Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sylbana

Berichten: 234
Geregistreerd: 09-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 17:28

Photograph schreef:
Mag je hier ook in vermelden dat je op zoek bent naar een bijrijdpaard?


Doet vroeg ik me ook af hihi!
Dus mocht iemand een bijrijdster zoeken met ervaring rondom Amsterdam Noord (max. +/15 min. met de auto), let me know!

Nalonyda

Berichten: 544
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 20:37

Hier mag ik helaas misschien ook weer op zoek gaan naar een bijrijdpaard. Na 4 jaar een lief paardje te hebben gedaan (waarvan 2 jaar lease voor 4 dagen in week) staat de merrie te koop. Helaas financieel voor mij niet mogelijk om haar maandelijks te onderhouden. Gelukkig zoekt ze het beste baasje voor het paard en heeft ze geen haast. Er is al een kijker geweest die bijrijder is bij ons op stal en heel misschien word ik ''overgenomen'' voor 2 dagen in de week als ze haar wilt overkopen. Blijft wat spannend. :r Ben nu al aan het denken wat met mijn leven moet doen met 2 extra vrije avonden :')

Moet zeggen dat ik het doodeng vind om te bedenken dat ik misschien weer opzoek moet gaan naar een nieuw paard. Ben onzeker in mijn rijden. Ben al heel trots dat ik paardlief in de L1 heb gekregen, 1 meter spring met haar, lekker aan het lange teugelen ben met haar en gewoon een vriendinnetje is. Maar voor veel niet bijzonder is. Moet zeggen dat ik heel erg gehecht ben geraakt aan het paard in combinatie met eigenaresse. Ze liet mij heel vrij en lekker vallen en opstaan. Support me in wedstrijden en lessen. Vind dat ik lekker moet ondernemen en als ik wat wil kan ik het altijd vragen. Ben helaas wel eens een eigenaresse gewend die de touwtjes heel strak bij mij hield en dat zorgt dat ik onnodig fouten maken.

Poekkie

Berichten: 7364
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 20:51

Nalonyda schreef:
Hier mag ik helaas misschien ook weer op zoek gaan naar een bijrijdpaard. Na 4 jaar een lief paardje te hebben gedaan (waarvan 2 jaar lease voor 4 dagen in week) staat de merrie te koop. Helaas financieel voor mij niet mogelijk om haar maandelijks te onderhouden. Gelukkig zoekt ze het beste baasje voor het paard en heeft ze geen haast. Er is al een kijker geweest die bijrijder is bij ons op stal en heel misschien word ik ''overgenomen'' voor 2 dagen in de week als ze haar wilt overkopen. Blijft wat spannend. :r Ben nu al aan het denken wat met mijn leven moet doen met 2 extra vrije avonden :')

Moet zeggen dat ik het doodeng vind om te bedenken dat ik misschien weer opzoek moet gaan naar een nieuw paard. Ben onzeker in mijn rijden. Ben al heel trots dat ik paardlief in de L1 heb gekregen, 1 meter spring met haar, lekker aan het lange teugelen ben met haar en gewoon een vriendinnetje is. Maar voor veel niet bijzonder is. Moet zeggen dat ik heel erg gehecht ben geraakt aan het paard in combinatie met eigenaresse. Ze liet mij heel vrij en lekker vallen en opstaan. Support me in wedstrijden en lessen. Vind dat ik lekker moet ondernemen en als ik wat wil kan ik het altijd vragen. Ben helaas wel eens een eigenaresse gewend die de touwtjes heel strak bij mij hield en dat zorgt dat ik onnodig fouten maken.


Ah jammer. Maar het voordeel is wel dat je meer leert van steeds nieuwe paarden te rijden :) misschien kan je die andere 2 dagen opvullen met een extra bijrijdpaard?

