Moet ik het aanbod aannemen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XkusjesX

Berichten: 44
Geregistreerd: 16-10-16
Woonplaats: Nederland

Moet ik het aanbod aannemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 11:16

Hallo iedereen!
Ik ben gevraagd om een b-pony'tje te gaan rijden. Ze is een bonte merrie van 3,5 en een Welsh. Ik zelf ben 15 jaar jong en rijd al 8 jaar paard. Ik heb ervaring met het inrijden van jonge pony's maar wat mij nu op mijn pad komt schrik ik toch best van. Ze is in 2.5 week 'ingereden', (ik kan dit ontkrachten aangezien je er net op kan zitten en ze de rest niets kan en nog volledig groen is) maar wel ontzettend braaf. Ik heb al een paar keer kennis gemaakt en heb nu 1 keer gereden. Het doel van de eigenaar is dat ik haar doorrijd en in principe wedstrijd klaar maak (voor over zo'n 3 à 4 jaar). Nu ben in toch aan het twijfelen geslagen.
even mijn voor- en nadelen op een rijtje:

voordelen:
- Ze is ontzettend lief en voorzichtig met je.
- Ze is een uitdaging, waar ik wel van houd.
- Er is zeker een klik tussen ons.
- Ze is nog volledig naar mijn hand te zetten.
- Mogelijkheid tot lessen.
- Mogelijkheid tot dagelijks bezoek.
- Geen tijdsdruk.
-Komen wanneer je wilt.
-Je hoeft geen klusjes te doen (dat zou ik niet erg vinden maar het is wel fijn omdat het dan minder tijd kost)

nadelen:
- ze is ontzettend groen, je moet helemaal bij nul beginnen
- ik doe momenteel het 3e VWO+, school gaat voor maar het pony'tje moet ook gedaan worden! School mag er zeker niet onder lijden.
- ik groei wellicht nog wat (ik ben op dit moment 1.60m, maar ben een periode ziek geweest dus heb ik ondergewicht wat er helaas niet zo snel aankomt)
- Het is een paar kilometer van mij af en er moet (tijdelijk) iemand mee (aangezien ze nog wel eens heel hard naar haar veulen rent en gevaarlijke situaties zich voor kunnen doen)
- er is geen bak aanwezig, alleen een extra weiland
-Haar 7 maand oude veulen staat aan de andere kant van het draad en ze kunnen niet los van elkaar. (verder is er ook nog een shetlander die onder de bedrading gaat, maar dat zie ik als een lolletje en niet als een nadeel :) )


aangezien ik ongeveer een gelijk aantal voordelen en nadelen heb weet ik niet wat ik moet doen..
Wat zeggen jullie erover?
Laatst bijgewerkt door XkusjesX op 22-10-17 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Re: Moet ik het aanbod aannemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 11:26

Er zijn een paar vragen die bij me opkomen als ik jouw verhaal lees...

- Je zegt dat je ervaring hebt met het inrijden van pony's. Waarom schrik je dan van speciaal deze, als ze zo braaf is?

- Waarom, als ze braaf is, moet er dan toch altijd iemand mee? Dat met het veulen, hoe zit dat? Zijn ze nog maar net gescheiden van elkaar? Gaat dat veulen nog ergens anders naar toe, of blijft die daar? En; dat gedrag van naar haar veulen toe rennen lijkt me af te leren. Is niet iets wat over drie jaar nog zou moeten zijn. Dus dan zou er toch op een gegeven moment niemand meer mee hoeven vanwege de 'gevaarlijke situatie'? Of heeft dat ergens anders mee te maken?

- Je zegt dat er mogelijkheid is tot dagelijks bezoek en dat je kan komen wanneer je wilt. Maar je bent dus wel nog afhankelijk van iemand die met jou mee kan. Dus komen wanneer je wilt lijkt me dan toch niet echt een optie?

- En, los van jouw verhaal, moet je er veel voor betalen?

Verder over jouw argumenten:
- Dat ze groen is betekent dat jij haar dus echt alles moet leren. Ben je daar klaar voor? Heb je écht genoeg kennis om een paard helemaal af te richten?
- Een extra weiland lijkt mij geen probleem. Ik rijd ook altijd in het weiland en vind dat veel fijner dan in de bak.
- Ik ken enkele volwassenen die op welsh pony's rijden. Maar die heb je ook weer in verschillende maten. Hoe groot wordt deze?

