alweer een tijdje opzoek. Heel veel sturen na een tijdje geen berichtje meer of negeren me nadat ze geweest zijn. Eerst de harde eis dat ze 18+ moeten zijn maar nu komt er dinsdag toch iemand van 17. Nu komt ze wel heel volwassen over voor haar leeftijd, dus hoop dat dit wat wordt.
Nu rij ik ook western en ik denk dat dat voor veel toch een probleem is. Zie hier toch wel veel met wedstrijdambitie in dressuur of springen.



mocht die zij van van 17 niks worden( hooop natuurlijk voor je dat het klikt) in welke omgeving zit je ?

ben zelf al langere tijd opzoek naar een bijrijd paard, ben zelf 18 en volg ook de opleiding paardenhoudrij en sport :)
enigste is dat ik nog geen western kan zou er wel open voor staan om het te leren

Marocje
Berichten: 5606
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 18:06

Tja. Ik snap jou en snap de bijrijdster. Was zelf ook eigenaar, en ik zou het niet goed vinden. Je bent geen manege, hebt goede paarden en spullen. Hoe goed iemand ook rijdt, het blijft een vreemde. Dus waarom niet eerst een dag op stal en niet rijden?

Als bijrijdster leek het me ook leuk om een vriendin mee te kunnen en lekker samen op pad te gaan. Maar in deze situatie zou ik het zelf niet durven vragen.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 18:55

Daphara schreef:
Hoe doen jullie dat met bijrijders die een vriendin mee willen nemen?
Ik heb 2 paarden en bijrijder vroeg of ze binnenkort met vriendin (die zelf aan de andere kant van NL woont) op buitenrit mag, waarbij vriendin dus ook op één van mijn paarden gaat rijden. Vriendin rijdt Z-dressuur met eigen paard, ik heb filmpjes gezien, maar ken de persoon verder helemaal niet.

Ik vind het lastig vanwege verschillende redenen.
1. Bijrijders bij mij betalen niets, alle kosten zijn voor mij
2. Ik ken de persoon niet
3. Ik weet niet hoe ze rijdt
4. Ik heb er geen zicht op
5. Ik heb echt dure spullen, op maat gemaakte zadels, dure dekjes enz. en weet niet hoe zuinig iemand ermee om gaat
6. Ik ben geen manege of stal waar je paarden huurt of zoiets.
7. Als er iets mis gaat…

Aan de andere kant is dit een fijne bijrijder en ik snap dat ze haar hobby met een vriendin wil delen, die dezelfde liefde deelt.

Dus wat zouden jullie doen?


Ik zou het niet doen. Ze mogen van mij prima iemand mee nemen naar stal maar geef altijd wel aan dat zij zelf het paard leid een doet. Uitstappen in de bak vind ik geen probleem. Het hangt denk ik wel ook van je paarden af. Mijne zijn beiden buiten geen helden en zeker niet met een vreemde, dus dat risico vind ik te groot. Daarnaast, Als het mis gaat blijf je als eigenaar eindverantwoordelijk en daarbij draai je ook voor evt kosten op.

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 18:59

Daphara schreef:
Hoe doen jullie dat met bijrijders die een vriendin mee willen nemen?
Ik heb 2 paarden en bijrijder vroeg of ze binnenkort met vriendin (die zelf aan de andere kant van NL woont) op buitenrit mag, waarbij vriendin dus ook op één van mijn paarden gaat rijden. Vriendin rijdt Z-dressuur met eigen paard, ik heb filmpjes gezien, maar ken de persoon verder helemaal niet.

Ik vind het lastig vanwege verschillende redenen.
1. Bijrijders bij mij betalen niets, alle kosten zijn voor mij
2. Ik ken de persoon niet
3. Ik weet niet hoe ze rijdt
4. Ik heb er geen zicht op
5. Ik heb echt dure spullen, op maat gemaakte zadels, dure dekjes enz. en weet niet hoe zuinig iemand ermee om gaat
6. Ik ben geen manege of stal waar je paarden huurt of zoiets.
7. Als er iets mis gaat…


Aan de andere kant is dit een fijne bijrijder en ik snap dat ze haar hobby met een vriendin wil delen, die dezelfde liefde deelt.

Dus wat zouden jullie doen?