Fijn dat je hier zo veel vrijheid had :)
Ik denk dat dat voor eigenaars ook vaak moeilijk is... je geeft toch je dierbare paard en dure spullen aan iemand ter beschikking. Vaak is dat iets waarbij vertrouwen moet groeien, dus ik zou in het begin niet te streng zijn als een eigenaar de controle wat meer houdt.
Hier op stal zijn er enkelen waarbij ik mijn paard met een gerust hart mee zou geven op trektocht in ijsland bij wijze van spreke, maar bij het merendeel zou ik die nare eigenaar zijn die echt wel komt kijken naar wat ze nu weer uitvreten tijdens het rijden. Gewoon, omdat ik weet dat die personen niet te vertrouwen zijn. ‘T is maar net wat voor persoon je treft en als eigenaar weet je het in het begin ook niet altijd :)

Nalonyda

Berichten: 544
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:37

Zeker mee eens! @Poekkie. De vrijheid die ze gaf zal ik ook veel moeite mee hebben. :') De eerste 2 jaar had ik haar ook als lespaard voor 2 dagen in de week. 1 dag daarvan had ik les dus ze hoorde alles van mijn lesgeefster. We hadden dezelfde vrouw daarin. De vrijheid kwam daardoor vanzelf en eigenaresse wist dat ik het altijd met de goede bedoeling deed. Heel fijn :)

Denk dat ik het ook ga opvullen met een nieuwe bijrijdpaard na de avondklok. Ik moet na werk komen en dan ga ik het niet halen met twee paarden. Ben vaak 3 uur zoet per paard :)

Sheran

Berichten: 17248
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 23:17

Ja inderdaad, ik had zelf ook wel moeite met het loslaten en vind het ook geen probleem als de eigenaar mij (als buffer nu) wat meer in de gaten houdt.

Ik ben echt zoveel gelukkiger nu ik weer een bijrijdpaard heb :) Heerlijk paard om mee te werken, erg aardige eigenaresse die er ook veel tijd in stopt en mee er erg bij betrekt. Ook wel heel leuk, want ik ben een dressuurmiep en leer nu allemaal dingen over working equitation en handwerk en academische rijkunst en ik vind het super leuk, echt een aanvulling :)

Deemiii

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-12-19

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:15

Hi allen, sorry dat ik zo kom binnenvallen.

Ik heb even een vraagje n.a.v. wat er gisteren is gebeurd. Mijn bijrijder heeft met mijn pony buiten gereden en na terugkomst een paar wondjes op haar benen gespot. Heeft hier toen op eigen initiatief wat op gesmeerd en later pas naar mij geappt. Ik zelf vind dit niet zo fijn, omdat ik het liefst zelf wil beoordelen en dan bekijken wat ik er op doe (of juist niks mee doe). Maar wie weet ben ik nu wel lastig aan het denken hoor. Vroeg me alleen af wat normaal is, of dit zo 'hoort' als bijrijder zijnde of dat dit bij de eigenaar ligt (note: ik ben elke dag op stal voor de pony's en check ze ook elke dag, meestal 's avonds, dit is overdag gebeurd en kreeg pas om 18:00 uur een appje vlak voordat ik naar stal ging).

De afspraak die wij hebben gemaakt is dat ze een x bijdrage per maand betalen en daarvoor mijn pony 2 dagen in de week mogen rijden, soms wat meer in overleg. De verzorging houd ik nog steeds op me, hoeven ook geen klusjes gedaan te worden.

Ik was hier eens benieuwd naar, voel me er zelf niet zo prettig bij namelijk als er beslissingen over mijn pony buiten mij om worden genomen. :)

DuoPenotti

Berichten: 30202
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:22

Hoe ervaren is die bijrijder?
Iemand recht van de manege of iemand die 15 jaar eigen paarden heeft gehad maar door omstandigheden niet meer.

heeft ze overlegt met stalgenoten?

Ze heeft je geappt voordat je naar stal ging zodat je zelf ook kon kijken, dus ik vind netjes op tijd.

Een oppervlakkig wondje lig ik niet wakker van. Maar weet niet wat het was?