XkusjesX

Berichten: 44
Geregistreerd: 16-10-16
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 11:39

Jennanne schreef:
Er zijn een paar vragen die bij me opkomen als ik jouw verhaal lees...

- Je zegt dat je ervaring hebt met het inrijden van pony's. Waarom schrik je dan van speciaal deze, als ze zo braaf is? Er werd gezegd dat ze heel ver was in haar opleiding. Verder is ze heel afwisselend in haar gedrag als je erop zit, de ene keer is ze heel braaf (dit komt het vaakst voor) maar de volgende dag kan je niet eens aaien of ze rent al trappend, bokkend, weg

- Waarom, als ze braaf is, moet er dan toch altijd iemand mee? ze vertoont dus dat gekke gedrag,
stel dat er iets gebeurd en ik heb hulp nodig (en kan bijv. niet zelf hulp bellen) is er tenminste iemand in de buurt
Dat met het veulen, hoe zit dat? Zijn ze nog maar net gescheiden van elkaar? Gaat dat veulen nog ergens anders naar toe, of blijft die daar? het veulen blijft daar, maar is nog niet van haar gescheiden omdat de eigenaar dit zielig vind. Als ze gescheiden zijn dan gaat het veulen naar een andere weide. En; dat gedrag van naar haar veulen toe rennen lijkt me af te leren. Is niet iets wat over drie jaar nog zou moeten zijn. Dus dan zou er toch op een gegeven moment niemand meer mee hoeven vanwege de 'gevaarlijke situatie'? Of heeft dat ergens anders mee te maken? als ze op een gegeven moment betrouwbaar is wel.

- Je zegt dat er mogelijkheid is tot dagelijks bezoek en dat je kan komen wanneer je wilt. Maar je bent dus wel nog afhankelijk van iemand die met jou mee kan. Dus komen wanneer je wilt lijkt me dan toch niet echt een optie? de eigenaar is elke dag om 14.00u thuis en mijn moeder (die tevens mijn instructrice is), heeft ook bijna altijd tijd

- En, los van jouw verhaal, moet je er veel voor betalen? helemaal niks!

Verder over jouw argumenten:
- Dat ze groen is betekent dat jij haar dus echt alles moet leren. Ben je daar klaar voor? Heb je écht genoeg kennis om een paard helemaal af te richten? ik heb verschillende paarden afgericht die nu in de wedstrijdsport zitten, mijn moeder helpt mij hierbij.
- Een extra weiland lijkt mij geen probleem. Ik rijd ook altijd in het weiland en vind dat veel fijner dan in de bak.
- Ik ken enkele volwassenen die op welsh pony's rijden. Maar die heb je ook weer in verschillende maten. Hoe groot wordt deze?
ongeveer 1.25m


Ik heb even mijn antwoorden op jouw vragen erachter geschreven.

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Re: Moet ik het aanbod aannemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 12:25

Ah, snap het nu meer.

Dat gekke gedrag is altijd te verklaren. Als je daaraan gaat werken dan zal dat wel goedkomen. Je zegt dat ze in principe braaf is, dus ze zal het eerder doen omdat ze dingen niet begrijpt of verkeerd aangeleerd heeft. Een kwestie van het probleem onderzoeken en aanpakken. Zie daar persoonlijk geen negatief punt in :)

Het scheelt ook dat je moeder jouw instructrice is. Dan kan zij met heel veel dingen ook helpen lijkt me!

Enige puntje is natuurlijk dat het wel heel veel tijd kost en dat je dit tijd daarvoor moet hebben en willen vrijmaken. Ik zou het ervoor over hebben. Maar dat is omdat ik heel snel leer en dus vrij veel tijd over had altijd waardoor ik heel veel hobby's kon doen. Dus tsja..dat is persoonsgebonden. Je kan het altijd proberen, en als het te veel tijd kost het dan afzeggen?
Neem niet aan dat je een contract van drie jaar moet tekenen :)

En tsja..de maat is eigenlijk ook wel een dingetje. 1,25 is wel echt aan de kleine kant. En de meeste welsh ponies die ik heb gezien zijn ook vrij tenger. Dat is wel wat anders dan bijvoorbeeld IJslanders of Fjorden etc. Maar je bent dus vrij mager? Het gaat natuurlijk meer om de hoeveelheid kilo's die zo'n beestje moet dragen, dan de lengte. En aangezien je dun bent pas je ook op kleinere zadeltjes, scheelt weer.

