Is dit nou echt zo raar?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Percy

Berichten: 12085
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:09

Waarom laat je hem eigenlijk hengst? Er zijn uiteraard super brave hengsten maar aangezien je steeds benadrukt dat hij hengst is zal hij ook wat hengstengedrag vertonen?

Hengstje in combinatie met een jong zoontje, heel jong als hij er op kan gaan rijden, lijkt me nou niet erg ideaal.

Verzorger is, uit jouw beschrijving lezende, meer een hulpje, assistent en, straks, handige tweede persoon,.
Lijkt mij eerder logisch dat je die af en toe en aardigheidje geeft i.p.v geld te vragen .

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:13

Inderdaad dat was een aanname, mag trouwens hopen dat je er niet zelf opstapt, en mag ook hopen dat je er geen flinke meid van 16+ op gaat zetten ;).

Daarnaast is er ooit iemand begonnen met het vragen van bijdrages, en er zijn natuurlijk jonge meiden genoeg die hun ziel nog zouden verkopen om maar te mogen rijden dus ja die gaan daar dan voor betalen. Of het eerlijk is? Nee ik vind van niet. Wat ik wel eerlijk zou vinden is dat er de bijrijder verzorger zelf moet betalen voor hun lessen, dat zouden ze op een manege ook moeten. Maar betalen om een shetlander te verzorgen, of uberhoubt een pony/paard vind ik niet echt normaal..
Ik haalde vroeger uit mezelf maandelijks zakken brok en wortels en zorgde voor het paard en tuigage, mochten er andere dingen nodig zijn dan kocht ik dit dan ook zelf, maar dit deed ik uit mezelf, niemand die mij daar toe verplicht.

Daarnaast zeg je dat je het iemand gunt, maar waarom moet die persoon er dan voor betalen. Voor dat geld kunnen ze ook met sportpaarden werken in vakanties en weekenden en krijgen ze daar 20- 30 euro voor per dag en doen ze de hele dag wat ze graag doen.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:14

x_Nadia schreef:
Ik vind sommige reacties wel een beetje k*t/vervelend over komen?

Ik gun iemand een pony waar ze veel mee mogen dus het is voor beide een win-win.

Ik heb ook al meerdere keren aangegeven dat het duidelijk os en inmiddels mijn advertentie aangepast.

Ik heb ‘vroeger’ 40 euro moeten betalen voor 2 dagen.
Bij mij maakt het niet uit of je 2 of 7 dagen per week komt.
Ik DACHT dat het wel normaal was om tegen woordig een bijdrage te vragen.


Ik zou ook een bijdrage vragen hoor, vraag zelf ook een bijdrage aan mijn verzorgers. Het is niet veel maar toch, zij hebben (in mijn geval) 2 paarden waar ze alles mee mogen doen. 20 euro p/m is niks als je dan zo veel mag komen enz. Ik vind alleen je "veiligheidsregels" een beetje te. Ik snap dat je niet wilt dat iemand van onder de 16 alleen gaat mennen op de weg, maar verder vind ik het een beetje overdreven :) iemand van 14 of 15 kan ook echt wel met je pony alleen zijn op eigen erf. Je kunt toch de 1e keren erbij zijn en dan kun je bepalen of je het aan durft? Sommige 18 jarigen zijn veel onverstandiger dan iemand van 14 of 15.

Hij wordt toch binnenkort gecastreerd?

roekes

Berichten: 758
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Is dit nou echt zo raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:19

Ik blijf het maar apart vinden dan er betaald moet worden om een pony te mogen verzorgen of rijden. Ik heb 4 pony waar ik mee men en er zijn 3 meisjes die erop rijden,grondwerk doen of gewoon trutten. Ik ga geen bijdrage vragen. Ik ben allang blij dat de meiden van de ponys genieten en de ponys krijgen zo extra aandacht. ik help de meiden zelfs met opzadelen of ga met ze mee naar les of op buiten rit. Ik zie dat mijn pony er plezier in hebben daar heb ik wel wat voor over!

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:23

Sorry maar tot je 16e met begeleiding klinkt in mijn oren nog meer belachelijk dan die 20 e p/m.
Ik reed op mijn 11e al zelfstandig een haflinger, ging ermee op buitenrit alles. Fietste er 3 keer per week zelf heen (ca 6 km weg).
En op mijn 9/10e had ik samen met een vriendin een fjord om te verzorgen. Die konden we niet zo veel mee, chronisch kreupel dus geen rijden meer maar wel poetsen en wassen ed. Mn moeder is echt wel eens mee geweest maar in principe verzorgde wij met 9 jaar al een pony zelfstandig. Gratis overigens, eigenaresse was al lang blij dat hij wat extra aandacht van ons kreeg. De haf eerste 2 jaar ook gratis en daarna ca 45 euro per maand lease incl les van de eigenaresse.

