Wel of geen vergoeding?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ladyloe

Berichten: 2459
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Zeeland

Wel of geen vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-17 16:40

Hi!

Ik zit de laatste dagen enorm te twijfelen om een vergoeding te vragen voor het rijden/verzorgen van mijn paard. Het moeilijke is dat ik nu sinds 2 maanden een nieuwe verzorgster heb. Super meid! Ben er ook heel blij mee, maar de doet het nu dus gratis.

Ze doet mijn paard 2 dagen per week. Soms een dag meer, soms een dag minder. Maar in theorie 2 dagen per week. Ze mag alles met mijn paard doen. Dressuren, springen, naar buiten enz enz.

Maar nu zie je bijna nergens meer eigenaren die geen vergoeding vragen. En dat heeft mij aan het twijfelen gezet.

Aan de ene kant ben ik uit de brand geholpen dat zij mijn paard wil doen op die 2 dagen.

Aan de andere kant mag zij alle doen als of het een eigen paard is zonder enige kosten.

Nou ik vind het dus best lastig, en ben benieuwd naar jullie meningen!

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 16:43

Ladyloe schreef:
Hi!

Ik zit de laatste dagen enorm te twijfelen om een vergoeding te vragen voor het rijden/verzorgen van mijn paard. Het moeilijke is dat ik nu sinds 2 maanden een nieuwe verzorgster heb. Super meid! Ben er ook heel blij mee, maar de doet het nu dus gratis.

Ze doet mijn paard 2 dagen per week. Soms een dag meer, soms een dag minder. Maar in theorie 2 dagen per week. Ze mag alles met mijn paard doen. Dressuren, springen, naar buiten enz enz.

Maar nu zie je bijna nergens meer eigenaren die geen vergoeding vragen. En dat heeft mij aan het twijfelen gezet.

Aan de ene kant ben ik uit de brand geholpen dat zij mijn paard wil doen op die 2 dagen.

Aan de andere kant mag zij alle doen als of het een eigen paard is zonder enige kosten.

Nou ik vind het dus best lastig, en ben benieuwd naar jullie meningen!


Daar is je antwoord. ;)

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 16:45

Je geeft zelf je antwoord al
Je helpt elkaar uit te brand

Ik heb nog nooit betaald voor een verzorgpaard. Ben ook niet van plan dat te doen
wel bekostig ik zelf mijn lessen, startkaart etc.
Ik doe ook wel alles als ik er ben. dus ook de stal, voer klaar zetten etc

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Wel of geen vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 16:47

Ik zou me behoorlijk genaaid voelen als ik startte bij een paard en na 2mnd gemeld werd dat ik mocht gaan betalen..... niet netjes m.i.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 16:47

Er zijn ook nog best eigenaren die hun paard voor niets laten bij rijden hoor, zeker als je er mee uit de brand geholpen bent en diegene ook de mindere klusjes voor haar rekening neemt. Als je er tevreden over bent zou ik er nu na 2 maanden niet op eens geld voor gaan vragen eigenlijk. :o

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 16:48

Ik had een betaalde bijrijdster, haar vergoeding die ze betaalde was voor het gebruik van de dure spullen (slijtage hoefschoenen en menwagen) Ik kon toen zelf ook 7 dagen per week maar vond de uitbesteding wel fijn en ik gaf haar begeleiding zo nu en dan
Maar al een tijdje mennen we niet meer, en ben ik gewoon heel blij dat ze gebleven is en heb ik gezegd laat het geld maar lekker zitten. Nu heb ik een nieuwe baan en ben ik gewoon blij dat mijn verzorgster er dus isvoor mij als ik dat vraag. Ik vraag dus daarom helemaal geen vergoeding meer. Ook al zou ze wel tezijnertijd weer de spullen gaan gebruiken.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Wel of geen vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 16:51

Ik heb hier ook nog nooit geld gevraagd en net als jij twijfel ik ook wel of ik dat wel moet gaan doen.
Maar tot nu toe neemt geen vergoeding nog steeds de overhand.
Geen gezeur of moeilijk gedoe mocht paard eens kreupel staan. Of langdurig vorst of wat ook.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 16:52

Je bent er zelf mee geholpen, dus dan zou ik geen vergoeding vragen.
Een vergoeding voor gebruik van harnachement was prima geweest, maar dan vooraf besproken.
Voor twee dagen in de week is dat misschien eigenlijk ook nog te veel, want t voornaamste is dat jij gewoon hulp hebt.

