Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
troi
Berichten: 17039
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 19:55

0000 schreef:
Ik zou echter in jouw geval er toch echt voor kiezen om iemand te betalen voor de verzorging. Het is nogal een verantwoordelijkheid die je iemand geeft en ik vind dit niet helemaal meer onder een reguliere verzorgpony vallen eigenlijk. ... Ik denk echt dat je erg veel (teveel) verwacht
.


Mee eens. Ik snap je idee wel maar vind het niet helemaal realistisch. Ik ben zeer ervaren maar zou die verantwoordelijkheid voor het dier van een ander echt niet aandurven!

@golden, totaal geen afknapper voor mij!

Isa_Sofie

Berichten: 223
Geregistreerd: 03-12-17

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 20:26

Casper wat balen zeg! In welke regio zoek je iemand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 20:43

Golden_Angel schreef:
Wat balen Casper!

Hey paarden eigenaren vraagje, ik heb morgenavond een afspraak staan voor kennismaking voor 2 paardjes bij ons in de buurt.
Nu ben ik vanacht enorm getroffen door buikgriep, het gaat al wat beter dus als het zo doorgaat zou ik er morgen wel heen kunnen voor kennismaken, maar rijden gaat hem morgen vrees ik nog niet worden.

Zou het jullie afknappen als ik een berichtje zou sturen dat ik graag kom kennismaken maar dat het rijden morgen nog niet gaat lukken?


Nee hoor, zou ik niet op afknappen :)

Nyaleti

Berichten: 6335
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 21:16

Verwachtingen zijn echt niet zo hoog. Het liefste zou ik hebben dat iemand 2x in de week langs komt, maar minder vaak is niet zo erg. Zeker met de winter die er aan komt, het zijn nogal miepen dus in de regen lopen ze liever niet dus als ze dan stil staan maakt het niet zo uit. M'n ouders doen de verzorging op de andere dagen. Als je er bent is het echt de paarden zelf doen en de stal uitmesten. Dus je kan altijd naar m'n ouders om wat te vragen en echt alleen ben je niet. Je kan er alles mee doen, alleen rijden staat op een wat lager pitje .. zijn brave pony's dus in principe zou iedereen er mee aan de slag kunnen met enigzins wat ervaring. Dat is toch allemaal niet zoveel gevraagd?

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 21:38

@Caspar: ik ben dan geen paardeneigenaar, maar voor mij voelt dat toch echt als een dienst verlenen. Zoals ik al zei, ik ga ook enkel naar de paarden om mee te helpen verzorgen, grondwerken enz. Niet om te rijden. Verder doe ik ook geen klusjes (alleen paarden buiten/binnen zetten en de stal netjes achterlaten zoals ik hem ook vond toen ik aankwam), want ze zijn blij met mijn hulp. Maar als ik niet kom (drukke week oid) redden ze het ook zonder mij. Ik MOET dus niet komen, maar ze vinden het fijn als ik regelmatig kom, wat ik dan ook doe.


Jij redt het niet zonder iemand, ze moeten komen om voor de paarden te zorgen. Zij komen, omdat jij een half jaar niet kan. Daarnaast ook wat klusjes (zoals de stal uitmesten). Ik vind dan dat daar best een klein bedrag tegenover mag staan. Als ik op vakantie ga moet ik toch ook een hondenpension betalen om 2 weken voor mij hond te zorgen? Of geef ik de persoon die oppast een leuk bedrag/cadeau oid. Zij helpen mij, ze zorgen namelijk voor mijn hond als ik dat niet kan. Dat zij het dan gezellig vinden om een hond in huis te hebben en het leuk vinden om ermee te wandelen, is pure bonus voor hun.



