Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 19:16

Mijn zoektocht is vandaag al beëindigd! Het eerste de beste paard waar ik ben wezen kijken voelde gelijk goed! :D

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 22:22

Wat fijn Minoes! Gefeliciteerd *\o/*
Hier via Bokt gevonden?

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 22:23

Nee via Facebook! :D

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 22:39

Wat fijn zeg. Hopelijk een langdurige klik.

Hier is het erg rustig. Misschien toch nog eens kijken voor een leuke verzorgster erbij.

Golden_Angel
Berichten: 821
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Almelo

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 19:47

Even een vraagje naar alle paardeneigenaren die hier meelezen/reageren.
Ik heb een advertentie staan waarin ik opzoek ben naar een bijrijd/verzorg paard of pony (ik ben klein :')). Hierin heb ik mijn ervaring aangegeven maar, nu krijg ik continu berichten van mensen of ik jonge paarden wil zadelmak/doorrijden. Dit is niet iets waar ik ervaring in heb en ook niet iets wat ik in mijn eentje doen wil, simpelweg omdat ik bang ben dat ik zo'n beestje volledig verknal. Ik kan rijden, en ik heb ervaring met jonge paarden maar niet met het in/doorrijden.

Zouden jullie afknappen op een advertentie als ik daarin neerzet, ik heb geen ervaring met het zadelmak/doorrijden van jonge paarden?

Ik ben namelijk een beetje bang dat er dan direct het vooroordeel gaat komen ' oh ze zal wel helemaal niet normaal kunnen rijden...' :')

Dit is de advertentie zoals hij nu staat, zou het verstandig zijn om het erbij in te zetten? (de zelfde advertentie staat op meerdere sites btw :) ).

https://www.bokt.nl/markt/ad/467825/aan ... rverzorger

Sjolvir

Berichten: 25277
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 19:53

Golden_Angel schreef:
Even een vraagje naar alle paardeneigenaren die hier meelezen/reageren.
Ik heb een advertentie staan waarin ik opzoek ben naar een bijrijd/verzorg paard of pony (ik ben klein :')). Hierin heb ik mijn ervaring aangegeven maar, nu krijg ik continu berichten van mensen of ik jonge paarden wil zadelmak/doorrijden. Dit is niet iets waar ik ervaring in heb en ook niet iets wat ik in mijn eentje doen wil, simpelweg omdat ik bang ben dat ik zo'n beestje volledig verknal. Ik kan rijden, en ik heb ervaring met jonge paarden maar niet met het in/doorrijden.

Zouden jullie afknappen op een advertentie als ik daarin neerzet, ik heb geen ervaring met het zadelmak/doorrijden van jonge paarden?

Ik ben namelijk een beetje bang dat er dan direct het vooroordeel gaat komen ' oh ze zal wel helemaal niet normaal kunnen rijden...' :')

Dit is de advertentie zoals hij nu staat, zou het verstandig zijn om het erbij in te zetten? (de zelfde advertentie staat op meerdere sites btw :) ).

https://www.bokt.nl/markt/ad/467825/aan ... rverzorger


Andere kant, jouw kant... doorrijden etc. zou ik zeker niet doen, jij je nek breken op andermans paard, je zou wel gek zijn. Is het probleem van de eigenaar. Ik kan best redelijk rijden, maar mij krijg je ook niet zo gek. Heb mijn eigen paarden ingereden hoor, maar die ken ik door en door, stap echt niet zomaa op iets van een ander waarvan je totaal niet weet wat ze er al aan verprutst hebben of zo en al helemaal niet in je eentje.

cobiie

Berichten: 7307
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 19:58

Ik zou er gewoon in zetten dat inrijden van een paard/pony niet jouw voorkeur heeft.