Ladyloe

Berichten: 2459
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Zeeland

Re: Wel of geen vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-17 16:54

Nou de reacties zijn duidelijk! En bij twijfel niet doen toch? Ik wil haar ook echt niet kwijt. Bedankt voor de reacties!

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Re: Wel of geen vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 17:00

Zeker als je tevreden bent idd niet doen. Goede verzorgers moet je koesteren. Ze zijn zeldzaam haha

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 17:01

Donna89 schreef:
Zeker als je tevreden bent idd niet doen. Goede verzorgers moet je koesteren. Ze zijn zeldzaam haha

Juist dit! dat kan ik beamen!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 08:05

Het valt mij ook op dat het veel gevraagd wordt. Maar vinden diegenen wel zo makkelijk iemand? Want de advertenties staan er lang op.

Ik zoek ook zonder bijdrage. Heb nog nooit hoeven betalen en heb mijn ofgiciele wedstrijden altijd gereden met bijrijd/trainingspaarden. Deed ze 2 tot 4x per week. Hielp wel altijd wat mee in de verzorging. Helpen uitmesten, helpen voeren, helpen buiten/binnen zetten. Maar net wat er dat moment van die dag moest gebeuren.
Nu heb ik kinderen en oppas nodig en niet meer zoveel vrije tijd. Het uren helpen en blijven hangen voor de gezelligheid is er niet meer Bij.

Bij bruikleen neem ik wel kosten op me. Maar dan heb ik het dier aan huis en scheelt het me ook reis- en oppaskosten en heb ik vaker en flexibeler tijd om wat met het dier te doen.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:44

Zonder bijdrage starten en dan ineens wel geld gaan vragen. Zou niet netjes zijn.
Voor een volgende bijrijder kun je altijd vooraf aangeven dat je wilt dat deze ook een stukje bijdraagt in de kosten.
Hetgeen niet gek is als ze er vrijwel alles mee mag.
Het voelt ook krom als je als eigenaar alle lasten draagt en de ander wel voor de lusten meedoet.
Of een bijdrage in geld is of in klusjes, moet iedereen zelf bepalen.

sbfotografie

Berichten: 12
Geregistreerd: 10-05-17
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Wel of geen vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 22:30

Ik heb nooit een bedrag hoeven betalen voor mijn verzorgpaard(en). Tegenwoordig is dat een trend geen idee? Wees blij dat je hulp hebt en laat je niet leiden door wat anderen zeggen of doen. :o

Veel plezier!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Wel of geen vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 08:18

Verzorgpaarden niet
Bijrijdpaarden wel

Echter lijkt vaak het verschil niet duidelijk.
Wil men een bijrijdpaard onder de mom verzorgpaard en dan gratis en alleen de lusten.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 08:38

Vroeger bestond de term bijrijder niet. Hette alles verzorgpaard. En dat mensen geld zijn gaan vragen is echt iets wat de laatste tien jaar is gegroeid. Vroeger werd er zelden geld gevraagd. Of je ook klusjes moest doen en hoe veel hing af van waar je reed/verzorgde. Bij de ene wel, bij een ander amper tot niet.

Ik denk dat het er mee te maken heeft dat tegenwoordig veel meer mensen een eigen paard kopen die dat financieel eigenlijk maar net kunnen doen. En ook qua tijd maar net redden. Dus die hebben eigenlijk hulp nodig qua tijd maar vinden het ook wel fijn als iemand dan ook mee betaald aan hun eigenlijk te dure paard.

De constructie betalen voor les en helpen voor het gratis rijden en jezelf moeten bewijzen was echter ook mijn kennismaking met het ponyrijden. Zo'n 28/29 jaar geleden bij een oud vrouwtje met shetlanders en ijslanders die les gaf met haar pony's. Door heel veel te helpen mocht je af en toe gratis vrijrijden of gratis meerijden in een andere les. Tot je buiten de lessen om mocht rijden wat je wilde. Maar er waren zat paarden (vooral ook bij boeren en privepaarden op maneges en pensionstallen) waar je weinig hoefde te doen en veel mocht.