Oh, nog 1 vraag; wat is het doel van de eigenaar van dit paard? Waarom vraagt ze jou om het beestje in te rijden?

hamsterfan

Berichten: 4246
Geregistreerd: 09-11-07
Woonplaats: Velserbroek (bij Haarlem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 12:31

Jennanne schreef:
Ah, snap het nu meer.

Dat gekke gedrag is altijd te verklaren. Als je daaraan gaat werken dan zal dat wel goedkomen. Je zegt dat ze in principe braaf is, dus ze zal het eerder doen omdat ze dingen niet begrijpt of verkeerd aangeleerd heeft. Een kwestie van het probleem onderzoeken en aanpakken. Zie daar persoonlijk geen negatief punt in :)

Het scheelt ook dat je moeder jouw instructrice is. Dan kan zij met heel veel dingen ook helpen lijkt me!

Enige puntje is natuurlijk dat het wel heel veel tijd kost en dat je dit tijd daarvoor moet hebben en willen vrijmaken. Ik zou het ervoor over hebben. Maar dat is omdat ik heel snel leer en dus vrij veel tijd over had altijd waardoor ik heel veel hobby's kon doen. Dus tsja..dat is persoonsgebonden. Je kan het altijd proberen, en als het te veel tijd kost het dan afzeggen?
Neem niet aan dat je een contract van drie jaar moet tekenen :)

En tsja..de maat is eigenlijk ook wel een dingetje. 1,25 is wel echt aan de kleine kant. En de meeste welsh ponies die ik heb gezien zijn ook vrij tenger. Dat is wel wat anders dan bijvoorbeeld IJslanders of Fjorden etc. Maar je bent dus vrij mager? Het gaat natuurlijk meer om de hoeveelheid kilo's die zo'n beestje moet dragen, dan de lengte. En aangezien je dun bent pas je ook op kleinere zadeltjes, scheelt weer.

Oh, nog 1 vraag; wat is het doel van de eigenaar van dit paard? Waarom vraagt ze jou om het beestje in te rijden?


Hier wil ik even op inhaken. Je zegt dat lengte niet belangrijk is maar juist is de lengte belangrijk zeker bij een pony die nog groen is met rijden. Als je te lang bent breng je de pony uit balans, en die heeft ze al niet

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 12:40

hamsterfan schreef:
Jennanne schreef:
Ah, snap het nu meer.

Dat gekke gedrag is altijd te verklaren. Als je daaraan gaat werken dan zal dat wel goedkomen. Je zegt dat ze in principe braaf is, dus ze zal het eerder doen omdat ze dingen niet begrijpt of verkeerd aangeleerd heeft. Een kwestie van het probleem onderzoeken en aanpakken. Zie daar persoonlijk geen negatief punt in :)

Het scheelt ook dat je moeder jouw instructrice is. Dan kan zij met heel veel dingen ook helpen lijkt me!

Enige puntje is natuurlijk dat het wel heel veel tijd kost en dat je dit tijd daarvoor moet hebben en willen vrijmaken. Ik zou het ervoor over hebben. Maar dat is omdat ik heel snel leer en dus vrij veel tijd over had altijd waardoor ik heel veel hobby's kon doen. Dus tsja..dat is persoonsgebonden. Je kan het altijd proberen, en als het te veel tijd kost het dan afzeggen?
Neem niet aan dat je een contract van drie jaar moet tekenen :)

En tsja..de maat is eigenlijk ook wel een dingetje. 1,25 is wel echt aan de kleine kant. En de meeste welsh ponies die ik heb gezien zijn ook vrij tenger. Dat is wel wat anders dan bijvoorbeeld IJslanders of Fjorden etc. Maar je bent dus vrij mager? Het gaat natuurlijk meer om de hoeveelheid kilo's die zo'n beestje moet dragen, dan de lengte. En aangezien je dun bent pas je ook op kleinere zadeltjes, scheelt weer.

Oh, nog 1 vraag; wat is het doel van de eigenaar van dit paard? Waarom vraagt ze jou om het beestje in te rijden?