Cheyenne0252

Berichten: 271
Geregistreerd: 02-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:22

Ik zou dat juist fijn eigen initiatief vinden! Zeker als het gene wat er opgesmeerd is in je eigen kast staat en er ook voor bedoeld is. Er zijn genoeg mensen die niet eens even goed naar een paard/pony kijken nadat ze er mee gereden hebben.

Ik snap jouw overwegingen ook hoor! Dat er niet zomaar van alles met je pony gebeurd :) misschien het goed bespreken met bijrijder en uitleggen wat jij normaal doet in zo’n situatie? Dan kan zij er ook weer van leren!

Poekkie

Berichten: 7364
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:05

Ik zou het geweldig vinden van mijn bijrijder dat ze de wondjes heeft gezien en direct heeft behandeld en daarnaast de eigenaar ook heeft verwittigd. Echt top om iemand met zulk initiatief te vinden. Als het niet helemaal het middel is dat je wou, kan je best een ehbo kistje maken met een stappenlijstje wat voor welk soort wond hoort. Maar deze houding zeker blijven aanmoedigen.

Ik vind wel dat je overdrijft met ‘beslissingen buiten mij om’... het gaat om zalf op een wondje smeren. Dat doe ik als stalmeisje al bij elk paard hier dat ik binnenhaal met een iets te diep wondje.... mensen zijn altijd blij dat hun paard wordt verzorgd hoor.

Eapy

Berichten: 1748
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:12

Deemiii schreef:
Hi allen, sorry dat ik zo kom binnenvallen.

Ik heb even een vraagje n.a.v. wat er gisteren is gebeurd. Mijn bijrijder heeft met mijn pony buiten gereden en na terugkomst een paar wondjes op haar benen gespot. Heeft hier toen op eigen initiatief wat op gesmeerd en later pas naar mij geappt. Ik zelf vind dit niet zo fijn, omdat ik het liefst zelf wil beoordelen en dan bekijken wat ik er op doe (of juist niks mee doe). Maar wie weet ben ik nu wel lastig aan het denken hoor. Vroeg me alleen af wat normaal is, of dit zo 'hoort' als bijrijder zijnde of dat dit bij de eigenaar ligt (note: ik ben elke dag op stal voor de pony's en check ze ook elke dag, meestal 's avonds, dit is overdag gebeurd en kreeg pas om 18:00 uur een appje vlak voordat ik naar stal ging).

De afspraak die wij hebben gemaakt is dat ze een x bijdrage per maand betalen en daarvoor mijn pony 2 dagen in de week mogen rijden, soms wat meer in overleg. De verzorging houd ik nog steeds op me, hoeven ook geen klusjes gedaan te worden.

Ik was hier eens benieuwd naar, voel me er zelf niet zo prettig bij namelijk als er beslissingen over mijn pony buiten mij om worden genomen. :)


Ik sta hier anders in dan de rest denk ik. Het is wel een kwestie van ervaring, maar ik wil als eerste kunnen beslissen wat er met mijn dier gedaan wordt — of dit nou een klein wondje is of een koliekoperatie. Ik had als eerste een appje gewild met een foto en de vraag wat de beste aanpak is. Als ik nou een uur lang onbereikbaar ben ligt het anders, maar dat is bijna nooit het geval.

Zo ben ik ook met andere dingen relatief strikt denk ik. Dit doe ik uit bescherming naar mijn paard toe en voel ik me het prettigst bij. Het is maar net waar jij je goed bij voelt en de (duidelijke) afspraken die je samen met je verzorgster maakt.

Poekkie

Berichten: 7364
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:32

Eapy schreef:
Deemiii schreef:
Hi allen, sorry dat ik zo kom binnenvallen.