Ik vind het altijd “speciaal” dat mensen dat overlaten aan een “amateur” die ze (qua rijden) niet kennen. Iets van voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. :o

Golden_Angel
Berichten: 821
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Almelo

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 20:01

Nja het is gewoon niet de eerste keer dat ik de vraag nu krijg... sinds ik ben gaan zoeken (een maandje nu ongeveer) heb ik, zo terugkijkend in mijn marktplaatsberichten/boktberichten/app 7 maal het verzoek gehad. En daarnaast ben ik ook nog een aantal keer gebeld (dit heb ik niet bijgehouden :') ). Dus het zal wel normaal zijn maar ik heb de ervaring niet en ik waarborg mijn leven :+. Zou dat best willen, maar onder begeleiding :'). En dat is nou niet wat deze mensen allemaal zoeken die vragen echt naar iemand die 3/4 keer per week langs komt om hun paard zadelmak/door te rijden.

cobiie

Berichten: 7307
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 20:03

Die mensen willen gewoon dat gratis (of dat jij hun zelfs betaald) hun paard/pony ingereden wordt, omgekeerde wereld in mijn opinie.

Ik heb zelfs iemand geweigerd die mij voorstelde dat ze mijn paard/pony wel zou inrijden. Die wil ik zelfs niet op 1 van mijn doorgereden dieren hebben zitten. :')

0000
Berichten: 5483
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 20:06

Nee hoor, ik zou dat niet speciaal vermelden. De mensen die op zoek zijn naar een bijrijder om hun paard zadelmak te laten maken, zijn mensen waar je sowieso al niet voor wilt rijden. Die hebben namelijk geen enkele interesse in jouw veiligheid of in de opleiding van hun paard, die zoeken gewoon een crashtestdummy. En de kans is groot dat zodra paard goed zadelmak is, je nog bedankt word ook. Er is een reden dat het duur is om door een goede prof je paard zadelmak te laten maken. Het is risicovol werk en het heeft veel invloed op de verdere opleiding.

Ik zie ze ieder jaar weer langskomen, de advertenties waarin iemand word gezocht om een paard zadelmak te maken, door te rijden of te corrigeren. Eisenlijst van hier tot tokio, af en toe maken ze het zo bont dat er zelfs nog extra werk bij komt kijken of voor betaald moet worden. Ik sta iedere keer verbaasd over de brutaliteit maar vraag me ook af hoe naïef je moet zijn om met zulke mensen in zee te gaan....Gewoon bij wegblijven, heb je niets aan. De juiste persoon die op je advertentie reageert zal die vraag niet stellen en het is ook niet normaal om te verwachten dat een bijrijder de ervaring of ambitie heeft om dat te willen of kunnen. Dus imo hoeft je dat niet speciaal te vermelden.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 08:15

Inderdaad, ik zou het ook niet speciaal vermelden en ik zou de mensen die je ernaar vragen verwijzen naar een prof.

Peelie

Berichten: 13420
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:44

Nou, hier even mn ei kwijt...

Ik ben sinds een poosje weer opzoek naar een bijrijder voor mijn Haflinger merrie. Ik ben echt weer ronduit verbaast...

Het niveau van de ruiters is zo ontzettend laag. Ik verbaas me daar oprecht over. Dames die zo gruwelijk scheef zitten dat ze het kussen op de ruggengraat kunnen krijgen (en dan beweren dat niet te voelen). Of meisjes die zo ontzettend onzeker zijn. Niet kunnen opzadelen enz.

Ik vraag een bijdrage, dat staat uitgebreid in de advertentie. Dan komen kijken om te rijden. Daarna lopen "zeuren" dat ze het te duur vinden, te veel verantwoordelijkheid, te ver reizen.

Vandaag spande wel weer de kroon. Ze komt rijden, ging hartstikke leuk. Ik (eindelijk) enthousiast zij ogenschijnlijk ook. Zij keert weer huiswaarts met de boodschap dat ze meer dan welkom is. Ook wat praktische zaken besproken, was allemaal geen probleem. Krijg ik nadat ze thuis is een berichtje dat ze het toch te ver reizen vind, terwijl ik haar uitgebreid heb uitgevraagd over de reistijd of dat echt geen probleem was voor haar. Nee, was echt geen probleem en ze begreep ook hoe rot het is als mensen om zo'n rede af te zeggen, zeker omdat je vooraf de reistijd weet... Doet ze het vervolgens zelf...

ik krijgen echt het idee dat mensen gewoon langs komen om even te rijden...

