Verzorgster zonder rijden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bella123

Berichten: 734
Geregistreerd: 27-03-07
Woonplaats: Zwartewaal

Verzorgster zonder rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 10:48

Voordat ik wat actiever ga zoeken, vroeg ik me af of er daadwerkelijk animo voor zou zijn, dus ik dacht, ik toets het eens hier op bokt. In het kort: mijn voormalige sportpaard (merrie, 13 jaar, Z1) is anderhalf jaar geleden afgekeurd: artrose in haar kogel. Ze is er gelukkig niet (meer) kreupel op, maar was dat wel (zo zijn we er uiteindelijk ook achter gekomen). Ik heb haar op pensioen gezet en zo lang ze pijnvrij in de wei kan scharrelen mag ze lekker bij ons blijven. Dat gaat gelukkig heel goed!
Sinds augustus dit jaar heb ik er een jong sportpaard bij gekocht waar ik lekker op kan rijden. De dames staan overdag elke dag een aantal uur samen in de paddock en tussen april - november 24/7 buiten op de wei. Nu ik een paard erbij heb, heb ik minder tijd voor mijn 13-jarige merrie en ik zou het fijn vinden als iemand een of meerdere keren per week eens lekker tuttelt met haar, beetje poetsen, kroelen, stukjes wandelen aan de hand (we wandelen nu gemiddeld eens per week samen een uurtje/km of 5). Ik wil dus een verzorgster voor haar zoeken (want erop rijden kan niet meer/wil ik niet) maar ik vraag me af: zouden er uberhaupt wel mensen zijn die dat leuk vinden? Voor een paard zorgen waar ze nooit op kunnen rijden of mee longeren? Af en toe rijden op mijn andere paard is geen optie, daar wil ik geen andere ruiter op dan mijzelf.

Wat denken jullie?

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Verzorgster zonder rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 11:01

Ik denk dat het mogelijk is,maar het moeilijk zoeken is. Immers zouden de meeste liefst een paardje doen waar ze wat meer mee kunnen. Daardoor heb je tenslotte zelf ook een ander paard erbij gekocht, omdat je er minder mee kon. Dus ik denk wel dat het kan,maar ze dun bezaaider liggen,en vaak als ze een ander paard kunnen doen met meer mogelijkheden zijn ze weer weg,voor jou de vraag of je dat ziet zitten denk ik.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 11:01

Mijn ervaring is ze zeggen dat ze het niet erg vinden, maar na een tijdje stoppen ze er toch mee.
Blijkbaar hadden ze toch andere verwachtingen of hopen ze stiekum dat het ooit toch gaat gebeuren.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 11:02

Dat is er zeker wel. Ik ken een aantal mensen die het heerlijk vinden om met het paard bezig te zijn, maar niet zozeer willen rijden.

Zijn wel allemaal volwassen mensen.

Bella123

Berichten: 734
Geregistreerd: 27-03-07
Woonplaats: Zwartewaal

Re: Verzorgster zonder rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 12:19

Hee HorseTopShop jij zit hartstikke bij mij in de buurt! Ik zoek juist een volwassen iemand, ook al is ze niet meer voor de sport, het blijft mijn kostbaarste bezit, dat geef je niet zomaar uit handen. Als je iemand weet die in Zwartewaal zoiets zou willen hou ik mij aanbevolen :)

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Verzorgster zonder rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 12:48

Zou je een verzorger misschien grondwerk(lessen) of vrijheidsdressuur kunnen bieden? Daar is misschien wat meer animo voor dan alleen tutten

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 14:07

Ze zijn er vast wel. Er zijn ook mensen die liever grondwerk doen. Maar ze zijn wel in de minderheid.
Maar als iemand ook rijdt denk ik dat het wel lastig is. Je bent ze dan zo kwijt als ze iets tegen komen waarbij wel de mogelijkheid tot rijden is.
Er is ook wel een verschil in helemaal niet kunnen rijden of zo af en toe is een stapritje kunnen maken.
Wie niet waagt wie niet wint.