Ik heb even een vraagje n.a.v. wat er gisteren is gebeurd. Mijn bijrijder heeft met mijn pony buiten gereden en na terugkomst een paar wondjes op haar benen gespot. Heeft hier toen op eigen initiatief wat op gesmeerd en later pas naar mij geappt. Ik zelf vind dit niet zo fijn, omdat ik het liefst zelf wil beoordelen en dan bekijken wat ik er op doe (of juist niks mee doe). Maar wie weet ben ik nu wel lastig aan het denken hoor. Vroeg me alleen af wat normaal is, of dit zo 'hoort' als bijrijder zijnde of dat dit bij de eigenaar ligt (note: ik ben elke dag op stal voor de pony's en check ze ook elke dag, meestal 's avonds, dit is overdag gebeurd en kreeg pas om 18:00 uur een appje vlak voordat ik naar stal ging).

De afspraak die wij hebben gemaakt is dat ze een x bijdrage per maand betalen en daarvoor mijn pony 2 dagen in de week mogen rijden, soms wat meer in overleg. De verzorging houd ik nog steeds op me, hoeven ook geen klusjes gedaan te worden.

Ik was hier eens benieuwd naar, voel me er zelf niet zo prettig bij namelijk als er beslissingen over mijn pony buiten mij om worden genomen. :)


Ik sta hier anders in dan de rest denk ik. Het is wel een kwestie van ervaring, maar ik wil als eerste kunnen beslissen wat er met mijn dier gedaan wordt — of dit nou een klein wondje is of een koliekoperatie. Ik had als eerste een appje gewild met een foto en de vraag wat de beste aanpak is. Als ik nou een uur lang onbereikbaar ben ligt het anders, maar dat is bijna nooit het geval.

Zo ben ik ook met andere dingen relatief strikt denk ik. Dit doe ik uit bescherming naar mijn paard toe en voel ik me het prettigst bij. Het is maar net waar jij je goed bij voelt en de (duidelijke) afspraken die je samen met je verzorgster maakt.


Als dat gaat om een klein wondje vind ik dat je onrealistische eisen stelt aan je bijrijder, beetje extreme controledrang :o
Als bijrijder zou ik snel het gevoel hebben niet betrouwbaar gevonden te worden en snel wegwezen zo.

Eapy

Berichten: 1748
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:34

Gelukkig is mijn verzorgster al jarenlang bij ons en ervaart zij dat niet zo :)

Deemiii

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:42

Eapy schreef:
Deemiii schreef:
Hi allen, sorry dat ik zo kom binnenvallen.

Ik heb even een vraagje n.a.v. wat er gisteren is gebeurd. Mijn bijrijder heeft met mijn pony buiten gereden en na terugkomst een paar wondjes op haar benen gespot. Heeft hier toen op eigen initiatief wat op gesmeerd en later pas naar mij geappt. Ik zelf vind dit niet zo fijn, omdat ik het liefst zelf wil beoordelen en dan bekijken wat ik er op doe (of juist niks mee doe). Maar wie weet ben ik nu wel lastig aan het denken hoor. Vroeg me alleen af wat normaal is, of dit zo 'hoort' als bijrijder zijnde of dat dit bij de eigenaar ligt (note: ik ben elke dag op stal voor de pony's en check ze ook elke dag, meestal 's avonds, dit is overdag gebeurd en kreeg pas om 18:00 uur een appje vlak voordat ik naar stal ging).

De afspraak die wij hebben gemaakt is dat ze een x bijdrage per maand betalen en daarvoor mijn pony 2 dagen in de week mogen rijden, soms wat meer in overleg. De verzorging houd ik nog steeds op me, hoeven ook geen klusjes gedaan te worden.

Ik was hier eens benieuwd naar, voel me er zelf niet zo prettig bij namelijk als er beslissingen over mijn pony buiten mij om worden genomen. :)


Ik sta hier anders in dan de rest denk ik. Het is wel een kwestie van ervaring, maar ik wil als eerste kunnen beslissen wat er met mijn dier gedaan wordt — of dit nou een klein wondje is of een koliekoperatie. Ik had als eerste een appje gewild met een foto en de vraag wat de beste aanpak is. Als ik nou een uur lang onbereikbaar ben ligt het anders, maar dat is bijna nooit het geval.