Tijden veranderen.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 09:40

Valt mij altijd op dat in dit soort topics de bijrijders meteen roepen dat het gratis moet en de eigenaren paard dat het betaald moet worden.

Als je een paard hebt die netjes in de basis is gereden, je als eigenaar daar ook serieus mee beizig bent en serieus probeert paardvriendelijk te trainen en je accomodiatie ook netjes is, dus geen brakke stal met een brakke buitenbak zonder fatsoenlijke verlichting.....dan mag je voor je bijrijder ook verwachten dat zij iets inbrengt.....hetzij ruitervaardigheid, wat goud waard is, hetzij commitment en je wensen in de verzorging biedt....zo een bijrijder is een aanwinst en die vind ik in kopje zonder bijbetaling horen.

Verzorgers die amper rijtechnisch onderlegd zijn, weinig hoeven te doen, maar vooral veel aandacht, liefde en beweging geven op een luxe stal met een luxe paard waar ze veel rijtechnisch van kunnen keren, vind ik wel degelijk een vergoeding waard....

Maar bijrijders op recreatiestallen, zonder fatsoenlijke rijbak met recreatiepaarden die niet in de basis getraind worden, maar vooral gewoon lekker met los teugeltje naar buiten, veel liefde en aandacht vallen ook onder kopje zonder bijbetaling.

Als ik bijrijder wordt, zoek ik een goed gereden paard met fatsoenlijke trainingsmogelijkheid en mogelijkheid eigen lesgever te laten komen en als daar een prijskaartje aan hangt, dan vind ik dat van zelfsprekend....

Ga ik heerlijk tutten, klusjes, en buiten met paard genieten, dan betaal ik niets...

Ik denk dat iedereen weet hoe eerlijk ze zijn met het vragen van geld...

Ik zoek trouwens een bijrijder, maar wel iemand met een degelijke ruitervaardigheid ;) , paard staat aan huis, dus gratis......maar als ik duur pension zou staan, dan is het voor mij ook niet gratis, aangezien mijn paard wel serieus wordt getraind en niet voor beginners of niet ruitervaardig onderlegde ruiters geschikt is en het vertrouwen geef mijn paard aan een vreemde over te laten....en dat alleen al vind ik een behoorlijke verantwoording!! Adverteren zou ik nooit doen, dat zie ik meer als commercieel belang...via via vind ik betrouwbaarder....en prima bijrijder is nl goudwaard..

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 10:28

Citaat:
Valt mij altijd op dat in dit soort topics de bijrijders meteen roepen dat het gratis moet en de eigenaren paard dat het betaald moet worden.

Wat eigenlijk ook logisch is
Ik probeer niet iedereen over 1 kam te scheren en dit is puur over mijn ervaringen als bijrijder en eigenaar. maar.... Wat ik tegen kom bij eigenaren is dat ze
- iemand zoeken omdat paardlief vaker moet lopen dan ze er zelf tijd voor hebben
- dat ze er zelf niets mee kunnen en daardoor een ervaren bijrijder zoeken die paardlief aant werk zet en ze zelf kunnen hobbelen,
- helemaal niet meer rijden

Of eigenaren die het niet meer kunnen betalen en daardoor tegen betaling paardlief aanbieden.

Weinig eigenaren die vanuit de goedheid van hun hart hun paard aanbieden voor andermans plezier...