Gewoon niet doen…de redenen noem je al…..ik heb de vraag wel eens gehad van een stalgenoot, of zij m’n paard mocht lenen voor een buitenritje met een vriendin. Dat mocht, maar stalgenootje dus op mijn paard en vriendin van stalgenootje op haar paard….van het stalgenootje weet ik dat ze goed kan rijden, van die vriendin niet….idd, straks gebeurt er wat, dan ben jij aansprakelijk….
@sure- lee, wat superfijn dat je twee toppers hebt gevonden… ik ben hier ook nog steeds superblij met m’n nieuwste bijrijder….paardlief heeft gister vastgelegen en ik was net eens een keer een dagje weg. Hij is nadat hij ‘s ochtends al was geweest nog eens teruggekomen ‘s avonds om m’n paard te checken…

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 19:02

Daphara: misschien in de bak? Ik snap de vraag maar ik zou er ook heel erg voorzichtig mee zijn. Doen wat goed voelt :)

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 20:10

Ik nam vroeger vaak een vriendin mee en dan gingen we om en om rijden.
Dus snap de verzorgster zeker
Daarin tegen nu ik een eigen paard heb zou ik er niet om staan te springen.

Ik kreeg vandaag een appje van een stalgenoot dat ze grondwerk heeft gedaan met de pony. De verzorgster komt deze week ook twee keer dus pony is weer lekker bezig geweest.
Tot nu toe heel tevreden over de verzorgster :D

Alfi2010

Berichten: 525
Geregistreerd: 04-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 20:48

Humpiedumpie schreef:
Ik heb weer een advertentie geplaatst voor nog iemand erbij zodat ik ook eens een dagje mn handen vrij heb. Mijn paarden worden niet gereden, hoeven ook geen klusjes behalve hooi voeren, en heb binnen 24u drie reacties :+ . Vandaag komt de eerste kennismaken. Superleuk en nooit verwacht ook dat er zoveel animo is voor “niet kunnen rijden “.



Ben wel benieuwd waar je een advertentie hebt gezet en in welke omgeving je zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 21:21

Alfi2010 schreef:
Humpiedumpie schreef:
Ik heb weer een advertentie geplaatst voor nog iemand erbij zodat ik ook eens een dagje mn handen vrij heb. Mijn paarden worden niet gereden, hoeven ook geen klusjes behalve hooi voeren, en heb binnen 24u drie reacties :+ . Vandaag komt de eerste kennismaken. Superleuk en nooit verwacht ook dat er zoveel animo is voor “niet kunnen rijden “.



Ben wel benieuwd waar je een advertentie hebt gezet en in welke omgeving je zit.


Horsify omgeving Apeldoorn

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 21:24

In mijn ervaring werkt de gewone fb het beste

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 21:58

Hoi! Ik lees al een tijdje mee omdat ik zelf aflopen jaren ook al meerdere bijrijdsters heb gehad en sommige berichten hier heel erg herkenbaar zijn. Nu zit ik zelf een beetje met een dilemma en ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Ik heb echt een fantastisch paard, een 10-jarige PRE x lusitano en echt topbraaf. Hij is soms wel wat onzeker maar heel erg gehoorzaam waardoor dat eigenlijk, met name onder het zadel, nooit echt voor problemen heeft gezorgd. Hij is super aan de hulpen, lekker voorwaarts maar ook altijd heel goed terug te nemen. Ik heb altijd heel bewust alleen een bijrijder gezocht om met hem het bos in te gaan, simpelweg omdat hij dat het allerleukste vindt en ik liever niet heb dat iemand met hem dressuurmatig aan de slag gaat (geen zin in gezaag, iemand die hem scheef rijdt of verkeerde gewoontes aanleert). Ik heb 2 bijrijders (na elkaar) gehad waarbij het allebei super goed ging, beide hebben het een jaar gedaan maar moesten stoppen ivm gebrek aan tijd. Nu heb ik sinds november weer een nieuwe bijrijdster, niet iemand die ik normaal zelf zou kiezen maar het is een beetje via via zo gelopen omdat zij bij ons op stal al 2 andere pony's verzorgde en hoorde dat mijn bijrijder ging stoppen. Nou zijn er tot toe steeds kleine dingetjes waardoor ik twijfel of het wel zo'n goede match is.