Zo ben ik ook met andere dingen relatief strikt denk ik. Dit doe ik uit bescherming naar mijn paard toe en voel ik me het prettigst bij. Het is maar net waar jij je goed bij voelt en de (duidelijke) afspraken die je samen met je verzorgster maakt.


Zo sta ik er ook deels in.

Het gaat er mij om dat er niet eerst even geappt word dat dit is gezien, en vervolgens met iets word behandeld wat niet in mijn eigen kast staat. :) En wat ik zelf overigens ook niet gebruik voor dit soort wondjes.

Ik vind het absoluut top dat ze dit zien maar had liever eerst gehad dat ze even overlegd hadden wat nu te doen (ik ben altijd bereikbaar en dat weten ze ook).

Maar zo te lezen is het dus gewenst dat bijrijders dit doen (dit is mijn eerste bijrijder dus ik ben helemaal niet zo bekend met de gang van zaken vandaar dat ik benieuwd was hoe dat met andere gaat).

Bedankt voor jullie antwoorden. :)

Poek

Berichten: 1481
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Amsterdam

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:45

Als je het als eigenaar niet prettig vindt dan kun je dat toch op een open manier communiceren naar de bijrijder? Niet bestraffend maar gewoon dat je het de volgende keer prettig vindt als ze jou eerst even appt.

Deemiii

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:48

Poek schreef:
Als je het als eigenaar niet prettig vindt dan kun je dat toch op een open manier communiceren naar de bijrijder? Niet bestraffend maar gewoon dat je het de volgende keer prettig vindt als ze jou eerst even appt.


Dit wilde ik in eerste instantie ook doen ja, ben er ook niet boos om of iets, maar vind het gewoon niet zo fijn dat dit zo gebeurd is.

Alleen wil ik ook geen zeikerd zijn :+ het zijn verder hele leuke mensen, vandaar dat ik dacht ik vraag eerst hier even hoe of wat. Als dit gewoon 'normaal' is dan laat ik het er bij zitten en moet ik misschien ook gewoon meer dingen loslaten. ;)

Poek

Berichten: 1481
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:50

Deemiii schreef:
Poek schreef:
Als je het als eigenaar niet prettig vindt dan kun je dat toch op een open manier communiceren naar de bijrijder? Niet bestraffend maar gewoon dat je het de volgende keer prettig vindt als ze jou eerst even appt.


Dit wilde ik in eerste instantie ook doen ja, ben er ook niet boos om of iets, maar vind het gewoon niet zo fijn dat dit zo gebeurd is.

Alleen wil ik ook geen zeikerd zijn :+ het zijn verder hele leuke mensen, vandaar dat ik dacht ik vraag eerst hier even hoe of wat. Als dit gewoon 'normaal' is dan laat ik het er bij zitten en moet ik misschien ook gewoon meer dingen loslaten. ;)


Ik als bijrijder zou het niet opvatten als zeikerd in ieder geval, maar het is natuurlijk ook maar net hoe je het dan brengt!

Eapy

Berichten: 1748
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:53

Poek schreef:
Ik als bijrijder zou het niet opvatten als zeikerd in ieder geval, maar het is natuurlijk ook maar net hoe je het dan brengt!


Absoluut ja. Duidelijke afspraken in het format “als x dan y” op een positieve manier gecommuniceerd is het beste. Gewoon een “hee, dankjewel dat je zo goed hebt opgelet! Zou je volgende keer eerst even willen appen zodat we samen kunnen overleggen?” is niks zeikerigs aan. Vind ik :+

En wat je zegt over iets moeten loslaten, je moet helemaal niks. Het is jouw dier :j

Poekkie

Berichten: 7364
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:37

Ik zou dan toch heel goed oppassen hoe je het brengt, want als je iets doet om goed te doen en daar dan op afgestraft wordt, kan dat bij velen best wel eens in het verkeerde keelgat vallen :)
Bedenk goed tot waar je de grenzen van je controle wil laten gaan. Voor mij persoonlijk zouden ze bvb te ver gaan in dit geval.