Hier wil ik even op inhaken. Je zegt dat lengte niet belangrijk is maar juist is de lengte belangrijk zeker bij een pony die nog groen is met rijden. Als je te lang bent breng je de pony uit balans, en die heeft ze al niet


Maar 1.60 op 1.25 lijkt me nog wel te doen toch? Er vanuit gaande dat de pony nu ook al wel 1.25 is natuurlijk.

XkusjesX

Berichten: 44
Geregistreerd: 16-10-16
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 13:06

Jennanne schreef:
Oh, nog 1 vraag; wat is het doel van de eigenaar van dit paard? Waarom vraagt ze jou om het beestje in te rijden?


Het doel van de eigenaar is om het paardje klaar te maken voor zijn dochtertje van 10, die nog maar een jaar rijd (ik weet het, ik vind het niet heel slim om een onervaren paard en een onervaren ruiter met elkaar te matchen en daarom ga ik er op), en graag wedstrijden zou gaan rijden als ze een jaar of 14 is. Ik reed eerst via de manege een ander paardje omdat het meisje bang voor haar was. Maar dat is nu opgelost en ze rijden leuk samen in het rond. Dus die eigenaresse en deze eigenaar zijn vrienden en zij had dus mijn nummer aan deze meneer gegeven! Die heeft gehoord en gezien dat ik ervaring heb en wel wat aankan en heeft mij zo opgebeld met de vraag of ik kennis wilde maken. Nou dat heb ik dus 3x gedaan, eerst even poetsen en aaien en de laatste keer ben ik er ook op gaan rijden dus. De eigenaar kent mijn moeder van vroeger uit en wist dat de begeleiding sowieso wel goed zat. Toen heb ik dus gereden en heeft een andere instructeur ook meegekeken en hem advies uitgebracht of ik dit zou kunnen (aangezien mijn moeder eerder een goed woordje zou kunnen doen, ookal zou ze dat natuurlijk niet doen, maar het is wel een slim idee)!
Aan tijd heb ik wel genoeg over, zo'n beestje rijd je toch niet een heel uur en niet elke dag natuurlijk. Het ligt langs de weg van school dus ik zou longeerwerk evt direct uit school kunnen doen. Tijd opzich genoeg, maar met proefwerkweken zal het natuurlijk even lastiger worden. er hoeft ook niet elke week zo intensief gewerkt te worden dus een paar dagen vakantie vind ze vast geen probleem :)
ik hoop dat ik je vragen heb beantwoord, in ieder geval bedankt voor je antwoord

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Re: Moet ik het aanbod aannemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 13:14

als je iets minder traint met proefwerkweken e.d. is dat niet zo erg hoor :) en sowieso hoef je natuurlijk niet elke dag te trainen. Juist niet in het begin, dus dat valt wel te combineren dan!

Ik zou zeggen; ga ervoor. Als de eigenaar vindt dat jij erop past en jouw moeder ook, en ze allebei zo te horen er verstand van hebben, zie ik geen grote beren op de weg ;)

XkusjesX

Berichten: 44
Geregistreerd: 16-10-16
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 13:28

Jennanne schreef:
als je iets minder traint met proefwerkweken e.d. is dat niet zo erg hoor :) en sowieso hoef je natuurlijk niet elke dag te trainen. Juist niet in het begin, dus dat valt wel te combineren dan!

Ik zou zeggen; ga ervoor. Als de eigenaar vindt dat jij erop past en jouw moeder ook, en ze allebei zo te horen er verstand van hebben, zie ik geen grote beren op de weg ;)


Dankjewel voor je antwoord, ik heb er zeker wat aan gehad, hier hoopte ik al op, iemand die me de spiegel voorhoud en goede vragen stelt! bedankt daarvoor :)

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Moet ik het aanbod aannemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 13:53

Ik zeg juist; Niet doen.

Voornaamste reden; geld! Jij zet je leven op het spel, zadelmak maken is immers wel wat gevaarlijker dan even een rondje rijden, en hoeft er niks voor te betalen. Het zou juist andersom moeten zijn; zij zouden jou moeten betalen!
Indien zij jou actief begeleiden en veel ervaring hebben in het zadelmak maken en slechts een ruiter zoeken, die ze dus ook veel leren, dan snap ik dat ze je niets betalen, ze betalen je dan immers in een dienst, ze leren je wat. Maar in dit geval?