Nog los van mijn mening erover, als ik in jouw schoenen zou staan, zou ik toch ervoor kiezen iemand te betalen/paard in volpension te zetten. Waarom? Puur voor mijn eigen gemoedsrust dat er goed voor wordt gezorgd en niet de verzorger er na 2 maanden opeens mee stopt en ik niets kan regelen vanuit het buitenland/er allemaal stress over heb dat er iemand anders moet komen. En iemand betalen hoeft dan niet veel te zijn he! Al spreek je af dat als iemand 3 uur bezig is, diegene 25 euro krijgt oid? Het is maar dat je dan kan verwachten dat diegene komt en ook goed blijft verzorgen. Door die betaling zijn ze namelijk meer 'verplicht' dan als ze zomaar komen. En jouw ouders kunnen controleren of er ook echt goed gedaan wordt :j

troi
Berichten: 17039
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 21:50

Eens met floriske..

Amber_anne

Berichten: 6963
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 21:55

Caspar ik mis idd in welke omgeving je woont?

Als het bij mij in de buurt is zou ik dit voor 2 keer in de week zeker wel leuk vinden, snap wel dat je moeite hebt met iemand vinden

0000
Berichten: 5491
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 21:59

Het gaat vooral om de verantwoordelijkheid imo. Een verzorgpony waar de meeste zorg gewoon op de eigenaar neerkomt is echt even andere koek dan als die eigenaar een halfjaar niet komt. Ik weet niet hoe ervaren je ouders precies zijn en wat ze ermee doen, maar ik vind dat een paard bijvoorbeeld toch echt regelmatig goed gecontroleerd dient te worden op wondjes, eventuele dikke benen of andere problemen, mok (zeker in de winter) etc etc. Ik zou een paar weken niet komen in deze situatie ook echt geen optie vinden eigenlijk. Kan me dus levendig voorstellen dat mensen daar wat afwachtend in zijn.

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 22:09

LDRD schreef:
Ook hier ervaring inmiddels dat een handje hulp vinden bij de paarden niet eenvoudig is. Lijkt wel alsof Den Bosch en directe omgeving helemaal geen paardenliefhebbers heeft :D .

Zie mijn advertentie op de boktmarkt. Schrikt het feit dat er niet gereden kan worden dan zo af? Gaat het mensen alleen maar om het rijden? Wat denken jullie?


Het hangt er een beetje vanaf, vraag je een vergoeding voor het verzorgen (zonder rijden). Ik zelf zou het verzorgen super leuk vinden, maar als ik niet kan/mag rijden dan zou ik er niet voor willen betalen.

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 22:13

Floriske schreef:
@Caspar: ik ben dan geen paardeneigenaar, maar voor mij voelt dat toch echt als een dienst verlenen. Zoals ik al zei, ik ga ook enkel naar de paarden om mee te helpen verzorgen, grondwerken enz. Niet om te rijden. Verder doe ik ook geen klusjes (alleen paarden buiten/binnen zetten en de stal netjes achterlaten zoals ik hem ook vond toen ik aankwam), want ze zijn blij met mijn hulp. Maar als ik niet kom (drukke week oid) redden ze het ook zonder mij. Ik MOET dus niet komen, maar ze vinden het fijn als ik regelmatig kom, wat ik dan ook doe.


Jij redt het niet zonder iemand, ze moeten komen om voor de paarden te zorgen. Zij komen, omdat jij een half jaar niet kan. Daarnaast ook wat klusjes (zoals de stal uitmesten). Ik vind dan dat daar best een klein bedrag tegenover mag staan. Als ik op vakantie ga moet ik toch ook een hondenpension betalen om 2 weken voor mij hond te zorgen? Of geef ik de persoon die oppast een leuk bedrag/cadeau oid. Zij helpen mij, ze zorgen namelijk voor mijn hond als ik dat niet kan. Dat zij het dan gezellig vinden om een hond in huis te hebben en het leuk vinden om ermee te wandelen, is pure bonus voor hun.