Nalonyda

Berichten: 544
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:43

Deemiii schreef:
Poek schreef:
Als je het als eigenaar niet prettig vindt dan kun je dat toch op een open manier communiceren naar de bijrijder? Niet bestraffend maar gewoon dat je het de volgende keer prettig vindt als ze jou eerst even appt.


Dit wilde ik in eerste instantie ook doen ja, ben er ook niet boos om of iets, maar vind het gewoon niet zo fijn dat dit zo gebeurd is.

Alleen wil ik ook geen zeikerd zijn :+ het zijn verder hele leuke mensen, vandaar dat ik dacht ik vraag eerst hier even hoe of wat. Als dit gewoon 'normaal' is dan laat ik het er bij zitten en moet ik misschien ook gewoon meer dingen loslaten. ;)


Ik vind je ook zeker geen zeikerd Deemiii! Zeker niet als je het gewoon goed uitlegd waarom je het liever zo wilt. Vaak komt er een hoop begrip. Ik ben het ook zeker eens met de rest dat intitaief een goed iets is, want dat zorgt dat ze scherp blijven voor de wondjes, afwijkend gedrag of ga zo door. Bij mij app ik de eigenaresse altijd als er wat is + foto's + het gene wat ik denk dat moet. De eigenaresse wilt dat ik zelf nadenk. Vaak zit ik goed en dan mag ik het toepassen van haar. Op een geven moment geeft zij toestemming om zelf actie te nemen, zolang ik het noteer in het boekje :)

Absolem

Berichten: 2768
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:25

Ik vind dit een lastige.. Ik heb ooit twee paarden gereden waarbij de stal eigenaresse de merrie uit de paddock had getrokken met een been wond en daar zonder pardon magic dust op gespoten had zonder te overleggen met de paarden eigenaar.Magic dust is een naar spulletje wat alles afsluit en dus de perfecte omgeving creëert voor bacteriën. En het zat nog pal op een plek waar pezen dicht onder de huid lopen ook.

Vervolg is dat ik op stal kom die merrie met een dik been zie staan en ik begin te voelen. Tussen mijn vingers door barst de laag magic dust open en komt er een lading pus uit waar je naar van wordt.

Ik heb dus direct de paarden eigenaresse geapped en ik heb die hele wond schoon geplukt. Wat water gekookt en af laten koelen en daarmee de wond schoon gespoeld en vervolgens met betadine ontsmet.

Komt die staleigenaresse (mijn leeftijd ongeveer ze heeft ook niet lang haar bedrijf gehad) naar mij toe. Vervolgens vraagt ze verontwaardigd waarom ik die wond open getrokken heb. Dus ik laat het filmpje zien met de pus die er uit liep en ze zegt doodleuk oh dat was wel genezen hoor...

Ik zeg nee dat was hartstikke geïnfecteerd door die zooi en morgen komt de dierenarts om de wond te controleren ik heb (paarden eigenaar) al gebeld en het filmpje gestuurd. Dus spuit die zooi er niet nogmaals op want die wond moet ademen.

Ik moest mijn grote mond houden of ik kon vertrekken en nooit meer terug komen :').

Dierenarts kwam de volgende dag. Paarden eigenaresse liet het filmpje zien. En de staleigenaar kreeg een draai om haar oren van de dierenarts.. Die wond had nooit behandeld mogen worden met magic dust. En heeft de schade vergroot.



Dus lang verhaal kort. Ik leg van te voren uit welke spullen er wel en niet toegepast mogen worden bij wondjes. En bij welke ik de dierenarts er bij wil hebben in het geval ik een bijrijder heb. Want als een staleigenaar die een paardenhouderij opleiding gedaan heeft al zo een flater kan slaan bij een simpel wondje wat gewoon aan de lucht had kunnen drogen... Wil ik niet weten welke schade een bijrijder kan aan richten...