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 21:01

Oeps...ja join the club.
Het is echt erg hoor.
Je moet de hele stapel door.
Op hoop voor een goede te vinden
En vervolgens te houden.

Peelie

Berichten: 13420
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 21:06

Anke schreef:
Oeps...ja join the club.
Het is echt erg hoor.
Je moet de hele stapel door.
Op hoop voor een goede te vinden
En vervolgens te houden.

nou....

Ik heb hiervoor 2 jaar lang een super leuke jongen gehad die jammer genoeg te lang was geworden. Die heeft dus inmiddels een ander, groter paard. Ik had eigenlijk verwacht vrij snel weer iemand gevonden te hebben....

Golden_Angel
Berichten: 821
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Almelo

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 22:26

Dus... Mag ik op kosten/inwoning bij jullie komen wonen? :')

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 22:31

Tussen mijn vorige bijrijpaard en mijn huidige bijrijpaard had ik eens gereageerd op een advertentie van iemand die een bijrijder zocht. Na een leuk telefoon gesprek, waarin ik heel eerlijk was, vertelde de eigenaar het helemaal te zien zitten. Het was 40 minuten rijden vanaf mijn huis, maar gelukkig maar een kwartier vanaf mijn werk. Wel gaf de eigenaar aan op zo’n beetje alle doordeweekse avonden niet thuis te zijn, dus ik moest mij alleen redden. Ik vroeg of ik dan les zou mogen nemen van een instructrice waar ik eerder les van had gehad en of ze dan eerst eens een les wilde meekijken om te zien of haar de instructie ook beviel. Ik kreeg een dag later een appje dat ze het heel brutaal van mij vond dat ik mijn eigen instructrice wilde en geen les bij haar wilde nemen. Ten eerste had zij mij geen les aangeboden en ten tweede zei ze dat ik zo’n beetje altijd alleen zou zijn. Blijkbaar kon er dan wel afspraak voor les à €50 p/u gemaakt worden. Dat feest is dus niet doorgegaan.

Ach ja, nu heb ik Winnie, mijn zeer frustrerende, mij veel geduld lerende, knetter gestoorde, maar stiekem best lieve bijrijpaard. En ondanks dat de eigenaresse ook instructrice is, mag ik les nemen van wie ik wil, ze kijkt wel even mee, maar als ze ziet dat het prima gaat, dan laat ze het lekker gaan. Soms geeft zij mij les, andere keren neem ik les van een instructrice die op hele andere dingen focused. Ik heb een paar keer vrijheidsdressuurles genomen, maar dat is sporadisch, omdat ik nog geen goede instructeur in de buurt gevonden heb. De eigenaresse vind vrijheids dressuur aan de ene kant onzin en aan de andere kant vind ze het super wat ik bereik met Winnie op die manier. Ik kan het ontzettend goed met haar vinden en mijn Shire jaarling komt straks ook bij haar op stal te staan.

Een goede bijrijder vinden is moeilijk, maar het is in mijn ervaring ook best lastig om “goede” eigenaren te vinden. Toen ik mijn ruin nog had, was ik echt heel blij met mijn bijrijder, mijn enige eis, naast de dagen dat ze kwam was dat ze les zou nemen 1x per twee weken op eigen kosten, ik heb nooit een bijdrage gevraagd. Ze was geen goede ruiter toen ze begon, ze had twee jaar op een IJslander manege gereden, maar ik was heel trots op haar hoeveel ze leerde in een jaar tijd. Ik hoop over een paar jaar weer een goede bijrijder voor mijn Shire te vinden... ben stiekem mijn oppas kind aan het klaarstomen, ze is nu 10 jaar en helemaal paardenmeisje. Ik geef haar eens per maand les op Winnie’s stalmaatje van 28 jaar en ze heeft wekelijks manege les. Ik hoop dat ze over 4 jaar nog steeds paardengek is.