Ik krijg regelmatig te horen dat ze af heeft moeten stappen omdat hij iets spannend vond en niet door wilde lopen. Dat is een situatie die ik zelf nog nooit heb meegemaakt, maar opzich vind ik het een prima oplossing en zijn er ergere dingen. Verder heeft ze soms discussie's met hem in de galop, waar ze hem moeilijk bij zich kan houden. Dit herken ik zelf ook niet echt, hoogstens één korte ophouding. Enkele weken terug is hij een keertje er vandoor gegaan, samen met een ander paard. Hij zou meegegaan zijn met het andere paard en niet zelf de aanstichter zijn, maar toch weet ik dat ik hem wel bij me had kunnen houden in zo'n situatie. Gelukkig is dat goed afgelopen. Heb ook meerdere keren aangegeven dat ze in zulke situaties maar even niet moet galoperen. Vandaag werden er bomen gekapt en was ze afgestapt om door een hek te gaan, hij heeft zich toen losgetrokken en is over de weg (zo'n 500 meter) naar stal gerend. Wederom iets wat ik me totaal niet kan voorstellen. Gelukkig is alles weer goed afgelopen Ik vind het lastig om in te schatten waar het aan ligt. Mijn vermoeden is dat ze toch wat te onzeker is en hij daar op reageert. Ze zegt zelf wel echt een klik met hem te hebben en dat het steeds beter gehad. Aan de verhalen merk ik dat zelf niet direct... Ze rijdt met enige regelmaat samen met mijn moeder (die mijn paard dus ook goed kent) en dan zijn er eigenlijk geen rare dingen gebeurd en gaat het goed. Aan de ene kant wil ik ze de tijd geven om aan elkaar te wennen, aan de andere kant merk ik dat ik er zelf toch steeds wat minder vertrouwen in heb en kan ik me ook goed voorstellen dat ze zelf door dit soort dingen ook onzekerder wordt wat het denk ik niet beter maakt. Ze vraagt wel om tips maar ik vind het lastig om deze te geven omdat ik zelf die situaties dus niet herken.

Gelukkig gaat het meestal wel gewoon goed. Verder is ze heel erg trouw en flexibel waar ik natuurlijk erg blij mee ben. Ik merk zelf tot nu toe ook niks aan mijn paard, hij is bij mij nog altijd alleen maar erg braaf. Wat zouden jullie doen? Meer tijd geven? Of is dit vragen om ongelukken?


(sorry voor het lange verhaal hihi)

BeFunny

Berichten: 10533
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 22:05

Nou ik weet wel wat ik zou doen als bijrijder.
Jij wil dat ze naar buiten gaat terwijl daar spanning is bij de ruiter en jou paard. Ik zou zelf vertrouwen willen opbouwen eerst in de bak en als dat niet zou kunnen zou ik er niet meer opstappen.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 22:08

Pfoe lastig Rainer! Ik denk dat ik het wel de tijd zou geven maar het buitenrijden bijv zou beperken tot alleen samen met je moeder mee, tot ze wat meer aan elkaar gewend zijn en hij haar ook voldoende vertrouwd. Dan kan je moeder wellicht ook tips geven in lastigere situaties. Wel zou ik het enorm waarderen dat je bijrijdster zo eerlijk is over als het minder gaat.

Verder zou je misschien in de bak al soort obstakeltraining kunnen doen met dingen die hij spannend vindt, zodat ze samen aan hun vertrouwen kunnen werken? En ze ook leert hoe ze hem kan helpen als hij spanning opbouwt?

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 22:28

BeFunny schreef:
Nou ik weet wel wat ik zou doen als bijrijder.
Jij wil dat ze naar buiten gaat terwijl daar spanning is bij de ruiter en jou paard. Ik zou zelf vertrouwen willen opbouwen eerst in de bak en als dat niet zou kunnen zou ik er niet meer opstappen.

Hoho, dat is hier niet van toepassing. Mijn bijrijdster wil zelf ook graag het bos in en heeft geen behoefte om te bak de rijden. Daarnaast geeft zij zelf ook niet aan dat ze er niet voldoende vertrouwen meer in heeft. Heb meermaals aangegeven dat ze dat meteen moet laten weten als dat wel zo is. Het is eerder dat ik me afvraag of ze dat zelf wel goed inschat en daadwerkelijk op tijd doet.


@Darkadia, helaas heeft mijn moeder ook niet zoveel tijd dat ze daar elke week mee samen kan rijden. Ik ben er inderdaad wel heel blij mee dat ze zo eerlijk is en er ook echt aan wil werken. Heb haar daar ook zeker meteen voor bedankt. En ze denkt ook echt wel in oplossingen. Nadat ze met een stalgenootje had gekeken of hij oke was en geen verwondingen oid had is ze nog een kort rondje het bos ingegaan bij een andere ingang en dat is ook goed verlopen. Dus al met al wil ik haar zeker niet kwijt en echt er samen voor zorgen dat het goed komt. Maar het hoeft maar 1x goed mis te gaan natuurlijk...

ik vind het idee van een obstakeltraining wel echt heel erg goed! Had ik nog niet aan gedacht. Bedankt! Hopelijk kunnen we zo inderdaad toch een beetje die situaties opzoeken. Ga ik zo snel mogelijk met haar inplannen. :D