KM_Ris

Berichten: 2943
Geregistreerd: 22-12-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 14:11

Het is wel mogelijk hoor. ik heb zelf ook een tijdje een paard alleen verzorgd. als ik wou mocht ik ook rijden maar ik vond het eerlijk gezegd veel leuker om haar te verzorgen en poetsen en knuffelen !
ze zijn er dus wel maar ben bang dat ze moeilijk te vinden zijn
Laatst bijgewerkt door KM_Ris op 24-01-18 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Re: Verzorgster zonder rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 14:14

Ik denk dat dat wel moeilijk gaat worden om iemand te vinden.
Verzorgers willen graag ook wel rijden namelijk, of wat Troi al aangaf, misschien de mogelijkheid tot grondwerklessen of vrijheidsdressuur.
Is je paard daarvoor geschikt?

Toen ik verzorger was, wilde ik wel graag een paardje waar ik ook op kon/mocht rijden.

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 14:22

Is zeker wel mogelijk, heb ik zelf ook paar keer gedaan :j
Vond het wel altijd prettig als iets meer kan dan poetsen, zoals lekker wandelen, vrijheidsdressuur of grondwerk. Zou zelfs iets zijn wat ik nu wel zou willen, en ik ben 20.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 15:32

Zijn naast wandelen aan de hand ook stapbuitenritjes en grondwerk/werken aan de hand een optie? Dan wordt het wat makkelijker. Mijn vorige paard was ook gevoelig/onregelmatig in draf onder het zadel (onbelast op zachte bodem dag je het niet echt maar ik voelde het wel. Ze had dan zere voeten en ging gevoelig lopen) maar stappen was goed voor haar vond de dierenarts. Hoe meer stappen hoe beter. Dat mocht ook onder het zadel. Er heeft toen twee jaar een twintiger voor haar gezorgd en met haar gestapt en af en toe reed ze ook mijn oude pony. Toen ik haar in liet slapen is diegene pas een andere pony gaan verzorgen.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Verzorgster zonder rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 15:45

Als je niet erg vind als ze jonger zijn is best wel te vinden :)

Bella123

Berichten: 734
Geregistreerd: 27-03-07
Woonplaats: Zwartewaal

Re: Verzorgster zonder rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 22:00

Bedankt voor jullie reacties! Ik zal proberen jullie vragen te beantwoorden.
Wandelen aan de hand is in ieder geval mogelijk (graag zelfs maar moet wel langzaam worden opgebouwd omdat madame al bijna 2 jaar niets staat te doen, op een wekelijkse wandeling na). Ik denk dat grondwerk en vrijheidressuur ook kan, als ze maar niet teveel belast wordt. Ze blijft nu zuiver en dat wil ik graag zo houden, dus ik wil niet dat ze nog draaft of galoppeert (behalve als ze dat zelf doet in wei of paddock).
Misschien dat een stapritje in de toekomst mogelijk is, maar dan moet ik er 100% vanuit kunnen gaan dat iemand niet toch stiekem een drafje probeert... ik wil dat dus in eerste instantie niet aanbieden want ik wil mensen geen valse hoop geven. Ik snap dat mensen liever willen rijden, vandaar ook dat ik hier eens wilde peilen wat jullie vinden.
Ook al is ze met pensioen, ze is nog steeds heel belangrijk voor me en ik ben heel zuinig op haar <3

x__danii

Berichten: 198
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 22:45

Ik denk zeker dat het mogelijk is iemand te vinden. Bij mij op stal lopen er 2 dames rond die niet rijden/longeren, enkel de paarden lekker komen buitenzetten / er een stuk mee gaan wandelen. Daarnaast wordt er heel wat gepoetst, gewassen en getut :).

Met grondwerk en (zeker) vrijheidsdressuur zou ik wel oppassen; je belast al gauw te veel, zeker als mensen niet bekend zijn op dat gebied. Daarnaast is het natuurlijk als verzorgster leuk om steeds verder te komen; dus die verleiding moeten ze wel kunnen weerstaan.

Succes, er komt vanzelf iemand op jullie pad :)!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Verzorgster zonder rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 22:58

Ik ben helemaal geen rijder, maar vind t wel lekker om met een paard te frutten... Ik zou het overwegen :j

Ga bij een vriendin ook weleens "paardjes poetsen" ;)

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Re: Verzorgster zonder rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 23:11

Ik doe het al twee jaar; verzorgen, zonder rijden :j
Hoewel de eerlijkheid wel gebied te zeggen dat ik wel longeer/losgooi, naast het wandelen, VD, tutten en natuurlijk uitmesten etc.
Maar de laatste weken is hij geblesseerd geweest en heb ik "niks" kunnen doen; het is niet anders, maar gelukkig mogen we weer opbouwen :)
Ik ga één keer in de week, vaker soms als zijn eigenaresse op vakantie is :) en ik vind het helemaal geweldig :j
Heerlijk buiten bezig zijn, genieten van dat gekke, eigenwijze beest met zijn prethoofd :D