Poekkie

Berichten: 7364
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:53

Absolem schreef:
Ik vind dit een lastige.. Ik heb ooit twee paarden gereden waarbij de stal eigenaresse de merrie uit de paddock had getrokken met een been wond en daar zonder pardon magic dust op gespoten had zonder te overleggen met de paarden eigenaar.Magic dust is een naar spulletje wat alles afsluit en dus de perfecte omgeving creëert voor bacteriën. En het zat nog pal op een plek waar pezen dicht onder de huid lopen ook.

Vervolg is dat ik op stal kom die merrie met een dik been zie staan en ik begin te voelen. Tussen mijn vingers door barst de laag magic dust open en komt er een lading pus uit waar je naar van wordt.

Ik heb dus direct de paarden eigenaresse geapped en ik heb die hele wond schoon geplukt. Wat water gekookt en af laten koelen en daarmee de wond schoon gespoeld en vervolgens met betadine ontsmet.

Komt die staleigenaresse (mijn leeftijd ongeveer ze heeft ook niet lang haar bedrijf gehad) naar mij toe. Vervolgens vraagt ze verontwaardigd waarom ik die wond open getrokken heb. Dus ik laat het filmpje zien met de pus die er uit liep en ze zegt doodleuk oh dat was wel genezen hoor...

Ik zeg nee dat was hartstikke geïnfecteerd door die zooi en morgen komt de dierenarts om de wond te controleren ik heb (paarden eigenaar) al gebeld en het filmpje gestuurd. Dus spuit die zooi er niet nogmaals op want die wond moet ademen.

Ik moest mijn grote mond houden of ik kon vertrekken en nooit meer terug komen :').

Dierenarts kwam de volgende dag. Paarden eigenaresse liet het filmpje zien. En de staleigenaar kreeg een draai om haar oren van de dierenarts.. Die wond had nooit behandeld mogen worden met magic dust. En heeft de schade vergroot.



Dus lang verhaal kort. Ik leg van te voren uit welke spullen er wel en niet toegepast mogen worden bij wondjes. En bij welke ik de dierenarts er bij wil hebben in het geval ik een bijrijder heb. Want als een staleigenaar die een paardenhouderij opleiding gedaan heeft al zo een flater kan slaan bij een simpel wondje wat gewoon aan de lucht had kunnen drogen... Wil ik niet weten welke schade een bijrijder kan aan richten...


Bijzonder.
Maar lijkt het dan niet een handig idee om gewoon een ehbo kistje te hebben met een lijstje welk spul op welke wond moet? Zo werkt het hier alleszins bij ons op stal. Duidelijk voor bijrijder en eigenaar en geen vertrouwensproblemen.

Gini
Berichten: 17975
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:55

Deemiii schreef:
Poek schreef:
Als je het als eigenaar niet prettig vindt dan kun je dat toch op een open manier communiceren naar de bijrijder? Niet bestraffend maar gewoon dat je het de volgende keer prettig vindt als ze jou eerst even appt.


Dit wilde ik in eerste instantie ook doen ja, ben er ook niet boos om of iets, maar vind het gewoon niet zo fijn dat dit zo gebeurd is.

Alleen wil ik ook geen zeikerd zijn :+ het zijn verder hele leuke mensen, vandaar dat ik dacht ik vraag eerst hier even hoe of wat. Als dit gewoon 'normaal' is dan laat ik het er bij zitten en moet ik misschien ook gewoon meer dingen loslaten. ;)


De belangrijkste vraag is: kon je bijrijder op voorhand weten dat je dit liever niet wou?
Als hier geen afspraken over gemaakt zijn, kan je je bijrijder hier nu niet op aanspreken. Het is namelijk onmogelijk je aan een afspraak te houden die nooit gecommuniceerd geweest is. Toen ik nog bijrijder was, hield ik er niet van als afspraken on the go werden bijgefantaseerd. Dan heb ik liever 1 duidelijk gesprek waarin alles op tafel komt te liggen en alles besproken wordt zodat zowel eigenaar als bijrijder duidelijk weten wat niet en wat wel en hoe. Pas als iets op dergelijke manier besproken en afgesproken is, kun je je bijrijder op het niet-naleven hiervan aanspreken.

