Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29798
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 22:31

Ik vraag me altijd af. Leren ze zulke dingen niet meer op de manege?
Bit afspoelen als voorbeeld. Meerdere gehad die dat niet deden.
Maar idd singel zuiver maken ook niet.
En niet alleen niet goed voor de spullen maar vieze dingen ook niet voor het paard.

Na een paar keer aangeven is het voor mij wel klaar.
Kom zeg. En dan heb ik het ook over volwassenen.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 23:13

Oei op mijn spullen zou ik ook zuinig zijn.
Hier op stal wel gezien dat er sommige mensen gewoon ‘zo zijn’, ook voor hun eigen spullen. Ikzelf kan daar niet mee om. Bij mij zou het dus 2x waarschuwen zijn en anders toch stoppen. De prijs van een zadel is niet niks.

Celebi
Berichten: 3729
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 23:15

Een hooinet echt goed volproppen tot er niets meer bij kon was hier al een lastige opgave. Ik snap het nog steeds niet. :') Pony eet nu gelukkig wat minder dan vorig jaar dus nu is het niet meer nodig maar dat was toch wel iets waar ik me een beetje achter mijn oren krabde. :+

Gevolg was wel dat hij dus een paar keer 's nachts te weinig eten had dus daar baalde ik wel erg van.

capopjekop

Berichten: 30665
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 06:06

Ik zou gewoon dit was je hier neerzet bespreken met haar. Echt goed benadrukken dat die zaken dusdanig belangrijk voor je zijn dat je twijfelt of je door moet gaan. En dan idd een briefje neerhangen met checkpoints. Bij sommige mensen duurt het wat langer voordat dingen een gewoonte zijn.

Als het daarna weer gebeurt dan heb je haar mijn inziens genoeg kans gegeven. Het moet voor jou zelf ook leuk blijven.

darkadia

Berichten: 5249
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 07:14

Igniss schreef:
Ik kom hier even kijken hoe jullie met de volgende situatie zouden omgaan.

Ik heb sinds kort een hele leuke bijrijder die dol is op mijn paard. Super natuurlijk. Ze is nog wat onervaren maar dat is wel bij te sturen met lessen.

Alleen ik merk dat ik me toch erger aan sommige dingen. Dekens niet goed op doen (denk aan verdraaide riemen en klittenband die er maar half op zit)
Een zadel met vieze beugels verkeerd opgeruimt terug in de kast doen waardoor er nu lichte schuurplekken zijn onder het zweetblad. De singel word ook gewoon vies terug gelegd terwijl ik bij de keren dat ik erbij was heel duidelijk aangaf dat ik wil dat er zuinig met mijn spullen omgegaan word.
Zand even eraf borstelen en een doekje over de singel als die echt vies is. Het zijn gewoon dure spullen die ik niet 1 2 3 kan vervangen.

Extra brokken willen kopen om mee te belonen tijdens grondwerk terwijl ze op een vrij strikt voerregime staat wegens gevoeligheid.. nu zag ik het appje wel op tijd en heb bijgestuurd naar een veilige beloningsbrok.

Maar ik vind dit wel heel lastig. Ik ben over het algemeen heel makkelijk en blij dat mijn paard extra aandacht krijgt.

Maar vind wel dat het normaal moet zijn om met andersmans paard en spullen extra voorzichtig te zijn. En dat mis ik een beetje.

Hoe lang blijven jullie iemand hierin bijsturen?

Herkenbaar. Ik loop momenteel tegen hetzelfde aan, maar dan met een jong meisje met haar ouders. Ook al meermaals aangegeven maar het lijkt niet te blijven hangen. Laatst nogmaals gedeeld met ook foto’s erbij van hoe het niet en hoe het wel moet. Dat heeft hier wel wat geholpen maar houd twijfel. Ook omdat ze weinig flexibel zijn en kennis missen.

BeFunny

Berichten: 10641
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 07:44

Maar wat verwacht je dan van een jong meisje. Daar kun je best in het begin even zelf wat insteken om die wat opweg te helpen zodat die kennis beter is.

capopjekop

Berichten: 30665
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 07:56

Eens. Ik heb ook een jong meisje voor m'n ponys maar ik begeleid haar zelf meestal. Haar moeder rijdt zelf ook, dus als ik eens geen tijd heb dan kunnen ze ook samen. Nu moet ik zeggen dat ik het ook gezellig vind. Nu doe ik zelf ook echt weer iets met m'n pony's ipv alleen de verzorging.