En het "rare" is: zijn eigenaresse was helemaal niet op zoek naar een verzorger. Maar ze zag mijn oproepje en was gewoon zo goed en lief om te reageren, met het idee om iemand anders ook van haar paard te laten genieten +:)+
Daar ben ik haar nog steeds dankbaar voor en kunnen het goed vinden met elkaar, dus ik ben ook weer een "paardenvriendinnetje" rijker :)

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 23:12

Ja zeker die zijn er. Ik ben er zo 1 haha. Ik heb al 8 jaar lang een paardje, en reed hem eerst gewoon dagelijks, maar op een gegeven moment werd het rijden zo’n strijd dat ik het leuker vond om met hem te tutten en te wandelen enzovoorts. Een ander meisje rijd hem nu 3 keer per week. Hij is ookal bijna 26 dus dat is helemaal prima zo.

Ik denk dat er echt wel animo voor is. Al zullen dat weinig jonge meiden zijn, ik denk meer een volwassene.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 20:20

Je kunt uiteraard het stappen onder het zadel doen als je zelf met je andere paard ook gaat wandelen of stappen. Dan weet je zeker dat er alleen gestapt wordt.

Mijn huidige paard is nu 1,5 jaar geleden geblesseerd geraakt. Collateraalbanden van het hoefgewricht rechtsachter verrekt. daar kwam ook een aantal maanden 1 a 2x per week een meisje voor om haar te stappen onder het zadel. Of buiten aan de hand te wandelen. Ik was dan thuis dus er was wel toezicht en ik of een stalgenootje hielp ook regelmatig als de merrie wat druk was.

Dat ging steeds beter tot het meisje zelf geopereerd moest worden. Daarna is ze niet meer teruggekomen. Wel zonde want ik ben net paar weken geleden weer voor controle geweest en mag proberen haar weer op te trainen met draf en galop er bij aan de longe en als het goed gaat ook weer onder het zadel er bij.

Nu is ze een poos niet onder zadel gestapt dus moet dat weer opgepakt en wellicht op zoek naar nieuwe bijrijdster want ik train zelf sinds eind augustus begin september een paardje voor iemand anders (had 2 jaar stilgestaan vanwege gebrek aan ruiter) en dat gaat erg leuk dus die wil ik blijven rijden.

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Re: Verzorgster zonder rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 20:43

Ik heb ook twee verzorgpaarden gehad (nog steeds 1) waar ik niet op rijd. Ik vind troetelen net zo leuk! Veel van mijn vrienden in de paardenwereld denken er net zo over. Er zijn denk ik genoeg mensen die dit leuk vinden om te doen.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 20:51

Saskia9 schreef:
Ik denk dat het mogelijk is,maar het moeilijk zoeken is. Immers zouden de meeste liefst een paardje doen waar ze wat meer mee kunnen. Daardoor heb je tenslotte zelf ook een ander paard erbij gekocht, omdat je er minder mee kon. Dus ik denk wel dat het kan,maar ze dun bezaaider liggen,en vaak als ze een ander paard kunnen doen met meer mogelijkheden zijn ze weer weg,voor jou de vraag of je dat ziet zitten denk ik.


hmm dat valt nog wel mee denk ik..

ik kreeg via een goede vriendin een vraag of ik eventueel een verzorgster wilde voor mijn pony die niet reed..

helaas is het hier andersom.. An sich zou ik geen bezwaar hebben tegen een goede bijrijdster die mijn paard wat extra beweging kan geven en zeker een die wat bakwerk met hem wil doen (ik zwerf graag zelf door de bossen en bakwerk is niet echt zijn ding.. ook niet echt het zijne... beetje een met een gebruiksaanwijzing, dus dan zou het een wat meer ervaren ruiter moeten zijn die het leuk vind om door te pakken en dat rijtechnisch ook kan.).. Als mijn pony ergens niet om geeft is het getrut en gepoets, het is er 1x overheen niezen en hij is schoon en veel meer tijd vind hij zelf blijkbaar ook niet dat je nodig hebt..

een verzorgster die niet rijd, zou dus hier juist niets te doen hebben lol..