Peelie

Berichten: 13420
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 22:36

Ik mag mijzelf wel scharen onder een goede eigenaar. Ik vind het heel belangrijk dat mensen ook hun eigen inbreng hebben. In overleg kan er heel erg veel bij mij.

Ik neem je mee op wedstrijd. Stoom je klaar. Groom voor je.

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 23:25

Het blijft natuurlijk altijd een wisselwerking tussen de eigenaar en de bijrijder. In mijn ervaring moet je vooral de zelfde visie hebben, anders werkt het sowieso niet.

Ik lijk nu via bokt iemand gevonden te hebben. Ze heeft ze zelfde visie als ik en het ziet er allemaal goed uit. Bailey is alleen nog niet overtuigt. Als ik er bij ben is ze braaf maar als ik er niet ben haalt ze haar hele trukendoos uit de kast }:0

Peelie

Berichten: 13420
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 06:41

Mooblie schreef:
Het blijft natuurlijk altijd een wisselwerking tussen de eigenaar en de bijrijder. In mijn ervaring moet je vooral de zelfde visie hebben, anders werkt het sowieso niet.

Ik lijk nu via bokt iemand gevonden te hebben. Ze heeft ze zelfde visie als ik en het ziet er allemaal goed uit. Bailey is alleen nog niet overtuigt. Als ik er bij ben is ze braaf maar als ik er niet ben haalt ze haar hele trukendoos uit de kast }:0

Dat is zeker waar.

Tegenwoordig willen de meeste alleen maar rijden en vinden ze dat ze de sterren van de hemel sturen en dus geen les nodig hebben. De realiteit is anders jammer genoeg.

Fijn dat het er op lijkt dat je iemand gevonden hebt.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 11:41

Ik had de laatste drie jaar een eigenaresse waar veel bij kon, die me kwam voorlezen op wedstrijd en tips gaf met rijden. Zij reed hem zelf ook. Ze reed Z1/Z2 met hem in die tijd

Nu heb ik weer een super betrokken eigenaresse. Ze rijdt zelf niet en paard stond al jaren te verpieteren vanwege geen ruiter. Zo zonde! Er zaten geen spieren meer op en was scheef en stijf. Ik ben nu 8 maanden met hem aan het trainen. Trouw drie keer per week. Elke week les. Rijden naar binnenbak, ander terrein etc.eigenaresse gaat eigenlijk altijd mee.
Van het weekend was onze vuurdoop of we klaar zijn om te gaan starten. We beginnen gelijk in de L2.

Spannend, zo buiten op groot terrein maar al rijdende ging het steeds fijner.
We reden 198,5 en 195 punten en de startkaart is aangevraagd.

Op de onderlinge wedstrijd rijden wel vaker meiden mee op verzorg/bijrijdpaarden. Het kan dus echt wel!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben zo blij met hen beiden!

Peelie

Berichten: 13420
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 11:49

Wat een leuk paard!

Tjah. Je omschrijft mij :P

Ik vind het ook gewoon super leuk om iemand te begeleiden. Dat heb ik in de afgelopen 2 jaar wel gemerkt.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 12:00

ik durf geen bijrijder meer te nemen. Misschien straks wel met met wat jongere paard. Maar net wat peelie zegt. tegen woordig denken ze te kunnen rijden

ik zag laatst een bericht van de de meid die mijn paard deed. Dat ze ook wel moeilijke paarden wou rijden, want ze heeft moeilijek paarden gereden. Toen dacht ik, leer eerst goed te zitten en meer verantwoording te nemen. bij mij heeft ze het verpest en ik bij vrij makkelijk geweest. Maar paardlief walsde gewoon over haar heen..

En ik vind het nu wel weer heerlijk om zelf te doen. Miss straks met de winter wordt het misschien weer anders, maar dat zie ik dan wel weer.