Maar het duurt gewoon even voordat mensen nieuwe gewoontes aanleren. Zij doen veel dingen ook op hun eigen manier. Vaak maakt dat niet uit, op andere punten wil ik wel graag dat het op mijn manier gebeurt

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 21:21

capopjekop schreef:
Eens. Ik heb ook een jong meisje voor m'n ponys maar ik begeleid haar zelf meestal. Haar moeder rijdt zelf ook, dus als ik eens geen tijd heb dan kunnen ze ook samen. Nu moet ik zeggen dat ik het ook gezellig vind. Nu doe ik zelf ook echt weer iets met m'n pony's ipv alleen de verzorging.

Maar het duurt gewoon even voordat mensen nieuwe gewoontes aanleren. Zij doen veel dingen ook op hun eigen manier. Vaak maakt dat niet uit, op andere punten wil ik wel graag dat het op mijn manier gebeurt


Spullen schoonmaken vind ik wel iets dat ze meteen goed kunnen doen, ook al is het geen gewoonte. Zo moeilijk is dat toch niet?

Beugels een keertje verkeerd opsteken kan gebeuren, dat is meer een gewoonte dingetje. Maar spullen vies wegleggen is imo gewoon luiigheid.

darkadia

Berichten: 5249
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 23:00

BeFunny schreef:
Maar wat verwacht je dan van een jong meisje. Daar kun je best in het begin even zelf wat insteken om die wat opweg te helpen zodat die kennis beter is.


Dat is ook zeker gedaan. Ze is gestart in mei en is 13. En komt nog altijd met 1 van haar ouders en toch liggen er regelmatig zaken niet netjes. Dekje nog onder het zadel, of half verfrommeld eronder, met de natte/vieze kan naar beneden op het zadel… een hoes die er niet netjes omheen zit…

En ik ben zuinig op mijn spullen, dus sja… ik heb daar wel moeite mee.

Igniss

Berichten: 1003
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 23:12

darkadia schreef:
BeFunny schreef:
Maar wat verwacht je dan van een jong meisje. Daar kun je best in het begin even zelf wat insteken om die wat opweg te helpen zodat die kennis beter is.


Dat is ook zeker gedaan. Ze is gestart in mei en is 13. En komt nog altijd met 1 van haar ouders en toch liggen er regelmatig zaken niet netjes. Dekje nog onder het zadel, of half verfrommeld eronder, met de natte/vieze kan naar beneden op het zadel… een hoes die er niet netjes omheen zit…

En ik ben zuinig op mijn spullen, dus sja… ik heb daar wel moeite mee.


Ik zou met haar en de ouders dan toch eens serieus om de tafel. Hier erger ik me vooral aan de kleine dingen.

Maar hoe hun je spullen terug leggen is echt een no-go voor mij. Je legt natte/vieze dekjes toch niet over een zadel. Dat moet eerst ergens drogen voordat je straks de schimmel in je kast hebt staan :x

BeFunny

Berichten: 10641
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 00:41

Maar zijn die ouders, paarden mensen? Zo niet dan gaan die mee voor haar en hebben die niks met paarden verder.
Ik vind dat je van een meisje van 13 niet heel veel kunt verwachten. Als de ouders wel paarden mensen zijn dan zal ik met hun bespreken om na te gaan hoe alles terug gelegd wordt dat de moeder bijv de spullen terug legt en daarvoor verantwoordelijk wordt gehouden. Maar als ze niks met paarden hebben en gewoon mee zijn omdat ze het meisje niet alleen op stal willen laten dan zullen ze dat niet doen.

Ik vind 13 overgens niet heel jong. Bij jong meisje dacht ik aan onder de 10.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 01:38

Geen nat dekje op het zadel leggen zou je zowel van een 13 jarige als als ouderlijke controle toch kunnen verwachten vind ik? Is erg slecht voor je vulling.

BeFunny

Berichten: 10641
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 07:26

Dat ligt eraan of bijv haar moeder het heeft weg gelegd of vader. Als die er niks van weten dan kan het zeker zijn dat die gewoon hoppa zo neerhangen.