Nog los van mijn mening erover, als ik in jouw schoenen zou staan, zou ik toch ervoor kiezen iemand te betalen/paard in volpension te zetten. Waarom? Puur voor mijn eigen gemoedsrust dat er goed voor wordt gezorgd en niet de verzorger er na 2 maanden opeens mee stopt en ik niets kan regelen vanuit het buitenland/er allemaal stress over heb dat er iemand anders moet komen. En iemand betalen hoeft dan niet veel te zijn he! Al spreek je af dat als iemand 3 uur bezig is, diegene 25 euro krijgt oid? Het is maar dat je dan kan verwachten dat diegene komt en ook goed blijft verzorgen. Door die betaling zijn ze namelijk meer 'verplicht' dan als ze zomaar komen. En jouw ouders kunnen controleren of er ook echt goed gedaan wordt :j



ik ben het idd ook met jou eens..

LDRD

Berichten: 9879
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 22:16

Nee, ik vraag er zeker geen vergoeding voor. Ook niet als er later eventueel wel gereden kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 08:28

Zijn er ook mensen met wat minder makkelijke paarden die een bijrijder hebben? Op zich zou ik een bijrijder wel prettig vinden, maar mijn paard is niet de makkelijkste en ik vind het lastig om het uit handen te geven. Ze is absoluut niet gemeen, maar kan heel onverwachts uit de hoek komen..

Hoe doen jullie dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 08:45

Paralian schreef:
Zijn er ook mensen met wat minder makkelijke paarden die een bijrijder hebben? Op zich zou ik een bijrijder wel prettig vinden, maar mijn paard is niet de makkelijkste en ik vind het lastig om het uit handen te geven. Ze is absoluut niet gemeen, maar kan heel onverwachts uit de hoek komen..

Hoe doen jullie dat?


Dat had ik ook hoor :j Dat kr*ng van mij kan na 10 rondjes ineens bang zijn voor het krukje, en in 0,3 seconde de andere kant op staan... Onzeker paard dat heeel veel bevestiging van de ruiter nodig heeft want anders knapt ze een keer...
Maar ik ben maar zo gaan denken, ik ben echt niet de enige die daarmee om kan gaan. Er zijn echt wel meer ruiters die dat kunnen handelen. Dus gewoon wachten op de match, je bent namelijk niet de enige die met zulke paarden om kan gaan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 08:53

Anoniem schreef:
Paralian schreef:
Zijn er ook mensen met wat minder makkelijke paarden die een bijrijder hebben? Op zich zou ik een bijrijder wel prettig vinden, maar mijn paard is niet de makkelijkste en ik vind het lastig om het uit handen te geven. Ze is absoluut niet gemeen, maar kan heel onverwachts uit de hoek komen..

Hoe doen jullie dat?


Dat had ik ook hoor :j Dat kr*ng van mij kan na 10 rondjes ineens bang zijn voor het krukje, en in 0,3 seconde de andere kant op staan... Onzeker paard dat heeel veel bevestiging van de ruiter nodig heeft want anders knapt ze een keer...
Maar ik ben maar zo gaan denken, ik ben echt niet de enige die daarmee om kan gaan. Er zijn echt wel meer ruiters die dat kunnen handelen. Dus gewoon wachten op de match, je bent namelijk niet de enige die met zulke paarden om kan gaan :D


Ik weet zeker dat er genoeg mensen mee om kunnen gaan, want het is verder een heel lief paard. Het ding is alleen dat je bij ons op stal altijd alleen bent. Stel er gaat iets mis, dan ben ik wel verantwoordelijk. En hoe kom je er achter of iemand matcht, ik kan niet 2 keer in de week naast de bak gaan staan. Als ik die tijd had ging ik er zelf wel op.

Mijn paard heeft er een handje van om zich er tussen uit te naaien als ze denkt dat er niet opgelet word. Ik weet na 10 jaar hoe haar gebruiksaanwijzing werkt, maar de staleigenarwsse heeft na 1,5 jaar nog steeds werk met haar. En dat is een paardenvrouw met 40 jaar ervaring..

Hoe doe jij dat met jou bijrijder? Ben je er de eerste tijd wel bij geweest? En zo ja, aan wat voor periode moet ik dan denken?

cobiie

Berichten: 7318
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 09:02

Paralain, als eigenaar ben je altijd verantwoordelijk voor wat je paard doet, of er nu mensen op stal zijn of niet.