Nu een andere haf, daar rijdt ik 1 soms 2 keer per week. Geen kosten omdat hij nog vrij groen is, alleen wilden ze dat ik les nam. Maar dat wilde ik sowieso ook zelf, dus de enige kosten die ik nu heb zijn voor les en dat is maar 30 in de maand, wat mij betreft een koopje voor wekelijks les die ook echt wel op niveau is.

Ik denk eigenlijk dat je veel te weinig vertrouwen hebt in anderen en in het uit handen laten van de verzorging van je pony om een verzorger/ster te zoeken.. Ik zou als ik jou was alleen iemand doen die je al kent.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:27

x_Nadia schreef:
Bij mij maakt het niet uit of je 2 of 7 dagen per week komt.

En hoe vaak denk jij dat die ervaren 16plusser zin heeft om (uren) mee te gaan om een kind te chaperonnen wat een shetlander gaat poetsen?

JoyCiej007

Berichten: 17426
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:31

x_Nadia schreef:
Dus is het dan echt zo raar dat ik dan €20 pm vraag om ook zeker te zijn dat het niet voor 1/2 keer is?


Ja. Een 16+ verzorgster die niet ohz kan rijden, en misschien af en toe mag mennen (moet ook verantwoord blijven; mennen moet je óók leren!) 20 pm laten betalen om aandacht te geven en voornamelijk klusjes te doen, vind ik raar en niet evenredig.

Hier 2 shetten en een Welsh, en nooit bijdrage gevraagd. Ook niet aan kleine ruitertjes die onder begeleiding de Welsh ohz rijden.

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:45

Tja, ik kreeg betaald voor het rijden van andermans pony’s, ging er iets kapot? Dan leverde ik uiteraard mijn bijdrage

Maar ts snap je wat hier allemaal aangekaart wordt?

troi
Berichten: 17029
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Is dit nou echt zo raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 15:04

Ik zou het nog eerder logisch vinden dat je iemand voor betaald eigenlijk..

Suzanne F.

Berichten: 49422
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 15:10

Eh ja dat is inderdaad raar. Je gaat geen 20 euro per maand vragen voor het verzorgen en helpen beleren van een Shetlander. Je mag al blij zijn als je iemand vindt.

Dee_Es

Berichten: 3673
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 15:19

laraxXxemma schreef:
Sorry maar tot je 16e met begeleiding klinkt in mijn oren nog meer belachelijk dan die 20 e p/m.
Ik reed op mijn 11e al zelfstandig een haflinger, ging ermee op buitenrit alles. Fietste er 3 keer per week zelf heen (ca 6 km weg).
En op mijn 9/10e had ik samen met een vriendin een fjord om te verzorgen. Die konden we niet zo veel mee, chronisch kreupel dus geen rijden meer maar wel poetsen en wassen ed. Mn moeder is echt wel eens mee geweest maar in principe verzorgde wij met 9 jaar al een pony zelfstandig. Gratis overigens, eigenaresse was al lang blij dat hij wat extra aandacht van ons kreeg. De haf eerste 2 jaar ook gratis en daarna ca 45 euro per maand lease incl les van de eigenaresse.
.


Ik had mijn eerste verzorgshetjes ook op mijn 9e, een merrie en een hengst. Als ik het me goed herinner hebben we die eerst netjes leren lopen aan een touwtje, leren vast staan, voetjes geven en leren longeren, en daarna ging ik gewoon met dat beestje langs de weg hoor. Heb wat km's afgesjouwd met die beestjes. Heb er nooit een cent voor betaald maar deze waren dan ook niet beleerd voor de kar dus daar zit nog wel een klein verschil in. Heb ik fouten gemaakt als 9 jarig hummeltje met een 3 jarige hengst, jazeker. Zijn er ongelukken gebeurd? Nee nooit. Ben er vooral heel handig van geworden. De eigenaar was in het begin wel in de buurt maar hielp bijna nooit. Ik zou een hoop eisen uit de advertentie halen en deze verder bespreken als je al in contact bent met een potentiele verzorger. Al die regels schrikken behoorlijk af denk ik.

FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Re: Is dit nou echt zo raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 15:28

Ik vind het niet zo raar hoor en zoveel vraag je er nou ook weer niet voor. Snap sommige reacties niet zo goed, volgens mij is het vrij normaal in de paardenwereld dat er voor een verzorgpaard soms wel betaald wordt. Als dit niet het geval is is dat mooi meegenomen.