Als kind van 12 en jonger deed ik dat al netjes maar dat is ook omdat we dat al op de manege leerden. Op droge dagen hingen we de dekjes buiten te drogen en op natte dagen binnen en de singels maakten we los en hingen we onder het zadel over een extra stang. Beugels omhoog met de riempjes er onder langs.

Maar als ze niet meer naar een manege gaan dan moet er dus wel aandacht voor zijn dat dat ook gebeurd.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 11:34

Ik zou er echt niet zomaar vanuit gaan dat het 'basiskennis' is. Maak gewoon zoveel mogelijk expliciet! Dus niet 'zadel netjes weghangen' maar:
- doekje over het zadel
- doekje over de singel
- beugels schoonborstelen
- hoes eromheen
- natte dekjes niet op het zadel
etc. Dan is er gewoon geen ruimte voor misverstanden en je hebt iets om op terug te vallen.

capopjekop

Berichten: 30665
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 11:43

Is het haar eerste verzorgpony? Anders komt er ook veel info op zo'n meisje af in het begin. Een verzorgpony is toch weer anders dan een manegeles waar meer sturing is. Ik zou een lijstje in de kast hangen met dingen die jij belangrijk vind. Dan kan ze die aflopen voordat ze naar huis gaat.

Ik verzorg al jaren de dieren van m'n broertje in de zomervakantie. Maar ik vraag ook altijd om een lijst omdat ik zelf bepaalde dingen anders doe dan zij. En dan kan ik altijd even terug lezen hoe zij dat graag gedaan zien worden.

Dingen als beugels afborstelen en doekje over het zadel halen heb ik nog nooit iemand in mijn omgeving zien dus. Dus in hoeverre is dat basiskennis? Ik maak zelf alleen het bit schoon na het rijden en hang alles daarna weg en eens in de zoveel tijd poets ik alles. Ik controleer wel voor het rijden altijd of het dekje en singel schoon en zacht zijn.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 11:51

Ik was ook slordiger met mijn eigen paard en mijn spullen dan de meeste mensen zijn van wie ik bijrijder ben. Ik kreeg ook een keer tijdens een les op mijn kop omdat ik de hoeven van het paard niet had afgeborsteld aan de buitenkant. Dat doe ik dus nooit :+

DuoPenotti

Berichten: 29798
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 11:52

Maar zoals ik lees heeft darkadia er al tijd in gestopt.
Hoe moeilijk kan het zijn om spullen zuiver weg te leggen, ook al leert ze dat nu pas.
En dan denk ik daarbij ook, als zoiets simpels al niet kan wat gebeurt er dan met de pony waar je geen weet van hebt?

Soms begrijp ik als oude taart deze tijd ook gewoon niet meer. :+
Kinderen lijken soms zo volwassen, hun kleren, hun uiterlijk hun voorkomen.
Maar aan de andere kant, lijkt wel of ze telkens minder normale verantwoordelijkheid krijgen en ook uit kunnen voeren.
Als ze nu 10 was, maar ze is 13...

BeFunny

Berichten: 10641
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 12:00

Ik denk dat als je een kind hebt als verzorgster/bijrijder dat je dat vooral moet zien als leuk voor het kind. Heb je hoge verwachtingen kies dan voor iemand van 16 plus of zelfs 18plus. Daar kun je echt afspraken mee maken.
Zeker als je dingen gedaan wil krijgen ;)


Het is een andere tijd nu. Kinderen worden door hun ouders te veel gepamperd. Ik werkte al fulltime op mijn 16e en op mijn 12e reed ik alleen buiten. Op mijn 14e was ik stalhulp op de manege op zaterdag en deed ik stallen uitmesten, paarden opzadelen, afzadelen tuig schoonmaken etc. Maar dat is nu niet meer zo uhm gewoon ;)

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 12:08

Maar ook niet iedere opvoeding is gelijk, vergeet dat ook niet... Je moet 'normale verantwoordelijkheid' altijd specificeren. Niks is normaal...

Nientsje

Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 15:51

Ik moet helaas ook weer op zoek :=

Mijn bijrijder die 1x in de week mijn paard doet gaat helaas stoppen. Ze is op zoek naar een eigen paardje.

Maar nu weer zoeken voor een leuke nieuwe bijrijder om haar te vervangen voor mijn grote bonte vriend.