Zadelmak maken zit best een groot risico aan hoor, verkijk je daar absoluut niet op. Dat icm met dat er alleen een weide is, nu we de winter in gaan wordt het glad en nat en kun je eigenlijk niks/weinig.
Wie gaan de lessen betalen?

XkusjesX

Berichten: 44
Geregistreerd: 16-10-16
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 14:04

Seventeen schreef:
Ik zeg juist; Niet doen.

Voornaamste reden; geld! Jij zet je leven op het spel, zadelmak maken is immers wel wat gevaarlijker dan even een rondje rijden, en hoeft er niks voor te betalen. Het zou juist andersom moeten zijn; zij zouden jou moeten betalen!
Indien zij jou actief begeleiden en veel ervaring hebben in het zadelmak maken en slechts een ruiter zoeken, die ze dus ook veel leren, dan snap ik dat ze je niets betalen, ze betalen je dan immers in een dienst, ze leren je wat. Maar in dit geval?

Zadelmak maken zit best een groot risico aan hoor, verkijk je daar absoluut niet op. Dat icm met dat er alleen een weide is, nu we de winter in gaan wordt het glad en nat en kun je eigenlijk niks/weinig.
Wie gaan de lessen betalen?


mijn moeder is instructrice dus die hoef ik niet te betalen, de mensen zelf hebben redelijk wat verstand maar zijn zelf te groot en dochter heeft geen ervaring. Ze is al zadelmak, maar nog heel groen. als je de opzit trekt ze alleen naar haar veulen de rest van haar gedrag is op de grond. Af en toe heeft ze haar buien en kan je haar niet pakken om dat ze dan trapt en wegrent. Merrie gedrag dus. Onder het zadel is ze daarentegen super braaf en doet ze niks. Waarom zou het volgens jou erg zijn om niet betaalt te worden? over de weide heb je gelijk, daar ben ik ook bang voor ja.

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Moet ik het aanbod aannemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 14:19

Vanwege het risico dat je loopt. Het risico met zadelmak maken ligt toch een stuk hoger dan op een 'gewoon' paard stappen.
Dat is waarom zadelmak laten maken ook zo duur is, er zit 'risicogeld' bij in. Als de pony jou eraf gooit, en jij met een gebroken been ligt, ben je een hele tijd uit de running. Niet alleen met de pony maar ook met je school en je werk.

Daarbij, hoe zit het met verzekering? :)

XkusjesX

Berichten: 44
Geregistreerd: 16-10-16
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 14:38

Seventeen schreef:
Vanwege het risico dat je loopt. Het risico met zadelmak maken ligt toch een stuk hoger dan op een 'gewoon' paard stappen.
Dat is waarom zadelmak laten maken ook zo duur is, er zit 'risicogeld' bij in. Als de pony jou eraf gooit, en jij met een gebroken been ligt, ben je een hele tijd uit de running. Niet alleen met de pony maar ook met je school en je werk.

Daarbij, hoe zit het met verzekering? :)


Verzekering is helemaal in orde, we hebben ook een paar regels opgesteld en ook wat aansprakelijkheid werk :)

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Moet ik het aanbod aannemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 14:46

Zo’n jonge pony rijd je “ maar” 3x in de week max een half uur.
Meer en langer rijden zou ik het eerste jaar niet doen en tussendoor met bijvb proefwerk weken lekker vakantie voor de pony is juist goed.

Dan kun jij leren en de pony kan alles verwerken wat ze heeft geleerd :)

JoltsjeJarig

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Moet ik het aanbod aannemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 15:04

als ik zo je antwoorden lees heb je onderbewust al je besluit genomen, dus ook ik zeg. ga er voor.

wel mag je gerust wat meer "eisen stellen" richting de eigenaar.
ze hebben geen bak, dit lijkt me wel handig, kunnen zij jou en de pony daar heen brengen? of is er een bank in de buurt? zijn alle spullen die je nodig hebt er? duidelijk zijn in wat je verwacht.

succes

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 15:18

XYaraaX schreef:
Seventeen schreef:
Ik zeg juist; Niet doen.

Voornaamste reden; geld! Jij zet je leven op het spel, zadelmak maken is immers wel wat gevaarlijker dan even een rondje rijden, en hoeft er niks voor te betalen. Het zou juist andersom moeten zijn; zij zouden jou moeten betalen!
Indien zij jou actief begeleiden en veel ervaring hebben in het zadelmak maken en slechts een ruiter zoeken, die ze dus ook veel leren, dan snap ik dat ze je niets betalen, ze betalen je dan immers in een dienst, ze leren je wat. Maar in dit geval?