Dus bij de bovenste 3 opties, waarom zou een bijrijder dan moeten betalen? Dat zijn ook de paarden waar ik als 'bijrijder' maar meestal als hoofdrijder terecht ben gekomen (optie 3 dus)
Eigenaar heeft er baat bij in alle 3 de gevallen dat paard loopt. 'Bijrijder' steekt veel tijd en energie in paard en heeft er lol in.
(+ draagt kosten van lessen, wedstrijden, etc) Nu ben ik ook nog iemand die wel wil bijdragen aan dry needling en dat soort behandelingen)

Optie 4 is niet een basis waaronder ik graag een paard zou willen rijden. Dan gaat het dus puur om de financien

Ik heb zelf ooit een bijrijder gezocht die wilde betalen, ik dacht dan krijg je tenminste een serieus iemadn.
Nou nee. die ging na 4 weken rijden onaangekondigd 3 weken op vakantie. en toen zat ik met het hele spul.
Daarna een gemotiveerde bijrijder gevonden, die betaalde niet maar had ik 20x meer aan

Savannah_XxX
Berichten: 169
Geregistreerd: 02-06-11

Re: Wel of geen vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 11:58

Ik zou haar niet laten betalen (lijkt mij ook niet zo fijn voor haar als dit aanvankelijk niet hoefde), maar zou haar wel vragen om wat klusjes te doen op de dagen dat ze komt, zoals uitmesten, voeren, zadel poetsen, eventueel haar eens de zadeldoeken laten wassen, ... Dat lijkt me een faire deal...

Jetty1990

Berichten: 4
Geregistreerd: 28-06-13

Re: Wel of geen vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:10

Ligt eraan.

Ik heb 1 paard waarvoor ik betaal. Maar dan hoef ik ook niks anders te doen dan lekker te rijden. ( is helaas momenteel niet Ok dus kan hem niet rijden maar hoef ook niet te betalen)

Andere paard betaal ik niks voor, maar daar staan ook andere dingen voor tegenover. Vaak in de weekenden hem in en/of het de wei halen etc. En ik heb geen vaste dagen wanneer ik rij. Wel bij de eigenaresse aangegeven van als je wat nodig hebt, kunnen we altijd even kijken of dat dan kan bekostigen. Draag ik toch mijn steentje bij. :)

Ladyloe

Berichten: 2459
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Zeeland

Re: Wel of geen vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 07:31

Nogmaals, ik besloten om geen vergoeding te vragen. Nu in de zomermaanden is het makkelijk voor haar omdat mijn paard 24/7 op de wei staat. Als ze straks aan het einde van het seizoen weer naar stal gaan komen er wel weer wat meer klusjes bij kijken oa uitmesten.

Iloscorp

Berichten: 1232
Geregistreerd: 20-09-15
Woonplaats: Lelystad

Re: Wel of geen vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 07:47

Toen ik Django nog had, had ik ook een bijrijdster voor 1x per week. Daar heb ik geen vergoeding voor gevraagd en dat zal ik ook nooit doen. Zij doet iets voor jou (geeft je paard aandacht/ beweging) en ik doe iets voor haar (ze mag tijd doorbrengen met mijn paard :P )

Ik heb nu een verzorgpaard waar ik niet voor betaal, waar ik wel alles mee mag. En nee, persoonlijk zou ik nooit betalen voor een verzorg/ bijrij paard, omdat ik vind dat je elkaar helpt :)

XRuby_SymmyX

Berichten: 1078
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 10:45

Ik betaald vroeger altijd mee. Ik had een bedrag van €75 euro en dan had ik voor 4 dagen ongeveer een paardje. Werd niet door de eigenaresse gereden. Wel moest ik zelf de stal uitmesten.

Nu heb ik mijn paardje en vraag daarvoor wel een vergoeding. Komen geen klusjes bij en staat luxe gestald waarbij je in alle gemakke wordt voorzien.

Narya

Berichten: 5228
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 11:11

Ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal dat ze een vergoeding betaald, zeker als ze bijna niets hoeft te doen en alles mag. En dat kan best een symbolische vergoeding zijn voor een scholier of studente, maar tegenwoordig werk ik bijvoorbeeld fulltime, dan heb ik ook best wat meer geld over aan het einde van de maand om aan een eigenaar te betalen. Tenslotte werkt die net zo hard voor haar geld, en het zou raar zijn als twee mensen kunnen genieten van iets, maar slechts eentje alle kosten draagt.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Re: Wel of geen vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 11:22

In jouw geval zou ik geen bijdrage vragen. Heb je een paard waar de bijrijdster heel veel van leert en gun je het de bijrijdster gewoon, maar heb je de hulp niet echt nidig, zou ik het wat anders vinden.