Sjolvir

Berichten: 25277
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 15:12

Ik heb bijrijder gehad die startte, geen probleem, maar ik ga dan niet mee (ben wel eens mee geweest uiteraard, maar gewoon om te komen kijken en wat foto's te maken). Reden dat ik bijrijders heb is dat ik het zelf niet kan, als ik dan overal achteraan moet gaan lopen, dan kan ik net zo goed zelf gaan rijden, dus ze moeten zich wel kunnen redden. (meisje dat ik toen had, had moeder die netjes trailer kon rijden etc. en die had ook een eigen paard)
Nu 2 bijrijders die niet starten, maar heb nu ook geen startklaar makkelijk paard staan, toen wel. Die ik nu heb zijn wel makkelijk, maar die andere was echt appeltje eitje op wedstrijd die had de hele wereld al 100 x gezien.

Heb ondertussen ook wel weer creatieve bijrijders gezien, waarbij volgens mij het probleem bij de eigenaar ligt, hele jonge die gekke dingen deden met de paarden en er dan over logen (dat laatste zou voor mij echt de afknapper zijn) en dusdanig jonge dat ik het totaal onverantwoord vind om die ergens rond te laten scharrelen met een paard/pony zonder toezicht. Snap soms ouders van verzorgsters en bijrijders ook niet, maar dat zijn duidelijk ouders die van paarden echt nul verstand hebben, anders laat je je kleine kind niet zomaar los op andermans paarden.

Peelie

Berichten: 13420
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 16:00

Sjolvir schreef:
Ik heb bijrijder gehad die startte, geen probleem, maar ik ga dan niet mee (ben wel eens mee geweest uiteraard, maar gewoon om te komen kijken en wat foto's te maken). Reden dat ik bijrijders heb is dat ik het zelf niet kan, als ik dan overal achteraan moet gaan lopen, dan kan ik net zo goed zelf gaan rijden, dus ze moeten zich wel kunnen redden. (meisje dat ik toen had, had moeder die netjes trailer kon rijden etc. en die had ook een eigen )
Nu 2 bijrijders die niet starten, maar heb nu ook geen startklaar makkelijk staan, toen wel. Die ik nu heb zijn wel makkelijk, maar die andere was echt appeltje eitje op wedstrijd die had de hele wereld al 100 x gezien.

Heb ondertussen ook wel weer creatieve bijrijders gezien, waarbij volgens mij het probleem bij de eigenaar ligt, hele jonge die gekke dingen deden met de en er dan over logen (dat laatste zou voor mij echt de afknapper zijn) en dusdanig jonge dat ik het totaal onverantwoord vind om die ergens rond te laten scharrelen met een /pony zonder toezicht. Snap soms ouders van verzorgsters en bijrijders ook niet, maar dat zijn duidelijk ouders die van echt nul verstand hebben, anders laat je je kleine kind niet zomaar los op andermans .

echt heel erg herkenbaar...

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 19:05

Ik kan mij zelf redden. Deed dat ook altijd. Eigen auto/trailer, B+E rijbewijs. Kan zelf in en uitladen.
Maar wat fijn dat ik het nu niet meer alleen hoef te doen! Zo gezellig dit! Ik snap het heel goed dat wanneer je uit tijdgebrek een bijrijder hebt dat het je geen extra tijd moet kosten maar tijd moet besparen. In mijn geval zoekt de eigenaar iemand die het paard rijd omdat ze het zelf niet kan (wel longeren en mennen, ook ORUN diploma) ze had een dochter die fanatiek reed waar ze mee op pad ging, ze dikten hobbymatig en er hebben meisjes op haar pony's en paarden gereden die ze ook overal bij begeleidde. Dat is dan onderdeel van de hobby, maar dan er naast ipv er op.

Ik zelf help de meiden die hier rijden wel eens, maar zodra ze gewend zijn laat ik het ook een deel los. Hoe serieuzer ze zijn in het trainen, hoe meer plezier ik er in heb ze te helpen. Helaas zit mijn pony nu echt wel tegen zijn pensioen aan. In mei wordt hij 27. Maar in jongere jaren ging ik ook geregeld mee kijken als zijn verzorgster les had, ik fietste mee op buitenrit vanwege de veiligheid en hielp bij een oefenwedstrijdje met voorlezen etc. Maar als ze maar wat rondhobvelen dan steek ik mijn energie en tijd liever in iets anders...