In dit specifieke geval vind ik het wel een beetje getuigen van controledrang. Een klein oppervlakkig wondje waar de bijrijder even snel een goed? product opsmeert. Maar ik had mijn verzorgpaarden dan ook graag met een flinke dosis verantwoordelijkheid. En zo is iedere persoon anders, dus als jij dit wel belangrijk vind, maakt het eigenlijk niet uit wat de rest vind. Wel zou ik dus goed voor jezelf bepalen wat je nu wel en niet wilt en dus dat uitgebreide gesprek met je bijrijder hebben. Zo weet zij ook waar ze zich aan kan verwachten en of zij daarmee akkoord is.

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:35

Ik zou hier denk ik gewoon het gesprek over aangaan met je bijrijder en daarin ook aangeven dat je twijfelde of je dit moest bespreken omdat je niet als een zeikerd of controlefreak wil overkomen, maar dat je het liever toch even ter tafel brengt. Lijk mij niets mis mee en zou ik als bijrijder waarderen. Zelf ervaring met een eigenaar dit op een nare manier dingen besprak door je echt op het matje te roepen en dat je het dan mocht goedmaken als je meer ging betalen bv, daar was ik dus snel weg. Maar het gewoon bespreken, van mens tot mens, lijkt me alleen maar fijn en getuigen van een goede samenwerking!

Poekkie

Berichten: 7364
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:39

Loes1996 schreef:
Ik zou hier denk ik gewoon het gesprek over aangaan met je bijrijder en daarin ook aangeven dat je twijfelde of je dit moest bespreken omdat je niet als een zeikerd of controlefreak wil overkomen, maar dat je het liever toch even ter tafel brengt. Lijk mij niets mis mee en zou ik als bijrijder waarderen. Zelf ervaring met een eigenaar dit op een nare manier dingen besprak door je echt op het matje te roepen en dat je het dan mocht goedmaken als je meer ging betalen bv, daar was ik dus snel weg. Maar het gewoon bespreken, van mens tot mens, lijkt me alleen maar fijn en getuigen van een goede samenwerking!


Ik zie dat anders. Hoe je het ook brengt, je geeft de bijrijder duidelijk het gevoel ‘terug op je plaats jij, en zelfs voor een schaafwondje mijn toestemming komen vragen’. Sommigen zullen dat ok vinden, sommigen zullen dat totaal verkeerd opvatten. Als je verder een goede bijrijder hebt zou ik zeker oppassen met dit soort gesprekken.

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:45

Poekkie schreef:
Loes1996 schreef:
Ik zou hier denk ik gewoon het gesprek over aangaan met je bijrijder en daarin ook aangeven dat je twijfelde of je dit moest bespreken omdat je niet als een zeikerd of controlefreak wil overkomen, maar dat je het liever toch even ter tafel brengt. Lijk mij niets mis mee en zou ik als bijrijder waarderen. Zelf ervaring met een eigenaar dit op een nare manier dingen besprak door je echt op het matje te roepen en dat je het dan mocht goedmaken als je meer ging betalen bv, daar was ik dus snel weg. Maar het gewoon bespreken, van mens tot mens, lijkt me alleen maar fijn en getuigen van een goede samenwerking!


Ik zie dat anders. Hoe je het ook brengt, je geeft de bijrijder duidelijk het gevoel ‘terug op je plaats jij, en zelfs voor een schaafwondje mijn toestemming komen vragen’. Sommigen zullen dat ok vinden, sommigen zullen dat totaal verkeerd opvatten. Als je verder een goede bijrijder hebt zou ik zeker oppassen met dit soort gesprekken.



Ik vind het denk ik erg afhangen van hoe lang de bijrijder er al is. Is deze net begonnen bv. Of is deze er al een hele tijd. Bij een hele tijd zou ik er niet zo’n ding van maken.