Wat iedere eigenaar en verzorgster wilt.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Is dit nou echt zo raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 15:30

Vind dat niet raar als er effectief gereden mag worden.

Voor het alleen borstelen en dan nog mee op te leren, vind ik het wel raar.

Zou hetzelfde zijn als ik moest gaan betalen om ergens te mogen gaan werken.

FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Re: Is dit nou echt zo raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 15:34

Maar je krijgt zelf toch ook ervaring met het Mennen en een jong dier te beleren en op te leiden?

En 20,- euro is toch te overzien? Ze vraagt er niet de hoofdprijs voor.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 15:36

Ik denk dat er meerdere dingen voor zorgen dat het niet aantrekkelijk is. Dat wil niet zeggen dat het gelijk raar is. Maar het is een kwestie van vraag en aanbod. En als er weinig aanbod is zul je makkelijker iemand vinden maar bij veel aanbod wordt je nog weleens overgeslagen.
20 euro is inderdaad niet veel. Maar aan de andere kant als het echt een ruiter is die liever onder het zadel rijdt is het natuurlijk wel "veel". Wellicht moeten diegene het zelf gaan betalen. 20 euro is voor een 13 jarige toch nog net wat meer geld dan iemand die volwassen is en 40 uur gaat werken. Zeker als de passie eigenlijk ergens anders ligt.

Ik denk dat jonge menners toch wel een beperkte doelgroep is. Ze zijn er wel maar onder het zadel is over het algemeen nog net wat gebruikelijker. En als ze het nooit gedaan hebben zien ze dit misschien ook minder zitten.

Dan is het nog een kleintje dus rijden is voor vele geen optie. Het is een hengst dat zou eventuele ouders af kunnen schrikken.
En natuurlijk dat er niet alleen kan gaan mennen. Wat dus betekend dat je alleen in je eentje bezig kan zijn met wat poetsen, knuffelen wellicht wat grondwerk maar verder dus altijd nog iemand moet hebben. Dat is vaak ook nog een moeilijke taak om iemand te vinden die tijd en zin heeft. Al met al best lastig.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Is dit nou echt zo raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 15:39

Volgens mij is de boodschap duidelijk en heeft TS de advertentie al aangepast.. ;)

Forgive
Berichten: 273
Geregistreerd: 31-01-13

Re: Is dit nou echt zo raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:18

Ik vind dit helemaal niet raar. Sommige reactie vind ik overigens weer lekker tenenkrommend. Wanneer je een keer anders over iets denkt krijg je meteen relatief vijandige reacties.
Ik ben persoonlijk niet anders gewend dat ik moet betalen, of ik nou mag rijden of niet. Ik ken overigens ook geen manege waar je zomaar even binnen mag stormen (wanneer jij daar zin in hebt) om een paard te gaan borstelen of ermee te gaan wandelen. Ik vind het erg logisch dat je moet betalen wanneer je gebruikt maakt van iets wat van iemand anders is. Een drilboor krijg je toch ook niet zomaar omdat het 'maar' een drilboor is en je er alleen mee kan boren? Plus dat ik twintig euro enorm weinig vind, de meeste mensen die een paard alleen ter verzorging aanbieden, vergeleken met advertenties die ik hier weleens een bokt zie (ook voor alleen verzorgen). Ik snap dat sommige mensen denken dat dit absurd is, maar persoonlijk zou ik me er niet al te druk om maken. De TS heeft het beste met de verzorgers voor :)
Ik zou de advertentie zo laten staan, TS. Als jij er een bijdrage voor wilt dan moet je er ook een bijdrage voor krijgen, er zal uiteindelijk iemand zijn die het de moeite waard vind om voor twintig euro voor dat beestje te zorgen ;)

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:25

Forgive schreef:
Ik vind dit helemaal niet raar. Sommige reactie vind ik overigens weer lekker tenenkrommend. Wanneer je een keer anders over iets denkt krijg je meteen relatief vijandige reacties.
Ik ben persoonlijk niet anders gewend dat ik moet betalen, of ik nou mag rijden of niet. Ik ken overigens ook geen manege waar je zomaar even binnen mag stormen (wanneer jij daar zin in hebt) om een paard te gaan borstelen of ermee te gaan wandelen. Ik vind het erg logisch dat je moet betalen wanneer je gebruikt maakt van iets wat van iemand anders is. Een drilboor krijg je toch ook niet zomaar omdat het 'maar' een drilboor is en je er alleen mee kan boren? Plus dat ik twintig euro enorm weinig vind, de meeste mensen die een paard alleen ter verzorging aanbieden, vergeleken met advertenties die ik hier weleens een bokt zie (ook voor alleen verzorgen). Ik snap dat sommige mensen denken dat dit absurd is, maar persoonlijk zou ik me er niet al te druk om maken. De TS heeft het beste met de verzorgers voor :)
Ik zou de advertentie zo laten staan, TS. Als jij er een bijdrage voor wilt dan moet je er ook een bijdrage voor krijgen, er zal uiteindelijk iemand zijn die het de moeite waard vind om voor twintig euro voor dat beestje te zorgen ;)



Vraag me af waar jij vijandige reacties ziet :) Je kan het er mee eens zijn of niet mee eens zijn. Er word een vraag gesteld of het raar is of niet. Daar denken nou eenmaal mensen anders over.

Op de manege waar ik les heb gegeven kwamen regelmatig kinderen/jonge meiden om de pony's te poetsen of om mee te helpen opzadelen , daar kregen ze in ruil lessen voor.

Daarnaast is een paard verzorgen wel iets heel anders als een drilboor :? je neemt de eigenaar toch werk uit handen, je doet er toch ook vanalles voor (stallen mesten paard verzorgen beweging geven).

Ik zou dan eerder zeggen koop voor 15 euro een zak muesli ipv geld, dat komt dan meteen heel anders over, dan doe je het namelijk voor het paard.
Maar ik ken mensen die paarden voor andere rijden, daar flink voor betalen en ook nog eens zelf hun verplichte lessen moeten volgen bij een instructeur die ze niet eens zelf uit mogen kiezen. Sorry maar dat vind ik persoonlijk erg raar.

Mars

Berichten: 33291
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:28

Hier ook zoiets, ik heb weinig tijd voor mijn huishouden dus zocht iemand om 2x per week te komen stofzuigen, dweilen etc. Ze mogen ook vaker komen en ik vraag maar 50€ pm want een huis is ook niet gratis he. En ik laat zelfs de verwarming aan voor ze maar vreemd genoeg gaat er niemand op in :\

Suzanne F.

Berichten: 49422
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:32

Mars schreef:
Hier ook zoiets, ik heb weinig tijd voor mijn huishouden dus zocht iemand om 2x per week te komen stofzuigen, dweilen etc. Ze mogen ook vaker komen en ik vraag maar 50€ pm want een huis is ook niet gratis he. En ik laat zelfs de verwarming aan voor ze maar vreemd genoeg gaat er niemand op in :


:') :j

Forgive
Berichten: 273
Geregistreerd: 31-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:38

Mars schreef:
Hier ook zoiets, ik heb weinig tijd voor mijn huishouden dus zocht iemand om 2x per week te komen stofzuigen, dweilen etc. Ze mogen ook vaker komen en ik vraag maar 50€ pm want een huis is ook niet gratis he. En ik laat zelfs de verwarming aan voor ze maar vreemd genoeg gaat er niemand op in :


Gek is dat hé, die samenleving.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Is dit nou echt zo raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:41

Ik denk dat je best wacht tot de pony volledig beleerd is. Daarna kan je een betalende verzorger zoeken.

yayelsu
Berichten: 1
Geregistreerd: 27-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:47

Ik zou zelf niet betalen om een shetlander te poetsen en te knuffelen. Dit kun je namelijk ook gratis op bijv een manege of kinderboerderij o.i.d. doen.
Als je mag rijden/mennen dan snap ik het nog wel.

Mars

Berichten: 33291
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:50

Forgive schreef:
Mars schreef:
Hier ook zoiets, ik heb weinig tijd voor mijn huishouden dus zocht iemand om 2x per week te komen stofzuigen, dweilen etc. Ze mogen ook vaker komen en ik vraag maar 50€ pm want een huis is ook niet gratis he. En ik laat zelfs de verwarming aan voor ze maar vreemd genoeg gaat er niemand op in :


Gek is dat hé, die samenleving.


Nou zeg dat!
Maar laat ze maar lekker een huis kopen of huren dan merken ze pas echt wat t allemaal kost en dat €50 echt een koopje is!

Autumnn

Berichten: 8081
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:53

Sclimpre schreef:
Ik denk dat je best wacht tot de pony volledig beleerd is. Daarna kan je een betalende verzorger zoeken.


En dan nog vraag ik me af of je iemand vind :=

Ontopic: zelf zou ik er ook niet op in gaan. Klopt, het is een klein bedrag, daar zal ook niemand over vallen. Maar stel jezelf eens de vraag: wat heeft jouw shetlander als meerwaarde ten opzichte van een rijpaard, waar je ook aan bij zou moeten dragen, maar wel mee kan/mag rijden?