Er zijn genoeg mensen die ontzettend van paarden houden, maar er voor geen goud (meer) zouden willen opstappen, of gewoon liever niet rijden..

alleen vaak zijn dat niet de mensen die adverteren of advertenties zoeken.. Immers als er een verzorger gezocht wordt, moet het ook nog vaak minimaal M niveau 18+ met 30 jaar ervaring met paarden bijvoorkeur ;).. die krijgen zo vaak nee te horen, dat ze af en toe nog eens bij een boer vragen als ze langsfietsen misschien maar verder niet meer..

ik denk dat je je vraag het beste tussen je vrienden, familie en kennissen in je buurt kunt uitzetten.. en dan krijg je vanzelf wel feedback over iemand die graag een paard zou willen verzorgen.. Misschien nog jong, of totaal geen ervaring.. maar dan zul je er misschien wat energie in moeten steken.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 25-01-18 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunny8
Berichten: 66
Geregistreerd: 12-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 20:51

Ik heb ook een tijd een verzorgpony gehad waar ik niet op kon rijden en niet mee kon longeren, omdat hij een blijvende blessure had aan zijn achterbenen. Toch vond ik het erg leuk om hem te verzorgen! Mij maakt het zelf niet zoveel uit of ik wel of niet kan rijden met een paard, het gaat mij er meer om dat ik een band kan opbouwen met een paard en dit kan ook met wandelen en poetsen. Ik weet niet of iedereen er zo over denkt, maar ik denk zeker dat er mensen zijn die het leuk vinden om uw paard te verzorgen zonder erop te kunnen rijden hoor. :)

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 21:20

Die zijn er zeker wel hoor!

Ik heb zelf een verzorgpaard waar ik wel mee mag rijden en ook vaker rij, maar er gaat niets boven lekker met zijn tweetjes wandelen, borstelen en gewoon tijd met elkaar doorbrengen door aan de hand te grazen en te knuffelen.

Zelfs mesten, voeren en klusjes doen word ik heel gelukkig van! Heerlijk om een paard met voer en een schone paddock achter te laten :) ik ken veel mensen in mijn omgeving die veel liever lekker buiten zijn en wandelen en poetsen dan dat ze rijden. Ik denk zelfs dat ik er meer ken die dat doen dan dat ze rijden :)

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Verzorgster zonder rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 12:11

je moet ze dus alleen niet op manege en 'penny' fora of paardrijgerelateerde forums zoeken.. maar in de 'liefde voor dieren' hoeken.. die overlapt vanzelfsprekend met bokt voor een groot deel.. maar daar zul je meer mensen vinden die het heerlijk vinden om met dieren om te gaan in z'n algemeen, dan ruiters..

immers dan is een paard niet meer dan een warm en trouw dier, net als een hond op een andere manier is.. die (grotere groep) is meer van de afdeling, liefde en verzorgen en minder met wat je nog meer met de dieren kunt doen.

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 12:24

Jawel, die zijn er wel hoor :j

Bij mij mogen de meiden nog wel rijden op mijn senior, maar vaker komen ze alleen knuffelen en poetsen dan dat ze ook daadwerkelijk rijden.

Wel zorgen dat je van te voren de verwachtingen duidelijk maakt, dat het ook echt in de toekomst niet om rijden gaat, maar alleen aandacht geven, etc.
En het is voor zo'n soort verzorgpaard ook niet heel logisch om dan om een bijdrage te vragen, je bent er zelf immers ook wel erg mee geholpen dat je merrie aandacht krijgt die je zelf te weinig kunt geven.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Verzorgster zonder rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 12:28

Ik ken er meerdere, bij mij op stal is er een verzorgster (volwassen) die biet meer zo graag wil rijden maar wel het wandelen en tutten enorm mistte. Die wandelt al jaren trouw elke week met dat paard.

Ken ook iemand die door een lichamelijk gebrek niet meer mag rijden, maar ook lekker aan het longeren, poetsen en wandelen is, en mee gaat op wedstrijden met de eigenaar.

En ik zelf op dit moment :')
Ik heb na het overlijden van Uni even een half jaartje ene break gehad en ga nu langzaam op zoek naar een nieuwe uitdaging.
Maar los van het af en toe even rijden voor anderen heb ik elke maandag een beestje die ik voor de eigenaar wandel en poets :D Goed voor mijn conditie en ik vond het wandelen sowieso altijd al erg gezellig :+