Toch niet mijn favoriete hobby, hopelijk kan ik een leuk iemand vinden die veel plezier zal hebben met paardlief :+

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 16:14

Ik denk echt niet dat het met "kinderen van nu te maken" heeft. Genoeg mensen (paardeneigenaar of niet) die niet iedere keer de singel afborstelen na het rijden en die verder perfect normale, vriendelijke mensen zijn. :D
Maar als je wilt samenwerken met iemand is het wel fijn als je op veel dingen op dezelfde lijn zit. Voor een deel van de dingen zal dat als vanzelf komen, maar je kan moeilijk een kopie van jezelf verwachten. Zo kan een bijrijder bv. wel qua paardenwelzijn vanaf het eerste moment helemaal op 1 lijn met je zitten en de verzorging van het paard heel secuur en plichtsgetrouw uitvoeren, maar op vlak van spullen dan weer minder de noodzaak voelen om daar heel veel tijd in te steken.

Om die punten waar je niet van nature in overeenkomt op te vangen, maak je afspraken. Hoe belangrijker je als paardeneigenaar iets vindt, hoe concreter je moet zijn in die afspraken. 'Wees een beetje zuinig op mijn spullen' is te vaag. Dat zou je kunnen interpreteren als 'doe er rustig mee, ga er niet mee door de stalgang gooien en laat ze niet rondslingeren'. Is het dus voor jou heel belangrijk dat echt iedere keer het bit afgespoeld, de beugels en singel afgeborsteld worden, etc. Benoem dat! Concreet! Moeten dekjes eerst gedroogd worden: benoem dat en toon de plek waar je bijrijder de dekjes mag neerleggen om te drogen. Wees hier zelf ook secuur in als je er zelf bij bent. Kopieergedrag is een ding.

Gebeurt er dan daarna iets niet, dan kan je de bijrijder daarop aanspreken, want een concrete afspraak is niet nagekomen. Gebeurt het te vaak, dan kan je besluiten dat jullie beide visies gewoon te ver uit elkaar liggen en dat je de samenwerking stopzet.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 18:35

DuoPenotti schreef:
Ik vraag me altijd af. Leren ze zulke dingen niet meer op de manege?
Bit afspoelen als voorbeeld. Meerdere gehad die dat niet deden.
Maar idd singel zuiver maken ook niet.
En niet alleen niet goed voor de spullen maar vieze dingen ook niet voor het paard.

Na een paar keer aangeven is het voor mij wel klaar.
Kom zeg. En dan heb ik het ook over volwassenen.


Geloof dat het ze allemaal niets echt wat interesseert tegenwoordig. Sommigen doen het als je erbij staat of als je er wat van zegt. Zodra uit zicht....of alleen. Krijg je nog net niet de middelvinger

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 18:41

We hebben nu sinds een jaar geen verzorgster(s) meer. Moet zeggen, dat bevalt best goed. Hoeven geen extra rijdpaardjes meer aan te houden die voor hen geschikt zijn.
Het scheelt vooral veel ergenis en frustratie. Voor ons dus meer rust. Geen rekening meer houden met anderen. Heerlijk. De mentaliteit is er ook niet meer na vind ik.
Geregeld nog wel een vraag of ze mogen komen verzorgen. Rijden is niet belangrijk zeggen ze en dan vervolgens of ze wel een Dpony of groter mogen komen verzorgen. Dat ze me rijdfilmpjes kunnen doorsturen en de beste vd manege zijn...

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 19:20

Als het zo beter bevalt is dat ook prima natuurlijk! Het lijkt me wel lastig, als serieuze jongeling. Ik heb bv een leerlinge (in Leiden/Oegstgeest :P) die ook heel graag een bijrijdpaardje zou willen. Zij is super serieus en als ik een paard had zou ik haar er zo bij willen. Maar het aanbod lijkt dan weer niet groot.

Igniss

Berichten: 1003
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 17:29

Hier helaas toch weer opzoek naar een nieuwe bijrijder. Opzich ging het de laatste tijd wel heel goed. Maar ze heeft een jaarling gekocht en daar wilt ze natuurlijk liever haar tijd en energie in steken.

Dus een advertentie geplaats op een aantal fb pagina's en mijn eigen. We zullen zien wat er weer komt.