We hebben nu in ieder geval afgesproken dat ze even een stapje terug doet. Dat ze niet het bos in gaat met andere paarden waarvan ze niet weet hoe die zijn en dat ze het voorlopig vooral bij stap/draf houdt. En dat als het nodig is om af te stappen dat ze de teugels even over hals haalt zodat ze hem toch net wat beter vast heeft.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 23:06

Kun je zelf niet eens met haar mee op het paard van je moeder? Dan kun je kijken wat er gebeurt

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 23:14

Lastig Rainer….ik heb iets soortgelijks gehad met een bijrijder. Mijn paard was nog erg jong toen, maar ik herken wel veel in je verhaal; zodra ik erbij was ging alles prima, maar als ik er niet was gebeurden er elke keer dingen en ‘deed’ mijn paard dingen volgens haar(lostrekken, staken ohz, niet voorwaarts aan de longe) die hij bij mij gewoon niet deed. Ik heb best lang aangemodderd met haar omdat ze wel graag wilde, maar het ging van kwaad tot erger. Ik ben toen nog 1x komen kijken op haar verzoek en ik zag na een paar stappen al dat zij zo krampachtig en gespannen deed dat mijn paard enorm onzeker werd….en ik ben helemaal geen held, maar het was gewoon echt geen match…terwijl onder begeleiding het wel ging, maar alleen niet…
Ik zou toch eens overleggen met je bijrijder of ze wat grondwerklessen wil doen en misschien toch ook wat dressuurlessen. Want ik denk idd dat wat jij zelf al zegt het geval is: jouw paard heeft niet genoeg vertrouwen in je bijrijder en wordt blijkbaar onzeker….dat kun je beter in een controleerbare omgeving (bak) opbouwen dan in een bos, want als daar iets mis gaat zijn de gevolgen vaak een stuk ernstiger voor je bijrijder en je paard

Lisa_22
Berichten: 340
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 00:34

Ik kan me voorstellen dat je daarmee zit Rainer, ik ga mee met bovenstaande post. Ik ben zelf bijrijder en nooit zelf eigen paarden gehad. Ik heb zelf ontzettend veel aan grondwerklessen. Zeker als je bijrijder soms wat onzeker kan zijn, kan het heel goed zijn dat je paard niet het vertrouwen heeft dat zij hem veilig kan houden in spannende situaties. Dit vertrouwen kan groeien door een stapje terug te doen en investeren in vertrouwen vanaf de grond en vanaf daar weer verder werken naar ohz. Dit merk ik ook heel erg met mijn bijrijdpaarden, hoe meer grondwerk we doen, hoe meer vertrouwen er is onder het zadel en op Buitenrit!

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 06:56

Bedankt voor de reacties. Daar kan ik wat mee. Ik ga helaas op vakantie voor 3,5 week dit weekend, dus dat is niet helemaal handig. Het is me in ieder geval wel duidelijk dat ik er zelf wat meer tijd in moet gaan investeren. De eerste maand heeft ze alleen maar samen met mij of mijn moeder gereden en dat ging eigenlijk steeds goed, alleen af en toe wel dat hij dus wat te hard in de galop wegschoot met aanspringen, maar hij liet zich wel terug rijden. Maar ik denk dat het inderdaad verstandig is om ook zelf weer een paar keer samen te gaan rijden. Misschien dat er nu toch andere dingen opvallen inderdaad. En een soort obstakeltraining er naast en/of er op vind ik ook echt een goed idee. Qua grondwerk, in wat voor richting moet ik het dan zoeken? Paard is heel respectvol en netjes opgevoed en kent de beginselen van parelli.

Lisa_22
Berichten: 340
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 08:21

Rainer schreef:
Qua grondwerk, in wat voor richting moet ik het dan zoeken? Paard is heel respectvol en netjes opgevoed en kent de beginselen van parelli.


Ik pak even het grondwerk stukje eruit. Hebben paard en bijrijder ook Parelli samen gedaan? Het lijkt namelijk uit je verhaal dat je paard je bijrijder niet als leider ziet. En hierdoor zichzelf in veiligheid brengt bij spannende situaties. Door samen met Parelli bezig te zijn kan je op de grond de samenwerking verbeteren en kan je paard je bijrijder als leider gaan zien, als iemand die hem veilig kan houden. Als je bijvoorbeeld eerst bijrijder en paard een paar keer parelli laat doen, kan ze dat daarna gelijk toepassen in een obstakel training ernaast en dan ook erop.

Heel veel plezier op vakantie!!!

Joy0505

Berichten: 28
Geregistreerd: 04-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 17:42

.
Laatst bijgewerkt door Joy0505 op 23-02-24 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt