Afspraken tussen bijrijder

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paardje87

Berichten: 923
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 10:28

Een kleine update weer voor de geinteresseerde, ik had dus alleen het verhaal van mijn stalgenootje gehoord dus ik wou de andere kant van het verhaal weten, dus mijn verzorgster had mij gebeld en het uitgelegt.


- Het zonder zadel rijden had ze niet gelezen op de lijst dat het niet mocht , stond er overigens wel op maar ze zegt er over heen te hebben gelezen.
- De dag, ze was in de war met de dagen, dit omdat ze een week extra vakantie had en dacht dat het al dinsdag was i.p.v maandag.
- Het springen, mijn stalgenootje had balken zien liggen en in de zelfde bak was ze op dat moment met mijn paard bezig, verzorgster heeft het uitgelegt en volgens eigen zeggen was ze daarvoor zelf aan het springen , beetje in de trant van 'paardje spelen'.

De vader en de moeder heb ik beide nog gesproken en die hadden ook een goed gesprek met haar aangegaan.

Nu zou ik graag jullie advies willen, wat jullie van de uitleg van mijn 'verzorgster' zouden vinden?
Ik wilde beide kanten van het verhaal horen , stalgenootje en verzorgster, deze heb ik nu maar ik weet even er niks bij te denken, dus of jullie mij een beetje uit de brand kunnen helpen :(:)

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:39

Ik zou haar alsnog de deur wijzen. :o

Je zou verwachten dat een "kind" juist extra oplettend is als je haar "net" hebt aangesproken op haar gedrag. Deze lijkt daar direct weer maling aan te hebben. :o

Ik zou niet gerust zijn deze persoon alleen te laten met mijn paard, ik neem aan dat je geen toezicht steeds wilt blijven houden, dus dan zou het einde verhaal zijn voor mij.

Mrs_Midnight

Berichten: 338
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Afspraken tussen bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:44

Ik zou zeggen: sorry, maar als het al te moeilijk is om duidelijke regels op te volgen, en je de dagen van de week nog niet uit elkaar kunt houden houd het voor mij op. (maar ja, ik ben een keiharde bitch wat dat betreft..)Jij hebt een poedersuiker nu, je vertrouwd haar niet meer, dan moet je er mee stoppen. Daar heb je geen verzorgster voor. Jammer maar helaas.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Afspraken tussen bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:51

Het zonder zadel rijden zie ik pas gistermiddag op het lijstje verschijnen. Dat stond niet op het lijstje waarmee je het topic begon. Die verwarring begrijp ik dus. (of is er een lijstje dat ik gemist heb? )

Heeft je stalgenootje haar echt zien springen of de balken gezien en gedacht 1+1=2?

Dat soort dingen spelen bij mij mee in de uiteindeindelijke beslissing.
Vergeet niet dat in de periode dat dit topic gisteren liep zij waarschijnlijk op stal was en dat stukje gemist heeft.

Als niet duidelijk is of er nu wel of niet met het paard gesprongen is zou ik het voordeel van de twijfel geven. Maar wel duidelijk, volgende keer is het exit.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:54

Ik zou haar enkel bij mijn paard willen als ik er gedurende hele lange tijd bij kan zijn. Het is volgens mij niet wat je zoekt?

paardje87

Berichten: 923
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 10:58

ingvdh schreef:
Het zonder zadel rijden zie ik pas gistermiddag op het lijstje verschijnen. Dat stond niet op het lijstje waarmee je het topic begon. Die verwarring begrijp ik dus. (of is er een lijstje dat ik gemist heb? )

Heeft je stalgenootje haar echt zien springen of de balken gezien en gedacht 1+1=2?

Dat soort dingen spelen bij mij mee in de uiteindeindelijke beslissing.
Vergeet niet dat in de periode dat dit topic gisteren liep zij waarschijnlijk op stal was en dat stukje gemist heeft.

Als niet duidelijk is of er nu wel of niet met het paard gesprongen is zou ik het voordeel van de twijfel geven. Maar wel duidelijk, volgende keer is het exit.



Het zonder zadel rijden heb ik pas later aan het lijstje toegevoegd ja, maar de lijst die ik haar heb gestuurd was een definitieve waar dat wel opstond dus ze zou het kunnen hebben gelezen.
Het springen betreft stalgenootje zag balken in de bak en zei later ( niet heel slim dus :(:) ) dat ze 1+1= 2 dacht. De lijst had ze wel al gelezen op de whatsapp voordat ze er was.

Anoniem

Re: Afspraken tussen bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:10

Wat een onzin verhaal van je bijrijdster. Naast dat lijstje heb je haar ook vertéld dat ze niet mag springen, en toch doet ze het.

En 'paardje spelen'? Het is een stal, geen speelplaats. De deur wijzen (en een ander slot op je kast)

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:08

Je kunt 13 jarigen niet kwalijk nemen dat ze paardje spelen. Dat hoort bij de leeftijd. OFWEL voorzie jij opvang wanneer het kind met het dier bezig is OFWEL ga je op zoek naar iemand die 18+ is en het allemaal zelf kan. Als je met een 13 jarige in zee gaat moet je ze zeker het eerste jaar heel goed begeleiden. Daarna kan je ze onder begeleiding rustig aan meer en meer vrijheid geven als het heel goed voelt. Hoe snel je daarmee kan gaan hangt uiteraard van kind tot kind af. Ik denk dat jij te veel van dit kind verwacht. Ik zou het heel vriendelijk afsluiten met de ouders en dit kind en zeggen dat ze naar iets op zoek moeten gaan met begeleiding.

Anoniem

Re: Afspraken tussen bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:27

Heel eerlijk? Ik zou als ik zelf echt minder tijd heb voor mijn paard niet iemand nemen van onder de 16, liefst zelfs 18+. Ze zit in haar proef maand en als ik het goed begrijp uit het topic heb je al 3 keer moeten ingrijpen. Een lijstje met regels opstellen is prima ook voor een eventuele andere bijrijdster in de toekomst. Het niet springen lijkt me duidelijk dus hoe haalt ze het in haar hoofd om dat toch te doen? :x ook het gewoon heen gaan zonder overleg kan in mijn ogen niet.
Toen ik mijn paardje nog had heb ik ook wel bijrijders gehad ook altijd zoeken naar 16/18+ kwam ook een meid van 14 op m'n pad maar die wou ook van alles waarvan ik zei ja sorry alleen met mij er bij, ook omdat ik zoiets had als er iets gebeurd en er is niemand bij die weet wat er gebeurd is voel ik me verantwoordelijk voor het minderjarige meisje, ik stond dan op een kleinschalige stal waar je je dus echt alleen moest kunnen redden. Ook buiten rijden springen etc moest onder mijn toezicht waardoor ik eigenlijk alsnog de tijd er aan had die ik eigenlijk niet had waarvoor ik een bijrijdster zocht. Dus ik ben daar heel snel mee gestopt en zodra ik een mailtje wel kreeg van een minderjarige legde ik het gewoon uit.
Dat is mijn verhaal, jou stadgenoten houden het wel in de gaten maar moet je dat echt willen..? Het lijkt me toch niet voor geen enkele partij de bedoeling dat je stalgenoten je bijrijdster in de gaten houden omdat ze dingen "vergeet" of dat je er zelf bij moet zijn om het in de gaten te houden.
Ik denk echt dat je dat niet moet willen.
Voor mij zou het klaar zijn en zou ik een echt verantwoordelijke bijrijdster zoeken

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Afspraken tussen bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:31

Ik heb een 13 jarige leaser die met mijn paard opgenomen is voor komend jaar in een regionaal training/talentenplan, dus niet alle jonge ruiters zijn nog zo "speels"/"gemakzuchtig".

Ts, bedenk of je nog vertrouwen hebt in de bijrijder, dat is het meest belangrijk.

Anoniem

Re: Afspraken tussen bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:58

Ik vind het zelf een heel slappe uitleg. Paarden zijn, hoewel je er natuurlijk ook heel veel lol mee kunt hebben, in de eerste plaats serieuze dieren die serieuze zorg nodig hebben. En blijkbaar kan dit meisje dat nog niet aan. Als je haar al drie keer aan hebt moeten spreken in één maand tijd, lijkt me dat een duidelijk signaal. En de dagen door elkaar halen? Kom op zeg, dat trucje ken ik ook nog wel...

Ellen_ov

Berichten: 1316
Geregistreerd: 12-01-17

Re: Afspraken tussen bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 13:09

Ik zou het vertrouwen kwijt zijn, dit klinkt allemaal te gemakkelijk. Uiteindelijk blijft ze 13 en is ze nog niet in staat die verantwoording te dragen. Wat al blijkt uit 3x in 1 maand moeten aanspreken.

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 13:19

Na het lezen van de eerste pagina had ik al zoiets van wieberen met die dame. En nu, duidelijk gevalletje van ik doe toch lekker wat ik zelf wil en komen ze er achter dan verzin ik wel iets. Dus er uit met deze dame en een ander zoeken want vertrouwen is een eerste vereiste en dat is er niet.

jojoleinee

Berichten: 2658
Geregistreerd: 11-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 13:55

cobiie schreef:
Ik heb een 13 jarige leaser die met mijn paard opgenomen is voor komend jaar in een regionaal training/talentenplan, dus niet alle jonge ruiters zijn nog zo "speels"/"gemakzuchtig".

Ts, bedenk of je nog vertrouwen hebt in de bijrijder, dat is het meest belangrijk.


Ik ben als 12 jarig meisje begonnen met paarden verzorgen maar heb me echt nóóit zo gedragen. Er zijn er vast die zich misdragen maar ook genoeg die ontzettend dankbaar zijn dat ze je paard mogen rijden en zich fatsoenlijk gedragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 13:58

jojoleinee schreef:
cobiie schreef:
Ik heb een 13 jarige leaser die met mijn paard opgenomen is voor komend jaar in een regionaal training/talentenplan, dus niet alle jonge ruiters zijn nog zo "speels"/"gemakzuchtig".

Ts, bedenk of je nog vertrouwen hebt in de bijrijder, dat is het meest belangrijk.


Ik ben als 12 jarig meisje begonnen met paarden verzorgen maar heb me echt nóóit zo gedragen. Er zijn er vast die zich misdragen maar ook genoeg die ontzettend dankbaar zijn dat ze je paard mogen rijden en zich fatsoenlijk gedragen.


Hier sluit ik me helemaal bij aan. Ik begon met rijden op m'n 8e op maneges en had op mijn 13e of 14e mijn eerste verzorgpony, ik haalde het niet in mijn hoofd om me daar niet aan afspraken te houden of zelf maar wat om te klooien, als ik iets niet wist of twijfelde klopte ik altijd even aan bij de mensen waar de pony in stalling stond. Inderdaad moet er ook niet vergeten worden dat er dus ook genoeg van die leeftijd zijn die wel serieus zijn maar dit meisje had bij mij na de 2e keer in een maand proeftijd afspraken breken al mogen vertrekken. Het is niet voor niets proeftijd ik denk als TS nu voor de 3e keer het bij een waarschuwing laat dat het meisje misschien wel gaat denken ach ze stuurt me toch niet weg dus ik doe lekker wat ik wil.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Afspraken tussen bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 14:02

Ben ik met jullie eens hoor.
Ik haalde die streken ook echt niet uit. En ik weet wel zeker dat heel veel andere dat ook niet zouden doen.
Zeker niet als er al een lijstje is.
Nee deze meid heeft gewoon overal maling aan.
Die heeft nog niets bij de paarden te zoeken alleen.

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Afspraken tussen bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 14:10

De ene 13 jarige is volwassener dan de ander... Ik moet eerlijk toegeven dat ik er niet blij mee zou zijn als mijn bijrijdster de gemaakte afspraken niet nakomt. Dat er één keer iets gebeurt, dat kan nog wel (ligt aan de situatie). maar na een gesprek en daarna weer een situatie wat niet was afgesproken, dan zou ik toch wel iemand anders gaan zoeken. Het is toch je paard.. je wilt dat iemand er serieus en goed mee omgaat. je hebt tenslotte niet voor niets afspraken gemaakt.

imaudy
Berichten: 5040
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 15:15

Als je haar als bijrijdster houdt dan wordt je lijstje regels steeds langer denk ik :+
Ik zou ermee stoppen...ze klinkt niet erg serieus.

jojoleinee

Berichten: 2658
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Afspraken tussen bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 15:43

Ik vraag me af hoe serieus dit meisje is als ze 16 of 18(+) is.. Misschien is het wel iemand die je helemaal nooit bij je paarden wil hebben.
Voor nu zou ik er iig ook erg klaar mee zijn hoor!

PrinceAmos
Berichten: 2757
Geregistreerd: 26-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 15:45

Ze is 13.. een kind. Wat verwacht je van haar? Gedrag van een 18 jarige? Dat kan niet, dat mag niet. Heeft je stal genoot haar werkelijk zien springen? Of is het meer van een mug een olifant?

Ik vind het altijd zo storend dat mensen een topic achter hun bijrijders rug om maken en daar in staan klagen.. moet ik het wel doen? Of moet ik haar niet doen? Die keuze is aan jezelf en daar kan bokt niks mee..

Zo aan je verhaal op te merken zoek je iets anders. In elke post die je plaatst zit al een negatief iets, en je wou iets positiefs. Maar goed, wie ben ik?

Mijn post kan verkeerd over komen op mensen, dat is totaal niet zo bedoeld.. maar meer hoe ik erover denk.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Afspraken tussen bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 15:46

Ook van een kind van 13 kun je verwachten dat het afspraken na komt.
Dat zal ze op de middelbare school voortaan ook wel moeten hoor. :)

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 19:57

cobiie schreef:
Ik heb een 13 jarige leaser die met mijn paard opgenomen is voor komend jaar in een regionaal training/talentenplan, dus niet alle jonge ruiters zijn nog zo "speels"/"gemakzuchtig".

Ts, bedenk of je nog vertrouwen hebt in de bijrijder, dat is het meest belangrijk.
Waarschijnlijk zit hier een trainer + de ouders achter?

bruintje123 schreef:
Ook van een kind van 13 kun je verwachten dat het afspraken na komt.
Dat zal ze op de middelbare school voortaan ook wel moeten hoor. :)
Uiteraard, en het leren gaat met vallen en opstaan! Kinderen in de middelbare school leren om afspraken na te komen, zich te organiseren, leren allerlei sociale vaardigheden, doen kennis op etc... Het gaat allemaal niet vanzelf. De ene leert dan weer wel sneller dan de andere maar ze moeten allemaal leren.

Van een volwassene kan je verwachten dat ze de afspraken direct nakomt. Een 13 jarige moet hierin begeleid worden. Ik verzorgde als 14 jarige ook paarden van anderen en deed wat ze van mij verwachten maar ik werd wel ondersteund en begeleid. Ik mocht stapje bij stapje meer en meer alleen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Afspraken tussen bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 20:00

Maar wat ze hier allemaal flikt heeft niet meer met leren te maken maar met de brutaliteit om overal maling aan te hebben en je eigen ding te doen. Ondanks lijstje.
En ja dan mag ze gaan leren...leren dat zoiets niet gepikt word en het consequenties heeft in de grote mensen wereld waar mama niet al je fratsen goed kan praten.

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Afspraken tussen bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 20:06

Ik zou ook stoppen, omdat je nu niet meer met een fijn gevoel je paard achterlaat, altans, ik zou dat niet kunnen. Ik zou constant zorgen maken over of ze nou geen domme dingen aan het doen is.

Daarbij, zitten er consequenties aan en is het niet de eerste keer dat ze iets doet wat niet mocht.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 20:16

bruintje123 schreef:
En ja dan mag ze gaan leren...leren dat zoiets niet gepikt word en het consequenties heeft in de grote mensen wereld waar mama niet al je fratsen goed kan praten.
Het is inderdaad een les voor haar dat als ze niet luistert ze een straf krijgt (namelijk het niet mogen verzorgen van een paard). Van kinderen zonder eigen pony maar met een verzorgpaard wordt veel verwacht. Van een kind van een ander pik je namelijk veel minder dan van je eigen kind.
Kids die eigen pony's hebben doen waarschijnlijk ook soms fratsen met 'hun' pony. Maar volgens mij neemt mama of papa dan de pony niet af en wordt alles bedekt met de ouderlijke liefde. Die moeten zich nog geen zorgen maken over de grote mensenwereld. Toch niet op dit gebied.

Het is ook een les voor de volwassenen hier. Als je een jong iemand neemt, dan moet je de eerste tijd investeren in tijd.

Beide kanten leren :-)