Met een paard met een extra gebruiksaanwijzing zou ik er als eigenaar toch wat vaker erbij zijn in het begin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 09:26

Paralian schreef:
Anoniem schreef:
Dat had ik ook hoor :j Dat kr*ng van mij kan na 10 rondjes ineens bang zijn voor het krukje, en in 0,3 seconde de andere kant op staan... Onzeker paard dat heeel veel bevestiging van de ruiter nodig heeft want anders knapt ze een keer...
Maar ik ben maar zo gaan denken, ik ben echt niet de enige die daarmee om kan gaan. Er zijn echt wel meer ruiters die dat kunnen handelen. Dus gewoon wachten op de match, je bent namelijk niet de enige die met zulke paarden om kan gaan :D


Ik weet zeker dat er genoeg mensen mee om kunnen gaan, want het is verder een heel lief paard. Het ding is alleen dat je bij ons op stal altijd alleen bent. Stel er gaat iets mis, dan ben ik wel verantwoordelijk. En hoe kom je er achter of iemand matcht, ik kan niet 2 keer in de week naast de bak gaan staan. Als ik die tijd had ging ik er zelf wel op.

Mijn paard heeft er een handje van om zich er tussen uit te naaien als ze denkt dat er niet opgelet word. Ik weet na 10 jaar hoe haar gebruiksaanwijzing werkt, maar de staleigenarwsse heeft na 1,5 jaar nog steeds werk met haar. En dat is een paardenvrouw met 40 jaar ervaring..

Hoe doe jij dat met jou bijrijder? Ben je er de eerste tijd wel bij geweest? En zo ja, aan wat voor periode moet ik dan denken?


Tja, een goede bijrijder zal je toch echt in moeten investeren en wat tijd moeten geven. En ja, daar ben je soms in het begin wat meer tijd aan kwijt. Maar je krijgt er wel wat voor terug dan. Maar ik zie al heel snel aan mijn merrie of ze iemand "accepteert" of niet, dat is voor mij dan ook heel belangrijk.
Als je bij mij op stal overdag gaat is de kans ook groot dat je alleen bent.

Ik ben er volgens mij de eerste 2/3 keer bij geweest, de opvolgende keer was volgens mij les dus was m'n instructrice erbij.
En ja, je moet iemand ook de tijd geven zelf te puzzelen hoe of wat, alles voorkauwen heeft geen zin want uiteindelijk zullen ze het toch "alleen" moeten doen.
Paarden blijven altijd een risico, en de een is de ander niet. Hoe jou staleigenaresse er nog problemen mee heeft zou een ander er zo mee weg kunnen rijden bij wijze van spreken. Ervaring in jaren zeg, imo, niet alles namelijk. De een is nou eenmaal handiger dan de ander, maar daarnaast is ook de klik belangrijk.

Als je een bijrijder wilt, zal je het toch iets meer los moeten laten :)

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 11:48

Voor mij was het een klik hebben met de bijrijder. De eerste keer was gewoon even ontmoeten op stal, paard een aai geven en een korte rondleiding. Dat klikte en met de eerste keer rijden was ik erbij en ben ik uiteindelijk in en rond stal wat klusjes gaan doen. Ik wil ook niet teveel op de vingers kijken. Tweede keer was ik er ook bij en ben ik halverwege naar huis gegaan. Voordeel is wel dat er toen meer in de baan waren. Maar goed, wat kan er nu echt extreem mis gaan? Iedereen kan opzadelen, beenbeschermers omdoen, opstappen en wegrijden. Daarna was ik op vakantie, dus viel er niet zoveel te helpen.