Zadelmak maken zit best een groot risico aan hoor, verkijk je daar absoluut niet op. Dat icm met dat er alleen een weide is, nu we de winter in gaan wordt het glad en nat en kun je eigenlijk niks/weinig.
Wie gaan de lessen betalen?


ik heb afgelopen winter bijna elke dag kunnen rijden in de weide hoor..
Maar die was wel gedraineerd. Weet niet waar je woont en hoe de grond is daar natuurlijk.

mijn moeder is instructrice dus die hoef ik niet te betalen, de mensen zelf hebben redelijk wat verstand maar zijn zelf te groot en dochter heeft geen ervaring. Ze is al zadelmak, maar nog heel groen. als je de opzit trekt ze alleen naar haar veulen de rest van haar gedrag is op de grond. Af en toe heeft ze haar buien en kan je haar niet pakken om dat ze dan trapt en wegrent. Merrie gedrag dus. Onder het zadel is ze daarentegen super braaf en doet ze niks. Waarom zou het volgens jou erg zijn om niet betaalt te worden? over de weide heb je gelijk, daar ben ik ook bang voor ja.

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 15:18

XYaraaX schreef:
Seventeen schreef:
Ik zeg juist; Niet doen.

Voornaamste reden; geld! Jij zet je leven op het spel, zadelmak maken is immers wel wat gevaarlijker dan even een rondje rijden, en hoeft er niks voor te betalen. Het zou juist andersom moeten zijn; zij zouden jou moeten betalen!
Indien zij jou actief begeleiden en veel ervaring hebben in het zadelmak maken en slechts een ruiter zoeken, die ze dus ook veel leren, dan snap ik dat ze je niets betalen, ze betalen je dan immers in een dienst, ze leren je wat. Maar in dit geval?

Zadelmak maken zit best een groot risico aan hoor, verkijk je daar absoluut niet op. Dat icm met dat er alleen een weide is, nu we de winter in gaan wordt het glad en nat en kun je eigenlijk niks/weinig.
Wie gaan de lessen betalen?


mijn moeder is instructrice dus die hoef ik niet te betalen, de mensen zelf hebben redelijk wat verstand maar zijn zelf te groot en dochter heeft geen ervaring. Ze is al zadelmak, maar nog heel groen. als je de opzit trekt ze alleen naar haar veulen de rest van haar gedrag is op de grond. Af en toe heeft ze haar buien en kan je haar niet pakken om dat ze dan trapt en wegrent. Merrie gedrag dus. Onder het zadel is ze daarentegen super braaf en doet ze niks. Waarom zou het volgens jou erg zijn om niet betaalt te worden? over de weide heb je gelijk, daar ben ik ook bang voor ja.



ik heb afgelopen winter bijna elke dag kunnen rijden in de weide hoor..
Maar die was wel gedraineerd. Weet niet waar je woont en hoe de grond is daar natuurlijk.

EDIT: oeps, dubbel post soort van

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 15:19

Een pony inrijden is hartstikke leuk, maar het dier is pas 3,5 als ik het goed begrijp. In mijn ohen veel te jong.

XkusjesX

Berichten: 44
Geregistreerd: 16-10-16
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 16:44

Jetta schreef:
Een pony inrijden is hartstikke leuk, maar het dier is pas 3,5 als ik het goed begrijp. In mijn ohen veel te jong.


Vind ik ook, maar ze is nou eenmaal ingereden met 2,5, wat niet mijn keuze is geweest. Ze is dan ook niet van mij en gebeurd is gebeurd. Daarom, zou ik, stel dat ik het doe (waar ik door al deze positieve woorden toch wel meer over denk), het rustig aanpakken zodat ze ook nog even lekker puppy-paard kan zijn!