Die van mij heeft echt een gebruiksaanwijzing bij tijden, maar ik heb een handige bijrijder (denk zelfs handiger en meer ervaren dan mezelf) en die lost de dingen makkelijk op en is vooral nergens bang voor. Met in gedachte dat ik een ervaren iemand zocht ie het leuk vind om af en toe te rijden (max 1/2 keer per week) ben ik zelf niet eens actief op zoek gegaan, maar via via. Een aantal had ik appcontact mee, maar de antwoorden en ervaring bevielen mij gewoon niet, dus heb ik niet laten komen.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10482
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 11:56

Ik heb t voordeel dat ik t meisje wat die van mij nu gaat rijden al kende :)

De eerste keer rijden ben ik bij geweest en vanaf deze week doet ze het zelf. Scheelt wel dat die van mij een heel eerlijke is :j

Zal niet snel echt iets geks doen

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 11:58

Dat heb ik ook, ze is heel voorzichtig en als ik mijn kluis open, dan kan ik niet eens zien dat ze geweest is. Alles ligt picobello op de juiste plek (terwijl ik het echt niet erg vind dat eens iets ergens anders is blijven liggen). Beugels zitten weer op de juiste gaatjes, etc.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 12:02

Verzorgen doe je omdat je het leuk vindt. Zo niet, moet je het niet doen. Of een betaalde baan ergens zoeken.


Ik vind dat er vaak makkelijk gedacht wordt over rijden/mogen rijden.
Het is niet zo eenvoudig als op een manege.
Veel eigenaren stoppen veel energie, tijd en geld erin om hun paard op een bepaalde manier te rijden/trainen.
Dat doe je niet even 1,2, 3 hetzelfde.
Daar zal tijd ingestopt moeten worden. Veelal in (bij)leren. Investeren in jezelf.
Dat is vaak een struikelpunt.
Er wordt snel verwacht dat ze dezelfde rechten hebben als een eigenaar. Omdat er een stal gemest wordt en voer gegeven/klaar gezet.
Ik denk dat de meeste eigenaren geen bezwaar hebben tegen het rijden van hun paard. Echter wel tegen de manier waarop.

LDRD

Berichten: 9879
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 12:17

Daar heb je zeker een punt Anke.
Een verzorger/bijrijder zal toch uiteindelijk het zo moeten doen als de eigenaar dat wil. Klinkt misschien niet zo aardig, maar daar komt het onderaan de streep natuurlijk wel op neer. Dat is ook waarom ik niet iedereen zomaar laat rijden, eerst in de hand maar eens laten zien wat iemand nou precies met een paard kan. Veelal overschat men hen eigen kunnen toch best wel.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 12:33

Maar hoe extreem is het? Na de vakantie merk ik inderdaad even dat ze anders is ingesteld dan dat als ik regelmatig aan het rijden ben. We zijn anders qua bouw, ik doe lichtrijden, zij doorzitten, etc. etc. Na een paar keer valt het kwartje weer en kan ik er weer mee lezen en schrijven. Daarnaast lest ze ook af en toe bij mijn juf, dus in ieder geval met dezelfde basis. Daarnaast laat ik met een gerust hart ook zo wel iemand anders van stal (met ervaring) op haar rijden. Misschien ben ik er ook te makkelijk in, maar ik vind ook dat ze dan wel moet aankunnen :+

LDRD

Berichten: 9879
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 12:37

Ik laat ook gerust iemand rijden waarvan ik weet dat het goed komt. Weet ik niet wat iemand kan dan eerst maar eens kijken op de grond hoeveel ervaring iemand nu werkelijk heeft.
Overigens gaat het bij mij ook deels om ijslanders, dat vraagt qua rijden toch net wel even wat anders en daar hebben niet veel mensen ervaring mee.

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 12:54

Op de grond zegt in ons geval dan weer niks, je kan d'r aan een kind geven en ze zal volgen :)
Zodra ze je eenmaal kent zal ze dan wel wat proberen, als in je omver duwen, voor je uit lopen enz. Maar dat zijn hele simpele dingen waarvan ze weet dat het niet mag, dus met een kleine correctie opgelost ;)

LDRD

Berichten: 9879
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 13:00

Bij mij gaat het deels om jonge paarden waarvan met name één met een heel slecht leesbare gebruiksaanwijzing. De ijsjes zijn niet jong, maar daarvan is er ook één waarmee je verongelukt als je niet de juiste knoppen indrukt, geen allemans paard. Leuke dieren, kan iemand veel van leren, maar wel alles met beleid.