{EDIT} even een update voor iedereen:

ik denk er over na het te gaan doen, al jullie positieve woorden en lieve antwoorden laten me toch inzien dat het te combineren valt en ik niet altijd mezelf verplicht hoef te voelen ! bedankt daarvoor. Als je me nog een advies wilt geven of een mening is dat nog steeds welkom hoor :)

XkusjesX

Berichten: 44
Geregistreerd: 16-10-16
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 16:50

Joltsje schreef:
als ik zo je antwoorden lees heb je onderbewust al je besluit genomen, dus ook ik zeg. ga er voor.

wel mag je gerust wat meer "eisen stellen" richting de eigenaar.
ze hebben geen bak, dit lijkt me wel handig, kunnen zij jou en de pony daar heen brengen? of is er een bank in de buurt? zijn alle spullen die je nodig hebt er? duidelijk zijn in wat je verwacht.

succes


Bedankt voor je antwoord! Daar had ik zelf nog niet aan gedacht eerlijk gezegd.
Ik ga er in ieder geval mee aan de slag :)
Dat onderbewuste besluit is er inderdaad maar als ik dan in mijn bed lig kruipen toch die ramp scenario's weer in mijn hoofd. Overdag weet ik zeker dat ik het wil dan maar 's avonds begin ik dan toch weer te twijfelen! zal wel door de spanning komen haha!

mikitaxxx
Berichten: 31
Geregistreerd: 07-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:37

Heel leuk TS! Als het goed voelt en je inderdaad goede begeleiding hebt, regels en voorwaarden opstelt zeg ik zeker doen! Dit is natuurlijk wederom een super kans voor jou om meer ervaring op te doen en het klinkt als een leuke pony en aardige mensen! :D

Hou je ons op de hoogte? Misschien zelfs een volgtopic? :o

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:44

Jennanne schreef:
Maar 1.60 op 1.25 lijkt me nog wel te doen toch? Er vanuit gaande dat de pony nu ook al wel 1.25 is natuurlijk.

Dat is net zo als iemand van 2m15 op een een paardje van 1,66
En hetzelfde als iemand van 2 meter op 1,55.
Is best lang voor een groen paard.

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Moet ik het aanbod aannemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:05

Tja maar een pony mak maken en geschikt voor kleinere kinderen kan niet door echt kleine / jonge kinderen gedaan worden. Voor een periode dan een langer maar wel licht persoon erop is dan beter.

Ik heb zelf ook met 1,70m een Welsh A beleerd. Na een jaar ( incl lange vakantie van 3 maand) was hij braaf voor kleinere kinderen en ging ik er alleen heel soms een paar rondjes op als hij ondeugend was.

XkusjesX

Berichten: 44
Geregistreerd: 16-10-16
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 13:34

UPDATE

lieve allemaal,
ondanks alle lieve antwoorden en positieve reacties heb ik toch besloten om het niet te gaan doen.
Komende maanden staan heel vol gepland en dit is natuurlijk een belangrijk schooljaar. Komenden maanden heb ik elke week minstens 2 belangrijke proefwerken. Ik heb besloten dat school voorgaat en ik me niet kan en mag laten afleiden door andere leuke bezigheden en school daardoor verwaarlozen. Heel jammer vind ik dit, maar het is voor mijzelf en voor de eigenaar de beste beslissing. Aangezien ik natuurlijk geen beloftes wil maken die ik achteraf niet na kan komen. Helaas komt hier wel het moeilijke punt van de dag zo dadelijk. Ik moet de eigenaar op gaan bellen en het slechte nieuws vertellen. Dat vind ik enorm lastig omdat ik niemand teleur wil stellen en stiekem deze beslissing heel moeilijk heb gevonden om dat mijn gevoel zegt dat dit dé kans is waar ik al zo lang op wacht. Maar ik weet dat ik het goed moet doen en niet half, wat wel zou gaan gebeuren als ik dit met school, paardrijles en turnen zou gaan combineren. Ik moet voor mezelf kiezen deze keer, iets wat ik het liefst niet zou doen. Ik hoop dat jullie die begrijpen en ik wil jullie bedanken voor de lieve berichten.
Ik vind dit ontzettend moeilijk om te schrijven maar ondanks dat ik een klik heb met het beestje moet ik voor een keer toch egoïstisch zijn, iets wat ik totaal niet wil.
Dankje,

TS

mikitaxxx
Berichten: 31
Geregistreerd: 07-03-12

Re: Moet ik het aanbod aannemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 15:14

Heel knap van je hoor TS! Dappere beslissing en je moet je zeker niet schuldig voelen :(:)
Als je het straks weer wat rustiger hebt komt er vanzelf wel weer wat op je pad :D

Succes met je schooljaar en natuurlijk met paardrijles en turnen xx